MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Casartelli (moderator)
legian schreef:
Ben benieuwd of de finale deze keer weer in omgekeerde volgorde van mijn lijst wordt gepresenteerd
De tijd zal het leren...

Wie wil mag sowieso gerust een gokje wagen op bijvoorbeeld...
- wat staat er op 1?
- of gewoon de hele top-3? top-5?
- wat staat er op 20?
- hoogste nieuwe binnenkomer?
- hoogste en laagste standaarddeviatie (m.a.w. grootste love/hate en grootste allemansvriend)?
- of gewoon de complete top-20?

Ik ga er van uit dat Opeth de nummer 20 zal zijn.... En ik hoop dat Firth of Fifth de nummer 1 is, maar ik vermoed een nummer van Marillion dit jaar...

Mmm.

Op 1 een nummer van Genesis.
en inderdaad op 20 OPeth

Ik verwacht Opeth ook in de onderste regionen, maar ik hoop het toch zeker niet. Tevens verwacht ook ik dat een Genesis nummer er met de hoofdprijs vandoor zal gaan. En Marillion zal, as per usual op musicmeter, goed gaan scoren...

Het maakt mij niets uit... wie de winnaar is!

Alicia schreef:
Het maakt mij niets uit... wie de winnaar is!

Uiteindelijk zijn we dat allemaal natuurlijk

Als iedereen Opeth trouwens op nummer 20 ziet belanden, dan verwacht ik inderdaad weer een omgekeerde lijst als presentatie. Hoewel Yes waarschijnlijk niet op 1 zal eindigen.

Opeth met Deliverance heeft natuurlijk niet zomaar de laatste 20 gehaald.

Ik verwacht daarvan nog wel een verassende plaatsing in de finalelijst

legian schreef:
Hoewel Yes waarschijnlijk niet op 1 zal eindigen.

Dat denk ik ook niet...

Casartelli (moderator)
Ik ontving zojuist het 35e finalelijstje en dat is alvast een mooie aanscherping van het vorige record (33) dat in 2017 neergezet en in 2021 geëvenaard werd. En dan ontbreken er nog enkele usual suspects.

De 46 nummers die dit jaar uit de lijst gevallen zijn, zijn hier al benoemd. Dit zijn de hoogste binnenkomers in de Top 300:

1 Porcupine Tree - Trains (62)
2 Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1) (92)
3 King Buffalo - Locusts (102)
4 King Buffalo - Cerberus (106)
5 Wheel - Resident Human (111)
6 Dream Theater - Pull Me Under (119)
7 Frost* - Day and Age (121)
8 Wheel - Dissipating (130)
9 Katatonia - Old Heart Falls (143)
10 King Buffalo - Acheron (147)

En als we toch bezig zijn... de grootste stijgers:

1 Jethro Tull - Thick as a Brick (Part 1) (259 -> 40)
2 Yes - And You and I (297 -> 78)
3 Dream Theater - The Count of Tuscany (268 -> 80)
4 Focus - Hocus Pocus (284 -> 118)
5 Yes - Roundabout (258 -> 99)
6 Dream Theater - A Change of Seasons (234 -> 76)
7 Camel - Nimrodel / The Procession / The White Rider (247 -> 97)
8 Van Der Graaf Generator - The Sleepwalkers (275 -> 125)
9 Tool - Fear Inoculum (251 -> 110)

En Opeth - Deliverance komt van 163 en gaat zich daar nog ergens tussen nestelen.

En om het ook niet te gezellig te maken... de grootste dalers:

1 Archive - Lights (20 -> 213)
2 Antimatter - Black Eyed man (88 -> 254)
3 The Gathering - Nighttime Birds (152 -> 297)
4 Antimatter - Existential (58 -> 194)
5 Archive - Collapse / Collide (71 -> 204)
6 Pure Reason Revolution - Eupnea (120 -> 253)
7 Riverside - Lost (Why Should I Be Frightened By A Hat?) (107 -> 236)
8 Marillion - Grendel (137 -> 265)
9 Dream Theater - Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper' (98 -> 223)
10 Porcupine Tree - The Start Of Something Beautiful (136 -> 258)

Casartelli (moderator)
Lief, trek iets moois aan!

Inmiddels 38 lijstjes binnen. Officieel is de deadline over 22 minuten. Ik zal wat later van start gaan, maar laat het er niet op aankomen...

Ik moet er nog even over nadenken wat dit over het deelnemersveld, de finalesamenstelling of over wat dan ook zegt, maar een eindresultaat dat sterk tegengesteld is aan de eigen inzending zit er voor niemand in. Vorig jaar hadden acht mensen een correlatie met het eindresultaat van -0.1 tot zelfs -0.4... dit jaar gaan we niet lager dan 0.0 (nou vooruit, -0.04). Proficiat aan ons allen!

19.00 !!

Ik voel mij toch wel enigszins geroepen om de strakke aankondiging voor Het Prog Ball te doen ! Bij deze !

The Stage is Yours Oh Grote Spelleider

Casartelli (moderator)
De lijnen zijn nu dan echt gesloten. We gaan zo beginnen!

Casartelli (moderator)
20

Yes - Awaken
Totaal punten: 292
Nummer 1 van: niemand
Nummer 20 van: Bonk, Bravejester, Dieter, legian, Outlaw104, ProGNerD en vigil
Virtuele positie voor aanvang finale: 17
2021: 36
Standaarddeviatie: 5.84

Met twee noteringen in de toptien grootste stijgers en voor het eerst twee noteringen in de finale gaat het ontegenzeggelijk goed met Yes in de Prog Ladder dit jaar. In de finale moeten echter complete lijstjes gerangschikt worden en dan blijkt de band toch ook altijd nog de nodige weerstand te ontmoeten. Derhalve neemt Awaken bij zijn finaledebuut de rode lantaarn voor zijn rekening.

Tot nu toe loopt het nog 1 op 1. Het zou toch mooi zijn...

Mooi nummer maar hoger dan een 15e plek kon ik deze van Yes ook niet zetten

Geen Opeth op 20!

Prachtig! Maar zo blijkt maar weer eens dat mijn overtuiging dat Yes en Genesis gelijkwaardige grootheden zijn door láng niet iedereen op MusicMeter wordt gedeeld. (Hetgeen ik natuurlijk al had moeten begrijpen uit de artiesten-top-250, waar Genesis op 19 staat [met 6 platen die een hoger gemiddelde dan 4 halen] en Yes op 77 [slechts 2] ).

Wauw, op 20! In mijn lijstje stond ie toch aanmerkelijk hoger...

Casartelli (moderator)
19

Opeth - Deliverance
Totaal punten: 299
Nummer 1 van: Johnny Marr en legian
Nummer 20 van: 50tracks, Alicia, FrodoK, Jester, laxus11, Papartis, Rogyros, SBube en TONYLUNA
Virtuele positie voor aanvang finale: 20
2021: 163
Standaarddeviatie: 6.90

In vijf jaar Prog Ladder heeft geen enkel finalenummer meer dan zes laatste plaatsen gescoord. Nu hebben we dit jaar dus wat meer deelnemers en ging Yes er met zeven ook al overheen, maar Opeth heeft de twijfelachtige eer het record schier onverslaanbaar op negen te zetten. Het was dan ook een potente kandidaat voor de laatste plek waar iedereen die zich aan een voorspelling waagde hem ook neerzette, maar doordat er ook nog een aantal flink hoge noteringen tegenover staat, ontspringen ze die dans net. Deliverance is met een standaarddeviatie van 6.90 dan ook de ultieme love-hateplaat in deze finale (iemand nog een gokje voor de allemansvriend?). Voel die keelklanken, mensen.

Bonk schreef:
Tot nu toe loopt het nog 1 op 1. Het zou toch mooi zijn...

+1
Sterker nog...

19. Opeth - Deliverance
20. Yes - Awaken

Geen slecht nummer maar wel waar ik het minst mee heb.

Sorry Johnny Marr

Dat 1 op 1 is bij mij al weer over...
Opeth stond bij mij op 4. Echt heel gaaf en lekker dat die de finale gehaald heeft, maar ik had hem op 20 verwacht, dus eigenlijk valt het me nog mee.

15. Yes - Awaken
18. Opeth - Deliverance

Bonk schreef:
Dat 1 op 1 is al weer over...
Opeth stond bij mij op 4. Echt heel gaaf en lekker dat die de finale gehaald heeft, maar ik had hem op 20 verwacht, dus eigenlijk valt het me nog mee.

Idem hier, had hem alleen zelf nog een treetje hoger staan...

5. Yes - Awaken
11. Opeth - Deliverance

15. Yes - Awaken
20. Opeth - Deliverance

4. Yes - Awaken
20. Opeth - Deliverance

Ik zit hier nog te werken, moet nog het werk beoordelen van een 10-tal studenten, maar dat schiet nu met de zich ontvouwende ontknoping niet echt op...

Hier Awaken zelfs op 3!

Casartelli (moderator)
18

Pink Floyd - Echoes
Totaal punten: 312
Nummer 1 van: niemand
Nummer 20 van: Brunniepoo, Jacoto en musicborst
Virtuele positie voor aanvang finale: 19
2021: 46
Standaarddeviatie: 5.68

Na zeven jaar is Echoes terug in de finale en dat gaat ten koste van Sheep. Het nummer dat er met twaalf dagen verschil voor zorgt dat The Musical Box niet het oudste finalenummer is, heeft altijd wat meer vuur getrokken dan de andere Pink Floydbijdragen aan de finale. Het eindresultaat is een mooie stijging van 28 plekken, maar binnen de finale toch een wat roemloos einde.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:21 uur

geplaatst: vandaag om 20:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.