MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana

zoeken in:
zaaf
de dokter houdt ook zeer van Dakhabrakha

Poek schreef:
De keuze is reuze in deze regio, ik gok dat EvilDrSmith alleen al van metal uit Oekraïne een top 20 zou kunnen maken.
Maar ik ga voor de etnische invloeden:
Wat zaaf zegt: zelfs nog meer dan van metal (uit Oekraïne).
Al is het idd een peuleschilletje om 20 geweldige metalplaten alleen al uit Oekraïne op te sommen.
Maar deze regio is een ongelooflijke clash: mijn favoriete folkformatie versus mijn favoriete metalband (HUN) komen beide in deze editie. En dan doet ook nog eens de beste folkmetalformatie mee in deze regio (ROU). Ik denk dat ik wel meer dan 20 albums in deze regio heb die ik 5* geef.
Eigenlijk onbegonnen werk.

Het leven is ook zoveel makkelijker als je een quotum van 1 excuusmetalplaat per editie hebt

Ja, dit voor mij een zij-instroommoment.
Gelijk een vraag. Folkband The Ukrainians, gaat die door voor Brits of Oekrains?

koosknook schreef:
Ja, dit voor mij een zij-instroommoment.
Gelijk een vraag. Folkband The Ukrainians, gaat die door voor Brits of Oekrains?

Er zijn niet echt regels voor in dit spel. In principe is wat op Musicmeter staat leidend, maar soms is dat betwistbaar en je mag ervan afwijken. Maar volgens mij zijn alle leden van The Ukrainians in het VK geboren, dus het Oekraïense gehalte is afgezien van de naam wel klein.

dix
zaaf schreef:
de dokter houdt ook zeer van Dakhabrakha

Denk dat iedereen zich vandakha wat brakha voelt

Een Roemeense tip Luna Amară

Verrek, kom ik er opeens achter dat Venetian Snares helemaal niet Hongaars is

remcodulac schreef:
Verrek, kom ik er opeens achter dat Venetian Snares helemaal niet Hongaars is

En Hrvatski is gewoon een Amerikaan en geen Kroaat

En zo blijkt weer maar eens dat twee weken eigenlijk veel te kort is om al die verborgen parels te ontdekken. De deadline nadert weer razendsnel. Voorlopig zitten we aan 7 stemmen, hopelijk komen daar toch nog wat stemmen bij van bijvoorbeeld: 123poetertjes, aerobag, Arno, BlackFinch, Bonk, Casartelli, dix, DjFrankie, El Ninjo, esteban, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, Finn, Gyzzz, herman, hoi123, johan de witt, jordidj1, Justus18, Koenr, koosknook, likeahurricane, Lying Mouth, Manfield, marsupilami, MAS, Nr.4, Papartis, Poek, ranja, remcodulac, Ries_72, rudolphS, Teunnis, vigil, west

Deadline op woensdag 1 mei 2024 23:59

Max twee albums per artiest dit keer, redelijk verdeeld over de landen: 6x Hongarije, 5x Bulgarije, 4x Oekraïne, 4x Roemenië, , 1x Republiek Moldavië. Over tijd wat minder verdeeld: 1x 1984, 1x 1998, rest deze eeuw. En weer een excuusmetalbum in mijn lijst.

Hier ook 6x Hongarije, maar in een top 10 zijn ze dan wel ruim vertegenwoordigd. Verder nog 2x Bulgarije en 2x Oekraine. Uit Moldavië ken ik alleen songfestivalmuziek, waaronder die band die ook wel eens op Lowlands stond. Verder verbaast het me dat ik niets uit Roemenië ken, helaas niet aan toegekomen daar verandering in te brengen. Misschien op de terugweg,

Qua genres:
3x electronic
2x wereld
1x jazz, pop, dance, neoklassiek en folk

Qua decennia:
1 x 60s
1 x 70s
1 x 80s
0 x 90s
5 x 10s
2 x 00s

herman schreef:
Verder verbaast het me dat ik niets uit Roemenië ken, helaas niet aan toegekomen daar verandering in te brengen.

Mahala Rai Banda had een hitje in 2007 (3 weken top 40), die ken je vast wel.

Me beperkt tot een album per artiest en dan nog ruimte te kort. Wel een beetje scheef, zie ik nu

11 x Hongarije
5 x Oekraïne
2 x Bulgarije
1 x Roemenië
1 x Moldavië

En de excuusmetal vooral bubbling under, met excuses aan de schreeuwdames uit Moldavië en Oekraïne.

Poek schreef:
(quote)

Mahala Rai Banda had een hitje in 2007 (3 weken top 40), die ken je vast wel.

Zeker, leuk nummer was dat. Ik bedenk me in hetzelfde straatje ook nog Boban & Marko Markovic Orchestra, die ik ergens in de periode een keer live heb gezien. Prachtig feest was dat, met de band die uiteindelijk tussen het publiek in ging staan en daar hun toegift deed. Maar ook nooit een album van beluisterd.

Maar goed, ik ben zeer in mijn nopjes met de 2 fraaie Hongaarse en Oekraïense ontdekkingen die ik heb gedaan. Alleen daarmee al is deze editie al geslaagd.

Oekraïne: 8x
Hongarije: 5x
Roemenië: 5x
Bulgarije: 3x
Moldavië: waar ligt dat eigenlijk?

70s: 2x
90s: 2x
00s: 4x
10s: 7x
20s: 5x

(Folk)Metal: 12x
Non-metal: 8x

EvilDrSmith schreef:
Moldavië: waar ligt dat eigenlijk?

Moldova waar lech da?

herman schreef:
Verder verbaast het me dat ik niets uit Roemenië ken, helaas niet aan toegekomen daar verandering in te brengen.

Michael Cretu komt uit Roemenië en heeft daar ook de 1ste 11/12 jaar van zijn leven gewoond. Ik zie dat de Enigma platen hier onder Duitsland gerangschikt staan.

Die had ik inderdaad nog op mijn shortlist staan. Zijn solo-albums staan wel onder Roemenië op de site.

Peter Maffay is trouwens ook in Roemenië geboren en daar grotendeels opgegroeid, maar die stond dan weer niet op de shortlist.

16 stemmen alweer voor deze editie, met dank aan aERodynamIC, Casartelli, dynamo d, EvilDrSmith, GrafGantz, herman, Johnny Marr, koosknook, Lying Mouth, marsupilami, Poek, remcodulac, Superbitch, Teunnis, wendyvortex, zaaf.

Jullie stemden in totaal op 164 albums waarvan 41 meer dan 1 stem kregen.

De verdeling per decennium is voor deze editie:
1940 - 1 (0,61%)
1960 - 3 (1,83%)
1970 - 7 (4,27%)
1980 - 8 (4,88%)
1990 - 12 (7,32%)
2000 - 51 (31,10%)
2010 - 60 (36,59%)
2020 - 21 (12,80%)

En nog een klassiek stuk van Franz Liszt dat is gedateerd op 1856, maar dat kon toen nog niet worden opgenomen, dus die versie is een beetje arbitrair.

De verdeling per genre is als volgt:
Rock - 29 (17,68%)
Electronic - 26 (15,85%)
Metal - 20 (12,20%)
Folk - 16 (9,76%)
Pop - 15 (9,15%)
Wereld - 10 (6,10%)
Avant-Garde - 8 (4,88%)
Dance - 5 (3,05%)
Jazz - 5 (3,05%)
Neoklassiek - 5 (3,05%)
Ska - 2 (1,22%)

En nog 23 albums (14,02%) die niet op MuMe staan.

De verdeling per land:
Hongarije - 59 (35,98%)
Oekraïne - 50 (30,49%)
Roemenië - 28 (17,07%)
Bulgarije - 17 (10,37%)
Republiek Moldavië - 5 (3,05%)

En nog 5 samenwerkingen, evenveel dus als Moldavië.

20. Yonderboi - Passive Control (2011) (Pop / Electronic) (Hongarije)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/227000/227021.300.jpg
Punten: 46
Aantal stemmen: 3 - Hoogste positie: 5 (aERodynamIC)

Populairste lied op MuMe: She Complains

Beluister op Spotify

We openen de top 20 met het derde album van Yonderboi. De nummer 6 (van 7) uit de toplijst van Hongarije.

19. Ruslana - Wild Dances (2004) (Electronic / Pop) (Oekraïne)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/26000/26276.300.jpg
Punten: 50
Aantal stemmen: 2 - Hoogste positie: 3 (Superbitch)

Populairste lied op MuMe: Wild Dances

Beluister op Spotify

En op 19 vinden we een Eurosongwinnares. Ruslana haalt dankzij 2 stemmen nog net de top 20.

18. Drudkh - Forgotten Legends (2003) (Metal) (Oekraïne)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/50000/50227.300.jpg
Punten: 58
Aantal stemmen: 2 - Hoogste positie: 1 (Lying Mouth)

Populairste lied op MuMe: False Dawn

Beluister op Spotify

Op 18 staat de nummer 1 uit de Oekraïense toplijst. Maakt die favorietenrol niet helemaal waar. Twee stemmen, en ook twee keer podium.

17. Zguba - Znój (2022) (Electronic) (Bulgarije)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/841000/841193.300.jpg
Punten: 59
Aantal stemmen: 5 - Hoogste positie: 4 (Teunnis)

Populairste lied op MuMe: Łaska

Beluister op Spotify

Ondanks het mindere aantal albums vanuit Bulgarije doen ze het in de top 20 dan weer verrassend goed. Dit album kreeg zelfs 5 stemmen, slechts 1 album kreeg meer stemmen.

2. Drudkh - Forgotten Legends (2003)
5. Zguba - Znój (2022)

Znój bij mij ook op 5. Met nog een vierde plek en twee andere stemmen erbij zou je het hoger verwachten. Zal wel te maken hebben met het aantal albums op de stemlijsten.

Nouja zeg? Ben ik nou in allerijl vergeten om Drudkh in mijn lijst te zetten? Echt?
Er stonden wel vijf albums op mijn longlist. Deadlinedruk creëert suffe omissies.
Zguba ken ik niet, maar... wauw! Had ik dat eerder gehoord, dan was het nog lastiger puzzelen en schrappen geweest.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:03 uur

geplaatst: vandaag om 22:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.