MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana

zoeken in:
En ik lees net dat je chartsmaster hiervoor wakker kunt maken. Maar dat is ie dus al.

Ik heb nog niet precies uitgevogeld wat jullie hier allemaal aan het doen zijn, maar ik heb wel een vraag, en dit lijkt me wel het geschikte gremium.
Ik ben op zoek naar een bron (spotify, site) met nieuwe/ recente Afrikaanse releases. En dan niet alleen die lauwe Nigeriaanse Afrobeat. Iemand een idee?

Misschien hiermee

marsupilami schreef:
Het is dan ook wel een zeer intrigerende cover. Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe ik heb gevonden heb. Maar ik veronderstel dat het bij de nieuwe releases van Spotify met dank aan de everynoise.com site

al heb ik nog niet uitgevonden hoe dat werkt.

En van Spotify zelf is er https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DX4ioFWie6Zm8?si=0d75c639f80740fe maar niet allemaal superrecent.

Die everynoise site was wel geweldig, vooral de Spotify New Releases by Genre.
Per genre alle nieuwe releases in een overzicht. Of per land. Het was niet altijd even correct, maar het gaf wel een goede indicatie.

Helaas sinds 4 december werken de nieuwe releases niet meer (zie furialog voor meer info).

Echt zonde. Hopelijk maakt iemand anders eens iets soortgelijks.

Ik kwam vandaag in een kringloop (ja, daar snuffel ik wel eens vaker) een cd tegen met field-recordings uit Lesotho waarvan ik me afvraag: hoe is het mogelijk dat ik zoiets in een kringloop tegenkom en hoe ver staat dit geluid wel niet af van onze westerse oren?
De meeste tracks zijn opnamen met de lesiba: een soort van gigantisch lange, houten dwarsfluit die klinkt als een verkouden didgeridoo en die je lijkt te bespelen als een mompelende mondharmonica.
De rest van de tracks hoor je de sekhankula bow en die klinkt als een bewust vals gestemde, distorted altviool met een snaar.
De hyperdrukke (praat)zangpartijen met hysterische vogelgeluiden die er bij die sekhankula soms overheen gejengeld en gerateld worden laten het helemaal klinken alsof je je oren in een stoofpot met geestverruimende paddestoelen hebt gelegd.

Na 29 tracks ben je volkomen uitgemergeld en gaar als boter (dat was ik eigenlijk al halverwege). Fascinerend, maar een auditieve uitputtingslag. Poeh hé, nu even tot rust komen met een of andere blackmetalplaat.
Info over deze intrumenten

https://i.discogs.com/dmrAuD0SeP201oXH1MPpvPDyKd9tYg3o5QvKrTvHc5Y/rs:fit/g:sm/q:90/h:595/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTY0OTI1/ODUtMTQyMDQ5ODg5/NC02OTgwLmpwZWc.jpeg
Ik las in eerste instantie lesbian music. In tweede instantie ook nog. Wishful reading...?

Van Ethiopië kende ik al redelijk wat, dus was het vooral zoeken naar de andere landen. Uiteindelijk is ieder land vertegenwoordigd.

8x Ethiopië
3x Burundi
2x Somalië, Tanzania
1x Djibouti, Eritrea, Kenia, Oeganda, Rwanda

Jaren '70: 2
Jaren '80: 2
Jaren '90: 6
Jaren '00: 3
Jaren '10: 4
Jaren '20: 3

Om het meer in evenwicht te brengen:

7x Oeganda
3x Burundi
3x Ethiopië
3x Kenia
2x Rwanda
1x Somalië
1x Tanzania

Jaren '90: 2
Jaren '00: 2
Jaren '10: 5
Jaren '20: 11

De rest van het jaar heb ik weinig tijd om te zoeken en luisteren, dus Egypte, Libië, Soedan, Tsjaad, Tunesië, Zuid-Soedan zal ik zeer waarschijnlijk overslaan.

Poek schreef:
De rest van het jaar heb ik weinig tijd om te zoeken en luisteren, dus Egypte, Libië, Soedan, Tsjaad, Tunesië, Zuid-Soedan zal ik zeer waarschijnlijk overslaan.

Ik denk dat dat voor iedereen wel geldt, dus de volgende editie zal een weekje langer openstaan.

De deadline voor Burundi, Djibouti, Eritrea, Ethiopië, Kenia, Oeganda,Rwanda, Somalië, Tanzania is vandaag dus hopelijk nog een lijstje van 123poetertjes, aerobag, Ana_zwaan, Arno, BlackFinch, Bonk, Casartelli, dix, DjFrankie, dynamo d, El Ninjo, esteban, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, Finn, GrafGantz, Gyzzz, herman, hoi123, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Justus18, Koenr, koosknook, likeahurricane, Manfield, marsupilami, MAS, Notwelcometomymansion, Nr.4, Papartis, ranja, remcodulac, Ries_72, rudolphS, Teunnis, vigil, west

Deadline woensdag 20 december 2023 om 23:59 (of stiekem ook wel toch tot morgenvroeg)

Casartelli (moderator)
Het wordt saai, maar de zoekfunctie is onverbiddelijk: ook uit Burundi, Djibouti, Eritrea, Ethiopië, Kenia, Oeganda, Rwanda, Somalië en Tanzania heb ik opgeteld precies 0 albums bestemd. Dus ik schitter wederom door afwezigheid.

Casartelli schreef:
Het wordt saai, maar de zoekfunctie is onverbiddelijk: ook uit Burundi, Djibouti, Eritrea, Ethiopië, Kenia, Oeganda, Rwanda, Somalië en Tanzania heb ik opgeteld precies 0 albums bestemd. Dus ik schitter wederom door afwezigheid.

Casartelli schreef:

Ik kom uit op 2, eentje uit Ethiopië en eentje uit Tanzania. Ook niet voldoende voor een deelname vrees ik.

Top 20 is wat te ambitieus, maar top 10 moet wel lukken deze keer.

Ben nog aan het (bij) luisteren en kom nog met een lijstje van minstens tien.

Momenteel zitten we met 6 stemmers aan 73 albums, waarvan slechts 14 meer dan één stem hebben. Elf daarvan staan helemaal bovenaan.

Ik kom niet aan luisteren en selecteren toe deze maanden. Spijtig maar waar

6 x Ethiopië
4 x Burundi
2 x Rwanda
2 x Somalië
2 x Oeganda
1 x Djibouti
1 x Eritrea
1 x Kenia
1 x Tanzania

marsupilami schreef:
Elf daarvan staan helemaal bovenaan.

Hoop dat de laatste lijstjes daar wat verandering in gaan brengen.

Mijn top 10 net op de bus gedaan:

5 keer Ethiopië
3 keer Oeganda
1 keer Kenya en Somalië

Opvallend veel 70's (4 platen), maar degene die verantwoordelijk is voor de 2 oudste platen in mijn lijst is ook gelijk de enige die ik wel eens live heb gezien (grofweg rond 2011).

herman schreef:
Opvallend veel 70's (4 platen), maar degene die verantwoordelijk is voor de 2 oudste platen in mijn lijst is ook gelijk de enige die ik wel eens live heb gezien (grofweg rond 2011).
Dat is bij mij ook het geval, althans de alleroudste (1968), en ik heb diegene volgens mij ook rond die tijd gezien. Zou zomaar dezelfde persoon kunnen zijn. Misschien zelfs hetzelfde concert?

Voor het eerst in lange tijd weer eens met een kleine "bubbling under"

Ethiopie 9x
Oeganda 6x
Kenya 5x
Somalie 3x (inclusief mijn nummer 1)
Burundi 1x
Rwanda 1x
Tanzania 1x

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Dat is bij mij ook het geval, althans de alleroudste (1968), en ik heb diegene volgens mij ook rond die tijd gezien. Zou zomaar dezelfde persoon kunnen zijn. Misschien zelfs hetzelfde concert?

Wie weet, het was bij mij in de Melkweg. De beste man is een paar dagen geleden 80 geworden zie ik.

Oh, dan hebben we het toch over twee verschillende personen herman, want die van mij is al een aantal jaar geleden overleden. Werd ook 80. En ik zag hem in wijlen Raza, Utrecht, waar hij me volkomen van mijn sokken blies.

dix
GrafGantz schreef:
(quote)

Ik kom uit op 2, eentje uit Ethiopië en eentje uit Tanzania. Ook niet voldoende voor een deelname vrees ik.

Zullen we samen een lijstje indienen? Dan zorg jij voor de nummers 1 en 4 en ik voor 2 en 3, of andersom. Stuur ze maar per pm.

De stemmen zijn alweer geteld, we zijn wederom aan 10 deelnemers geraakt. Hoera voor aERodynamIC, EvilDrSmith, herman, Lying Mouth, marsupilami, Poek, remcodulac, Superbitch, wendyvortex, zaaf

In totaal stemden we op 99 albums. Waarvan 36 meer dan 1 stem haalden.

Ook hier trouwens een "bubbling under", met name dankzij de rijke Ethiopische muziekscene. Maar toch met veel minder 70s platen en véél meer modernere albums dan ik op voorhand had gedacht.

60s: 1x
70s: 4x
80s: 1x
90s: 1x
00s: 4x
10s: 5x
20s: 4x

Ethiopie 11x
Kenya 4x
Somalie 2x
Tanzania 2x
Djibouti 1x
Oeganda 1x
Eritrea 1x
Rwanda 0x
Burundi 0x

Ja, ik heb goed geturfd.

Overzicht per decennium:
1960 - 1 (1,01%)
1970 - 8 (8,08%)
1980 - 4 (4,04%)
1990 - 11 (11,11%)
2000 - 20 (20,20%)
2010 - 26 (26,26%)
2020 - 29 (29,29%)

Het zwaartepunt ligt toch duidelijk in het heden.

Per genre ziet het er als volgt uit:
Wereld - 41
Electronic - 15
Jazz - 7
Rock
Hip-Hop
Folk
Funk - 6
Soul
Metal
Pop - 1
En nog 9 albums die niet op de site staan.

Per land is de verdeling dan weer een beetje anders:
Ethiopië - 28
Oeganda - 11
Kenia - 10
Tanzania
Somalië - 6
Rwanda - 5
Burundi
Djibouti - 2
Eritrea - 1
En nog een hele hoop samenwerkingsverbanden

20. KMRU & Aho Ssan - Limen (2022) (Electronic) (Kenia / Frankrijk)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/840000/840707.300.jpg
Punten: 40
Aantal stemmen: 3 - Hoogste positie: 10 (Lying Mouth)

Populairste lied op MuMe:

Beluister op Spotify

We beginnen de top 20 deze keer in Kenia. Kenia scoort enkel in de top 20 dankzij samenwerkingen.

19. Aster Aweke - Aster (1989) (Wereld) (Ethiopië)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/28000/28096.300.jpg
Punten: 47
Aantal stemmen: 2 - Hoogste positie: 1 (Superbitch)

Populairste lied op MuMe: Sebebu (My Excuse)

Beluister op Spotify

En dan gaan we meteen naar het land dat het best is vertegenwoordigd in de top 20, namelijk Ethiopië. De 2 albums met meer dan 1 stem halen beide de eindlijst. Dit debuut scoort net in de top 20.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:37 uur

geplaatst: vandaag om 20:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.