MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 18:

5 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +2
2 Transatlantic - The World We Used To Know +1
2 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work
Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps

Deadline: dinsdag 8 februari om 19:00.

Na die hele matige ladder waar nota bene de twee beste nummers het moesten afleggen tegen twee grijze muizen, is dit in ieder geval een ladder waarbij ik geen hoofdpijn krijg als de minste twee nummers doorgaan.
Allevier vakwerk, maar het was toch ook weer niet zó'n karwei om te bepalen welke twee de minste waren.

Die Lauren Thibault zei me niks, maar het heeft iets Rock In Oppositionerig - maar dan toch wat toegankelijker - en bevalt me uitstekend. Aha, en wat blijkt? Die gozert speelde een blauwe maandag bij Magma. Vandaar. Mooi, erg mooi nummer en belachelijk veel spannender dan die hele PTS en TMT bij elkaar. Nou, dan hebben we de winnaar van deze ladder dus al snel te pakken. Als zelfs ik al een punt toeken. Of... is dat juist weer een veeg teken?

Want Rivers Of Nihil zal hier wel troosteloos onderaan eindigen. Daar hoef je geen bookmakers voor in te schakelen om jezelf rijk te gokken. Wel lollig dat deze band is genomineerd. Ze laten wel steeds meer hun deathmetalroots los ten faveure van een meer progressief, bombastisch karakter. Ik weet nog niet precies of dat nu helemaal in de pas loopt met mijn smaak: ik mis een beetje de vettige uppercuts van hun deathmetal. Maar het valt nog steeds in de categorie 'gave shit!'.

Er waren jaren dat ik Transatlantic blind kocht en hun concerten bezocht. Toch heb ik de laatste nog niet gekocht, zelfs nauwelijks geluisterd. En dat heeft niet alleen budgettaire redenen. Ik krijg er gewoon geen harde joekeloris meer van. Het is allemaal mooi en vlekkeloos gemaakt, natuurlijk, het zijn zo'n beetje de beste, of in ieder geval meest ervaren (prog)rockmusici die op deze aardkloot rondlopen, maar ik krijg er een beetje een achtergrondmuziekgevoel bij. En ik luister muziek liefst op de voorgrond. Behalve tijdens tussen de lakens, maar daarvoor acht ik Transatlantic ook niet geschikt. Om voornoemde reden.

Ik heb voor Lazuli nog eens een dikke 1000 kilometer gereisd. Voor jan lul. Ik had in de zomer van 2016 het album 'Nos âmes saoules' net ontdekt en was er zwaar van onder de indruk. Die band wil ik zien! Ik kwam erachter dat ze op het Burg Herzberg Festival zouden spelen. En dat niet alleen, maar ook nog eens met een andere kersverse ontdekking (Bent Knee) en diezelfde avond ook nog eens mijn helden Pain Of Salvation én Blues Pills, de band waar ik zelfs mijn vriendin enthousiast voor kreeg. Ik wist haar zo te manipuleren dat wij onze vakantie in Italië zouden afsluiten met dat festival in Duitsland, dat ook nog eens vier dagen zou duren (en we zouden dan wel zien of we alle dagen zouden blijven). Ik had op dat moment, in Italië, nog geen kaartjes en zag tot mijn teleurstelling dat het festival inmiddels was uitverkocht. Potverdrie, héb ik mijn vriendin eindelijk zover, is het inmiddels uitverkocht.
Via slinkse wegen wist ik met een mailtje de organisatie toch zover te krijgen dat ze twee tickets voor ons zouden klaarleggen (met als tegenprestatie een uitgebreid verslag in een metalzine), dus zodoende vertrokken we om vijf uur in de ochtend, na ons kampeertentje aan de voet van de Alpen te hebben afgebroken, aan de monsterrit om diezelfde namiddag op tijd te zijn voor bovengenoemde bands. Godallemachtig, wat had ik er bereveel zin in! Wat een perfecte afsluiting van de vakantie!
Maar ja, die dag heb ik zelden zo het Duitse woord 'Stau' vervloekt. En dat niet alleen: de festivalsite was nogal ruk opgebouwd, waardoor ik in mijn navigatie het adres van de organisatie had ingevoerd. Niet het adres van het festival zelf. Dus na een hele dag geStau en de eerste échte relatiebeproeving kwamen we na een reis van 14 uur aan op een plek dat... 150 kilometer voorbij het festival was. We waren er (bijna letterlijk) voorbij gereden. We besloten toen maar, de ruzies sussend en in de teleurstelling berustend, in een hotelletje te duiken.
Tussen mij en Lazuli is het nooit meer goed gekomen, want ik heb ze sindsdien niet zo goed meer gevolgd en ook dit nummer doet me, helaas, een stuk minder dan dat album uit 2016.
Maar de band speelt dit jaar weer op Burg Herzfest. Zal ik toch een herkansing wagen?

Ronde 0 - Ladder 18:

5 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer
4 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work +2
2 Transatlantic - The World We Used To Know
1 Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps +1

Ronde 0 - Ladder 18:

5 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer
4 Transatlantic - The World We Used To Know +2
4 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work
2 Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps +1

Ik vermaak me momenteel erg met de ladders. Veel onbekends maar interessants. Ook hier weer. Behalve het door mij genomineerde Transatlantic dan.

Dat daar de twee punten heen gaan, mag geen verrassing zijn. Na een minder album (Kaleidoscope) was hun laatste worp voor mij weer een schot in de roos (vooral de lange forevermore versie). Ik had meerdere nummers kunnen kiezen, maar deze staat voor mij eigenlijk symbool voor wat TA zo geweldig maakt voor mij. Een combinatie van mijn twee jaren 90 proghelden (Flower Kings en Spock's Beard) plus het extra dat zij in combinatie met Trewavas en Portnoy brengen. Vertrouwd maar toch ook geen herhaling van zetten. Het baswerk is geweldig, de melodie die blijft hangen, mooie samenzang en instrumentaal geweld zonder gepiel, maar met gevoel.

Het ene punt ging tussen de twee Franstalige inzendingen. Allebei vond ik ze erg goed. Maar ik vond Laurent Thibault net even spannender en weirder en daarom bleef het hele nummer spannend voor mij. Lazuli was daartegenover net iets gewoner, maar had in de meeste andere ladders punten gepakt.

Rivers of Nihil vond ik muzikaal eigenlijk heel interessant. En ik kan best wat schreeuwzang verdragen. Maar dit was dan toch net teveel om voor de punten te gaan. Had er wat zang uitgeknipt en het instrumentale deel wat groter gemaakt en dan had ik het net iets beter verdragen.

Ronde 0 - Ladder 18:

6 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
6 Transatlantic - The World We Used To Know +2
2 Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps

Ronde 0 - Ladder 18:

7 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
6 Transatlantic - The World We Used To Know
4 Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps +2

Casartelli (moderator)
Goed verhaal EvilDrSmith. Aan het aantal erecte verwijzingen kan Marc Overmars nog een puntje zuigen, maar dat mag de pret niet drukken.

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 18:

8 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
6 Transatlantic - The World We Used To Know
6 Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps +2

24

We hadden op zeker moment een aantal sterke ladders achter elkaar, nu is 't al een aantal dagen weinig soeps. Met uitzondering van de gezellige Laurent Thibault dan toch. Transatlantic was vooral saai en Rivers of Nihil, sorry progmetallers, onbeluisterbaar. Blijft het ook niet bovenmatig boeiende Lazuli over die er met het laatste puntje een Frans onderonsje (sous-nous?) van maakt.

Ronde 0 - Ladder 18:

8 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer
8 Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps +2
7 Transatlantic - The World We Used To Know +1

Deadline: dinsdag 8 februari om 19:00

27

Ronde 0 - Ladder 18:

9 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
8 Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps
7 Transatlantic - The World We Used To Know
6 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work +2

Aah, Rivers of Nihil. Een geweldige ontdekking in de progressieve Death Metal hoek die ik afgelopen jaar gedaan heb. Met The Work leverde ze vorig jaar een heerlijk dynamisch en energiek album af. Dat slotstuk hier is daar een prachtig einde van. De opbouw, de spanning, de energie, het schuurt en sleurt je mee. Puur genieten. De groei naar een progressiever geluid juich ik alleen maar toe. Het maakt het genre alleen maar spannender en leuke in mijn optiek. Het is op de afgelopen tijd wel de plek voor de meest interessante ontdekkingen in ieder geval. En ja, mijn eigen nominatie kan ik niet laten wegkomen zonder punten natuurlijk.

Lazuli is een onbekende en een compleet ander nummer dan de voorganger. Maar wel een die na enkele luisterbeurten net zoveel interesse en sfeer opwekt als de voorganger. 4 minuten lang wordt er een heerlijke sfeer gezet om vervolgens met een prachtige climax tot een einde te komen. Opnieuw puur genieten

En dan is het tijd voor de oude bekende, over progdinos gesproken... Transatlantic levert altijd erg fijn werk, zelfs als ze niet op hun sterkst zijn. Het nummer klinkt heerlijk en valt daarmee perfect in de cliché prog. Helaas mist het de spanning van de twee voorgaande nummers.

Het laatste nummer klinkt gelukkig weer wat spannender. Met een lichte horror vibe wil dat ook wel lukken. Het klinkt wat gedurfder en speelser, maar ik heb soms het idee dat ze het ergens in een garage hebben opgenomen en wat dingen erbij geplakt hebben. Het heeft zo zijn charme en weet in ieder geval meer te boeien dan de cliché prog. Hoewel dat best een moment opname kan zijn. Helaas niet zo sterk als de eerste twee nummers.

Casartelli schreef:
Goed verhaal EvilDrSmith. Aan het aantal erecte verwijzingen kan Marc Overmars nog een puntje zuigen, maar dat mag de pret niet drukken.

Dank!
Grappig, ik vergeleek mij vroeger altijd met Overmars: dezelfde lichting (72-73), zelfde lengte, rechtsbuiten en moest het ook vooral hebben van mijn snelheid en dribbel. Ik had alleen een veel betere voorzet. Weliswaar in de onderwaterklasse in een boerendorpje, maar toch.

Ronde 0 - Ladder 18:

10 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
9 Transatlantic - The World We Used To Know +2
6 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work

Ronde 0 - Ladder 18:

11 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer 1
11 Transatlantic - The World We Used To Know 2
6 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work

Ronde 0 - Ladder 18:

13 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer 2
11 Transatlantic - The World We Used To Know
7 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work 1

legian schreef:
...En ja, mijn eigen nominatie kan ik niet laten wegkomen zonder punten natuurlijk..

Lol, heb nu pas door dat dit jouw nominatie was en niet de mijne; die van mij komt nog voorbij, dus dubbel kans...?

EvilDrSmith schreef:
(quote)

Dank!
Grappig, ik vergeleek mij vroeger altijd met Overmars: dezelfde lichting (72-73), zelfde lengte, rechtsbuiten en moest het ook vooral hebben van mijn snelheid en dribbel. Ik had alleen een veel betere voorzet. Weliswaar in de onderwaterklasse in een boerendorpje, maar toch.

Hopelijk heb je in elk geval een betere inschatting van wat wel en niet kan.... en ongetwijfeld ook een betere muzieksmaak

meesterdch schreef:
Hopelijk heb je in elk geval een betere inschatting van wat wel en niet kan.... en ongetwijfeld ook een betere muzieksmaak

Ik ga liever hier verbaal over de schreef met muziek dan non-verbaal in real life met vrouwen.
Qua muzieksmaak: ik durf daar geen uitspraak over te doen, maar als hij de muziek'smaak' van een gemiddelde voetballer heeft, dan denk ik niet dat we hem hier als mede-MuMe'er hoeven te verwelkomen.

Ronde 0 - Ladder 18:

13 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +2
11 Transatlantic - The World We Used To Know +1
7 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work

Helaas het een en ander gemist. Deels omdat ik op vakantie was. Heb eigenlijk de afgelopen week meer dan genoeg Frans gehoord, maar de alternatieven vind ik ook niet zo fantastisch eerlijk gezegd. Morgen beter hopelijk...

Gebruiker43757 schreef:
...Heb eigenlijk de afgelopen week meer dan genoeg Frans gehoord, maar de alternatieven vind ik ook niet zo fantastisch eerlijk gezegd. Morgen beter hopelijk...

In ieder geval een goeie Franse band; wel van een iets andere orde als die hierboven trouwens...

meesterdch: was jij ook niet ooit een gemiddelde voetballer ?

LT vond ik maar wat flauw. Dat 'la la la'-geneuzel begon me na een tijdje te irriteren. RoN was al wat beter al mocht de zang wat afwisselender zijn. Het schreeuwerige 'klopte' niet altijd bij de muziek vond ik. Waar ik bij momenten een lage stem verwachtte, bleef hij maar in de 'hogere regionen' zingen. Met Transatlantic heb ik wat hetzelfde als nog wat 'ladderaars' hier: vroeger was het beter zonder dat het nu slecht is. Iemand noemde het achtergrondmuziek en dat is het inderdaad wat geworden bij mij. De 2 punten gaan dan naar Lazuli, vooral door de gitaarsolo in het tweede deel van het nummer.

Ronde 0 - Ladder 18:

15 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +2
12 Transatlantic - The World We Used To Know +1

ProGNerD schreef:
(quote)

Lol, heb nu pas door dat dit jouw nominatie was en niet de mijne; die van mij komt nog voorbij, dus dubbel kans...?

Haha. We blijven het gewoon proberen

Ronde 0 - Ladder 18:

16 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
14 Transatlantic - The World We Used To Know +2

Zelfs op automatische piloot maken ze nog geweldige muziek.

Ronde 0 - Ladder 18:

17 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
14 Transatlantic - The World We Used To Know
9 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work +2

meneer schreef:
meesterdch: was jij ook niet ooit een gemiddelde voetballer ?

Liever een gemiddelde voetballer met bovengemiddelde muzieksmaak dan andersom. Op dit forum althans.

Ronde 0 - Ladder 18:

18 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
16 Transatlantic - The World We Used To Know +2
9 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work

19 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
16 Transatlantic - The World We Used To Know
9 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work
10 Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps +2

Moeilijk. Niets spreekt me echt aan. Dan maar kijken wat afvalt. Dat is het inderdaad niet doorheen te komen RIvers of Nihil en Transatlantic. Die laatste klinkt op het eerste gehoor lekker prog, maar ik heb veel te veel een "reli"-associatie. Blijven de punten over voor de Fransen

Ronde 0 - Ladder 18:

21 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +2
10 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work +1
10 Laurent Thibault - Mais on Ne Peut Pas Rêver Tout le Temps

Ronde 0 - Ladder 18: Dat album van Lazuli schopte het zowaar tot de eerste plaats in mijn jaarlijst van 2020. Met Transatlantic heb ik een beetje hetzelfde als veel van jullie. Het blijft geweldige muziek, maar het raakt me niet meer zoals bij de eerste paar albums. Rivers of Nihil vond ik prima om door te komen.

23 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +2
11 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work +1

Ronde 0 - Ladder 18:

25 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +2
17 Transatlantic - The World We Used To Know +1
11 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work

Rivers of Nihil: daar gaan we weer, nee, dit soort vocalen zullen nauwelijks op punten van mij kunnen rekenen
Lazuli: Spannend muziekje, normaal niet van het Frans, maar deze is vooral ook muzikaal leuk

Transatlantic: Het begin is een beetje show-offie, kijk eens wat wij kunnen, daarna ontstaat zowaar een ballade
Laurent Thibault: dit is mij teveel een doormekaar, zonder melodie, broddelverzameling

Ronde 0 - Ladder 18:

26 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer +1
19 Transatlantic - The World We Used To Know +2
11 Rivers of Nihil - Terrestria IV: Work

66

Gast
geplaatst: vandaag om 16:24 uur

geplaatst: vandaag om 16:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.