MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Ronde 0 - ladder 21

15 The Gathering - Souvenirs +1
11 Haken - Falling Back to Earth +2
4 Syndone - It's Only Make Believin'
3 Atheist - Unquestionable Presence

Deadline : vrijdag 11 februari 19:00

33

The Gathering: ik ben fan van het eerste uur. Nog van ver vóór Anneke. Zelfs nog van voor het debuutalbum. Ik heb nog een briefwisseling liggen met hun eerste zanger Bart Smits (en ik heet Bas Smit, dus de speelgoedwinkelgrapjes zullen niet van de lucht zijn) waarin hij zich verexcuseerde dat hun demo 'An Imaginary Symphony' tot zijn spijt was uitverkocht, maar dat hij wel een rehearsalopname heeft meegestuurd op voorwaarde dat ik deze "niet zou tapetraden onder mijn vrienden". Altijd braaf nagekomen, al zijn die opnames later ook officieel verschenen ('Downfall'). Helaas.
Bij dit nummer springt het kippenvel me bij de eerste psychedelische gitaarakkoorden (op 0'51") weer duimendik op mijn lijf. Ik was destijds een beetje uitgeluisterd op hun sound, maar met de voorloper van 'Souvenirs', de EP 'Black Light District', hadden ze me weer helemaal bij mijn lurven. Dat titelnummer van die EP is nog steeds een van de allerbeste nummers van Nederlandse bodem. Maar ook dit 'Souvenirs' was een waanzinnige plaat waarbij ze hun psychedelische rock een spannende triphopinjectie gaf. Ik was toen erg gecharmeerd van de Bristolsound (Massive Attack, Tricky, Portishead) en The Gathering haalde daar de fijne, onderhuidse spanningsbogen vandaan. Ik was weer fan en dit nummer is onthutsend tijdloos gebleven. Iets dat je toch niet kan zeggen van hun eerste album(s).

Syndone: de naam wel eens voorbij zien komen, maar nooit de moeite genomen. Tsjonge, die zanger vindt zichzelf wel een baasje, hè? Die synth- en orgelmasturbaties klinken gelukkig wel cool en er zit ook best een lekkere energie in het nummer. Ik weet toch niet goed wat ik ervan moet vinden. Ik hoor muziek, maar geen song. Het lijkt een korte jamsessie met een paar ideetjes die aplomb op een hoop worden gegooid. Ook na twee keer luisteren.

Haken: okay, confessiontime: ik heb (bijna) hun hele oeuvre op cd/lp, maar écht goed ken ik hun werk nog (steeds) niet. Ik was destijd overdonderd door de opvolger 'Affinity' (2016), maar de omliggende albums nooit goed de tijd voor genomen. Ik meen dat ik 'The Mountain' wel eens heb geluisterd en mogelijk oordeelde ik toen hetzelfde als nu bij dit nummer: prachtig gedaan om die klinische djent-invloeden zo melodieus in een progsound te vermengen, erg mooi en knap en tof en heerlijk om naar te luisteren... en daar komt-ie: de máár. Maar ik krijg er geen kippenvel van. Helaas. Ik zou willen, maar het komt niet. Het ontbreekt 'em net aan die magische riffs, die verrassende wending, die door merg en been snijdende zangstrofe. Nu is "het slechts" érg goed. Geen spijt van de aankopen trouwens, ik heb inmiddels weer 'Affinity' opstaan.

Atheist: hun album 'Piece Of Time' behoort tot mijn favoriete technical thrashalbums aller tijden. De combinatie van complexe riffs, de thrash-agressie en de vileine zang vond ik mindblowing overweldigend. Got, wat heb ik me daar destijds een nekhernia op geheadbangd. Op 'Unquestionable Presence' schoot het iéts (te veel) door naar techniek ten koste van de agressie, maar nog steeds erg gaaf. Beide albums heb ik toevallig vorig jaar nog op vinyl gekocht: staat toch een stuk toffer in de kast dan zo'n klein cd'tje. Productioneel is het wel een héél verschil met de machtige sound bij Haken, maar ik word toch enthousiaster van deze razende riffs en onverwachte en/of hoekige breaks en tempowisselingen.

Ronde 0 - ladder 21

17 The Gathering - Souvenirs +2
11 Haken - Falling Back to Earth
4 Atheist - Unquestionable Presence +1

36

Ronde 0 - ladder 21

18 The Gathering - Souvenirs 1
13 Haken - Falling Back to Earth 2
4 Atheist - Unquestionable Presence

Deadline : vrijdag 11 februari

Ronde 0 - ladder 21

20 The Gathering - Souvenirs +2
14 Haken - Falling Back to Earth +1

Ronde 0 - ladder 21

21 The Gathering - Souvenirs +1
16 Haken - Falling Back to Earth +2

Ronde 0 - ladder 21

22 The Gathering - Souvenirs +1
18 Haken - Falling Back to Earth +2

48

Ronde 0 - ladder 21

23 The Gathering - Souvenirs +1
20 Haken - Falling Back to Earth +2

51

3 goede nummers, Atheist valt helaas af. En een eervolle (negatieve) vermelding voor Syndone: wat een bagger vond ik dat. Die zang, die tekst, gruwelijk. Dit was ongetwijfeld nr 2 in de Italiaanse voorronde voor het songfestival.

Een ladder die me niet onmiddellijk in de buidel doet zoeken naar duiten om te spenderen. Bij Syndone dacht ik in het begin met de winnaars vh Eurovisiesongfestival te maken te hebben. De chaos aan het keyboard laat hen hier op de laatste plaats eindigen. De andere drie zijn inwisselbaar qua niveau in mijn oren. TG blijft te soft. Atheist kan je daar niet van beschuldigen, maar daar is de zang minder aan mij besteed, net als bij Haken. Die laatste zou volgens alle recensies volledig in mijn straatje moeten liggen, dus heb ik hier ook een paar albums in de kast staan, maar het raakt me eigenlijk weinig. Allemaal wel leuk gedaan, maar er ontbreekt iets. Dat de zanger overkomt als een zagevent helpt ook niet veel.

Ronde 0 - ladder 21

25 The Gathering - Souvenirs +2
20 Haken - Falling Back to Earth
5 Atheist - Unquestionable Presence +1

Ronde 0 - ladder 21

26 The Gathering - Souvenirs +1
20 Haken - Falling Back to Earth
7 Atheist - Unquestionable Presence +2

buso schreef:
Bij Syndone dacht ik in het begin met de winnaars vh Eurovisiesongfestival te maken te hebben

Dat had jij dus ook? (zie bericht boven je)

Ronde 0 - ladder 21

28 The Gathering - Souvenirs 2
21 Haken - Falling Back to Earth 1
7 Atheist - Unquestionable Presence

Beetje spijt dat ik deze ladder geluisterd heb. Voor de stand maakt het sowieso niet uit en van het gebodene hoefde ik t ook niet te hebben

1x goed, 1x gaat nog net en 2x vreselijk.

Ronde 0 - ladder 21

29 The Gathering - Souvenirs +1
23 Haken - Falling Back to Earth +2

63

Zoals de stand al min of meer opgemaakt is, gaan ook voor mij de punten naar de bovenste twee.
Het puntje is voor Souvenirs en spekkoper is Haken die met Falling Back to Earth dit jaar weer opnieuw genomineerd is en voor mij met groot gemak de hoofdprijs pakt.
Ik ben al vanaf ik het nummer ken erg onder de indruk van het 2e gedeelte van deze track.
.

Ronde 0 - ladder 21

31 The Gathering - Souvenirs +2
24 Haken - Falling Back to Earth +1

razzamp schreef:
(quote)

Dat had jij dus ook? (zie bericht boven je)

Jep. Vond de zang er verdacht veel op lijken (enkel in het begin weliswaar). Dacht dat spotify mij wou overhalen van playlist te veranderen

Ronde 0 - ladder 21

33 The Gathering - Souvenirs +2
25 Haken - Falling Back to Earth +1

Ronde 0 - ladder 21

34 The Gathering - Souvenirs +1
27 Haken - Falling Back to Earth +2

Ronde 0 - ladder 21

36 The Gathering - Souvenirs +2
28 Haken - Falling Back to Earth +1

75

Zeker geen goede ladder wat mij betreft.

The Gathering heeft hier een prima nummer. Dus 2 punten. Gaat wat mij betreft niet ver komen, maar het was geen straf om te beluisteren.
Haken krijgt 1 punt. Er zitten prima passages bij, maar ook soms ook irritante stukken.
Atheist vind ik muzikaal niet eens een drama, al heb ik er ook niet veel mee. Het is me te druk en te eentonig. En de zang vind ik echt, echt niets.
Syndone komt op mij over als een samenraapsel van vluchtige ideeën die bedacht zijn tijdens het scheren, met een zanger met een Napoleon complex. Terecht de rode lantaarn.

Ronde 0 - ladder 21

38 The Gathering - Souvenirs +2
29 Haken - Falling Back to Earth +1

Souvenirs was een hele toffe ontdekking...

Ronde 0 - ladder 21

40 The Gathering - Souvenirs +2
30 Haken - Falling Back to Earth +1

81

Lekker !

Soms moet je eerlijk zijn en toegeven dat je eigen nominatie geen punten verdient. Dit is zo'n moment. Moet ook eerlijk bekennen dat ik deze erbij gezet heb, omdat ik zo gauw even niets beter wist en dacht: laat ik een keer wat anders doen. Dat het zulke heftige reacties zou oproepen had ik dan ook weer niet helemaal verwacht.
Mijn excuses aan een ieder die vindt dat hen iets vreselijks is aangedaan.

Ronde 0 - ladder 21

42 The Gathering - Souvenirs +2
31 Haken - Falling Back to Earth +1

84

Ronde 0 - Ladder 22:

Smalltape - Dissolution
Amplifier - Motorhead
Comus - Drip Drip
Earthside - A Dream In Static

Deadline : zaterdag 11 februari 19:00

Meneer zat gisteren niet aan de maar was, sinds lang, lang geleden, weer eens bij een concert. Dat was echt weer eens fijn om mee te maken. Er staan er nog wat op de rol zoals Hackett, Bon Iver, Genesis, Fontaines DC, IQ. Wat fijn dat het weer mag . Dat !!

Vanavond komt meesterdch wel zijn geliefde IPA’s bij mij drinken. Ook zin in. Wat lullen over de Ladder enzo.

Ronde 0 - Ladder 22:

1 Smalltape - Dissolution
Amplifier - Motorhead
2 Comus - Drip Drip
Earthside - A Dream In Static

Deadline : zaterdag 11 februari 19:00

Ronde 0 - Ladder 22:

2 Comus - Drip Drip
2 Earthside - A Dream In Static +2
1 Amplifier - Motorhead +1
1 Smalltape - Dissolution

6

Deadline : zaterdag 11 februari 19:00 uur

Comus: dit is niet mijn ding, weer geluidjesmuziek, zonder een fijne melodieuze lijn

Smalltape: niet slecht, eigenlijk best mooi, maar ik koos voor de beknoptere songs, de sax is een beetje té

Amplifier - Motorhead: Oh, ik dacht de band Motorhead, nee, maar dit is beter, heel aangenaam zelfs, lekker rocken!

Earthside: Ook lekker, jawel, dit krijgt mijn zegel van goedkeuring, fijn stevig, 2 points

Ronde 0 - Ladder 22:

2 Comus - Drip Drip
3 Earthside - A Dream In Static +1
1 Amplifier - Motorhead
3 Smalltape - Dissolution +2

9

Deadline : zaterdag 11 februari 19:00 uur.

Mooie ladder waarin de punten snel en makkelijk te verdelen waren:
Smalltape mag ik toch wel een van de mooie ontdekkingen van het afgelopen jaar noemen. Net als z'n landgenoot Finally George maakt deze Philipp Nespital interessante moderne prog in de stijl van bijvoorbeeld Steven Wilson. En sinds SW in de disco is gegaan, mogen ze wat mij betreft doorgaan met dit soort muziek uit Duitsland...

2e plaats gaat naar Earthside voor dit nummer met de mooie gastvocalen van Daniel Tompkins van Tesseract die trouwens ook solo mooie sfeervolle albums maakt.

Drip Drip scoort natuurlijk hoog op de prog schaal, maar doet me verder weinig en Amplifier is een beetje tegenovergesteld: luistert best wel lekker weg, maar progtechnisch ?

Ronde 0 - Ladder 22:

2 Comus - Drip Drip
3 Earthside - A Dream In Static
2 Amplifier - Motorhead +1
5 Smalltape - Dissolution +2

Ronde 0 - Ladder 22:

4 Comus - Drip Drip 2
3 Earthside - A Dream In Static
4 Amplifier - Motorhead 1
5 Smalltape - Dissolution

Smalltape is ergens wel interessant maar het is in alles eigenlijk net niet. Muzikaal, uitvoering, ideeën en zang. Of nee niet de zang die is t gewoon helemaal niet helaas.

Ronde 0 – Ladder 22:

7 Smalltape – Dissolution +2
4 Comus – Drip Drip
4 Earthside – A Dream In Static +1
4 Amplifier – Motorhead

Op uffing na heeft iedereen in de vorige ronde de Gathering minstens 1 punt gegeven (met een gemiddelde van precies 1½ !). Gaat dat nog wat worden met dat nummer, of zegt het meer iets over de collectieve waardering van de andere bands in die ronde? (Dit wordt gezegd door iemand die in z'n eentje verantwoordelijk was voor 50% van àlle punten van Syndone.)

Ronde 0 – Ladder 22:

7 Smalltape – Dissolution
6 Earthside – A Dream In Static +2
5 Amplifier – Motorhead +1
4 Comus – Drip Drip

Ronde 0 – Ladder 22:

7 Smalltape – Dissolution
7 Earthside – A Dream In Static +1
7 Amplifier – Motorhead +2
4 Comus – Drip Drip

Casartelli (moderator)
Ronde 0 – Ladder 22:

8 Smalltape - Dissolution +1
7 Earthside - A Dream In Static
7 Amplifier - Motorhead
6 Comus - Drip Drip +2

28

Eén topper en driemaal wel aardig.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:19 uur

geplaatst: vandaag om 23:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.