MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Puntentelling: 2-1

Ronde 0 - Ladder 1:

18 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
14 Tool - Pushit +2
10 Finch - Pisces
6 Iris - War

Nieuwe ladder vanaf: zaterdag 22 januari 19.00 uur.

De kop is eraf !
Heerlijk om weer 's een mooi oldskool Tool nummer voorbij te horen komen. Finch is me teveel experimentele jazz / fusion gepriegel. Iris klinkt best OK, maar Karmakanic wint het toch; leuke ontdekking...

Ronde 0 - Ladder 1:

20 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +2
14 Tool - Pushit
11 Finch - Pisces +1
6 Iris - War

51

Ronde 0 - Ladder 1:

21 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
14 Tool - Pushit
11 Finch - Pisces
8 Iris - War +2

54

Ronde 0 - Ladder 1:

23 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +2
15 Tool - Pushit +1
11 Finch - Pisces
8 Iris - War

57

Ronde 0 - Ladder 1:

24 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
15 Tool - Pushit
11 Finch - Pisces
10 Iris - War 2

60

Ronde 0 - Ladder 1:

24 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory
17 Tool - Pushit +2
11 Finch - Pisces
11 Iris - War +1

63

Tool is mijn favoriete band en 'Pushit' is het één-na-beste nummer op hun beste album, ook door mij genomineerd, dus dat daar de 2 punten terechtkomen is natuurlijk niet gek.
De andere 3 heb ik allemaal voor het eerst beluisterd, Karmakanic en Finch vond ik niet slecht, de eerste met wat veel piano, de 2de met veel bluesy gitaar, maar Iris leverde wel een heel leker nummer, al zat er een minder stuk tussen minuut 7 en 8, maar wat mij betreft by far the best of the rest in deze ladder (ook niet gek als fan van (vooral het oude) Marillion.

Ronde 0 - Ladder 1:

17 Tool - Pushit
13 Iris - War +2
12 Finch - Pisces +1

66

Ronde 0 - Ladder 1:

19 Tool - Pushit +2
13 Iris - War
13 Finch - Pisces +1

Mssr Renard
Ik vind dat Finch het nog best ver schopt voor een vervelende jazzrock-song. Ik heb nog hoop voor mijn nominaties op deze manier.

Mssr Renard schreef:
Ik vind dat Finch het nog best ver schopt voor een vervelende jazzrock-song.

Stak er wat mij betreft zelfs bovenuit!

Maar ik heb het vermoeden dat ik niet de gemiddelde deelnemer zal zijn en dat de nadruk deze editie op de meer moderenere stevige prog(metal) zal liggen.

Ronde 0 - Ladder 1:

25 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
21 Tool - Pushit +2
13 Iris - War
13 Finch - Pisces

72

Lekker hoor om weer eens de randen van de prog te beluisteren en te beoordelen. Ook wel vaak (hier ook) de B categorie van de Yesjes, de Marilliowannabees, de Genesisters, de Pinkies en anderen te beluisteren. Dan is zo’n Tool altijd verfrissend. En ja, misschien wordt dit Progjaar wat steviger metalprogish. Misschien vraagt deze tijd dat ook wel.

Is die Spotify playlist al gemaakt? Maakt het voor mij vele malen makkelijker de nummers (op weg naar en terug van werk in de auto) te beluisteren, ipv elk nummer apart aan te moeten tikken en na afloop weer weg

Weet niet waarom, maar bij het lezen van de naam Iris dacht ik eerst wat religieuze prog te gaan horen. Maar dat blijkt bij nader inzien natuurlijk Iona te zijn. Heb verdorie het album Crossing the Desert van Iris hier zelfs nog in de kast staan

meneer schreef:

Misschien vraagt deze tijd dat ook wel.

Echt? afstandelijke boos kijkende op full speed toonladders smijtende muzikanten met een gruntende zanger?

Ik dacht dat verbinding nu het toverwoord was

El StepperiƱo schreef:
Is die Spotify playlist al gemaakt? Maakt het voor mij vele malen makkelijker de nummers (op weg naar en terug van werk in de auto) te beluisteren, ipv elk nummer apart aan te moeten tikken en na afloop weer weg

Ja, hier: ProgLadder 2022 Luisterlijst (het is dezelfde afspeellijst als van 2018, dus kan best zijn dat sommige van jullie 'm al volgen)

Deze nummers staan niet op Spotify:
Djam Karet - The River of No Return
Europeans - Going to Work
Freudiana featuring Eric Woolfson - Freudiana
Galahad - Seas of Change
Gam - Tropfstein * (tot 3:40)
Iris - War
Pendragon - The Voyager
Present - The Limping Little Girl
PTS - Island
PTS - Waiting / The End Of the Waiting
Roy Harper, Kate Bush & David Gilmour - You
Sloche - Stadaconé
Spock's Beard - Flow
Ticket to the Moon - Patient 730100

Voor 75% automatisch kunnen doen, 63 nummers zelf op zitten zoeken (waarvan 15 dus niet te vinden waren). Mochten er ergens live versies of andere verkeerde versies tussen zitten dan hoor ik het graag, want als ze dan door gaan naar de volgende ronde zouden ze dan wel de goede versie moeten hebben

PTS (uit Zwolle) staat niet op Spotify, dat klopt.
Bijna ook niet te vinden op YouTube. Heb enkele jaren geleden van één van beide genomineerde nummers zelf maar iets op JoepTjoep geüpload. Betreffende label SI Music is zo'n 25 jaar geleden toch al ter ziele gegaan, dus verwacht geen claims uit die hoek

Ronde 0 - Ladder 1:

25 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory
21 Tool - Pushit
15 Iris - War +2
14 Finch - Pisces +1

Oh wat maf, als ik gewoon fen through the night in typ in de zoekbalk krijg ik niks. Nu toegevoegd!

vigil schreef:
Echt? afstandelijke boos kijkende op full speed toonladders smijtende muzikanten met een gruntende zanger?

Toch eens beter naar de teksten luisteren dan naar de “op afstandelijk boos kijkende full speed toonladder smijtende muzikanten en gruntende zanger” kijken (jeetje, dat is wel een bek vol zeg). Ik noem een Marco B. als tegenstrijdig voorbeeld. Zingt liefdevol over ‘dochters’ en ondertussen moet je die van jezelf blijkbaar heel goed in het oog houden als ze in zijn buurt zijn.

vigil schreef:
Ik dacht dat verbinding nu het toverwoord was
Ja, dat dacht ik ook. Maar een beetje patriarchies tegengas is, vandaag de dag, ook weleens nodig.

Maar goed, niet teveel politieke, maatschappelijke en andere non-muzikale onderwerpen hier. De oppermoderator is tevens onze spelleider en leest hier alles . Big Casper is Watching Us.

Mssr Renard
vigil schreef:
(quote)

Stak er wat mij betreft zelfs bovenuit!

Maar ik heb het vermoeden dat ik niet de gemiddelde deelnemer zal zijn en dat de nadruk deze editie op de meer moderenere stevige prog(metal) zal liggen.

Dan ontdekken we misschien nog iets moois, en hopelijk kunnen we die (neo)prog(metal)ers eens een tipje van de seventies-sluier laten zien, wat niet Rush is.

Finidi schreef:

Oh wat maf, als ik gewoon fen through the night in typ in de zoekbalk krijg ik niks. Nu toegevoegd!
Dank u!
Dat het hierdoor zijn weg moge vinden naar de finale.

Mssr Renard schreef:
Ik vind dat Finch het nog best ver schopt voor een vervelende jazzrock-song. Ik heb nog hoop voor mijn nominaties op deze manier.

Vanwege de onverwachte waardering in z'n algemeenheid, of omdat je zelf alleen maar "vervelende" songs hebt genomineerd...?

Mssr Renard schreef:

Dan ontdekken we misschien nog iets moois, en hopelijk kunnen we die (neo)prog(metal)ers eens een tipje van de seventies-sluier laten zien, wat niet Rush is.

Staan we zeker voor open en hopelijk jullie andersom ook wat betreft de wat modernere progmetal, al heb ik zo'n vermoeden dat de "zang" voor velen wel weer het struikelblok zal blijken te zijn...

(Rush was overigens mijn persoonlijke grootste ontdekking van de Prog Ladder 2021; inmiddels de volledige discografie in huis)

Mssr Renard
ProGNerD schreef:
(quote)

Staan we zeker voor open en hopelijk jullie andersom ook wat betreft de wat modernere progmetal, al heb ik zo'n vermoeden dat de "zang" voor velen wel weer het struikelblok zal blijken te zijn...

(Rush was overigens mijn persoonlijke grootste ontdekking van de Prog Ladder 2021; inmiddels de volledige discografie in huis)

Dan ken je me duidelijk (nog) niet. Ik heb in mijn leven duizenden metalplaten geluisterd, en was zelfs jarenlang liefhebber van alles tussen death en thrash tot en met progmetal in. Ik kan metal dus zeker waarderen, maar door de jaren heen, ben ik er minder mee bezig, waardoor de volgepropte sound van metal me vaak wat tegenstaat.

Echter Tool, Porcupine Tree en aanverwante depressieve muziek trek ik echt wat minder. En dan gaat de voorkeur tellen, en ligt mijn voorkeur toch echt bij seventies-producties. Maar een band als Wobbler of Zopp (moderne prog die ik voorbij zag komen) of Big Big Train, Flower Kings, Spock's Beard kunnen (al naar gelang de tegenstander) best wel eens punten scoren.

Ik vind overigens progmetal-grunts helemaal niet zo sterk en smerig als bij menig deathmetal-band. Ik herinner me een Threshold-plaat waar ik de grunts zelfs cringeworthy vind. Hetzelfde geldt voor een specifiek Porcupine Tree-nummer (ben de titel kwijt). Het is maar net hoe en waar je het inzet. Zo vind ik de fluit bij Dead Soul Tribe en Shadow Gallery maar flauw en bij Tull, Focus of Camel waanzinnig mooi en gaaf!

Nee hoor, het komt allemaal goed. En zoals iedereen hoop ik ook op nieuwe ontdekkingen. Dat zat er in deze ronde nog niet in.

Fijn dat we los zijn. En met de eerste ladder is meteen niets mis. Karmakanic was hier bekend en heeft als ik me het goed herinner al eens eerder een poging gedaan de top 300 te halen. Maar wat mij betreft hoort die daar ook in thuis. Finches (totaal onbekend voor mij) levert een knap staaltje instrumentaal werk af. Met Iris is ook weinig mis, maar wist me niet heel erg te grijpen. Als je Tool (hoewel Pushit eerlijk gezegd niet één van mijn favorieten is) buiten de punten kan laten...

Ronde 0 - Ladder 1:

27 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +2
21 Tool - Pushit
15 Iris - War
15 Finch - Pisces +1

78 (!)

Mssr Renard schreef:
Ik herinner me een Threshold-plaat waar ik de grunts zelfs cringeworthy vind. Hetzelfde geldt voor een specifiek Porcupine Tree-nummer (ben de titel kwijt)

Grunts bij die twee bands?
Waar, wanneer, hoe, wie? Ik hoop dat je dan in ieder geval de titel van dat Threshold nummer weet, want je maakt me heel nieuwsgierig.
Misschien dat bij Porcupine Tree Mikael Åkerfeldt ergens een keer een subtiel gruntje losliet dat ik me niet meer kan herinneren? Áls dat zo is, dan móet die grunt wel goed geweest zijn, want tot circa 2010 had Mikael de beste, meest karakteristieke grunt uit het hele gruntlegioen. Konden zelfs John Tardy, Nick Holmes, Martin van Drunen, Jan Chris de Koeijer, een jonge Chuck Schuldiner of een volwassen rendier niet aan tippen.

Progmetalgrunts: misschien vind je het gewoon niet passen in de sound? Check tegen die tijd ladder 56 maar eens. Een "smerige" grunt hoor ik ook liever bij een Autopsy of bijvoorbeeld in de (funeral) doomdeath, goregrind en deaththrash. In de extreme prog past veelal meer een "machtige/power" grunt, alhoewel het misschien ook wel een noviteit zou zijn om zo'n extreem doodse putluchtgrunt als in Evoken, Esoteric of Mournful Congregation toe te passen in progmetal. Misschien bestaat die band al zelfs?

Wel lollig dat je zo tegen heilige huisjes aanschopt: jammer dat er geen Dead Soul Tribe en Shadow Gallery in de ladders staan. Hadden we even lekker tegen elkaar kunnen foeteren waarom het goed/kut is.

EvilDrSmith schreef:
jammer dat er geen Dead Soul Tribe en Shadow Gallery in de ladders staan. Hadden we even lekker tegen elkaar kunnen foeteren waarom het goed/kut is.

Beide bands hebben wel eens meegedaan. En van Dead Soul Tribe weet ik zeker dat die, volgens mij in de eerste editie, ook al eens in de top 300 gestaan heeft.

Mssr Renard
EvilDrSmith schreef:
(quote)

Grunts bij die twee bands?
Waar, wanneer, hoe, wie? Ik hoop dat je dan in ieder geval de titel van dat Threshold nummer weet, want je maakt me heel nieuwsgierig.

Threshold - Dead Reckoning (2007) - MusicMeter.nl

Nummer 1 en 3. Bedankt me later maar.

Porcupine Tree - Deadwing (2005) - MusicMeter.nl

Ik vergiste me, want Akerfeld grunt niet, maar fluistert. ik heb de plaat al 10 jaar niet mee gehoord, misschien kan iemand anders er een licht op werpen.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Threshold - Dead Reckoning (2007) - MusicMeter.nl

Nummer 1 en 3. Bedankt me later maar.

Porcupine Tree - Deadwing (2005) - MusicMeter.nl

Ik vergiste me, want Akerfeld grunt niet, maar fluistert. ik heb de plaat al 10 jaar niet mee gehoord, misschien kan iemand anders er een licht op werpen.

Ah, op 'Dead Reckoning': dat was het eerste Thresholdalbum dat ik niet meer grijsdraaide.
Ik vond hun switch van Inside Out naar Nuclear Blast niet ten goede komen in hun sound: weliswaar steviger, maar daardoor niet beter. Sindsdien volg ik ze ook niet meer zo nauwgezet: ik koop het en 't gaat soms nauwelijks goed beluisterd in de kast.

Maar verrek zeg: in 'Slipstream' hoor je een paar keer heel prominent een grunt (in 'Elusive' wat minder nadrukkelijk). Wat grappig! Eh, ik bedoel: wat heftig en stoer! Maar ik vind die grunt wel degelijk zeer okay klinken, hoor. Zeker in 'Slipstream'. Lekker vol en zwaar.
...
Wat blijkt na wat speurwerk? Niemand minder dan mæstro Dan Swanö verzorgde die. Een naam die ik zelfs nog in mijn rijtje hierboven had willen opsommen (maar ik vond het lijstje inmiddels wel lang genoeg om mijn punt te maken).
Dus bij deze: bedankt!

Gast
geplaatst: vandaag om 01:23 uur

geplaatst: vandaag om 01:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.