MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Mssr Renard
'Ik vind dit niet zo goed' of 'Ik vind hier niet zo veel aan' is inderdaad een groot verschil met 'Wat een irritante, vreselijke meuk is dit zeg'. Ik zal er op letten.

En Marillion is natuurlijk geen prog.

Mssr Renard schreef:
'
En Marillion is natuurlijk geen prog.

Sinds 1995 niet meer nee (En in 1991 en 1992 ook al niet), dat weet jij en dat weet ik maar ja

vigil schreef:
Het 1ste is mijn grootste irritatie, elke keer weer het zelfde liedje. De eigen nominaties en favorieten zijn zo Prog als de pest maar bij de andere nominaties moet alles, op Genesis en Marillion na, in twijfel getrokken worden.

Dat is ergens ook wel weer logisch. Iedereen zie graag zijn eigen voorkeuren bovenaan de lijst terugkomen. Zo zie ik ook graag mijn nominaties de volgende rondes halen, maar aangezien ik vorig jaar de eer had de grootste afwijking in de finale te hebben verwacht ik er overigens niet veel van.

Maar Prog is natuurlijk ook wel een interessant genre, progressieve muziek vind je natuurlijk weer in alle stijlen en vormen. Hoewel Prog zelf zich voornamelijk focust op de rock en metal en aanverwante. Tenminste dat is wat ik voornamelijk merk. Waarbij een Genesis, Marillion en Dream Theater natuurlijk perfecte voorbeelden zijn. Maar hoe progressief zijn die band eigenlijk? Ze doen al jaren hetzelfde en tonen weinig progressie.
Zelf ben ik de Prog ingekomen dankzij Dream Theater en Porcupine Tree. En dat definieerde ook wel het genre voor mij. Een uitstapje naar Opeth op zijn tijd kon ik nog wel hebben maar dat was het wel. Gelukkig heb ik de afgelopen paar jaar wat nieuwe prog artiesten ontdekt (mede dankzij dit spel ) die niet zo snel in de dat rijtje geplaatst worden en daarbij mijn perceptie van wat prog is aardig oprekken. En dat blijft hopelijk ook nog wel eventjes doorgaan.
Maar goed, die basis blijft natuurlijk wel. En ik vermoed dat voor velen hier zo is. Gezien de hoeveelheid Genesis, Marillion, Pink Floyd, Porcupine Tree, Rush en dergelijke nummers die in de lijst staan hebben velen ook eenzelfde basis en uitgangspunten van wat Prog is. En dan zijn artiesten die niet in dat rijtje passen natuurlijk al snel niet 'echte' prog. Tenminste in hun ervaring.

En dan krijg je de vraag wat is nou echte Prog? Zijn dat de lang uitgesponnen nummers, de tempo wisselingen, de polyritmes, de conceptalbums, of is het muziek die progressief is?

Dat hier de 'grenzen' van de prog worden opgezocht lijkt me juist wel passen bij het genre. Als luisteraars, liefhebbers en fans van het genre zijn we vaak lang niet zo progressief als het genre. Maar volgens mij heb ik vorig jaar hier ook al eens tegenaan geschopt.

Mssr Renard
legian, ik 'ontdekte' prog omdat ik ooit las dat Queen en Saga progressieve rockbands waren (heette toen nog symfonische rock, trouwens). Gelukkig ontdekte ik al snel Jethro Tull, Gentle Giant, Camel en King Crimson, en wist ik ook dat Saga en Queen helemaal niet zo progressief zijn. Wel leuk dat er van beide bands een nominatie is ingestuurd.

Maar ik snap wel het hele idee, van het startpunt. Het is toch wat dat je als tiener Behaviour van Saga als progrock beschouwt.

Iedereen heeft dus zijn eigen/haar eigen startpunt. Vanuit de metal, vanuit de jazz, vanuit de poproc, noem maar op.

Weet je dat ik mijn 'ontdekkingen' uit de Oor's Popencyclopedie haalde? Daar heette het hoofdstuk ook symfonische rock en ik begon bij de A. De eerste band die ik toen oppikte (na Saga en Queen) was overigens Barclay James Harvest (Turn of the Tide en Octoberon), en daarna pas Camel en Tull en Crimson. Maar herinneringen zijn overigens de grootste leugenaars.

Ronde 0 - Ladder 3:

20 Can - Vitamin C +2
19 Mercury Rev - Dream of a Young Girl as a Flower +1
16 Tracktor Bowling - черта
14 Epica - Consign to Oblivion [Live at the Zenith]

Nieuwe ladder vanaf: maandag 24 januari 19.00 uur

69

legian schreef:
(quote)

Waarbij een Genesis, Marillion en Dream Theater natuurlijk perfecte voorbeelden zijn. Maar hoe progressief zijn die band eigenlijk? Ze doen al jaren hetzelfde en tonen weinig progressie.

Grotendeels zijn we het dus gewoon eens en dat iedereen zijn eigen nominaties het liefst bovenaan ziet staan is een compleet andere discussie.

Wat betreft je voorbeelden. Dus Genesis en Marillion hebben altijd maar alleen het zelfde gedaan en nooit progressie gemaakt? Volgens mij maken hele volksstammen ruzie over welke periode nou het beste is omdat ze zo veranderd zijn qua stijl

vigil Daar zou ik ook nog wel Dream Theater, IQ, Rush en Gazpacho aan toe willen voegen trouwens. Ik hoor weinig grote verschillen tussen hun werk, het klinkt voornamelijk langzaamaan wat moderner. En Genesis klinkt me allemaal hetzelfde trouwens, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik die band steeds minder goed kan hebben.
Maar goed, ik schop soms wat te graag tegen de gevestigde orde aan

*edit. Ik ben het inderdaad gewoon met je eens hoor, was ook niet zozeer een tegenreactie maar meer een gedachtespinsel van mijn kant.

Mssr Renard Dat is wel het idee, het startpunt bepaalt voor een groot deel de richting die je neemt. Wat natuurlijk niet betekend dat er niet gestuurd kan worden. Maar die basis blijft ergens wel hangen.
Ik vond Queen trouwens regelmatig vrij progressief uit de hoek komen. Hoewel ik ze ook niet echt als progressief beschouw trouwens. Meer als een rockband die graag gebruik maakte van andere stijlen om zichzelf te blijven ontwikkelen. Wat ergens natuurlijk wel weer progressief is.

Ronde 0 - Ladder 3:

20 Can - Vitamin C +
20 Mercury Rev - Dream of a Young Girl as a Flower +1
16 Epica - Consign to Oblivion [Live at the Zenith] +2

Alleen Epica is bij mij bekend, hoewel voornamelijk van naam dan. Toch moet ik daar eens wat dieper in gaan duiken want dit klinkt me een partijtje heerlijk in de oren. Mercury Rev pakt het andere puntje, voornamelijk omdat de andere twee nummers eigenlijk geen echte indruk weten achter te laten.

musicborst Thanks voor de playlist, aangezien ik youtube music gebruik is dit wel erg handig.

Ronde 0 - Ladder 3:

22 Can - Vitamin C +2
21 Mercury Rev - Dream of a Young Girl as a Flower +1
16 Epica - Consign to Oblivion [Live at the Zenith]

Can met het geweldige Vitamin C. Ongeëvenaarde groove qua drums wat mij betreft. Hoogwaardige Krautrock die ook op mijn lijstje stond van een mogelijke nominatie. Was niet lastig om als winnaar eruit te komen bij mij.

Mercury Rev kende ik niet en dat klinkt op zich wel goed. De live registratie op spotify was wel een beetje tenenkrommend qua zang. Ik hoef ook hier niet heel lang na te denken, maar dat komt ook omdat ik de andere nummers helemaal niets vind (sorry).

Tracktor Bowling klinkt in een progrock lijstje nog wel apart, maar in andere genres is dit 13 in een dozijn. Soms vind ik een andere taal leuk (voornamelijk Frans), maar bij het Russisch doet het me niets. Ik kan het niet verstaan, het ligt niet lekker in het gehoor en hij doet afbreuk aan de muziek. Maarja, zonder de zang blijft hier dan niet veel meer staan.

Epica vond ik echt verschrikkelijk. Ik heb al sinds jongs af aan een afkeur tegen Gothic muziek en dat zal denk ik niet snel meer wijzigen. Waar ik sommige within temptation nog wel kon pruimen, lukt dat hier niet. En dan de grunts weer... het lukt me echt niet

Ronde 0 - Ladder 3:

23 Can - Vitamin C +1
21 Mercury Rev - Dream of a Young Girl as a Flower
18 Tracktor Bowling - черта +2
16 Epica - Consign to Oblivion [Live at the Zenith]

78

Geen ladder die mij aanspreekt. Ik stap niet over het grunten heen. Ik kan dat maar slecht aanhoren. Dus Epica valt daarom al af. Er zullen nu ongetwijfeld mede users zijn die het jammer vinden dat ik me hiervoor niet openstel, maar ik kan er gewoon niks mee. Het is totaal niet iets waar ik blij van wordt.

Can was het meest verrassend. Echt mooi vind ik het niet, maar het is wel interessant. Dus wel een punt waard. En misschien moet ik het gewoon vaker luistern. Mercury Rev is helemaal niets voor mij. Het begint wel prima, maar daarna. Gewoon te ver weg van wat ik mooi vindt. Wel creatief gedaan.

De Russen hebben deze etappe te pakken. Dat klonk prima.

Ronde 0 - Ladder 3:

23 Can - Vitamin C
19 Tracktor Bowling - черта +1
18 Epica - Consign to Oblivion [Live at the Zenith] +2

81

Niets heel opmerkelijks hier en dan staan de 2 minste nummers ook nog bovenaan, 'Vitamin C' van Can vind ik monotoon en totaal oninteressant, Mercury Rev deed me een beetje aan Mars Volta denken, dat is geen plus in mijn boek, erg rommelig, op het eind iets beter, maar nee. Het Russisch gebeuren vond ik muzikaal wel aardig, de zang. misschien ook door het Russisch niet zo geweldig, maar één puntje dus, Goth metal, zoals Epica vind ik nooit echt slecht, maar wel zo vaak hetzelfde, goede zang van haar, het grunten, waar ik normaliter een hekel aan heb, stoorde me minder in deze, en een aardige live video, in dit rijtje goed voor 2 punten dus.

Ronde 0 - Ladder 3:

23 Can - Vitamin C
21 Tracktor Bowling - черта +2
19 Epica - Consign to Oblivion [Live at the Zenith] +1

Ronde 0 - Ladder 3:

24 Can - Vitamin C +1
23 Tracktor Bowling - черта +2
19 Epica - Consign to Oblivion [Live at the Zenith]

Ronde 0 - Ladder 4:

Lunatic Soul - Summoning Dance
1 Apocalyptica - Cell-0 +1
Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali
2 Airbag - Killer +2

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 25 januari 19.00 uur.

3

OK, ik trap vanavond wel af. Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali is bijzonder avontuurlijk, maar doet me niet veel (dit recent ontdekte orkest trek ik een stuk beter: Diablo Swing Orchestra - Swagger & Stroll Down the Rabbit Hole). Airbag krijgt de volle mep en voor de 2e plek kies ik in dit geval voor Apocalyptica; toch indrukwekkend wat deze jongens met enkel 3 cello's kunnen neerzetten. Helaas ten koste van Lunatic Soul, maar ik heb zo'n gevoel dat Mariusz Duda met z'n solo-project en / of band nog wel kansen krijgt hier...

Bedankt voor je nominatie Gebruiker43757 en nog een tip een beetje in dezelfde lijn alleen dan iets meer ingetogen en klassiek: Raphael Weinroth-Browne - Worlds Within (de cellist van Leprous)

Ronde 0 - Ladder 4:

2 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
1 Apocalyptica - Cell-0
3 Airbag - Killer +1

Ronde 0 - Ladder 4:

4 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
1 Apocalyptica - Cell-0
4 Airbag - Killer +1

9

Eens met de voorganger qua punten, maar dit wil niet zeggen dat ik niet genoten hebben van de andere 2 nummers! Het hyperactieve gepriegel vond ik voor een keer leuk, maar zou ik niet snel nog eens opzetten. Wat daarna kwam is zeker wel de moeite waard, maar daardoor gaat Airbag er wel net met het punt vandoor met deze fijne rechttoe rechtaan rocker.

Mssr Renard
Ik vind het zielig voor UTO, maar het klinkt mij te fragmentarisch en amateuristisch. Desondanks heeft het mooie momenten. Een band om in de gaten te houden? De andere drie acts zijn duidelijk profs. Lunatic Soul verrast mij positief. Ik kende Duda van Riverside (die in het begin gek genoeg net zo amateuristisch klonk als UTO, vooral qua productie). Ik meen dat Lunatic Soul een soloproject is? Zo halverwege de song komt er een 4/4 bassdrum in de song die erg irriteert. Uiteindelijk toch niet zo verrassend als dat het begon, jammer.

Apocalyptica is vakmanschap, maar wel erg volgepropt en kent geen dynamiek. Airbag is echt pure klasse. Al jarenlang verrast deze band mij.

2 punten voor Airbag, 1 punt voor UTO

Ronde 0 - Ladder 4:

6 Airbag - Killer +2
4 Lunatic Soul - Summoning Dance
1 Apocalyptica - Cell-0
1 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +1

Ronde 0 - Ladder 4:

7 Airbag - Killer +1
6 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
1 Apocalyptica - Cell-0
1 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali

Ronde 0 - Ladder 4:

8 Airbag - Killer +1
6 Lunatic Soul - Summoning Dance
3 Apocalyptica - Cell-0 2

Ik vind UTO niet heel erg leuk...

Ronde 0 - Ladder 4:

9 Airbag - Killer +1
8 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
3 Apocalyptica - Cell-0

Ronde 0 - Ladder 4:

11 Airbag - Killer 2
9 Lunatic Soul - Summoning Dance 1
3 Apocalyptica - Cell-0

Ronde 0 - Ladder 4:

12 Airbag - Killer +1
11 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
3 Apocalyptica - Cell-0

Nog even over de vorige ronde: daar waren veel mensen die Mercury Rev niet kenden. Ik had ook nog nooit muziek van ze gehoord, maar kende ze wel van naam, niet eens uit hoofde van mijn voorkeur voor prog, maar omdat hun voorman Jonathan Donahue had samengewerkt met –vrij onwaarschijnlijke muziekpartners– de Chemical Brothers (The private psychedelic reel op Dig your own hole uit 1997). Een onverwachte (maar extreem geslaagde) kruisbestuiving.

Ronde 0 - Ladder 4:

14 Airbag - Killer +2
12 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
3 Apocalyptica - Cell-0

Ronde 0 - Ladder 4:

16 Airbag - Killer +2
13 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
3 Apocalyptica - Cell-0

33

Ronde 0 - Ladder 4:

17 Airbag - Killer +1
15 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
3 Apocalyptica - Cell-0

36

Ronde 0 - Ladder 4:

17 Airbag - Killer
16 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
3 Apocalyptica - Cell-0
3 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 25 januari 19.00 uur

39

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 4:

17 Airbag - Killer
16 Lunatic Soul - Summoning Dance
5 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2
4 Apocalyptica - Cell-0 +1

42

Universal Totem Orchestra kwam wat moeizaam op gang, maar levert daarna toch wel het spannendste werkje hier. Het ene punt was een close call tussen Apocalyptica die hier en daar wat schuurde en het lekker wegluisterende Lunatic Soul. Of ik deze Airbag wel eens gehoord heb? Geen idee... maar het klonk net zo als alle andere matige Pink Floyd pastiches die ik wel van ze gehoord heb - voor vandaag de zwakste bijdrage.

En weer driekwartier (!) muziek die ik anders had gereserveerd voor Op1.
Het is maar goed dat de muziek zo goed is...

Ik denk namelijk dat ik tegenwoordig zelfs eerder voor Lunatic Soul zou kiezen dan Riverside. En dat terwijl 'Anno Domini...' destijds hoog in mijn jaarlijstje stond. Ook dit nummer is weer fabelachtig qua sfeer, opbouw en arrangement. Zelfs met een beetje folky inslag.

De dagen dat ik Apocalyptica de beste uitvinding in metalland vond liggen inmiddels enige tijd achter ons, maar als terugdenk aan hun cello-inferno's op DOA en in Paradiso en de Melkweg dan word ik er bijna weemoedig van. Wat vond ik deze band allejezusgaaf en hoe fokking mindblowing metal kan klassieke muziek toch klinken op vier cello's (als ze weer eens 'Hall Of The Mountain King' uit Griegs Peer Gynt vercellothrashte). De laatste jaren de band toch een beetje uit het zicht geraakt, dus leuk dat er een nieuw nummer van hen deze revue passeert.
De noviteit is er natuurlijk al lang vanaf en het is al tijden een 'volwaardige' band met drums, keys en bas. De drummer op dit nummer is bepaald geen Dave Lombardo en slaat alles een beetje op de automatische piloot vol. Het klinkt wel aardig allemaal, maar ik mis het vuur, de passie en vooral ook de hooks en 'songgerichte' van weleer. Dit gaat maar door zonder duidelijke focus of doel.

Ik was wel bekend met de naam van Universal Totem Orchestra en ik had hun oeuvre jaren geleden al eens op een externe harddisk gedownload, maar ja: toen crashte een paar jaar geleden mijn harddisk en was ik anderhalve terabyte aan muziek kwijt. Tien jaar verzamelen naar de gallemiezen. Achteraf was dit maar beter ook, want ik was meer met verzamelen bezig dan met luisteren. Zo ook dit Universal Totem Orchestra, want ik hoor het nu voor het eerst.
Prachtig, prachtig, prachtig! Maarrrrr.... wel in dienst tot, met dank aan en ter meerdere eer en glorie van hun superieuren: Magma. Het pakt de avantgarde bij de hand en weet het tot een heerlijke zeuhlercoaster te kneden, maar in de finesse, songstructuur en urgentie haalt het 't nét niet bij het beste werk van Christian Vander. Evenzogoed heb ik al gezien dat tot mijn opluchting de lp's van deze band nog best betaalbaar zijn. Want ik wil dit hebben.

Airbag maakt betere platen dan Pink Floyd ooit heeft gedaan, 'A Day At The Beach' is 'Meddle' en 'Wish You Were Here' in het kwadraat en Bjorn Riis speelt beter (dan) David Gilmour ooit heeft gedaan, maar de zwakste schakel is de zang. Vaak niet erg, want het gaat om de eindeloos lijkende klanktapijten, maar op dit nummer stoort het toch een beetje. Misschien moeten ze Mariusz Duda eens vragen? Gelukkig komen er in de volgende ladders nog (véél) betere Airbags langs. En ik ben gestopt met muziek downloaden: daarom meer tijd om ook te lúisteren. Zoals op dit forum.

Ronde 0 - Ladder 4:

18 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
17 Airbag - Killer
6 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +1
4 Apocalyptica - Cell-0

45

Universal Totem Orchestra is natuurlijk gewoon supertof - alhoewel de laatste plaat me wat tegenviel. Dat kan ik verder niet zeggen van de rest. Apocalyptica is als ik bovenstaande schrijver begrijp live best leuk, maar hier vind ik er weinig aan. Lunatic Soul luistert best lekker weg, Airbag zelfs dat niet eens.

Ik was wel benieuwd wie er met muziek zoals die van Universal Totem Orchestra was komen aanzetten (meestal ben ik dat namelijk zelf ) - maar sowieso een hoop mooie nominaties van Noordpool

Ronde 0 - Ladder 4:

19 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
17 Airbag - Killer
8 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2
4 Apocalyptica - Cell-0

Gast
geplaatst: vandaag om 23:31 uur

geplaatst: vandaag om 23:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.