MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022

zoeken in:
Even inhalen, want Leviathan van White Ward blijkt een grandioos juweeltje te zijn.

Schitterende opener van de nieuwe plaat van de eclectische Oekraïners. De eigenzinnigheid van Imperial Triumphant en gitzwarte intensiteit van de Franse (The Great Old Ones) en Duitse (Der Weg einer Freiheit) black metal-school vermengen zich op fantastische wijze met darkjazz (Bohren & Der Club of Gore, iemand?) en een vleugje ambient. Het trompet-intermezzo maakt dat ik echt even in complete stilte zit te luisteren, waarna de inferno andermaal losbarst. Zelfs de cleane vocalen vind ik, zij het op het randje, een geslaagde toevoeging.

9

Afgaand op de naam dacht ik eerst dat Dieter een track van een countryzanger had gedropt, maar dit blijkt de gitarist van Haken. Prima track, en klinkt weer even wat anders dan Haken. Met doorleefde vocalen van Between the Buried and Me's Tommy Rogers (correct me if I'm wrong!).

7,8

Fijne track. Het zou me niet verbazen dat deze track met Tommy Rogers in het achterhoofd is geschreven, want zijn vocalen klinken heel natuurlijk op deze track. Qua muziek hoor ik een mix van Cynic en Dream Theater, met Dream Theater op de voorgrond.

7,5

White Ward
8,8

Charlie Griffiths
7

AOVV schreef:
Even inhalen, want Leviathan van White Ward ... darkjazz (Bohren & Der Club of Gore, iemand?)
Yes, they did cross my mind as well (het intro!). En halverwege het nummer ook Ibrahim Maalouf (jazzzz, not metal). Ik heb White Ward even in de week gelegd, want ik vermoedde dat mijn eerste indruk niet de definitieve zou zijn. Ik was in eerste instantie een tikje teleurgesteld over de screams. Niet dat die slecht zijn, integendeel, maar het is wel de hele tijd precies dezelfde scream(intensiteit): geen enkele dynamiek of intonatieverschil. Een schril contrast met het o zo gevarieerde en toch waanzinnig mooi opgebouwde nummer. Dat vond ik enorm zonde en na drie keer luisteren nog steeds. Wel iets minder zonde, maar vocaal had er net zoveel diepgang en variatie in kunnen/mogen/móeten zitten als in de instrumentatie (Jelle78: man o man, die toeters katapulteren het nummer juist enorm de hoogte en diepte in!) Met meer afwisseling in de zang was het nummer heel diep in de 9 geëindigd.

Geef ik het een kleine 9 en dan nog mauwen en miepen. Kejjenagaan....

8,8

Charlie = 7.

Nagekomen punten White Ward doorberekend

02/06: Artificial Brain - Celestial Cyst (Don Cappuccino / 10 / 6,83)
04/06: Antigama - Unclear Conversions (B.Robertson / 10 / 7,06)
07/06: Hexis - Nunquam (Interlude / 8 / 7,81)
09/06: American Anymen - Fentanyl Death Kiss (Dieter / 7 / 5,79)
11/06: Candy - Human Condition Above Human Opinion (Don Cappuccino / 7 / 7,13)
14/06: Jack - Regisztrált Gyűlölet (B.Robertson / 8 / 6,44 )
16/06: Saor - Origins (Dieter / 10 / 7,58)
18/06: White Ward - Leviathan (Don Cappuccino / 8 / 8,01)
20/06: Charlie Griffiths - Arctic Cemetery (Dieter / 6 / 7,38)
22/06: Au-Dessus - Epiphany (Interlude)

White Ward - 9
Charlie Griffiths - 6,5
Au-Dessus - 8,5

7,5

6

Vocaal niet erg sterk, eentonig (vind ik)

7

Nagekomen punten meegenomen

18/06: White Ward - Leviathan (Don Cappuccino / 9 / 8,12)
20/06: Charlie Griffiths - Arctic Cemetery (Dieter / 7 / 7,25)
22/06: Au-Dessus - Epiphany (Interlude / 7 / 7,29)
24/06: Cunjurer - Rot (Dieter)

Niemand durft? Dan trap ik maar af...

8

7,5

Au-Dessus: lekker grimmige en stemmige (post)-black met veel afwisseling door de gehele track heen. Naarmate de track vordert wordt het steeds interessanter in het gitaarwerk en de accenten in de drumpartijen.

8

Conjurer: dit is een stuk geduldiger dan het materiaal op het debuutalbum, dat soms behoorlijk van hot naar her ging. Rot bouwt op één soort sfeer: die van sluipende onheilspellende Neurosis-stijl sludge/doom, maar dan met meer deathmetal in het drumwerk. Aandacht voor sfeerzetting door kleine details in soundscapes, erg goed gedaan. Vette track die me benieuwd maakt naar de rest.

8,3

Klinkt vet hoor, dit. Toffe afwisseling ook qua vocals, denderend drumwerk en inderdaad Neurosis-achtig, zwaar sfeertje.

8

Nagekomen punten meegenomen

22/06: Au-Dessus - Epiphany (Interlude / 8 / 7,36)
24/06: Cunjurer - Rot (Dieter / 5 / 7,76)
26/06: Queensrÿche - In Extremis (B.Robertson)

Best lekker 7.5

Conjurer 8
Queensrÿche 7

7,5

Queensrÿche will release its sixteenth studio album, "Digital Noise Alliance", on October 7 via Century Media.

Conjurer - 8
Queensryche - 2

Pijnlijk slecht. Wat is deze band afgegleden, zang trekt op niks. Haal Geoff Tate terug of ermee kappen zou ik zeggen!

Hear in the Now Frontier was voor mij het afhaakalbum. Wel een beetje een leegloop geworden nu Scott Rockenfield er ook al uit is.

Iets vroeger dan normaal, maar anders kom ik nooit aan de beurt. En dit nummer dient zeker gehoord te worden. Hopelijk vergeven jullie het me.

22/06: Au-Dessus - Epiphany (Interlude / 8 / 7,36)
24/06: Cunjurer - Rot (Dieter / 6 / 7,8)
26/06: Queensrÿche - In Extremis (B.Robertson / 5 / 6,4)
28/06: Come to Grief - Bludgeon the Soul / Returning to the Void (Johnny Marr / /)

Queensrÿche: zo, dat valt al bij al nog mee met de zang. Maar erg geïnspireerd klinkt het allemaal niet.

5,5

Come to Grief: gisteravond al een andere track voor de kiezen gekregen in de BeatSenseRoom dankzij Johnny Marr, en dat smaakte naar meer. Smerige vocalen, creepy gitaarwerk en donderende drums. De tragere passages weten het meeste indruk op me te maken.

7,8

Gast
geplaatst: vandaag om 10:58 uur

geplaatst: vandaag om 10:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.