MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022

zoeken in:
6.5

aslan (crew)
8

odi
7,8

Ff inhalen, ik had wat last van werkzaamheden en een paar toffe concerten, waaronder Maiden, waar ik mijn jongste zoon (15) mee naartoe nam. Zijn allereerste concert. En meteen in "the pit" bij het voorprogramma Airbourne. Die band compenseerde hun oersimpele AC/DC-deuntjes zodanig feestelijk en energiek dat het uitgroeide tot een van de leukste Maidenvoorprogramma's die ik heb gezien. En Maiden ook wel eens slechter zien spelen. Bruce was pretty good in shape, het was een toffe setlist ('Revelations'!) en qua decor was het helemaal een fantastische entourage. Het leek meer op een fantasyhorrormusical in een pretpark dan een "metalconcert", maar je keek je ogen uit.

Au-Dessus: sound en sfeer spreken me wel aan, maar toch te eenvormig en eentonig om indruk te maken. Klein 7'tje (6,8)

Cunjurer: meer spanning en dreiging. Bevalt me beter, maar toch nog te weinig onderscheidend om een écht (blijvende) indruk achter te laten. 7,4

Queensrÿche: wat AOVV zegt qua zang: zijn stem lijkt meer op Geoff dan Geoff zelf. Het nummer klinkt ook beter dan de laatste albums met Geoff voor zover ik me kan heugen. Maar veel kan ik me daar niet meer van heugen. En dit nummer zal me morgen ook al niet meer heugen.
Inwisselbare degelijkheid = saai. 6

Come to Grief: ha, weer een nieuw meesterwerkje van mijn nieuwe favoriete hoezenontwerper Paolo Girardi. Hij heeft daarbij ook een enorme goede metalsmaak, want zijn werk siert vaak gave shit. Come to Grief weet Au-Dessus en Cunjurer in impact, intensiteit en extremiteit te overklassen.
8

Cijfers bijgewerkt.
22/06: Au-Dessus - Epiphany (Interlude / 9 / 7,3)
24/06: Cunjurer - Rot (Dieter / 7 / 7,74)
26/06: Queensrÿche - In Extremis (B.Robertson / 7 / 6,21)

Queensrÿche: 6

Come to Grief: 8

Fijn dat de doorstart van de cultsludgeband Grief nu ook een plaat uit heeft! Ik zag Come to Grief live op Roadburn en dat was heel vet. Dit is ook een heerlijke zwartgallige sludgetrack.

02/06: Artificial Brain - Celestial Cyst (Don Cappuccino / 10 / 6,83)
04/06: Antigama - Unclear Conversions (B.Robertson / 10 / 7,06)
07/06: Hexis - Nunquam (Interlude / 8 / 7,81)
09/06: American Anymen - Fentanyl Death Kiss (Dieter / 7 / 5,79)
11/06: Candy - Human Condition Above Human Opinion (Don Cappuccino / 7 / 7,13)
14/06: Jack - Regisztrált Gyűlölet (B.Robertson / 8 / 6,44 )
16/06: Saor - Origins (Dieter / 10 / 7,58)
18/06: White Ward - Leviathan (Don Cappuccino / 9 / 8,12)
20/06: Charlie Griffiths - Arctic Cemetery (Dieter / 7 / 7,25)
Au-Dessus - Epiphany (Interlude / 9 / 7,3)
24/06: Cunjurer - Rot (Dieter / 7 / 7,74)
26/06: Queensrÿche - In Extremis (B.Robertson / 8 / 6,18)
28/06: Come to Grief - Bludgeon the Soul / Returning to the Void (Johnny Marr / 10 / 7,60)
30/06: Inhuman Condition - The Mold Testament (Dieter / / )

Vette tempowisselingen!

7

6.5

7,5

Er zitten zeker genoeg tempowisselingen in, maar die vloeien niet echt lekker in elkaar over, voelt allemaal vrij fragmentarisch aan. Daardoor komt het nummer nergens echt op gang en voelt het als een verzameling van riffs, maar niet echt een song. Over het algemeen een degelijke old school death/thrash-track.

6,5

aslan (crew)
6,8

30/06: Inhuman Condition - The Mold Testament (Dieter / 8 / 7,06)
02/07: Process of Guilt - Slaves Beneath the Sun (Don Cappuccino)

Inhuman Condition: de grunt is op zich nog wel lekker gruizig en het groovet ook wel okay, maar verder vind ik het een vrij saaie en afgevlakte mid-90s Obituary-soundalike zonder eigen smoel. Te goed en degelijk voor een onvoldoende, dat wel.
6

Process of Guilt: spannend, tribal-repetitief Neurosis-achtig begin. Na een derde een modulatie, maar niet echt een nieuwe, andere of intensere benadering. Aandacht en focus mijnerzijds verslapt daardoor iets. Het deed me ook onwillekeurig denken aan de bijkans vergeten band Red Harvest.
7,3

Cijfer bijgewerkt:
30/06: Inhuman Condition - The Mold Testament (Dieter / 9 / 6,94)

De tussenstand na de maand juni

01. Messa - Rubedo (Don Cappuccino / 12 / 8,17)
02. Ultha - Bathed in Lightning, Bathed in Heat (Odi / 13 / 8,15)
03. White Ward - Leviathan (Don Cappuccino / 9 / 8,12)
04. Sum of R - Lust (Odi / 11 / 7,92)
05. Perturbator x Johannes Persson - In The Void (Interlude / 10 / 7,89)
06. Hexis - Nunquam (Interlude / 8 / 7,81)
07. WAKE - Swallow the Light (Interlude / 9 / 7,75)
08. Wiegedood - FN SCAR 16 (EvilDrSmith / 14 / 7,74)
09. Conjurer - Rot (Dieter / 7 / 7,74)
10. Haunter - Chained At The Helm Of The Eschaton (Don Cappuccino / 10 / 7,73)

Fijn, zonder meer. Neurosis is inderdaad een voor de hand liggende associatie, maar de band heeft genoeg eigen smoelwerk om het spannend en avontuurlijk te houden.

7,5

odi
7,5

02/07: Process of Guilt - Slaves Beneath the Sun (Don Cappuccino / 9 / 7,39)
05/07: Vimur - Transcendental Violence (Interlude)

Album art is wel leuk en dat de gitaren er nog probeten er een melodie in te krijgen ook. Maar het is niet zo mijn ding.

6.5

Gast
geplaatst: vandaag om 15:28 uur

geplaatst: vandaag om 15:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.