MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana

zoeken in:
Klopt, maar nog altijd een behoorlijk aantal.. Er zijn albums met minder of een vergelijkbaar aantal stemmen i.c.m. een veel lager gemiddelde die het wel hebben gehaald.

Maakt ook niet uit hoor, het is fijn dat het niet al te voorspelbaar is. Alleen is dit voor mij wel een van de 2 topalbums uit deze editie en verbaast het me dat er verder helemaal niemand is die hem noemt.

Casartelli schreef:
Ik vind het wel een wat eenzijdige eindlijst. Vrijwel allemaal Wereld-albums.
Lying Mouth schreef:
Maar dat heeft dan vooral te maken met de crappy genre tags op MuMe waarbij alles wat niet uit Europa of de US komt maar als Wereld wordt geclassificeerd. Terwijl je voor Amerikaanse "wereld" muziek kunt kiezen uit Blues, Country, Folk, Roots en Soul...
Op deze manier ziet de Top 20 er toch een heel stuk gevarieerder uit.

1. Fatoumata Diawara - Fatou (2011) (Wassoulou)
2. Fatoumata Diawara - Fenfo (2018) (Wassoulou)
3. Tinariwen - Elwan (2017) (Tishoumaren)
4. Tinariwen - Imidiwan: Companions (2009) (Tishoumaren)
5. Rokia Traoré - Tchamantché (2008) (Mande Music)
6. Souad Massi - Deb (2003) (Kabyle Music / Folk)
7. Tinariwen - Aman Iman (2007) (Tishoumaren)
8. Amadou & Mariam - Dimanche à Bamako (2004) (Mande Music)
9. Ali Farka Touré with Ry Cooder - Talking Timbuktu (1994) (Songhai Music / Blues)
10. Toumani Diabate - The Mandé Variations (2008) (Mande Music / Griot Music)
11. Oumou Sangaré - Mogoya (2017) (Wassoulou)
12. Tamikrest - Chatma (2013) (Tishoumaren / Blues)
13. Bab l' Bluz - Nayda! (2020) (Gnawa)
14. Tamikrest - Kidal (2017) (Tishoumaren)
15. Fatoumata Diawara - London Ko (2023) (Wassoulou)
16. Amadou & Mariam - Welcome to Mali (2008) (Mande Music)
17. Rokia Traoré - Bowmboï (2003) (Mande Music / Wassoulou)
18. Songhoy Blues - Music in Exile (2015) (Songhai Music / Blues)
19. Imarhan - Temet (2018) (Tishoumaren)
20. Salif Keita - Moffou (2002) (Mande Music)

Het is voor het eerst dat ik een versie moet overslaan want ken nauwelijks muziek uit de genoemde landen. Eigenlijk alleen Cesária Évora uit Kaapverdië.

Ben ook een beetje aan het grasduinen. Ik geloof niet dat Liberia een doorgebroken muziekcultuur kent.

Bij zoektermen Liberia, 2 stemmen of meer, score 3 of meer, vanaf 1950, krijg ik welgeteld 0 resultaten

zaaf
EttaJamesBrown schreef:
Ben ook een beetje aan het grasduinen. Ik geloof niet dat Liberia een doorgebroken muziekcultuur kent.

Bij zoektermen Liberia, 2 stemmen of meer, score 3 of meer, vanaf 1950, krijg ik welgeteld 0 resultaten
heb toch in die top 20 één album uit Liberia (niet op MuMe weliswaar)

Nog even mijn mainstreamlijstje:

1. Fatoumata Diawara - Maliba (2022)
2. Fatoumata Diawara - London Ko (2023)
3. Fatoumata Diawara - Fatou (2011)
4. Fatoumata Diawara - Fenfo (2018)
5. Amadou & Mariam - Welcome to Mali (2008)
6. Imarhan - Aboogi (2022)
7. Salif Keita - Moffou (2002)
8. Vieux Farka Touré & Khruangbin - Ali (2022)
9. Rokia Traoré - Tchamantché (2008)
10. Ali Farka Touré with Ry Cooder - Talking Timbuktu (1994)
11. Ali Farka Touré & Toumani Diabaté - Ali & Toumani (2010)
12. Toumani Diabate - The Mandé Variations (2008)
13. Fatoumata Diawara & Roberto Fonseca - At Home (2015)
14. Tinariwen - Elwan (2017)
15. Tamikrest - Toumastin (2011)
16. Group Doueh & Cheveu - Dakhla Sahara Session (2017)
17. Oumou Sangaré - Moussolou (1989)
18. Imarhan - Imarhan (2016)
19. Intik - La Victoire (2001)
20. Bab L' Bluz - Nayda! (2020)

Moet nog even kijken wat ik ken voor de nieuwe editie.

Er komt in ieder geval genoeg abjecte bagger uit Liberia (schijnt hipco genoemd te worden), dus dat geeft hoop op een gezond muzikaal tegengeluid (al heb ik die ook nog niet gevonden):
Liberian girl(s & boys) waar Michael zeker geen nummer over zou zingen

Ik check meestal Spotify. gewoon per land kijken of je een mogelijke interessante playlist tegenkomt. Volgens mij hebben ze in Liberia een hele levendige pop en rap scene. Sierra Leone idem dito.Het lijkt qua muzikaal aanbod nogal wat af te wijken van de rest van Afrika. De EvilDrSmith heeft al een mooi voorbeeld gegeven.

Mogelijk is dit nog interessant. Met opnames uit de jaren 40. In 1950 uitgegeven als set van 78-toerenplaten

Songs Of The African Coast: Cafe MusicOf Liberia
https://i.discogs.com/m37SI52RmCeZcZCqZqpKoVEDnXBCXhWT1IQwIUpmjAQ/rs:fit/g:sm/q:90/h:594/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTg3NTY1/NTctMTU2NjA4NTYw/NS01MTEyLmpwZWc.jpeg

Ook met: Congresswoman Malinda Jackson Parker Vind haar ook in een playlist met The Shaggs en Tiny Tim, mogelijk nogal een uitdaging, maar wie weet!

Heb hier niet eerder meegedaan, moet ik een top zoveel uit de regio opsturen?

Heb zelf een album uit Guinee-Bissau in mijn top 10 staan, een absolute aanrader voor wie van muziek uit die contreien houdt.

marsupilami schreef:
Lijstjes mogen in pm naar mij en na de uitslag mogen de luistertips algemeen worden...

Wat het minimum betreft. Zoveel je kan is wat mij betreft voldoende, dus minstens één album.

Titmeister Top 20 (minder mag ook) en die mag je via PM sturen naar onze marsupilami

marsupilami schreef:
En dan duiken we verder Afrika in, dit keer de kuststreek van West-Afrika
De volgende edities zijn:
Nu. Gambia, Guinee, Guinee-Bissau, Kaapverdië, Liberia, Senegal, Sierra Leone (deadline: 27 september 2023)
19. Benin, Burkina Faso, Ghana, Ivoorkust, Opper-Volta, Togo (deadline: 11 oktober 2023)
20. Niger, Nigeria (deadline: 25 oktober 2023)
21. Angola, Centraal-Afrikaanse Republiek, Congo-Brazzaville (Republiek Congo), Congo-Kinshasa (Democratische republiek Congo), Equatoriaal-Guinea, Gabon, Kameroen, Namibië, Sao Tomé en Principe, Belgisch Congo (deadline: 8 november 2023)
22. Zuid-Afrika (deadline: 22 november 2023)
23. Botswana, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Mozambique, Swaziland, Zambia, Zimbabwe (deadline: 6 december 2023)
24. Burundi, Djibouti, Eritrea, Ethiopia, Kenya, Uganda, Rwanda, Somalia, Tanzania (deadline: 20 december 2023)
25. Egypte, Libië, Soedan, Tsjaad, Tunesië, Zuid-Soedan (deadline: 3 januari 2024)
26. Bahrein, Cyprus, Irak, Israël, Jemen, Jordanië, Koeweit, Libanon, Oman, Palestina, Qatar, Saoedi-Arabië, Syrië, Verenigde Arabische Emiraten (deadline: 17 januari 2024)
27. Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Turkije (deadline: 31 januari 2024)
28. Griekenland (deadline: 14 februari 2024)

Moest je vakantieplannen hebben kan je je lijstje ook op voorhand doorsturen.

En de volgende bestemming zie hierboven.

wendyvortex schreef:
Ik check meestal Spotify. gewoon per land kijken of je een mogelijke interessante playlist tegenkomt. Volgens mij hebben ze in Liberia een hele levendige pop en rap scene. Sierra Leone idem dito.Het lijkt qua muzikaal aanbod nogal wat af te wijken van de rest van Afrika. De EvilDrSmith heeft al een mooi voorbeeld gegeven.

Goede tip, zo heb ik ook wat albums ontdekt toen we nog bij de Baltische staten waren.

Vind het ook wel opvallend hoeveel goede muziek er uit Kaapverdie is, terwijl daar ook slechts iets meer dan 500.000 mensen wonen. Eigenlijk een beetje het IJsland van Afrika (of IJsland het Kaapverdië van Europa).

herman schreef:
(quote)

Goede tip, zo heb ik ook wat albums ontdekt toen we nog bij de Baltische staten waren.

Vind het ook wel opvallend hoeveel goede muziek er uit Kaapverdie is, terwijl daar ook slechts iets meer dan 500.000 mensen wonen. Eigenlijk een beetje het IJsland van Afrika (of IJsland het Kaapverdië van Europa).

Sowieso zie je wel vaker dat eilandstaten een sterke muziekcultuur hebben (zie ook bv. Jamaica en Puerto Rico), maar in het geval van Kaapverdië is er ook nog wel een extra, bijzondere reden voor: De rebelse synthesizers van Kaapverdië - Let's Groef Muziekblog - letsgroef.nl

Titmeister schreef:
(quote)

Sowieso zie je wel vaker dat eilandstaten een sterke muziekcultuur hebben (zie ook bv. Jamaica en Puerto Rico), maar in het geval van Kaapverdië is er ook nog wel een extra, bijzondere reden voor: De rebelse synthesizers van Kaapverdië - Let's Groef Muziekblog - letsgroef.nl

Dan zou ook hier ‘forbidden’ te verklaren zijn, al is een accordeon geen synthesizer

Bitori - Legend of Funaná (2016)
Alternatieve titel: The Forbidden Music of the Cape Verde Islands

EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Dan zou ook hier ‘forbidden’ te verklaren zijn, al is een accordeon geen synthesizer

Bitori - Legend of Funaná (2016)
Alternatieve titel: The Forbidden Music of the Cape Verde Islands

Funaná was in algemene zin verboden door de Portugese bezetters

Overigens hielden ze in die regio sowieso wel van muziek verbieden. Zo werd Super Mama Djombo in 1980 verboden door president Vieira, vanwege hun banden met de afgezette president Cabral.

Mijn verdeling per land is opnieuw niet erg evenwichtig:
10x Senegal
5x Kaapverdië
3x Guinee
1x Gambia
1x Sierra Leone
0x Guinee-Bissau
0x Liberia

Decennia:
Jaren '80: 4
Jaren '90: 6
Jaren '00: 8
Jaren '10: 1
Jaren '20: 1

Superbitch schreef:
Mijn verdeling per land is opnieuw niet erg evenwichtig:

same here:
11x Senegal
4x Guinee
2x Kaapverdië
2x Gambia
1x Sierra Leone
0x Guinee-Bissau
0x Liberia

Al 6 lijstjes binnen. De meeste stemmers wachten duidelijk tot dicht bij sluitingstijd. Nog een paar dagen tijd voor 123poetertjes, aerobag, aERodynamIC, Arno, BlackFinch, Bonk, Brunniepoo, Casartelli, dix, DjFrankie, dynamo d, El Ninjo, esteban, EvilDrSmith, Finn, GrafGantz, Gyzzz, herman, hoi123, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Justus18, Koenr, koosknook, likeahurricane, Manfield, MAS, Notwelcometomymansion, Nr.4, Papartis, Poek, ranja, remcodulac, Ries_72, rudolphS, Teunnis, vigil, west

Toch al 76 albums in de lijst. 15 daarvan scoren meer dan 1 stem. Jouw stem kan dus zeker het verschil maken.

Deadline ligt op woensdag 27 september 23:59

Casartelli (moderator)
Ik heb precies 0 albums uit al deze landen tezamen beluisterd, dus andermaal een pas.

DjFrankie (moderator)
Casartelli schreef:
Ik heb precies 0 albums uit al deze landen tezamen beluisterd, dus andermaal een pas.

Idem

Ik ga kijken of ik ik denk tot 20 te kunnen komen, maar het gaat moeilijk worden (ik weet dat minder mag, maar omdat ze dan minder punten opleveren vind ik het niet de moeite waard).

Helaas: met twee albums van Cesaria Evora kom ik niet ver.

Speciaal voor dit topic heb ik de database van MusicMeter verder aangevuld.

Ernesto Dabo - Lembrança (2013)
Ernesto Dabó was born in Bolam, Guinea Bissau, in 1949. He graduated in Law and then took a master’s degree in International Law. In addition to being a writer, Dabó is a musician and a founding member of the jazz bands Cobiana Jazz and Djorson. Dabó is the author of various books, magazines and newspaper articles, published both nationally and internationally. As a playwright, Dabó has written Também Amam a Liberdade and an essay about the war in Guinea Bissau titled PAIGC: da maioria qualificada à crise qualificada, which was published in 2013 and is considered to be indispensable reading for a better understanding of the war’s ongoing disputes, which have raged since the 80s. Ernesto Dabó speaks seven languages fluently.

Kaba Mane - Best of Kaba Mane (1996)
Kaba Mane was born in Gampara, Guinea-Bissau in 1957. He began as a kora player. He then applied his musical skills to the guitar. This music features interesting percussion. The dynamic rhythm & style are Mane's own creation. It starts off as traditional kussundé rhythm then turns into a soukous-styled sound.

Poek schreef:
Ik ga kijken of ik ik denk tot 20 te kunnen komen, maar het gaat moeilijk worden (ik weet dat minder mag, maar omdat ze dan minder punten opleveren vind ik het niet de moeite waard).

Als iedereen een kleiner lijstje indient tellen ze alsnog even zwaar.
Ik kom zelf niet tot 20 in ieder geval, maar 10 zal wel lukken.

Toch nog een lijstje ingeleverd:

8 x Senegal
6 x Guinee
3 x Kaapverdië
2 x Guinee-Bissau
1 x Liberia
0 x Gambia
0 x Sierra Leone

Dan zijn we weer aan het einde gekomen van de termijn. Ditmaal slechts 9 deelnemers zijnde EttaJamesBrown, EvilDrSmith, herman, Lying Mouth, marsupilami, remcodulac, Superbitch, wendyvortex, zaaf.

Jullie stemden in het totaal op 99 albums, waarvan 24 toch meer dan 1 stem kregen. Dus de volledige top 20 heeft minstens een tweede stem nodig gehad.

De verdeling per decennium is als volgt:
1970 - 9 (9,09%)
1980 - 16 (16,16%)
1990 - 20 (20,20%)
2000 - 29 (29,29%)
2010 - 17 (17,17%)
2020 - 8 (8,08%)

Het oudste album dateert van 1972.

De verdeling per land:
Senegal - 34 (34,34%)
Guinee - 14 (14,14%)
Kaapverdië - 11 (11,11%)
Gambia - 9 (9,09%)
Sierra Leone - 7 (7,07%)
Guinee-Bissau - 7 (7,07%)
Cuba - 3 (3,03%)
Liberia - 2 (2,02%)

De 3 Cubaanse stemmen zijn voor Mayra Andrade en die tellen eigenlijk bij Kaapverdië. Ik had vooraf gedacht dat Kaapverdië iets beter ging scoren. Van de 7 landen die deelnemen zijn er uiteindelijk ook 6 in de top 20 beland, enkel Liberia (met slechts 1 groep in de lijst) ontbreekt.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:52 uur

geplaatst: vandaag om 15:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.