MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
ProGNerD schreef:
Is dit ook niet iets voor jullie, heren: Ayreonfreak, uffing, legian, Marco van Lochem, pachag ? => leuke manier om over prog(metal) muziek te discussieren en nieuwe ontdekkingen te doen: hoe meer ziel, hoe meer vreugd...

Druk, druk, druk. Ik heb overigens wel genomineerd. V.w.b. de ladders haak ik in het begin mondjesmaat aan, later als het 'bekende' spul voorbij komt, kan ik meer meedoen, zonder de hele ladder te hoeven beluisteren.

Ronde 0 - Ladder 6:

9 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +2
6 Haunt The Woods – Opaque
5 Peter Frampton - Changing All The Time
4 Cyan - The Sorceror +1

Nieuwe ladder vanaf: donderdag 27 januari 19.00 uur

24

10 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +1
8 Haunt The Woods – Opaque +2
5 Peter Frampton - Changing All The Time
4 Cyan - The Sorceror

Tja, in mijn overzichtje stonden er al 3 hiervan op "nee", en als "hey you" prog is, dan is dit van Peter Frampton dat ook, maar toch bekoort het me niet. Dus, dan maar zo

O ja, en bij Cyan dacht ik eerst even dat het een parodie was

10 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel
9 Haunt The Woods – Opaque +1
7 Peter Frampton - Changing All The Time +2
4 Cyan - The Sorceror

Peter Frampton klinkt fijn. Cyan is me te symfo-fantasy proggy en verveeld. Rosalie is een gevalletje 'mehh'. Hount the Woods gaat er dan vandoor met het laatste puntje. Niet dat de twee punten pakkers zo slecht zijn, maar ze doen me weinig. Ik zie me vader hier meer van genieten eigenlijk.

10 Haunt The Woods – Opaque +1
7 Peter Frampton - Changing All The Time
6 Cyan - The Sorceror +2

Rosalie levert niet mijn ding, te zangerig, te weinig muzikale variatie, lang en oninteressant, kortom de minste hier
Peter Framton is wel okee, maar het doet me meer aan de blues van Gary Moore denken, dan aan progrock
Haunt The Woods, is niet onaardig, fijne gitaarsolo, zang vind ik iets minder, toch een puntje
Cyan - The Sorceror, prog zoals prog moeten zijn, heel fijn, de volle 2

10 Haunt The Woods – Opaque
9 Peter Frampton - Changing All The Time +2
7 Cyan - The Sorceror +1

Peter Frampton steekt er wat mij betreft toch wel met kop en schouders bovenuit!

Ronde 0 - Ladder 6:

12 Haunt The Woods – Opaque +2
10 Peter Frampton - Changing All The Time +1
7 Cyan - The Sorceror

Haunt The Woods spreekt me nog het meest aan in deze ladder.
De anderen zijn niet verkeerd maar beklijven niet, behalve Frampton die met Changing All The Time hier een prima nummer heeft staan.
Ik ken hem nog van zijn dubbelalbum Frampton Comes Alive! uit 1976 maar herinner hem eigenlijk nog het beste van zijn eerste bandje The Herd, eind jaren 60 en later met Humble Pie, waarbij hij met Small Faces icoon Steve Marriot begin jaren 70 een paar succesjes had.

Ronde 0 - Ladder 6:

12 Haunt The Woods – Opaque
12 Peter Frampton - Changing All The Time +2
8 Cyan - The Sorceror +1

Mijn eerste ladder waar ik tijd voor had. Voorlichting geven aan groep 8 leerlingen ouders voor mijn middelbare school en het rustig beoordelen van prognummers, gaan niet goed samen. Maar deze avond toch er even voor kunnen gaan zitten en ik kon alle vier nummers wel waarderen. Toch bleven Frampton en Cyan het meest hangen. Haunt the Woods is aangenaam, maar kabbelt een beetje. En dat geldt eigenlijk ook voor Rosalie.

Ronde 0 - Ladder 6:

13 Haunt The Woods – Opaque 1
12 Peter Frampton - Changing All The Time +l
10 Cyan - The Sorceror 2

Ronde 0 - Ladder 6:

15 Haunt The Woods – Opaque +2
13 Peter Frampton - Changing All The Time +1
10 Cyan - The Sorceror

Ronde 0 - Ladder 6:

16 Haunt The Woods – Opaque +1
15 Peter Frampton - Changing All The Time +2
10 Cyan - The Sorceror

Weer een prima ladder hoor. Tot nu toe prima te doen deze editie behalve dan de de tweede ladder met grote namen. Dat belooft nog wat voor de volgende ronde

Rosalie verdiende ook punten maar zijn op. Waarom stemmen we nu eigenlijk niet volgens het 3-2-1 system?

Ronde 0 - Ladder 6:

18 Haunt The Woods – Opaque +2
16 Peter Frampton - Changing All The Time +1
10 Cyan - The Sorceror

Ronde 0 - Ladder 6:

18 Haunt The Woods – Opaque
16 Peter Frampton - Changing All The Time
12 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +2
11 Cyan - The Sorceror +1

Alle vier degelijke nummers, maar enkel bij Haunt the woods kreeg ik echt interesse om verder te zoeken naar info over de band. Frampton kreeg wel de vermelding 'als ik daar eens een cd goedkoop van tegen kom'. RC deed me in het begin te veel denken aan kinderrijmpjes en Cyan vond ik uiteindelijk te lang duren voor wat het was.

Ronde 0 - Ladder 6:

20 Haunt The Woods – Opaque +2
17 Peter Frampton - Changing All The Time +1
12 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel
11 Cyan - The Sorceror

Ronde 0 - Ladder 6:

20 Haunt The Woods – Opaque
18 Peter Frampton - Changing All The Time +1
12 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel
13 Cyan - The Sorceror +2

63

Leuke ontdekking voor mij, Cyan! Daar ga ik eens wat meer van opzoeken..

Ronde 0 - Ladder 6:

22 Haunt The Woods – Opaque +2
18 Peter Frampton - Changing All The Time
13 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +1
13 Cyan - The Sorceror

66

Vier nummers die mij goed bevallen maar er moet gekozen worden. Dus; de afvallers. Cyan, interessante neo-prog die hetzelfde euvel voor mij heeft als Airbag. Het doet teveel z'n best om op de originelen te lijken. Peter Frampton, heerlijke song, vooral de gitaarpartijen maar toch niet in de punten. Mevrouw Cunningham komt met een fijne song! Haunt the Woods gaat echter met de punten lopen omdat deze mij het meeste pakt.

Ronde 0 - Ladder 6:

24 Haunt The Woods – Opaque +2
19 Peter Frampton - Changing All The Time +1
13 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel
13 Cyan - The Sorceror

69

El StepperiƱo schreef:

Leuke ontdekking voor mij, Cyan! Daar ga ik eens wat meer van opzoeken..

Mijn startpunt was eind vorig jaar: Cyan – For King And Country | Progwereld

Dat ik bij een spelletje met progmuziek nota bene Peter Frampton mag luisteren! Dat had ik van tevoren niet kunnen bevroeden. Eigenlijk best wel een goede muziekopvoeding, dit spelletje, want ook ik heb (natuurlijk) zijn live-plaat al duizend jaar (onbeluisterd) in de kast staan, maar ik kom uiteindelijk ook niet verder dan dat hij de zanger is van dat bekende Top2000-liedje. Oja, en hij was van The Herd, zover kwam ik ook nog net. The Herd ken ik zo mogelijk zelfs nog wat minder slecht dan Peters solowerk, terwijl ik naast die live-plaat nog twee (onbeluisterde) soloplaten in de kast heb staan. Waarom neem ik toch altijd maar die kringloopplaten mee naar huis om ze dan onbespeeld in de kast te proppen?
Hmmm, als ik dit zo luister, dan snap ik wel waarom. Kolere, wat kan die man gitaar spelen! Was het eerste deel nog een beetje brave standaard AOR, zij het zeker niet vervelend, het tweede deel revancheert hij zich op meesterlijke wijze. Nét geen kippenvel, maar het scheelde verdomd weinig. Drie keer achter elkaar gedraaid.

Halverwege het nummer van Cyan keek ik pas voor het eerst naar de clip en ik schrok me een apenhoedje. Okay, dat zag ik even niet aankomen. Wel moedig/stoer/sympathiek dat de andere bandleden de blinde, gevaarlijk obese zanger beoordelen op zijn zangkwaliteiten, want die staan buiten kijf. Want een sexy uitstraling is het natuurlijk niet op het podium (en dat is natuurlijk een eerste vereiste in dit genre).
De eerste keer dat ik het draaide werd ik wel een beetje flauw van de nogal brave neoprog, maar wellicht werd ik de eerste keer beïnvloed door de aanwezigheid van een schone dame die duidelijk niét gecharmeerd was van Cyan. En dan duurt een nummer van een kwartier wel érg lang.
De tweede keer (ja, ik neem mijn taken voor dit spelletje veel te serieus) bevalt mij het nummer al een stuk beter: heel verhalend en afwisselend. Al blijft het voor mij ietwat te netjes. Maar die gozert kan wel zingen, zeg!

Over een tweede keer gesproken: die extra luisterbeurt had ik echt nodig voor Rosalie Cunningham. Alweer een epos van een kwartier, en dan ook nog eens twee keer luisteren. Na deze progladder ga ik een punkladder opzetten: wie doet mee?
De eerste keer leek het wel alsof Rosalie 378 ideetjes had en die koste wat kost in dit nummer wilde proppen. Het gaf een cabareteske potpourri van deuntjes, fragmentjes en mini-liedjes die een beetje lukraak aan elkaar leken geplakt. Een soort Dresden Dolls goes prog, vooral door het marchanderende ritme dat regelmatig terugkeerde.
Een tweede keer, zonder afleiding van vrouwelijke curves, maar de focus op Rosalie's muzikale curves, beginnen die ook behoorlijk verleidelijk te worden. Ik snap het afwisselende parcour van het nummer al een stuk beter en die behoorlijk fuzzy klinkende gitaar geeft het nummer net wat smoel en power dat het nodig heeft.
Er zit een paar wat mindere sprankelende momenten in, maar overall een bijzonder en behoorlijk afwisselende compositie. Die laatste tien seconden waren trouwens wel raar, zeker na zo'n galmende apotheose á la 'Diamanda Galás-light'.
Over drie weken komt haar nieuwe album trouwens uit. Ze heeft in mij een nieuwe belangstellende.

Ik dacht dat 'Haunt The Woods – Opaque' extreme prog met grunt was, maar ik ken blijkbaar minder dan ik denk. Was dit nummer na de eerste luisterbeurt het meest boeiende, gek genoeg vind ik het nu bij het herbeluisteren toch een tikje tegenvallen. Misschien vanwege de zanger, die mij te veel doet denken aan zangers in de britpophoek?
Op het laatst als hij losgaat denk ik eerder: 'stel je niet aan' dan 'prachtige overgave'. Evenzogoed wel een fraai nummer met ook een behoorlijk indrukwekkende gitarist.

Was ik gisteravond na de eerste draaibeurt over geen enkele artiest nog écht te spreken, behalve Haunt The Woods, na deze tweede draaibeurt vind ik het zelfs moeilijk kiezen. Ain't that the true power of prog? Groeibriljantjes...
Tot mijn eigen verrassing kies ik dan toch voor Peter, met dank aan de fabuleuze gitaarsolo. En Rosalie een puntje voor haar eclectische sound, potentie en ambitie.

Ronde 0 - Ladder 6:

24 Haunt The Woods – Opaque
21 Peter Frampton - Changing All The Time +2
14 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +1
13 Cyan - The Sorceror

72

Mssr Renard
EvilDrSmith schreef:
Dat ik bij een spelletje met progmuziek nota bene Peter Frampton mag luisteren! Oja, en hij was van The Herd, zover kwam ik ook nog net. The Herd ken ik zo mogelijk zelfs nog wat minder slecht dan Peters solowerk, terwijl ik naast die live-plaat nog twee (onbeluisterde) soloplaten in de kast heb staan.

Humble Pie is je echt helemaal ontgaan? Je noemt wel popband Herd maar niet bluesrockband Humble Pie?
Zelf Rockin' the Fillmore zegt je niets? Over sterk gitaarspel gesproken.

Misschien kent hij hem (onbewust) van het Never Let Me Down album van Bowie of de spectaculaire ook op CD /DVD/video/LP verschenen Glass Spider Tour met diezelfde David Bowie

Mssr Renard schreef:
(quote)

Humble Pie is je echt helemaal ontgaan? Je noemt wel popband Herd maar niet bluesrockband Humble Pie?
Zelf Rockin' the Fillmore zegt je niets? Over sterk gitaarspel gesproken.

Och ja, daar was hij natuurlijk ook van. Helemaal niet bij stilgestaan. Ik las hierboven dat hij in The Herd speelde en toen dacht ik: Oja, inderdaad! Maar dan ken ik zijn gitaarspel toch wat beter dan ik dacht. Ik heb naast die liveplaat nota bene deze box. Al is het ook wel weer even geleden dat ik voor het laatst naar Pie heb geluisterd.

Misschien moet ik me toch maar wat meer verdiepen in Framptons oeuvre: dat krijg je er dus van als hij als one hit wonder in het hoofd is gegrift met een middelmatig deuntje dat niet erg uitnodigt om verder te speuren. Laat ik dan eens beginnen met die Glass Spider Tour.

Maar dank voor jullie updates/aanvullingen.

Mssr Renard
EvilDrSmith schreef:
(quote)

Och ja, daar was hij natuurlijk ook van. Helemaal niet bij stilgestaan. Ik las hierboven dat hij in The Herd speelde en toen dacht ik: Oja, inderdaad! Maar dan ken ik zijn gitaarspel toch wat beter dan ik dacht. Ik heb naast die liveplaat nota bene deze box. Al is het ook wel weer even geleden dat ik voor het laatst naar Pie heb geluisterd.

Misschien moet ik me toch maar wat meer verdiepen in Framptons oeuvre: dat krijg je er dus van als hij als one hit wonder in het hoofd is gegrift met een middelmatig deuntje dat niet erg uitnodigt om verder te speuren. Laat ik dan eens beginnen met die Glass Spider Tour.

Maar dank voor jullie updates/aanvullingen.

Peter Frampton + waanzinnig gitaarwerk is onder andere: Let's Dance - David Bowie - YouTube

EvilDrSmith schreef:
(quote)

Misschien moet ik me toch maar wat meer verdiepen in Framptons oeuvre: dat krijg je er dus van als hij als one hit wonder in het hoofd is gegrift met een middelmatig deuntje dat niet erg uitnodigt om verder te speuren.

Daar was hij achteraf ook wel een beetje van in de war. Hij werd ineens als popster ingezet ipv rocker. Iedereen was ineens gek van hem, hij maakte mainstream muziek, had een gimmick met een gitaar effect dat talkbox genoemd werd en zag er goed en netjes uit dus dat wilde wel. De marketeer deed zijn werk en Frampton stond ineens aan de top. Alleen in Amerika verkocht zijn beroemde live album al meer dan zes miljoen stuks (volgens mij nog steeds het beste verkochte live album ooit).

Grappig is overigens dat hij al een jeugdvriend was van Bowie, alhoewel Bowie een paar jaar ouder was waren ze al vanaf de pubertijd bevriend.

Mssr Renard
Met name ná die ene liveplaat, waar iedereen schijnbaar zo over valt (en die eigenlijk gewoon best lekker is), zijn er een paar wat flauwe platen verschenen, maar Frampton revancheerde zich in de jaren 80 met wat stevige hardrockplaten die niemand kent (waaronder Breaking all the Rules met Steve Lukather), als je van early eigthies hardrock houd is dat nog best een fijne plaat:

https://open.spotify.com/track/6ItRcZaLxV5oSSJyhbwFkj?si=32900e6c2e424e3d

Ronde 0 - Ladder 6:

23 Peter Frampton - Changing All The Time +2
14 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel
14 Cyan - The Sorceror +1

Verdorie man, de lappen tekst van jullie zijn nog langer van stof dan de nominaties zelf. Een heel karwei om de laatste actuele stand te vinden.
De volle buit voor een puike Frampton. De rest was inwisselbaar.

75

Ronde 0 - Ladder 6:

23 Peter Frampton - Changing All The Time
16 Cyan - The Sorceror +2
15 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +1

78

Hé ! Dat is vreemd ! De twee beste nummers staan onderaan. Is er iets verkeerds gegaan vandaag ?

Cyan ! Leuk ! Met de zeer sympathieke Tiger Moth Tales zanger Pete Jones die nog altijd droomt van een sprookjes carrière bij de eind jaren 70 Genesis en die ooit een volle Boerderij compleet stil kreeg als voorprogramma. Dat is altijd knap ! De man heeft een gouden strot en is heerlijk muzikaal.
En dan ook nog in deze band de sympathieke gitarist Luke Machine die ik ooit met The Tangent zag optreden. Talentvolle gitarist die van mij best eens mag 'doorbreken'. Het nummer The Sorcerer hoort natuurlijk hier bovenaan de lijst. In deze Ladder dan.

Outlaw104 schreef:

Verdorie man, de lappen tekst van jullie zijn nog langer van stof dan de nominaties zelf.

Nou bereid je maar voor dan: morgen een lijst > 45 min. (met niet de minste nummers... )

meneer schreef:
Cyan ! Leuk ! Met de zeer sympathieke Tiger Moth Tales zanger Pete Jones die nog altijd droomt van een sprookjes carrière bij de eind jaren 70 Genesis en die ooit een volle Boerderij compleet stil kreeg als voorprogramma. Dat is altijd knap !
Daar was ik volgens mij ook, als voorprogramma van IQ. Kwam ik jou daar niet tegen samen met Meesterdch na afloop op het "balkonnetje"?

Ronde 0 - Ladder 6:

23 Peter Frampton - Changing All The Time
18 Cyan - The Sorceror +2
16 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +1

Gast
geplaatst: vandaag om 10:08 uur

geplaatst: vandaag om 10:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.