MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana

zoeken in:
EvilDrSmith schreef:
(afbeelding)
Berta Rojas - Intimate Barrios (1998) (Paraguay) (Wereld / Neoklassiek)
(afbeelding)
Punten: 50
Aantal stemmen: 3 (herman, Superbitch, EttaJamesBrown)
Hoogste positie: 2 (herman)

Jaja, toch nog een tweede Paraguayaan in de Top 20. De voor een Nederlandse veeteeltboer nogal herkenbare voornaam opgezadelde madame Rojas (1966) speelt klassiek Latin gitaar en heeft daar al een berg prijzen voor gewonnen: Bij de Latin Grammy Awards was het door de jaren heen Best Classical Album hier, Best Instrumental Album daar, Best Contemporary Classical Contemporary Composition zus, Best Tango Album (nominatie) zo. Ja, ze boert lekker aan de weg. Gek genoeg voor dit derde studioalbum niet, terwijl dit het enige album is die de MuMe-archieven heeft bereikt. Sowieso is haar werk nogal incompleet gearchiveerd, ook op RYM en zelfs op Discogs ontbreken diverse albums van haar die toch op cd zijn verschenen. Paraguay is ver weg.
Maar de klassiek-akoestische composities (veelal van Agustín Barrios) op haar gitaar klinken fijn sereen, rustgevend en zalvend.
(embed)

Mooie omschrijving van de muziek; daarom vind ik het ook zo fijn. Ik heb dit in maart ergens opgepikt en probeer alles wat ik luister toe te voegen op MuMe, zo ook dit album. De andere muziek heb ik niet beluisterd en ook niet toegevoegd... Wel leuk om te zien dat dit nu 1 van de 2 meest-bestemde Paraguyaanse albums ooit is op MusicMeter. met 3 stemmen ben je dat al

https://ih1.redbubble.net/image.3709380125.0642/raf,360x360,075,t,fafafa:ca443f4786.jpg
Proyección - Secreto Amor (1989) (Bolivia) (Wereld: Conjunto andino)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/907000/907689.jpg?cb=1723635770
Punten: 55
Aantal stemmen: 4 (Superbitch, Poek, remcodulac, wendyvortex)
Hoogste positie: 6 (Superbitch)

De eerste Boliviaanse act die de Top 20 wél heeft gehaald. Maar er volgen er nog meer.
Proyección is een folkgezelschap uit Cochabamba, de derde stad van Bolivia (en qua inwonertal maar een fractie kleiner dan Amsterdam) en hun geschiedenis loopt al terug tot 1979. Oorspronkelijk opgericht op een school onder de naam Proyección Kjarkas [1979-84], uit een fusie van leden van twee schoolgroepen, maar nog steeds actief. In 1986 veranderde ze hun naam in het nogal pretentieuze Proyección - La Nueva Expresión del Folklore de Bolivia (zoals je op deze albumhoes ook kunt zien), maar dat is wel een héle grote mond (vol).
Hier op MuMe staan vijf studioalbums vermeld, op RYM tien, op Discogs zestien en op de Spaanstalige Wiki achttien. Vooral in de Andeslanden is de band erg populair: categorie platina en gouden platen-populair. Vrolijke Andes-klanken met drie akoestische gitaren, een trommel en waarin de (pans)fluit niet wordt geschuwd, vooral als solo-instrument, maar met een melancholische zanger waardoor ik een sterk 'Columbiaans levenslied-vibe' krijg bij hun muziek.

Dankzij het WK Voetbal 1994 in USA werd hun succes ook globaal, want ze werden uitgenodigd door de Verenigde Staten voor een tournee voor de Boliviaanse gemeenschap: Bolivia nam ook deel aan het WK. Al sneuvelde Bolivia in de groepsfase met verlies tegen Spanje en Duitsland en een gelijkspel tegen Zuid-Korea, vanaf dat moment gingen de deuren naar de rest van de wereld voor de band open, met name Europa: Spanje, Italië, Zwitserland, Oostenrijk en Zweden (en ze hebben in ieder geval in 1997 ook nog in België gespeeld: in Borgerhout). Dat is ook wel te zien aan het aantal views op YouTube, want de clipjes van dit album zijn niet zelden tientallen miljoenen (!) keren bekeken. En dankzij ons spelletje zijn daar toch zomaar mogelijk een handjevol views bijgekomen. Hatsjikidee!

https://ih1.redbubble.net/image.3379702760.3829/raf,360x360,075,t,fafafa:ca443f4786.jpg
Alfredo Zitarrosa - Canta Zitarrosa (1966) (Uruguay) (Folk: Milonga, Nueva canción latinoamericana, Zamba)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/203000/203613.jpg
Punten: 59
Aantal stemmen: 3 (Poek, herman, wendyvortex)
Hoogste positie: 7 (Poek)

Kijk, daar hebben we Alfredo weer. Een van de drie artiesten die tweemaal in de Top 20 staat. Aangezien ik bij #19 al een kletspraatje had geschreven houd ik het deze keer kort: dit is zijn debuutalbum en de stemmig zwarte hoes is een treffend tijds- en voorbeeld van de geëngageerde, poëtisch ingestelde singer-songwriter medio jaren 60. Hij lijkt wel een beetje op Leonard Cohen(s debuutalbum) als je een beetje knijpt met je ogen. Zijn muziek doet er niet veel voor onder.

Benieuwd naar de top negen!

Yup, ik ook!

#ik ook!

https://ih1.redbubble.net/image.3366894257.8446/raf,360x360,075,t,fafafa:ca443f4786.jpg
La Lá - Mito (2021) (Peru) (Folk / Wereld)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/820000/820750.jpg?cb=1623062698
Punten: 69
Aantal stemmen: 3 (hoi123, Superbitch, Poek)
Hoogste positie: 1 (hoi123)

Na het tweede album van Alfredo hebben we op plek 9 ook de tweede plaat van de Peruviaanse zangeres La Lá. De hoes is op RYM gecensureerd, want o jee oja, je ziet een stukje van de derrière van (o) La Lá.
Poppy, folky Latin met haar warme stem er overheen gedrapeerd: met name het titelnummer is een favoriet op deze site. Onder het selecte clubje die haar (plaat) kennen en hebben gewaardeerd, natuurlijk: het blijft allemaal erg marginaal.

https://ih1.redbubble.net/image.3364224954.0952/raf,360x360,075,t,fafafa:ca443f4786.jpg
Luzmila Carpio - Sumaj Llajta (Alto Folklore Boliviano) (1981) (Bolivia) (Folk / Wereld: Tonada potosina)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/782000/782041.jpg?cb=1586334994
Punten: 70
Aantal stemmen: 4 (Lying Mouth, Superbitch, remcodulac, Poek)
Hoogste positie: 3 (Lying Mouth)

Luzmila Carpio (1949) zingt met een kinderlijk hoge stem wat nogal een acquired taste is. Ze zingt in het Quechua, een taal dat vooral in Peru gesproken wordt, maar ook is verspreid in omringende landen. Ze zingt traditionele folksongs, begeleid met charango (een klein snaarinstrument) en her en der hoor je wat percussie.

Eind jaren tachtig reisde ze naar Parijs om haar muzikale evolutie voort te zetten en serieus genomen te worden als artiest. Volgens Sergio Cáceres, voormalig Boliviaans ambassadeur bij UNESCO, werd Luzmilla in Bolivia dubbel gediscrimineerd: ze was inheems en tegelijkertijd een vrouw in een zeer racistische, door mannen gedomineerde maatschappij. Ze creëerde iets dat dieper ging dan de folklore van de stad. Haar muziek staat symbool voor onderdrukte culturen.

Voor een goed exemplaar ben je op Discogs inmiddels al zo'n €200,- lichter. Het album is dan ook nooit meer opnieuw uitgebracht, zelfs nimmer op cd. En dat terwijl Luzmila inmiddels al zo'n 25 albums heeft uitgebracht en nog steeds actief is: in 2023 verscheen nog een album van haar hand. Ze zingt weliswaar iets minder hoog, niet vreemd voor een dame van in de 70, maar nog steeds reikt haar stem tot grote hoogtes.

EvilDrSmith schreef:
En dat terwijl Luzmila inmiddels al zo'n 25 albums heeft uitgebracht en nog steeds actief is: in 2023 verscheen nog een album van haar hand. Ze zingt weliswaar iets minder hoog, niet vreemd voor een dame van in de 70, maar nog steeds reikt haar stem tot grote hoogtes.

Ze heeft zelfs vorige week nog een single uitgebracht ("Ik presenteer jullie een werk dat heel belangrijk voor me is. Een lied in het Quechua en Aymara…Een spirituele oproep tot vrede.") dat misschien wel haar beste nummer ooit is.

Niemand, zelfs EvilDrSmith niet, die Hangwire uit Uruguay heeft genoemd, fijne postpunk band!

Misschien wel in de top 7. In elk geval mijn nummer 12.

Premonition schreef:
Niemand, zelfs EvilDrSmith niet, die Hangwire uit Uruguay heeft genoemd, fijne postpunk band!
Zeker een fijne band, maar helaas, Hangwire heeft het niet gehaald. Ook mijn Top 20 niet, al scheelde het weinig, want de band staat wel in mijn Top 30.

https://ih1.redbubble.net/image.3359170928.0656/raf,360x360,075,t,fafafa:ca443f4786.jpg
Los Jairas - Bolivia con Los Jairas (1966) (Bolivia) (Folk / Wereld: Conjunto andino, Huayno)
https://i.discogs.com/5yZtYpLcXTEAkpPW_a7dKhW0up4jjuNVP1OKZRe_n4A/rs:fit/g:sm/q:90/h:597/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTcyMTg0/NzgtMTQzNjQ2OTE4/MS04ODg4LmpwZWc.jpeg
Punten: 76
Aantal stemmen: 4 (Superbitch, wendyvortex, EttaJamesBrown, Poek)
Hoogste positie: 2 (Superbitch)

In Chili hadden we Los Jaivas (op de 23e plek), in Colombia hebben we Los Jairas. In de taal van de Aymara betekent jaira lui, als in: lusteloos en sloom, niet als "een groepje mensen". Terwijl deze lui toch heus niet zulke luie muziek maken.

Vier stemmen op MuMe, vier stemmen in dit spelletje. Traditioneel Boliviaanse folkmuziek, door critici beschouwd als de beste in haar soort in de jaren zestig. Ze hebben zelfs meerdere malen getoerd door Europa en andere continenten. Hoe traditioneel en authentiek hun klanken ook klinken, ze hadden in hun line-up wel een import-Zwitser middels Gilbert Favre die zeer behendig was in het spelen van de quena: een traditionele Andesfluit, meestal gemaakt van riet of hout. Er was nog een échte Chileense link, want Favre was ook erg handig in het bespelen van de vrouwtjes, want hij wist niemand anders dan onze nummer #2 van Chili, Violeta Parra, te schaken.

Mocht je deze muziek leuk vinden en het graag op vinyl willen luisteren, dan heb je met deze muziek eens een keer mazzel. Geen schoftig hoge prijzen voor onvindbare items, maar voor een a twee tientjes kan je redelijk makkelijk aan een originele uitgave komen. Discogs vindt trouwens dat het album in 1968 is verschenen.

https://ih1.redbubble.net/image.3396417677.9225/raf,360x360,075,t,fafafa:ca443f4786.jpg
Kjarkas - Canto a la Mujer de Mi Pueblo (1981) (Bolivia) (Folk / Wereld: Bolivian Huayño, Conjunto andino)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/145000/145369.jpg?cb=1673437624
Punten: 85
Aantal stemmen: 5 (Superbitch, Lying Mouth, herman, EvilDrSmith, Poek)
Hoogste positie: 3 (Superbitch)

En de derde Boliviaanse folk/wereldplaat op rij. Deze keer van iets recentere datum. Al is het nogal onduidelijk hoeveel recenter. Onze site, Wikipedia en Last.fm beweren dat het album al van 1981 dateert, RYM en Spotify hebben het over 1982 en Discogs houdt het op 1983. Djiezus, is het nu zo moeilijk om een uitgavejaar te achterhalen?

Enfin, catchy is het wel. En het is net even wat vlotter, energieker en mijns inziens mooier gezongen dan de albums hierboven. Tevens is de productie verre van krakkemikkig en klinkt de muziek, ook ruim 40 jaar later, als een klok. Noem het commerciëler, de band zingt tevens in het Spaans en niet in een of ander inheemse taal. De band was ook toen ook al een ervaren band - opgericht in 1965 in Cochabamba - en oorspronkelijk opgericht door de drie broers González en twee vrienden. Ook deze band schijnt een behoorlijke status te genieten in binnen- en ook buitenland. Ze bestaan nog steeds en hebben een paar maanden geleden nog in Spanje opgetreden. Een van de bandleden, Edwin Castellanos (die vlak ná dit album de band twaalf jaar lang kwam versterken) schopte het in 2010 zelfs tot burgemeester van de stad waar de band vandaan komt.

Op dit album staat ook het nummer 'LLorando se fue' en luister er maar eens goed naar: ik weet zeker dat jullie dat nummer allemaal kennen.

In mijn hoofd hoorde ik inderdaad steeds “Waar is toch dar zebrahondje voor?” bij het beluisteren van dit nummer.

Ik moest wel googelen, want ik kwam bij het neuriën niet verder dan ‘want het bier is koud’

De dag dat EvilDrSmith dat postte heb ik het ook live gehoord. De band gaf aan dat het een Braziliaans nummer was, maar ik wist inmiddels wel beter...

47. Colombia, Ecuador, Guyana, Suriname, Venezuela, Frans-Guyana (deadline 4 april 2025)

Eh, ik vraag het voor een vriend. Mag dit 4 september zijn?

Is de Drake K.O. eigenlijk al klaar?

https://ih1.redbubble.net/image.3355286166.1011/raf,360x360,075,t,fafafa:ca443f4786.jpg
Sofia Kourtesis - Madres (2023) (Peru) (Electronic / Dance: deep house)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/879000/879056.jpg?cb=1690447298
Punten: 109
Aantal stemmen: 5 (herman, Poek, zaaf, hoi123, EttaJamesBrown)
Hoogste positie: 1 (herman)

En in hetzelfde lome, relaxte tempo als de muziek van Sofia chillen we door naar Het Machtige Hoopje van deze editie. De Top 5 staat redelijk los van de rest van de lijst: blijkbaar zijn we het redelijk met elkaar eens over de échte knallers uit deze contreien. Ik sluit me bij deze opmerking van mezelf aan, want RYM smijt met termen als Deep House, Microhouse, Latin Electronic en Organic House over dit album: hokjes waar ik normaliter met een wijde boog omheen zou lopen, maar voorwaar: dit bevalt me opmerkelijk goed. Zou het de zomer zijn?

Het zal je misschien niet verbazen dat deze 40-jarige Peruviaanse inmiddels is verkast naar de bakermat van deze stijlen: Berlijn. Ze heeft vorige week de opvolger van dit album uitgebracht, de EP 'Volver', maar hierover zijn de eerste meningen gemengd. Bezig bijtje trouwens, die Sofia. Ze is niet alleen zangeres, maar ook DJ, producer, pianist, songwriter en ook nog modeontwerper. Ach, misschien enkel en louter van haar eigen kloffies die ze vanachter de naaimachine van haar moeder in elkaar flanst? Het is zo makkelijk om jezelf allerlei titulaturen aan te... naaien.

Al staat er op het album een cover/remix van/met Manu Chao, ik ga toch voor het populairste liedje van het album.

https://ih1.redbubble.net/image.3350841352.4446/raf,360x360,075,t,fafafa:ca443f4786.jpg
Los Saicos - Wild Teen-Punk from Peru 1965 (1999) (reissue getiteld ¡Demolición!) (Peru) (Rock: garagerock / proto-punk)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/299000/299689.jpg?cb=1736210633
Punten: 110
Aantal stemmen: 5 (EttaJamesBrown, wendyvortex, EvilDrSmith, Lying Mouth, Poek)
Hoogste positie: 1 (wendyvortex, EttaJamesBrown)

Van de nieuwste klanken naar (bijna) de oudste klanken van deze editie: we draaien onze hand er niet voor om. De lp's wel, want deze staat bij mij inmiddels in bestelling.

Wat The Sonics was voor de US, The Pretty Things voor de UK en Q65 voor Nederland, dat was Los Saicos voor Peru mid jaren 60: wilder en ruiger was er niet te vinden. Los Saicos maakte hun sound enigszins onderscheidend, omdat zij, i.t.t. veel garagerockbands, er wat surfrockinvloeden inpaste. Daarbij had zanger Erwin Flores een verschrikkelijk verrotte stem. Damn, hij zingt nog zieker en vuiger dan de smerigste punkzangers. En punk was het, want tekstueel was het een staaltje punkpoëzie waar Jan Cremer en Simon Vinkenoog van zouden smullen.

"Laten we het treinstation afbreken / Laten we het treinstation afbreken / Slopen, slopen, slopen / Slopen, slopen het treinstation." ('Demolición')

Als goed betaamd garagerockband heeft de band enkel wat singles uitgebracht (die toch nog verrassend genoeg heel populair waren in eigen land) en lag het binnen twee jaar in 1966 alweer op hun reet. De zangers, Erwin (gitaar) en César (bas), verkasten niet veel later naar de VS en pas in 1999, toen hun zes singles werden gebundeld en als dit album werd uitgebracht, kwam er voorzichtig nieuw leven in de band. Sinds 2006 wordt er sporadisch door de nog levende bandleden optredens verzorgd (inmiddels gereduceerd tot de twee voornoemde zangers). De Black Lips zijn grote fans van de band en ze hebben zelfs een paar jaar geleden op een festival in Mexico Stad samen het nummer 'Demolición' gespeeld.

Ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta ya-ya-ya-yaaa!!

https://m.media-amazon.com/images/I/61CinPoSMoL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
Yma Sumac - Voice of the Xtabay (1950) (Peru) (Wereld: Exotica)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/42000/42238.jpg?cb=1589933645
Punten: 113
Aantal stemmen: 5 (Superbitch, EvilDrSmith, remcodulac, Lying Mouth, herman)
Hoogste positie: 1 (Superbitch)

Daar is ze dan: Zoila Augusta Emperatriz Chávarri del Castillo.
Wat.
Een.
Naam!
En nee, dat is geen artiestennaam (al is 'Augusta' er later bij verzonnen), maar haar ouders beschikten over profetische gaven om hun jongste van zes kinderen zo'n exotische naam te geven. En al geeft haar exotische, mystieke muziek het volste recht aan haar naam, toch koos hun dochter voor een wat toegankelijkere artiestennaam: Yma Sumac. 'Ima sumaq' betekent 'hoe mooi' in Quechua.
Miss Exotica met een bereik van vijf octaven (al beweren anderen van 'slechts' 4,5) weet met haar debuutalbum de Top 3 te bereiken. Ik heb het niet nagezocht, maar zou er al eerder een album uit 1950 onze hitlijsten hebben gehaald? En zo hoog?

75 Jaar later staat het album nog steeds fier overeind en klinkt het immer opmerkelijk fris en tijdloos. En ongrijpbaar. In het jaar van release heeft ze ook nog getourd door Europa en ze was in de jaren 50 behoorlijk populair, met name in de VS, dus hoe exotisch de muziek, het was toch verre van obscuur.
Het schijnt dat Walt Disney haar al in 1941 had ontmoet en onder de indruk was van haar toen al aanwezige vocale talenten. Het had niet veel gescheeld of in de film 'Saludos Amigos' (1942) had je naast de stemmen van Donald Duck, Goofy en Joe Carioca ook de stem van Yma Sumac kunnen horen. Al hebben Walt en Yma elkaar later vaker ontmoet, tot een samenwerking is het nooit gekomen.

https://image.spreadshirtmedia.net/image-server/v1/products/T1459A842PA4459PT28D315873994W10000H10000/views/1,width=378,height=378,appearanceId=842,backgroundColor=F2F2F2/yarn-serif-number-2-green.jpg
Yma Sumac - Mambo! (1954) (Peru) (Wereld: Exotica)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/42000/42170.jpg?cb=1741169175
Punten: 141
Aantal stemmen: 6 (EvilDrSmith, remcodulac, zaaf, herman, Superbitch, Poek)
Hoogste positie: 1 (remcodulac, EvilDrsmith)

Hupsakee, een dubbele slag voor Yma Sumac (1922-2008)! Een naam die onze Incan Princess trouwens in 1942 begon te gebruiken. In dat jaar sloot ze zich aan bij de groep Compañia Peruana de Arte. Ze kiest de naam Imma Sumack voor haar radiodebuut, om de woede van afkeurende ouders te vermijden die ontevreden zouden zijn dat ze zong in plaats van studeerde. Haar ouders horen "Imma Sumack" tijdens een live radio-optreden en zijn daar niet blij mee. Steun van andere familieleden en het publiek overtuigt de ouders er uiteindelijk van dat dit Imma's roeping is (haar naam past ze pas in 1950 aan naar Yma Sumac). Ze trouwt met Moises Vivanco en reist naar Argentinië, waar ze grote successen boekt. De naam van de groep wordt veranderd in Conjunto Folklorico Peruano en ze gaat hiermee op tournee, ook in Europa.

Wat ik tot enkele minuten geleden nog niet wist, is dat van deze groep ook een lp en wat schellak singles van zijn verschenen. Er is zelfs een schellak 10" verschenen in 1948, twee jaar voor haar solodebuut. Het is momenteel te koop op Discigs, maar ik moet even nadenken over de prijs... Dan hoop ik toch eerder de parodie op Yma Sumac te vinden die de Nederlandse cabaretière Fiet Koster in 1966 op single uitbracht.

Ik vroeg me ook af of ze ooit wel eens in Nederland heeft opgetreden en jawel! Zelfs twee keer. Daarover kan je meer horen en kijken in een interview met the one and only Hans van Willigenburg in 1990, waarin ook wordt verteld waarom ze sinds de jaren 60 een jaar of dertig nauwelijks in de picture was. Ze was in dit interview nogal vermoeid, maar voor onze Belgische lezers is ook nog leuk archiefmateriaal, middels deze ietwat klapvee-belegen klinkende en geluidstechnische niet optimale liveopname uit 1989.

'Mambo!' (1954) was haar derde album en vind ik net een ieniemieniefractie spannender, leuker en gevarieerder dan haar debuut. Het verhaal bij dit album van aERodynamIC is te leuk om niet te lezen. Daarom dan ook hier het nummer 'Taki Rari'.

https://st4.depositphotos.com/2872743/28764/i/450/depositphotos_287646786-stock-illustration-green-award-ribbon-number-1.jpg
El Polen - Fuera de la Ciudad (1973) (Peru) (Folk)
https://f4.bcbits.com/img/a2468306904_10.jpg
Punten: 154
Aantal stemmen: 8 (Lying Mouth, hoi123, herman, EttaJamesBrown, remcodulac, Superbitch, wendyvortex, Poek)
Hoogste positie: 1 (Lying Mouth)

Toch moet Yma haar meerdere erkennen in een folkgezelschap uit de jaren 70 dat niet eens een (Engelstalige) Wikipedia-pagina heeft. Wel eentje met dezelfde nationaliteit, laat dat voor haar een schrale troost zijn. Slechts 17 stemmen op deze site en bijna de helft hiervan kreeg van ons team een stem: liefst acht van de elf deelnemers kozen dit album. En dan tel ik mezelf niet eens mee, want bij mij eindigde het album nét in mijn bubbellijst. Derhalve een volkomen terechte, maar mijns inziens toch behoorlijk onverwachte winnaar.

Dat zal de broers broers Raúl en Juan Luis Pereyra worst wezen, want de eerste prijs is aan hen. De band, een bevriende groep hippies, debuteerde in 1972 opvallend genoeg met een soundtrack van een film over de afgelopen december overleden Peruviaanse voetballer Hugo Sotil (dankzij hun oudere broer die aan de film meewerkte) en dankzij het nummer 'Valicha', dat een grote hit werd, genereerde de band behoorlijke bekendheid.

Een jaar later namen ze deze prachtige folkplaat op die hen zelfs bracht tot optredens in Europa. Naast het lange magnum opus 'El Hijo del Sol' is vooral opener 'Concordancia' in het oor springend en welke tot op de dag van vandaag populair is in Andes-ceremonies en genezingskringen.

De Europese tour was blijkbaar niet alleen rozengeur en maneschijn, want daarna viel de band uit elkaar. Pas in 1996 kwamen ze weer bij elkaar wat resulteerde in een nieuwe plaat in 1999 die meer een rockgeluid bevatte en een nieuwe versie van 'Concordancia' liet horen. Nadat Raul overleed viel de band opnieuw uit elkaar, maar in 2014 kwam de band toch weer bij elkaar voor een reeks concerten ter ere van hun 45-jarig jubileum.

Nou, het heeft "even" geduurd, maar hier is dan in volle eer en glorie het volledige album van de winnaar van deze editie te horen: El hijos del Sol!

Dank voor dit huzarenstukje, doc. De kunst van het uitstellen heeft een nieuwe dimensie en meester gekregen.

Komende weken heb ik vakantie: Zal es kijken of ik een lijstje voor de volgende ronde kan verzinnen

Dank jullie allemaal weer voor jullie deelname en eindeloze engelengeduld, Apollo, EttaJamesBrown, herman, hoi123, Lying Mouth, Poek, remcodulac, Superbitch, wendyvortex en zaaf.
Hieronder volgt nog de volledige uitslag (Top 50).

artiest - album - jaar - genre - deelnemer (hoogste stemmer) - punten (minimaal 2 stemmers)

1 El Polen - Fuera de la Ciudad Peru 1973 Folk Lying Mouth 154
2 Yma Sumac - Mambo! Peru 1954 Wereld remcodulac 141
3 Yma Sumac - Voice of the Xtabay Peru 1950 Wereld Superbitch 113
4 Los Saicos - Wild Teen-Punk from Peru 1965 (1964-1966 Comp.) (reissues as ¡Demolición!) Peru 1999 Rock wendyvortex 110
5 Sofia Kourtesis - Madres Peru 2023 Electronic / Dance herman 109
6 Kjarkas - Canto a la Mujer de Mi Pueblo Bolivia 1982 Folk / Wereld Superbitch 85
7 Los Jairas - Bolivia con Los Jairas Bolivia 1966 Folk / Wereld Superbitch 76
8 Luzmila Carpio - Sumaj Llajta Bolivia 1981 Folk / Wereld Lying Mouth 70
9 La Lá - Mito Peru 2021 Folk / Wereld hoi123 69
10 Alfredo Zitarrosa - Canta Zitarrosa Uruguay 1966 Folk Poek 59

11 Proyección - Secreto Amor Bolivia 1989 Wereld Superbitch 55
12 Susana Baca - Eco de Sombras Peru 2000 Wereld EttaJamesBrown 52
13 Berta Rojas - Intimate Barrios Paraguay 1998 Wereld / Neoklassiek herman 50
14 Mortem - De Natura Daemonum Peru 2005 Metal Apollo 47
14 La Lá - "Zamba Puta" Peru 2017 Pop / Wereld remcodulac 47
16 Immortal Technique - Revolutionary Volume 2 Peru 2003 Hip-Hop zaaf 45
17 Dengue Dengue Dengue - Zenit & Nadir Peru 2019 Electronic / Wereld Poek 41
18 Santi & Tuğçe - Terminal Caribe Paraguay 2019 Electronic / Folk remcodulac 40
19 Traffic Sound - Virgin Peru 1969 Rock Poek 36
19 Alfredo Zitarrosa - Guitarra Negra Uruguay 1978 Folk / Wereld Poek 36

21 Grupo Aymara - Concierto en Los Andes de Bolivia Bolivia 1976 Wereld zaaf 35
22 David Lemaitre - Latitude Bolivia 2013 Pop Poek 32
22 Matilde Casazola - Una Revelación! Bolivia 1975 Folk remcodulac 32
24 Mortem - The Devil Speaks in Tongues Peru 1998 Metal Apollo 30
25 White Death - Iconoclast Uruguay 2023 Metal EvilDrSmith 28
26 El Cuarteto de Nos - Raro Uruguay 2006 Rock / Pop Poek 22
27 EEEKS - Pet City Paraguay 2017 Pop Poek 20
27 Buenos Muchachos - Amanecer Búho Uruguay 2004 Rock EvilDrSmith 20

artiest - plaat - punten (1 stemmer) - jaar - genre - deelnemer
27 Ale Hop & Titi Bakorta - Mapambazuko Peru 2025 Electronic / Wereld Poek
30 Hablan por la Espalda - Denuncia Uruguay 1996 Punk Lying Mouth
31 Banda Internacional Juventud Centralistas De La Paz - Banda Internacional Juventud Centralistas De La Paz Bolivia 1999 Wereld wendyvortex
31 Flor de Loto - Madre Tierra Peru 2007 Rock / Folk EvilDrSmith
31 Santi & Tuğçe - The Marvelous Real Paraguay 2023 Electronic / Folk remcodulac
34 Kchiporros - Sr. Pombero Paraguay 2012 Rock Superbitch 17 (2 stemmers)
34 La Lá - Rosa Peru 2014 Wereld / Pop zaaf
34 Los Estómagos - No Habrá Condenado Que Aguante Uruguay 1988 Rock Lying Mouth
34 Mortem - Deinós Nekrómantis Peru 2016 Metal Apollo

38 Luzmila Carpio - Yuyay Jap'ina Tapes Bolivia 2014 Folk / Wereld wendyvortex 16 (2 stemmers)
38 Carcinosis - Death and the Subsequent Anatomical Decomposition Paraguay 2022 Metal wendyvortex
38 Dengue Dengue Dengue! - La Alianza Profana Peru 2012 Electronic / Wereld herman
38 Jaime Roos - Sur Uruguay 1987 Pop zaaf
38 Magaly Solier - Warmi Peru 2013 Pop / Wereld Superbitch
38 Narcosis - Primera Dosis Peru 1985 Punk Lying Mouth
44 Aeropajitas - Kepoka de Mierda Peru 2005 Punk Lying Mouth
44 Luzmila Carpio - Luzmila Carpio Meets ZZK EP Bolivia 2015 Folk / Electronic zaaf
46 Chabuca Granda - Criollísima (60s & 70s comp.) Peru 1999 Wereld zaaf
46 Juaneco y Su Combo - El Gran Cacique Peru 1972 Wereld herman
46 Opa - Back Home Uruguay 2003 Jazz / Funk EttaJamesBrown
46 Sonido Chuli – SONIDO CHULI Paraguay 2022 Dance / Pop remcodulac
50 Elysia Crampton - Demon City Bolivia 2016 Electronic / Wereld Poek
50 Los Estómagos - Tango Que Me Hiciste Mal Uruguay 1985 Rock Lying Mouth
50 Susana Baca - Susana Baca Peru 1997 Wereld Superbitch
50 Tarkus - Tarkus Peru 1972 Rock / Metal EvilDrSmith

⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️⛰️

Één nummer 1-album was uniek en behalve door Poek door niemand anders genoemd:
Ale Hop & Titi Bakorta - Mapambazuko (2025)
Misschien omdat het album nog spiksplinternieuw was toen we met deze editie, lang geleden, begonnen?

En dan de belangrijkste prijzen: de mainstreamaward en obscuriteitsbokaal.
De mainstreamaward: je zou nu kunnen denken dat Poek kansloos is, omdat hij de enige is die een uniek album op de eerste plaats had gezet. Maar niets is minder waar. De rest van zijn lijst bleek toch weer een uitgekiende samenvatting te zijn van onze collectieve smaak. Liefst zeventien van twintig albums waren ook door anderen genoemd en dertien hiervan hebben de Top 20 gehaald. Hoe krijgt Poek het toch iedere keer weer voor elkaar? Superbitch was met respectievelijk vijftien uit twintig en elf Top 20-noteringen verdienstelijk tweede.

De obscuriteitsbokaal: ik deed verwoede pogingen en ook enkele deelnemers met een kortere lijst hadden een behoorlijk afwijkende smaak, maar good ole zaaf was toch weer zijn eigengereide en dwarse zelf met een lijst die nergens (anders) op leek. Liefst twaalf titels die niet in de MuMe-database voorkomen, slechts vier albums die ook door anderen op waarde werden beoordeeld en in de Top 20 staan maar drie albums die hij heeft genoemd. De bokaal is weer in vertrouwde handen.

Sluit ik af met een persoonlijke favoriet, die volgens iemand op RYM "one of the heaviest, most extreme albums to have dropped through 1972, but the raw early metal riffs are sometimes buried in the very late 60s acid hard rock jamming sound." De naam is ongetwijfeld afgekeken van het gelijknamige album uit 1971 van Emerson, Lake & Palmer, maar stilistisch zijn er maar weinig andere overeenkomsten dan dat beide bands rock spelen. Tarkus gooit er namelijk een flinke dosis proto-(doom)metal tegenaan die meer verwantschap toont met Led Zeppelin en vooral Black Sabbath. That reminds me: doen jullie allemaal morgen ook mee met 'The Greatest Hits van Ozzy Osbourne'? Tot morgen dan!

Het duurde even, maar dan heb je ook wat, dank weer EvilDrSmith!

Mijn nummer 1 had ik in maart al iets over gepost, maar het sloeg blijkbaar niet aan. Blijkbaar toch niet helemaal mainstream, mijn smaak.

1. Ale Hop & Titi Bakorta - Mapambazuko (2025)
2. Sofia Kourtesis - Madres (2023)
3. Traffic Sound - Virgin (1969)
4. David Lemaitre - Latitude (2013)
5. Dengue Dengue Dengue - Zenit & Nadir (2019)
6. Alfredo Zitarrosa - Guitarra Negra (1978)
7. Alfredo Zitarrosa - Canta Zitarrosa (1966)
8. Elysia Crampton - Demon City (2016)
9. La Lá - Mito (2021)
10. Santi & Tuğçe - Terminal Caribe (2019)
11. Jorge Drexler - Eco (2004)
12. EEEKS - Pet City
13. El Cuarteto de Nos - Raro (2006)
14. Los Saicos - Wild Teen-Punk from Peru 1965 (1999)
15. El Polen - Fuera de la Ciudad (1973)
16. Proyección - Secreto Amor (1989)
17. Kjarkas - Canto a la Mujer de Mi Pueblo (1981)
18. Luzmila Carpio - Sumaj Llajta (1981)
19. Los Jairas - Bolivia con Los Jairas (1966)
20. Yma Sumac - Mambo! (1954)

Ik had maar een kort lijstje:

1. Los Saicos - Wild Teen-Punk from Peru 1965 (1999)
2. Susana Baca - Eco de Sombras (2000)
3. Opa - Back Home (2003)
4. Los Jairas - Bolivia con Los Jairas (1966)
5. El Polen - Fuera de la Ciudad (1973)
6. Sofia Kourtesis - Madres (2023)
7. Berta Rojas - Intimate Barrios (1998)

Meedoen is belangrijker dan lange lijstjes

Yma Sumac zit behoorlijk in mijn irritatiezone: wel gedeeltelijk beluisterd maar vroegtijdig weer afgekapt

Mooi dat de tropenmaanden erop zitten.

Zo was mijn lijstje:

1. Sofia Kourtesis - Madres (2023)
2. Berta Rojas - Intimate Barrios (1998)
3. Yma Sumac - Mambo! (1954)
4. Dengue Dengue Dengue! - La Alianza Profana (2012)
5. Juaneco y Su Combo - El Gran Cacique (1972)
6. Alfredo Zitarrosa - Canta Zitarrosa (1966)
7. Juaneco y Su Combo - No Llores Abuelita (1988)
8. El Polen - Fuera de la Ciudad (1973)
9. Traffic Sound - Virgin (1969)
10. Yma Sumac - Voice of the Xtabay (1950)
11. Kjarkas - Canto a la Mujer de Mi Pueblo (1981)
12. Cumbia All Stars - Tigres en Fuga (2014)
13. Luzmila Carpio - Yuyay Jap'ina Tapes (2014)

Los Saicos had ik over het hoofd gezien. De singles los allemaal wel beluisterd, een top 5 plek had er zeker voor ze in gezeten. De winnaar vind ik enigszins verrassend.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:11 uur

geplaatst: vandaag om 21:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.