Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
2
geplaatst: 2 november 2024, 09:13 uur
Bonk schreef:
Titmeister, wellicht kort dag, maar ik vind het best om te ruilen. Maar dan moet je dus vanmiddag los.
Titmeister, wellicht kort dag, maar ik vind het best om te ruilen. Maar dan moet je dus vanmiddag los.
Ja dat moet wel lukken, heb de lijst al klaarstaan.
1
geplaatst: 2 november 2024, 09:22 uur
Intekenlijst:
1 november - Titmeister (Future Islands)
8 november - Arno (Fontaines DC + Grian Chatten solo)
15 november - All Day Watcher (Epica)
22 november - Bonk (Alanis Morissette)
29 november - Superbitch (Janelle Monáe)
6 december - Johnny Marr (Interpol)
—
27 december - 50tracks (Greatest Hits Of Greatest Hits 2024)
3 januari - 50tracks (The Dutch Class of 2024)
10 januari - Titmeister (Kieran Hebden)
17 januari - 123poetertjes (black midi, New Road)
24 januari - Shaky (Manfred Mann: 60's + Earth Band)
31 januari - dynamo d (Jean Michel Jarre)
Informatie over het spel en over voorgaande edities:
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities
1 november - Titmeister (Future Islands)
8 november - Arno (Fontaines DC + Grian Chatten solo)
15 november - All Day Watcher (Epica)
22 november - Bonk (Alanis Morissette)
29 november - Superbitch (Janelle Monáe)
6 december - Johnny Marr (Interpol)
—
27 december - 50tracks (Greatest Hits Of Greatest Hits 2024)
3 januari - 50tracks (The Dutch Class of 2024)
10 januari - Titmeister (Kieran Hebden)
17 januari - 123poetertjes (black midi, New Road)
24 januari - Shaky (Manfred Mann: 60's + Earth Band)
31 januari - dynamo d (Jean Michel Jarre)
Informatie over het spel en over voorgaande edities:
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities
1
geplaatst: 2 november 2024, 11:20 uur
6. Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk (Skandal um Rosie) (234 punten, 29 keer genoemd en de nummer 1 van 50tracks)
De bandnaam Spider Murphy Gang is een verwijzing naar een regel uit Elvis' Jailhouse Rock ("Spider Murphy played the tenor saxophone"). De band uit München heeft een behoorlijke reeks albums uitgebracht, maar dit Skandal im Sperrbezirk werd in 1981 hun doorbraak in Duitsland (een nummer 1 hit daar) en ook een grote hit in Nederland.
Het lied gaat over de hypocrisie van het verbod op prostitutie in München: ondanks dat de bordelen niet meer zijn toegestaan, zit Rosi niet om werk verlegen.
Na 'Rosie' scoorde de band nog wat 'slipstreamhits'; Ich schau' dich an en Schickeria kwamen hier eerder deze week ook voorbij in de nominatieronde.
"In München steht ein Hofbräuhaus
Doch Freudenhäuser müssen raus
Damit in dieser schönen Stadt
Das Laster keine Chance hat
Doch jeder ist gut informiert
Weil Rosi täglich inseriert
Und wenn dich deine Frau nicht liebt
Wie gut, dass es die Rosi gibt"
2
geplaatst: 2 november 2024, 11:35 uur
5. Deutsch Amerikanische Freundschaft - Der Mussolini (235 punten, 29 keer genoemd en de nummer 1 van andré en Finn)
Eén puntje meer slechts voor de hoogste notering van de Deutsch Amerikanische Freundschaft. Opvallend genoeg heeft DAF maar één hit gescoord in Duitsland en dat was niet deze, maar hun cover van Voulez-vous coucher avec moi ce soir uit 1986. Toch is het vooral Der Mussolini dat bekend is gebleven volgens mij. Ook een provocatief nummer, door de speelse manier waarop wordt gebracht hoe makkelijk mensen achter autoritaire leiders aanlopen. En dat op een dansbare opzwepende machinale beat.
"Und tanz den Adolf Hitler
Und tanz den Mussolini
Und jetzt den Jesus Christus
Und jetzt den Jesus Christus"
3
geplaatst: 2 november 2024, 11:47 uur
4. Nena - Nur geträumt (256 punten, 27 keer genoemd en de nummer 1 van engelse, Gretz, ranja en west)
De debuutsingle van Nena werd meteen een dikke hit in Duitsland. Een ongecompliceerd nummer over verliefd zijn en de onzekerheid die dat soms met zich meebrengt. De eerste keer dat ik dit hoorde staat me nog goed bij. Ergens eind jaren '90 kwam deze langs op een studentendisco en een ouder stel (eind 20, dus oud genoeg om dit nummer bewust te hebben meegemaakt) ging met zijn tweeën compleet uit zijn dak op dit nummer. Jaren later kan ik me die energie compleet voorstellen bij dit nummer.
"Mein kopf tut weh, mach die augen zu
Ich lieg' im grunnen gras und erzähl mir was Ich hab' heute nichts versaumt
Denn ich hab' nur von dir geträumt"
3
geplaatst: 2 november 2024, 12:11 uur
3. Peter Schilling - Major Tom (Völlig losgelöst) (278 punten, 29 keer genoemd en de nummer 1 van Bucquoy, EvilDrSmith, johannesB en likeahurricane)
Leuk dat deze zo hoog eindigt. Het was destijds ook al een dikke hit in Nederland (van de eerste plek gehouden door achtereenvolgens 99 Luftballons en Let's Dance) en Duitsland (8 weken op 1), maar desondanks heb ik wel het gevoel dat de populariteit nog steeds alleen maar groeiende is. Een jaar of 6 geleden kwam het binnen in de Top 2000 en werd er een mooi filmpje gemaakt in de Top 2000-a-go-go. Sindsdien is het alleen nog maar gestegen in de lijst en dit jaar gaat het nog wel verder stijgen vermoed ik, want dankzij het afgelopen EK heeft de populariteit een verdere vlucht (pun intended) genomen.
De Duitse voetbalfans hebben er via een petitie voor gezorgd dat dit nummer werd gedraaid bij elke 'goal celebration' van hun Mannschaft en dus kwam het nummer vaak voorbij op het afgelopen EK. Dit jaar werd het ook weer opnieuw een grote hit in der Heimat.
Zelf hoorde ik het vorige maand voorbij komen in Paradiso, voorafgaand aan het optreden van Tramhaus en ook daar zorgde het wel voor enthousiasme in het publiek; om ons heen werd er meteen meegezongen en gedanst.
Het is dan ook wel een dijk van een nummer. Net als Bowie's Space Oddity gaat het over een astronaut Major Tom die het contact met de aarde verliest. Maar Peter Schilling wordt hierdoor nooit meer vergeten.
0
geplaatst: 2 november 2024, 12:29 uur
1'07": ...dus met dank aan een gitarist van een heavymetalband.
Altijd leuk om successen mede aan metal toe te schrijven: zo vaak gebeurt dat tenslotte niet.
(Ik vermoed Armin Sabol, maar die heeft pas jaren later nauwelijks een deuk in een pakkie boter geslagen met wat onbekende metalbandjes)
Altijd leuk om successen mede aan metal toe te schrijven: zo vaak gebeurt dat tenslotte niet.
(Ik vermoed Armin Sabol, maar die heeft pas jaren later nauwelijks een deuk in een pakkie boter geslagen met wat onbekende metalbandjes)
3
geplaatst: 2 november 2024, 13:39 uur
En de laatste 2:
2. Grauzone - Eisbär (282 punten, 32 keer genoemd en de nummer 1 van El Ninjo en koosknook
Net wat breder gedragen dan Major Tom en dus pakt Eisbär het zilver. Geweldig nummer ook van het Zwitserse Grauzone, dat we al 2 keer eerder langs zagen komen. Het nummer gaat ook weer over jezelf vervreemd voelen, verpakt in een grappige metafoor: je kunt maar beter een ijsbeer zijn, want dan is het leven niet zo complex en hoef je niet meer te huilen. Muzikaal is het ook weer fijn met een stuwende mechanische energie in combinatie met krassende gitaren en zelfs een saxofoon.
"Ich möchte ein Eisbär sein
Im kalten Polar
Dann müßte ich nicht mehr schreien
Alles wär so klar"
Mooi NWD-eentweetje met Ideal's Eiszeit ("Mit mir beginnt die Eiszeit / Im Labyrinth der Eiszeit / Minus neunzig Grad") trouwens.
2. Grauzone - Eisbär (282 punten, 32 keer genoemd en de nummer 1 van El Ninjo en koosknook
Net wat breder gedragen dan Major Tom en dus pakt Eisbär het zilver. Geweldig nummer ook van het Zwitserse Grauzone, dat we al 2 keer eerder langs zagen komen. Het nummer gaat ook weer over jezelf vervreemd voelen, verpakt in een grappige metafoor: je kunt maar beter een ijsbeer zijn, want dan is het leven niet zo complex en hoef je niet meer te huilen. Muzikaal is het ook weer fijn met een stuwende mechanische energie in combinatie met krassende gitaren en zelfs een saxofoon.
"Ich möchte ein Eisbär sein
Im kalten Polar
Dann müßte ich nicht mehr schreien
Alles wär so klar"
Mooi NWD-eentweetje met Ideal's Eiszeit ("Mit mir beginnt die Eiszeit / Im Labyrinth der Eiszeit / Minus neunzig Grad") trouwens.
2
geplaatst: 2 november 2024, 14:01 uur
herman schreef:
3. Peter Schilling - Major Tom (Völlig losgelöst)
Dit jaar werd het ook weer opnieuw een grote hit in der Heimat.
3. Peter Schilling - Major Tom (Völlig losgelöst)
Dit jaar werd het ook weer opnieuw een grote hit in der Heimat.
Daarna ging in de vroege herfst van 2024 ons aller Tiesto er ook nog mee aan de haal. Het 1ste gedeelte vind ik wel aardig gedaan, daarna wordt het wel plat (après-ski) stampen
herman alvast bedankt voor deze week!
4
geplaatst: 2 november 2024, 14:01 uur
1. Rheingold - Dreiklangs-Dimensionen (341 punten, 34 keer genoemd en de nummer 1 van Marco dB, Martijn Jonkers, Premonition, wendyvortex en mijzelf)
Het dromerige Dreiklangs-Dimensionen is uiteindelijk de overtuigende winnaar geworden: veruit de meeste punten en ook het vaakst genoemd. Slechts 3 van de 37 deelnemers zette het nummer niet in hun top 15.
De Düsseldorfse band doet me qua artwork wel denk aan andere bands uit Düsseldorf (Neu!, Harmonia, La Düsseldorf), maar toch zijn er geen personele links in de diverse line-ups en vormgever voor zo gauw ik zie. Het bandlogo is ontworpen door de bandleden van Rheingold zelf.
Dit nummer is tevens de eerste single van hun eerste album, dat werd geproduceerd door tonmeister Conny Plank, zoals ik hem ergens omschreven mag worden. Conny Plank mocht hier niet onvermeld blijven; hij heeft in zijn korte leven (hij overleed in '87 op 47-jarige leeftijd aan kanker) o.a. Kraftwerk, Neu!, Cluster, Briano Eno, Devo, Can, Ultravox en ook een hoop NDW (DAF, Ideal, Joachim Witt, Kowalski) geproduceerd.
7
geplaatst: 2 november 2024, 14:07 uur
Nog even de complete eindstand:
NR Artiest - Titel PTN x genoemd
1. Rheingold - Dreiklangs-Dimensionen 341 34
2. Grauzone - Eisbär 282 32
3. Peter Schilling - Major Tom (Völlig losgelöst) 278 29
4. Nena - Nur geträumt 256 27
5. Deutsch Amerikanische Freundschaft - Der Mussolini 235 29
6. Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk (Skandal um Rosie) 234 29
7. BAP - Kristallnaach 229 21
8. Fehlfarben - Ein Jahr (Es geht voran) 207 25
9. DÖF - Codo 198 26
10. Liaisons Dangereuses - Los niños del parque 198 23
11. Falco - Der Kommissar 197 24
12. Fehlfarben - Paul Ist Tot 176 21
13. Nena - 99 Luftballons 167 17
14. Xmal Deutschland - Polarlicht 142 18
15. Palais Schaumburg - Wir bauen eine neue Stadt 140 19
16. Deutsch Amerikanische Freundschaft - Kebabträume 131 15
17. Grauzone - Film 2 116 16
18. Deutsch Amerikanische Freundschaft - Verschwende Deine Jugend 114 13
19. Die Doraus und die Marinas - Fred vom Jupiter 108 15
20. Ideal - Eiszeit 103 19
21. Trio - Da Da Da ich lieb dich nicht du liebst mich nicht aha aha aha 97 16
22. Grauzone - Wutendes Glas 97 12
23. Nena - ? 82 14
24. Ideal - Blaue Augen 74 11
25. Malaria! - Kaltes Klares Wasser 66 13
26. Ina Deter Band - Neue Männer Braucht Das Land 63 14
27. Rheingold - Fan, Fan, Fanatisch 61 14
28. Deutsch Amerikanische Freundschaft - Der Räuber und der Prinz 48 9
NR Artiest - Titel PTN x genoemd
1. Rheingold - Dreiklangs-Dimensionen 341 34
2. Grauzone - Eisbär 282 32
3. Peter Schilling - Major Tom (Völlig losgelöst) 278 29
4. Nena - Nur geträumt 256 27
5. Deutsch Amerikanische Freundschaft - Der Mussolini 235 29
6. Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk (Skandal um Rosie) 234 29
7. BAP - Kristallnaach 229 21
8. Fehlfarben - Ein Jahr (Es geht voran) 207 25
9. DÖF - Codo 198 26
10. Liaisons Dangereuses - Los niños del parque 198 23
11. Falco - Der Kommissar 197 24
12. Fehlfarben - Paul Ist Tot 176 21
13. Nena - 99 Luftballons 167 17
14. Xmal Deutschland - Polarlicht 142 18
15. Palais Schaumburg - Wir bauen eine neue Stadt 140 19
16. Deutsch Amerikanische Freundschaft - Kebabträume 131 15
17. Grauzone - Film 2 116 16
18. Deutsch Amerikanische Freundschaft - Verschwende Deine Jugend 114 13
19. Die Doraus und die Marinas - Fred vom Jupiter 108 15
20. Ideal - Eiszeit 103 19
21. Trio - Da Da Da ich lieb dich nicht du liebst mich nicht aha aha aha 97 16
22. Grauzone - Wutendes Glas 97 12
23. Nena - ? 82 14
24. Ideal - Blaue Augen 74 11
25. Malaria! - Kaltes Klares Wasser 66 13
26. Ina Deter Band - Neue Männer Braucht Das Land 63 14
27. Rheingold - Fan, Fan, Fanatisch 61 14
28. Deutsch Amerikanische Freundschaft - Der Räuber und der Prinz 48 9
13
geplaatst: 2 november 2024, 14:17 uur
En voor wie het leuk vindt de uitgebreide uitslag:
https://ibb.co/cJ1cr7v
Dank jullie wel allemaal voor het meedoen, het was me een genoegen!
Later vandaag zal Titmeister de Future Islands-editie opstarten.
https://ibb.co/cJ1cr7v
Dank jullie wel allemaal voor het meedoen, het was me een genoegen!
Later vandaag zal Titmeister de Future Islands-editie opstarten.
6
geplaatst: 2 november 2024, 14:18 uur
Allereerst dank aan herman voor een week Neue Deutsche Welle. Had helaas zelf geen tijd om te stemmen, maar heb de playlist wel beluisterd en daar stonden een paar mooie ontdekkingen in!
Van de synths van NDW naar die van Future Islands is een betrekkelijk kleine stap.
Future Islands is een Amerikaanse synthpop uit Baltimore, bestaande uit Samuel T. Herring, Gerrit Welmers, William Cashion en Michael Lowry. De eerste 3 zijn jeugdvrienden en vormden Future Islands nadat zij nog aan een tourverplichting moesten voldoen met hun - inmiddels gestopte - voormalige band Art Lord & the Self-Portraits.
De band brak door bij het grote publiek dankzij een sensationele performance van Seasons (Waiting On You) bij David Letterman. Ze waren toen al een decennium bezig en 3 albums verder. Sindsdien gaan ze gestaag verder en staat de teller inmiddels op 7 albums, 6 ep's en 23 singles.
Het geluid van Future Islands is sterk synth-gedreven (Kraftwerk, O.M.D. en New Order worden genoemd als belangrijke inspiratiebronnen) en het kenmerkende geluid van zanger Herring - die een achtergrond in de metal en hiphop heeft. De stagepersoonlijkheid van Herring is een ander onderscheidend kenmerk van de band. Hoewel het door sommigen als een gimmick wordt beschouwd, heeft de band in 20 jaar een aanzienlijk oeuvre en een trouwe fanschare opgebouwd. Hoog tijd om dat oeuvre eens te gaan rangschikken!
De startlijst:
A Dream of You and Me
Balance
Before the Bridge
Cave
Fall From Grace
For Sure
Give Us the Wind
Glimpse
King of Sweden
Little Dreamer
Long Flight
Peach
Plastic Beach
Ran
Seasons (Waiting on You)
Spirit
The Tower
Thrill
Tin Man
Walking Through That Door
https://open.spotify.com/playlist/1u098AFYQApH0Wa1DyUwIy?si=Hxa5e_pnR9eFKtm0T-aiug&pi=vm_N0gbvR9iUe
Ieder mag minimaal 5 en maximaal 10 extra nummers nomineren.
Deadline maandag 4-11
Van de synths van NDW naar die van Future Islands is een betrekkelijk kleine stap.
Future Islands is een Amerikaanse synthpop uit Baltimore, bestaande uit Samuel T. Herring, Gerrit Welmers, William Cashion en Michael Lowry. De eerste 3 zijn jeugdvrienden en vormden Future Islands nadat zij nog aan een tourverplichting moesten voldoen met hun - inmiddels gestopte - voormalige band Art Lord & the Self-Portraits.
De band brak door bij het grote publiek dankzij een sensationele performance van Seasons (Waiting On You) bij David Letterman. Ze waren toen al een decennium bezig en 3 albums verder. Sindsdien gaan ze gestaag verder en staat de teller inmiddels op 7 albums, 6 ep's en 23 singles.
Het geluid van Future Islands is sterk synth-gedreven (Kraftwerk, O.M.D. en New Order worden genoemd als belangrijke inspiratiebronnen) en het kenmerkende geluid van zanger Herring - die een achtergrond in de metal en hiphop heeft. De stagepersoonlijkheid van Herring is een ander onderscheidend kenmerk van de band. Hoewel het door sommigen als een gimmick wordt beschouwd, heeft de band in 20 jaar een aanzienlijk oeuvre en een trouwe fanschare opgebouwd. Hoog tijd om dat oeuvre eens te gaan rangschikken!
De startlijst:
A Dream of You and Me
Balance
Before the Bridge
Cave
Fall From Grace
For Sure
Give Us the Wind
Glimpse
King of Sweden
Little Dreamer
Long Flight
Peach
Plastic Beach
Ran
Seasons (Waiting on You)
Spirit
The Tower
Thrill
Tin Man
Walking Through That Door
https://open.spotify.com/playlist/1u098AFYQApH0Wa1DyUwIy?si=Hxa5e_pnR9eFKtm0T-aiug&pi=vm_N0gbvR9iUe
Ieder mag minimaal 5 en maximaal 10 extra nummers nomineren.
Deadline maandag 4-11
1
geplaatst: 2 november 2024, 14:20 uur
Danke Herman
https://jaegerhof-willebadessen.de/wp-content/uploads/2020/02/Hermannsdenkmal-01.jpg
Moest ineens aan denken: Hermannsgedenkmal
https://jaegerhof-willebadessen.de/wp-content/uploads/2020/02/Hermannsdenkmal-01.jpg
Moest ineens aan denken: Hermannsgedenkmal
1
geplaatst: 2 november 2024, 14:22 uur
Bedankt herman voor je fijne en onderhoudende presentatie! En wat een fantastische nummer 1 

1
geplaatst: 2 november 2024, 14:23 uur
Een tagronde voor mogelijk geïnteresseerden:
Arno Johnny Marr esteban Mausie GrafGantz Dance Lover Gretz jordidj1 Dim AstroStart Zwammer VladTheImpaler sj0n88 remcodurez Martijn Jonkers DjFrankie blur8 coldwarkids Maartenn Kaaasgaaf Poeha
Arno Johnny Marr esteban Mausie GrafGantz Dance Lover Gretz jordidj1 Dim AstroStart Zwammer VladTheImpaler sj0n88 remcodurez Martijn Jonkers DjFrankie blur8 coldwarkids Maartenn Kaaasgaaf Poeha
1
geplaatst: 2 november 2024, 14:58 uur
Schier perfecte Top 3! Ik had dezelfde liedjes op het ereschavot, maar in een andere volgorde. Maar dat is kniesoren.
Leuke GH en mooie presentatie, herman. Ik heb een boel lol en plezier beleefd aan menig liedje en weer een paar toffe dingen ontdekt.
Leuke GH en mooie presentatie, herman. Ik heb een boel lol en plezier beleefd aan menig liedje en weer een paar toffe dingen ontdekt.
2
geplaatst: 2 november 2024, 15:31 uur
1
geplaatst: 2 november 2024, 20:02 uur
Back in the Tall Grass
Balance
Doves
Give Me the Ghost Back
Iris
Light House
Like the Moon
Say Goodbye
Sun in the Morning
Time On Her Side
Balance
Doves
Give Me the Ghost Back
Iris
Light House
Like the Moon
Say Goodbye
Sun in the Morning
Time On Her Side
1
zaaf
geplaatst: 2 november 2024, 20:21 uur
Born in a War
Deep in the Night
Doves
Feathers & Hallways
Light House
Like the Moon
Say Goodbye
The Moon is Blue
Time On Her Side
Tomorrow
Deep in the Night
Doves
Feathers & Hallways
Light House
Like the Moon
Say Goodbye
The Moon is Blue
Time On Her Side
Tomorrow
0
geplaatst: 2 november 2024, 22:01 uur
A Song for Our Grandfathers
Back in the Tall Grass
Born in a War
Give Me the Ghost Back
Inch of Dust
Iris
Light House
Sun in the Morning
The Happiness of Being Twice
Vireo's Eye
Back in the Tall Grass
Born in a War
Give Me the Ghost Back
Inch of Dust
Iris
Light House
Sun in the Morning
Vireo's Eye
1
geplaatst: 2 november 2024, 22:33 uur
Future Islands? Nog nooit van gehoord. Denk dat ik vanaf de finale instap
1
geplaatst: 3 november 2024, 20:55 uur
Back in the Tall Grass
Deep in the Night
Give Me the Ghost Back
Inch of Dust
Iris
Light House
Vireo's Eye
Deep in the Night
Give Me the Ghost Back
Inch of Dust
Iris
Light House
Vireo's Eye
1
geplaatst: 4 november 2024, 00:00 uur
Aladdin
Back in the Tall Grass
Born in a War
In the Fall
Light House
Like the Moon
Sun in the Morning
Time On Her Side
Vireo's Eye
Back in the Tall Grass
Born in a War
In the Fall
Light House
Like the Moon
Sun in the Morning
Time On Her Side
Vireo's Eye
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.