MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
marsupilami schreef:
Is er van deze finale ook nog een Spotify afspeellijstje?

Als je even naar boven scrollt wel

laxus11 schreef:
Als je even naar boven scrollt wel

Dankjewel, daar had ik over gelezen.

Ik had eigenlijk niet verwacht in deze finale zo lang te moeten twijfelen over wie ik op de eerste plek zet zeg. Dankzij enkele nieuwkomers is dat ineens een stuk lastiger geworden merk ik.

Mooi van Deliverance, maar ik denk dat de finale van vorig jaar toch wel een klein stukje beter was.

Casartelli (moderator)
12 lijstjes heb ik inmiddels binnen en verwerkt. Daaronder 8 verschillende nummers 1 en 9 verschillende nummers 20.

Prog is toch vaak het feestje van de lange nummers. De tien langste in onze Top 300:

1. Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (60:08)
2. Beardfish - Sleeping in Traffic (35:44)
3. The Pineapple Thief - What Have We Sown? (27:46)
4. Fish - Plague Of Ghosts (25:04)
5. The Flower Kings - Stardust We Are (25:03)
6. Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1) (25:00)
7. Moon Safari - Lover's End Pt. III: Skellefteå Serenade (24:20)
8. Dream Theater - Octavarium (24:00)
9. Pink Floyd - Echoes (23:27)
10. Dream Theater - A Change of Seasons (23:09)

En omdat er op bijna elke regel ook uitzonderingen zijn... de tien kortste:

1. Peter Gabriel - No Self Control (3:55)
2. Blackfield - Blackfield (4:07)
3. Fish - A Gentleman's Excuse Me (4:15)
4. Anathema - Judgement (4:20)
5. Peter Gabriel - Solsbury Hill (4:21)
6. Katatonia - Old Heart Falls (4:22)
7. Porcupine Tree - Blackest Eyes (4:23)
8. Peter Gabriel - Family Snapshot (4:28)
9. Rush - Tom Sawyer (4:33)
10. The Pineapple Thief - Far Below (4:35)

Tsjonge, net mijn top 20 ingeleverd en dat ging vrij soepel en snel. Wel duidelijk meteen maar toch ook wat opmerkzame veranderingen sinds mijn deelname vanaf 2017.

- Pink Floyd zakt steeds meer.
- Marillion stijgt steeds meer.
- Toch ook stabiliteit in bands als Supertramp, Genesis, Yes.
- Enige verwondering dat The Walk van Gazpacho in deze top 20 staat. Maar knap ook !

En wat een jaar was het weer in de Progladder. Ergens in januari begonnen dus al weer zo'n 9 á 10 maanden bijna dagelijks even bezig met de Ladder der Ladders. En dat samen met zo'n kleine 30 andere mensen waarvan ik er maar eentje echt ken en Outlaw104 weleens gesproken heb in De Boerderij ! Maar ik weet niet wie die andere Progbroeders en één zuster zijn.. Maar het is goed toeven met jullie !

Bijzondere dingen dit jaar ? Jazeker ! De Sturm und Drang entree van EvilDrSmith die de hele boel hier eens flink verbaal opschudde, iedereen en alles op de kast jaagde met zijn enthousiasme. Dat leidde bijna tot muiterij, opzeggingen en vlammende betogen !

Ik sta nog steeds verbaasd als ik Johnny Marr zie stemmen. Zijn berichten kennende bij andere albums zou ik hem totaal niet hier verwachten. Toch leuk !

De strijd tussen de gevangen vliegen uit The Web en de fundamentalistische aanhangers van het Bijbelse Begin wordt wat minder hard uitgevochten. meesterdch en ik hebben de voorgaande jaren weleens staan te vloeken als Marillion weer eens een kleine dagelijkse Battle won van ons bandje en we waren er diep van overtuigd dat vigil, Bravejester en nog wat andere gevangen vliegen stiekem leden van The Web optrommelden om effe mee te stemmen..

Ik dacht altijd dat Bonk een Genesis stemmer was maar mij viel op dat die bijna geen enkel puntje aan de band gaf. Zo viel mij ook op dat Alicia niks met Marillion heeft..

Maar goed: bijna elke avond om 18.58 ging mijn wekker. Dan stond ik stil tijdens een avondwandeling met mijn vrouw, zat in de tram in Berlijn, keek mijn familie mij vreemd aan als we met z'n allen uit eten waren, vaarden we net om de Stromboli heen, zette ik mijn fiets stil op de boulevard van Vlissingen of ging Netflix op pauze. Ik was, pas geleden nog maar, hoogst verbaasd toen Finidi nog net even voor tijd The Walk van Gazpacho een zetje gaf zodat Suppers Ready eruit werd gekickt en hij stipt om 19.00 een nieuwe ladder zette. Dat leek wel een tactiek...

Het zal even wennen zijn om deze dagen niet meer mijn wekker te horen afgaan en ook om te stemmen. Het blijft altijd leuk en de muziek blijft altijd mooi. En toch heeft de nominatieronde mijn voorkeur. Dat is vooral ontdekken !

Nou ja als je toch wil blijven stemmen hebben we altijd de Mumeladder nog

Als de nood zo hoog is

meneer schreef:
Ik was, pas geleden nog maar, hoogst verbaasd toen Finidi nog net even voor tijd The Walk van Gazpacho een zetje gaf zodat Suppers Ready eruit werd gekickt en hij stipt om 19.00 een nieuwe ladder zette. Dat leek wel een tactiek...

Het stemmen rond dat tijdstip was gewoon toevallig, vier punten van mij voor The Walk mag verder niemand verbazen, lijkt me, maar het stipt om 19.00u de ladder plaatsen was inderdaad zeker om The Walk door te hebben

meneer schreef:

Ik dacht altijd dat Bonk een Genesis stemmer was maar mij viel op dat die bijna geen enkel puntje aan de band gaf. Zo viel mij ook op dat Alicia niks met Marillion heeft..

Haha, da's lekker niet helemaal waar!

Er is namelijk een album - ik weet 't, is niet erg veel - dat ik wel aardig vind. Alleen staan die nummers er nog niet in. In de onvolprezen Progladder dan. Misschien maar eens introduceren. Maar je hebt in zekere zin wel gelijk, meneer, andere bands hebben vaker - nee, bijna altijd - wél de voorkeur in de huidige Progladder.

meneer schreef:
En toch heeft de nominatieronde mijn voorkeur. Dat is vooral ontdekken !

Helemaal mee eens.

Net vandaag 3 cd's in mijn brievenbus. ontvangen. Nieuwe prog bands voor mij. Zeker 2 bands leren kennen via deze Progladder. Galahad ( Empires never last ) en Anekdoten ( Until All the Ghosts Are Gone ). De 3de band Barock Project ( Detachment ) heb ik denk via Progwereld ontdekt.
Dus de volgende weken ga ik me zeker niet vervelen met nieuw Prog werk. En ja mede door deze Progladder. Leuk toch !

Casartelli (moderator)
Ik zit inmiddels op 17 verwerkte lijstjes. Er kan nog van alles gebeuren, maar tussen de nummers 2 en 3 zit op dit moment een opmerkelijk gat van 30 punten. De rest zit aanmerkelijk dichter bij elkaar.
Casartelli schreef:
Prog is toch vaak het feestje van de lange nummers.
Nog even een nabrander hier... het gemiddelde deelnemende nummer is 10 minuten en 34 seconden lang en dat is toch 25 seconden korter dan vorig jaar. Applaus voor onszelf!

Van eigen bodem... België schittert ook dit jaar weer door aanwezigheid in de lijst, maar ook het aantal Nederlandse noteringen kachelt al even achteruit. In de 2018-editie hadden we nog 15 Nederlandse nummers, vorige keer 12 en nu blijven we steken op 8:

1. Ayreon - Isis and Osiris (98)
2. Focus - Hocus Pocus (118)
3. Earth and Fire - Song of the Marching Children (131)
4. The Gathering - Eleanor (137)
5. The Gathering - Waking Hour (161)
6. The Gathering - Souvenirs (190)
7. The Gathering - Even the Spirits Are Afraid (244)
8. The Gathering - Nighttime Birds (297)

Wat het totale landenoverzicht betreft:

Tussen haakjes 2021, 2018, 2017, 2016 en 2015
1 Verenigd Koninkrijk 183 (187) (192½) (180½) (182) (177¾)
2 Zweden 24½ (26) (23½) (31½) (25) (17¾)
Verenigde Staten 24½ (23) (13) (25) (25) (35½)
4 Noorwegen 18 (15) (14) (15) (15) (9)
5 Canada 17 (17) (16) (17) (15) (10)
6 Polen 13 (10) (9) (4) (6) (9)
7 Nederland 8 (12) (15) (13) (12) (16)
8 Duitsland 5 (4) (6) (5) (5) (9)
9 Finland 3 (1) (1) (1) (0) (0)
10 Australië 2 (1) (2) (2) (4) (2)
11 IJsland 1 (2) (1) (1) (1) (1)
Frankrijk 1 (1) (2) (1) (1) (3)
- Cuba 0 (1) (2) (2) (1) (2)
Italië 0 (0) (1) (1) (5) (4)
Zwitserland 0 (0) (1) (0) (0) (1)
Rusland 0 (0) (1) (0) (0) (0)
Spanje 0 (0) (0) (1) (0) (0)
Brazilië 0 (0) (0) (0) (1) (1)
België 0 (0) (0) (0) (1) (0)
Tsjechië 0 (0) (0) (0) (1) (0)
Oostenrijk 0 (0) (0) (0) (0) (2)

Welke is het uit Brazilië?

Casartelli (moderator)
Floydje schreef:
Welke is het uit Brazilië?
Ik moest het ook even nazoeken, maar in betere tijden stond deze nog in de lijst.

Bestaat er dan Belgische Prog? Welke bands zijn dat dan?

Casartelli (moderator)
Toch best het een en ander. Met name de RIO-scene heeft met Aranis, Present en Univers Zero een paar sterke representanten. Er is nog wel het een en ander, ook wel uit toegankelijker hoek (Hypnos 69, Mindgames, Quantum Fantay, om eens wat namen te noemen), maar daarvan is de afkomst dan weer wat 'toevalliger'.

Moest ook dit even nazoeken, maar in al die jaren Prog Ladder heeft in datzelfde gezegende jaar 2016 Aranis een keurige 296e plaats in de lijst gehaald. Tot zover het Belgische scorebord.

Casartelli schreef:
(quote)
Ik moest het ook even nazoeken, maar in betere tijden stond deze nog in de lijst.

Ah kijk is aan, dat komt volgend jaar dan misschien weer goed...;)

Casartelli (moderator)
19 lijstjes heb ik inmiddels binnen en verwerkt en allicht is dat een beetje zoveel hoofden zoveel zinnen, maar van de 20 nummers nemen slechts 4 ruim de helft (namelijk 10) van alle eerste plaatsen in. Bij de laatste plaatsen ligt het nog een maatje geconcentreerder: een setje van 3 nummers is goed voor 10 laatste plaatsen.

We kijken weer even hoe de diverse tijdvakken scoren qua aantal nummers in de Top 300 (met tussen haakjes de aantallen in 2021, 2018, 2017, 2016 en 2015).

1967-1970: 7 (6) (10) (10) (9) (8)
1971-1975: 43 (40) (44) (46) (45) (51)
1976-1980: 27 (26) (25) (24) (29) (37)
1981-1985: 20 (22) (17) (15) (17) (20)
1986-1990: 12 (14) (10) (10) (11) (13)
1991-1995: 25 (21) (20) (24) (28) (29)
1996-2000: 23 (26) (26) (29) (27) (27)
2001-2005: 34 (38) (38) (36) (34) (40)
2006-2010: 31 (33) (46) (49) (57) (42)
2011-2015: 25 (31) (45) (38) (41) (33)
2016-2020: 43 (42) (19) (19) (2) (0)
2021-2022: 10 (1) (0) (0) (0) (0)

meneer schreef:

Ik dacht altijd dat Bonk een Genesis stemmer was maar mij viel op dat die bijna geen enkel puntje aan de band gaf.

Vind dit tweeledig toch een intrigerende opmerking. Enerzijds omdat ik gezien word als Genesis-stemmer. Nu heb ik de band absoluut erg hoog, maar zo zie ik mezelf niet. Vooral ook omdat er nog zoveel meer moois is. En eerlijk gezegd heb ik Peter Gabriel vooral heel erg hoog zitten, ook juist als solo-artiest.

Het tweede wat me intrigeerde was dat ik bijna geen enkel puntje zou geven aan Genesis. Nu geloof ik wel dat ze het geregeld het onderspit bij me delven tegen al het andere moois en dat ze door de jaren heen misschien wel wat minder punten van me krijgen. Niet direct omdat ik Genesis minder ben gaan vinden, maar omdat ik andere dingen mooier ben gaan vinden of meer ben gaan waarderen.
Maar bijna geen enkel puntje leek me toch ook weer gek. Dus ik ben maar eens gaan 'factchecken'. In de rondes 4 en 5 (verder terug gaan had ik geen zin in ) heb ik in totaal 18 punten aan Genesis gegeven.
Of het veel is, gezien de hoeveelheid Genesis die er was in deze rondes, die me ook wel wat meer voorkwam dan voorgaande jaren, weet ik niet. Maar bijna helemaal geen punten vind ik ook wel weer meevallen

Bonk schreef:
Maar bijna helemaal geen punten vind ik ook wel weer meevallen

Toch even op jouw tweeledige constatering reageren. Natuurlijk, denken voor een ander, (zoals ik deed) is niet altijd wijs omdat je nooit een ander zijn/haar gedachten echt weet (dat zou misvattingen kunnen geven). En juist helemaal niet die van een andere MuMe user die je nooit hebt ontmoet of zal ontmoeten.

Achter elke verzonnen MuMe naam met bijbehorend plaatje zit altijd een wezenlijk persoon met een andere naam en een eigen uiterlijk. Alleen te ‘herkennen’ misschien aan de muzikale smaak. En dan interpreteer ik een Bonk als een stripfiguur met gele haren die, volgens mij, ook wel van Queen houdt. Jouw Avatar doet mij ook altijd wat denken aan de hoes van News of the World van Queen.

Ik weet verder niets van Hetze/Hetse uit Groningen (toch ?). En ergens is, en blijft, het boeiend dat wij hier van elkaar weinig tot niets weten en toch soms wekelijks contact hebben. En soms ook juist zo open zijn in onze beleving van muziek.

Ik vond je reactie op mijn ‘suggestie’ alleen al mooi om te lezen wat er werkelijk achter je keuzes zit. Net zoals de Marillion verklarende keuze reactie van Alicia. Een vrouwelijk stripfiguur met kort haar, een bril en lippenstift.

Ergens is het ook vreemd dat we hier ons allemaal verbergen achter een verzonnen naam met een bijbehorend plaatje. Maar misschien zou de werkelijkheid ook weleens tegen kunnen vallen..

Of meevallen...

en het is Hedzer, maar je was dus erg goed in de buurt

meneer schreef:
Net zoals de Marillion verklarende keuze reactie van Alicia. Een vrouwelijk stripfiguur met kort haar, een bril en lippenstift.

Ergens is het ook vreemd dat we hier ons allemaal verbergen achter een verzonnen naam met een bijbehorend plaatje. Maar misschien zou de werkelijkheid ook weleens tegen kunnen vallen..

Het is ook maar een plaatje... (overigens wel echt gebaseerd op mijn 'looks', al is het haar nu even wat langer en morgen weer lekker superkort) veel kun je best wel 'tussen de regels door lezen' over de persoon in kwestie. Zeker als hij of zij al wat langer op deze site 'aanwezig' is.

Casartelli (moderator)
Voor iedereen die nu nog denkt dat ik in het echte leven een brouwerij ben, wil ik ook vast even de verwachtingen managen.

Deze ladder is bijna volledig aan me voorbij gegaan, maar gelukkig kan ik nog een bijdrage leveren aan de top 32. Ik zie dat de laatste 4 van mijn lijst van vorig jaar de finale niet gehaald hebben, dus dat is alvast positief. Ik betwijfel alleen of de nieuwkomers een verbetering zijn.

Net mijn lijstje verstuurd en op de nummer 20 na vind ik ze alle 19 van goed naar uitstekend

Ben misschien van plan wat van Lazuli aan te schaffen. Intrigerende band.
Wilde misschien Nos Âmes Saoules aanschaffen.

Iemand op deze ladder die meer van Lazuli weet ???

Casartelli (moderator)
Inmiddels staat de teller op 23 ingeleverde lijstjes. De meeste nummers hebben inmiddels wel 1 of meerdere eerste danwel laatste plaatsen te pakken, maar de huidige nummers 4, 9, 11, 12 en 14 zijn nog door niemand boven- of onderaan gezet.

Hofleveranciers!

Na de diversiteit in geografie en in tijd, zoomen we nu wat in op de artiesten. Wat zijn onze best vertegenwoordigde artiesten? Tussen [] het aantal nummers dat ze dit jaar in de strijd hadden (inclusief niet geslaagde nominaties dus) en tussen () de aantallen nummers in de Top 300 van 2018, 2017, 2016 en 2015.

1 Genesis 18 [19] (18) (17) (16) (16) (15)
Marillion 18 [18] (18) (17) (16) (16) (16)
3 IQ 14 [14] (14) (13) (11) (12) (11)
Porcupine Tree 14 [14] (13) (14) (13) (13) (12)
5 Rush 13 [13] (13) (10) (11) (10) (8)
6 Pink Floyd 10 [10] (10) (9) (9) (9) (12)
7 Dream Theater 9 [10] (6) (2) (6) (5) (7)
8 Gazpacho 8 [9] (9) (7) (8) (8) (4)
Riverside 8 [8] (7) (6) (4) (5) (3)
Yes 8 [8] (7) (8) (9) (7) (7)
11 Fish 7 [8] (8) (6) (4) (5) (3)
Opeth 7 [8] (7) (6) (5) (4) (4)
Peter Gabriel 7 [8] (7) (6) (6) (5) (5)
Steven Wilson 7 [8] (7) (8) (7) (6) (3)
The Pineapple Thief 7 [8] (7) (9) (7) (2) (3)
16 Anathema 6 [8] (8) (8) (7) (7) (4)
17 Antimatter 5 [5] (3) (4) (4) (2) (0)
Archive 5 [7] (7) (8) (6) (6) (5)
Big Big Train 5 [6] (4) (5) (4) (3) (2)
King Crimson 5 [6] (6) (5) (5) (5) (4)
Supertramp 5 [5] (5) (4) (3) (5) (5)
The Gathering 5 [7] (6) (6) (4) (3) (3)
23 Airbag 4 [4] (3) (2) (1) (1) (1)
Camel 4 [4] (4) (5) (5) (6) (6)
King Buffalo 4 [4] (0) (0) (0) (0) (0)
Lunatic Soul 4 [6] (2) (3) (0) (0) (1)
Pain of Salvation 4 [6] (4) (3) (4) (2) (0)
Pure Reason Revolution 4 [4] (4) (1) (1) (1) (1)
Queensrÿche 4 [4] (3) (2) (2) (1) (1)

Verder staan er nog 5 artiesten driemaal in de lijst, 14 tweemaal en 38 eenmaal. De snelle teller komt daarmee op 86 verschillende artiesten, tegen 94, 107, 113, 125 en 126 in de vorige edities. De tien hoogst genoteerde alleengangers:

1 Jethro Tull - Thick as a Brick (Part 1) (40)
2 UK - Rendezvous 6:02 (86)
3 Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1) (92)
4 Ayreon - Isis and Osiris (98)
5 Focus - Hocus Pocus (118)
6 Frost* - Day and Age (121)
7 Änglagård - Jordrök (123)
8 Earth and Fire - Song of the Marching Children (131)
9 Sigur Rós - Untitled #8 (135)
10 Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (138)

TONYLUNA schreef:
Ben misschien van plan wat van Lazuli aan te schaffen. Intrigerende band.
Wilde misschien Nos Âmes Saoules aanschaffen.

Iemand op deze ladder die meer van Lazuli weet ???

Hoewel alle albums vanaf 2011 de moeite waard zijn, is Nos Âmes Saoules mijn favoriet. Met vlak daarachter Tant Que L'Herbe Est Grasse. Daar ga je geen spijt van krijgen. Maar kan ook vooral aanraden om ze live te gaan zien als je de kans hebt.

Even de stilte voor de storm doorbreken met een mooie tip: Lobate Scarp - You Have It All

Ben benieuwd of de finale deze keer weer in omgekeerde volgorde van mijn lijst wordt gepresenteerd

Nou val ik gezien mijn smaak hier wat buiten de algemene trend. Maar ik zie net dat er zowaar toch 2 nominaties van mij in de lijst beland zijn. Dat reken ik toch wel als een win

Gast
geplaatst: vandaag om 02:51 uur

geplaatst: vandaag om 02:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.