MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023

zoeken in:
odi
Vispassi: 6,5

Winterhorde: 6,5

Winterhorde: 6,7

02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / 8 / 7,39)
05-12: Wayfarer - To Enter My House Justified (Dieter / 9 / 7437)
07-12: ORO - Bältad (ProGNerD / 7 / 7,54)
09-12: Teitan - Insectoid (The_CrY / 6 / 7,08)
12-12: Ringarë - Of Mages And Mystics (Dieter / 8 / 7,60)
14-12: Bipolar Architecture - Alienated (ProGNerD / 8 / 7,8)
16-12: Vipassi - Phainesthai (ABDrums / 8 / 7,0)
18-12: Winterhorde - The Spirit of Freedom (Dieter / 6 / 6,7)
20-12: Music In Low Frequencies - This Corpse (ProGNerD / / )

Disclaimer vooraf: vrij intens, niet voor tere zieltjes...

Vipassi - 8
Winterhorde - 6,7
Music In Low Frequencies - luguber stukje beeldmateriaal inderdaad, maar wel heel sfeervol gemusiceerd: 8.

8

We zijn aardig eensgezind, zie ik. Ben trouwens ook benieuwd wat EvilDrSmith ervan vindt...

Wie denkt die chick in de clip dat ze is, Colin H. Van Eeckhout?

Johnny Marr schreef:

Da's niet de minste die je daar noemt, zeker qua beleving en intensiteit. De link met Amenra is niet heel ver gezocht inderdaad...

02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / 8 / 7,39)
16-12: Vipassi - Phainesthai (ABDrums / 9 / 7,1)
18-12: Winterhorde - The Spirit of Freedom (Dieter / 7 / 6,7)
20-12: Music In Low Frequencies - This Corpse (ProGNerD / 5 / 8,0)
23-23: Spectral Voice - Red Feasts Condensed Into One (ABDrums / / )

Een lekkere, broeierige hoop deathmetal zo tegen het eind van het jaar, waar drie (!) bandleden van Blood Incantation hun creatieve uitspattingen in kwijt kunnen. Dit nummer laat zich niet vangen in één, twee of drie luisterbeurten, maar vergt toch wel iets meer aandacht en doorzettingsvermogen. Jullie zijn gewaarschuwd.

Oei, dat is inderdaad geen makkelijk stukje muziek. Ik was doodop aan het einde van het nummer. Het blijft voor mij bij deze ene luisterbeurt. Omdat het uiteraard ook niet slecht is krijgt het wel een ruime voldoende.

7

7

Begon prima maar werd steeds slepender en minder interessant.

Dieter had het niet beter kunnen verwoorden wat mij betreft...

7

Laffe zeventjes! Uitermate sfeervol nummer. Ik ga voor een anderhalf punt hoger.

8,5

Ik ben het zowel met Johnny als de rest eens. Enerzijds vind ik ook dat de track tegen het einde ietsje aan kracht inboet, maar anderzijds vind ik het ook een uitermate sfeervol nummer die zeker een hoge score verdient. Dan ga ik er maar tussenin zitten, met een afronding naar boven.

8.2

Inhaalslagje!

Vipassi: klinkt best indrukwekkend allemaal, maar krijg er wat hetzelfde gevoel bij als EvilDrSmith. Erg geraffineerd, de bandleden weten ook van wanten op hun instrument en de song zit goed in elkaar. Toch komt het me soms wat voor als een expliciete show off - zie ons hier eens geweldig wezen! - ik heb dat bij een band als Dream Theater ook wel wat (tenzij het kwartje valt, en dan valt het gelijk helemaal).

7

Winterhorde: Epiek zonder echt episch te klinken, lees: bedwelmend, overweldigend, begeesterend. Slecht is het allemaal niet, maar ik word er warm noch koud van.

6,5

Inhaalslagje, deel II volgt later!

Begon heel erg als niet mijn ding, maar het is best een vette trip naar het einde toe. Inderdaad erg sfeervol.

8

16-12: Vipassi - Phainesthai (ABDrums / 10 / 7,09 ) => inhaalslag verwerkt
18-12: Winterhorde - The Spirit of Freedom (Dieter / 8 / 6,68) => inhaalslag verwerkt
20-12: Music In Low Frequencies - This Corpse (ProGNerD / 5 / 8,0)
23-23: Spectral Voice - Red Feasts Condensed Into One (ABDrums / 6 / 7,62 )
29-12: Black Void Cult - To Extinction (ProGNerD / / )

Ik was met m'n eindejaarslijstje bezig en zag dat bijna alles hier al voorbij is gekomen, m'n meest recente toevoeging echter nog niet, dus aangezien het hier de laatste dagen zo rustig blijft, toch ook hier nog maar even genomineerd:

(voor de volledigheid: enige uit m'n Top-10 die hier nog niet voorbij kwam: Sermon - Of Golden Verse)

En de oplettende deelnemer heeft nog 1 kans om op de valreep van 2023 hier nog een laatste nominatie te plaatsen zondag; ben benieuwd...

Ietsje te lang, gaat maar daar ook. Maar dat zei ze gisterennacht ook.

7

7

Dacht een paar keer dat er een nieuw nummer was begonnen. Misschien met meerdere luisterbeurten dat het cijfer wat hoger zal zijn, maar de tijd... de tijd ontbreekt voor nu.

Eindelijk weer eens de tijd genomen. Kan nog net voor de maand december.

18-12: Winterhorde - The Spirit of Freedom
In potentie zou het een fantastisch nummer moeten zijn. Episch, mooie opbouw van het nummer, vet gitaarwerk, sterk gezongen en krachtige grunt, prima productie, melodieus en toch stevig: het heeft alles in zich om helemaal van uit mijn plaat te gaan. Maar het doet me niet veel. Omdat het zo voorspelbaar is? Omdat het net even wat te gladjes en netjes is?
Niks mis mee, maar niks bijzonders mee. Behalve dan dat de band uit Israel blijkt te komen. Het geeft de titel 'The Spirit Of Freedom' daarmee een, mogelijk onbedoelde, dubbele betekenis.
7

20-12: Music In Low Frequencies - This Corpse
Meteen die openingsriff is al smeriger en (voor mij) pakkender dan het hele Winterhordenummer bij elkaar. Hé, zijn die growls van een meiske? En ik heb nét van ABDrums de term gesamtkunstwerk geleerd: laat dat nu uitstekend van toepassing zijn op dit nummer+videoclip.
Fascinerende blackened doomsludge + extreme bdsm-clip, sterke combinatie (!), maar ik had iets meer dynamiekopbouw of -variatie gehoopt. De verstikkende intensiteitmeter is vanaf het begin op 9,5 en blijft daarin hangen. En juist daardoor daalt die meter weer. Wellicht was asfyxiatie een bdsm-onderdeel van clip en muziek?
Daarbij heeft de zangeres een beetje hetzelfde euvel wat ik wel vaker merk bij (vooral) vrouwelijke grunters: ze grunt op eenzelfde, bezeten manier en varieert hierin totaal niet. Door de emotie die ze erin legt, komt ze er op dit nummer nog wel mee weg, maar zal dat ook een heel album lang zo zijn?
De albumversie duurt drie minuten langer. Jammer eigenlijk dat ze die drie minuten niet hebben meegenomen in de clip, want die riff is net even wat anders en heeft door de subtiele synths zelfs iets "spaceys": fraaie apotheose en coda.
Al met al sluit ik me aan bij de meerderheid.
8

23-23: Spectral Voice - Red Feasts Condensed Into One
Een heerlijke storm aan uppercuts en linkse directen voor mijn smoel. Zo word ik graag in elkaar gebeukt. Waarbij er daarna met een massief gewicht mijn borstkas wordt platgedruk, versplinterd en vermorzeld tot een plat hoopje organisch afval.
Nu houd ik best van een vleugje melodie en toegankelijkheid in mijn muziek, maar als dat afwezig is, dan graag op deze manier. Graag wel overtuigend en met een oppermachtig geluid, want deze combinatie van groezelige, dissonante blackened death metal met zwartgeblakerde funeral sludge kan ook snel vervelen. Spectral Voices weet die verveling met naargeestige geluiden en smerig klinkende details kunstig te omzeilen. Dertien minuten lang. Beter dan menig horrorfilm.
Ik heb hun vorige album al een jaar in een 'mandje' bij een platenlabel gereserveerd staan, misschien eindelijk toch maar eens overstag gaan. Dit nummer wakkert mijn koopenthousiasme wel aan.
8,2

29-12: Black Void Cult - To Extinction
Alweer zo'n lang nummer. Tip voor de volgende die een nummer plaatst: misschien eens een een grindcorebandje of zo? Zijn we met een enkel minuutje tenminste klaar en kunnen we aan de oliebollen.
Eerste luisterbeurt: Al na een paar minuten bekroop me bij deze band hetzelfde gevoel als bij Winterhorde. Heel gevarieerd en de thrashy zang vind ik wel lekker, maar het pakt niet, het beklijft niet. Al vind ik de symfonische/spacey intermezzo's wel verrassend en geslaagd. Misschien iets meer met elkaar verweven zou het nog spannender en gelaagder maken.
Derde luisterbeurt: het pakt wel en het beklijft. Doorzetten loont. I.t.t. Winterhorde groeit dit wel. Al zouden de symfonische stukken toch iets verfijnder in de compositie mogen worden vervlochten. Maar The Chasm heeft er (eindelijk) een geduchte concurrent bij voor beste Mexicaanse band. Indrukwekkend. Je had gelijk Prognerd: zeker mijn straatje!
8,5 (met kans op ophoging)

Johnny Marr schreef:
Ietsje te lang, gaat maar daar ook. Maar dat zei ze gisterennacht ook.
Ietsje, dus zij is een kleine tien minuten van jou gewend? Ach gossie...

BIJGEWERKT:
16-12: Vipassi - Phainesthai (ABDrums / 10 / 7,09 )
18-12: Winterhorde - The Spirit of Freedom (Dieter / 9 / 6,71) => inhaalslag verwerkt
20-12: Music In Low Frequencies - This Corpse (ProGNerD / 6 / 8,0) => inhaalslag verwerkt
23-23: Spectral Voice - Red Feasts Condensed Into One (ABDrums / 7 / 7,7 ) => inhaalslag verwerkt

Johnny Marr schreef:

Goh, moet toch echt meer aan Caro van Oathbreaker denken hoor.

Afijn, inhaalslagje, deel II!

Music in Low Frequencies: Zieke clip maar goed, het gaat om de muziek. Meer dan prima, ik hoor bezetenheid in zowel de vocalen als de instrumentale begeleiding - episch riffwerk. 8

Spectral Voice: Zo, deze gaat gelijk op het lijstje met interessante 2024-releases - en ik ging dat gebeuren net wat afzwakken, maar als je goede voornemens al niet meer in de vuilbak mag/kan keilen nog voor het nieuwe jaar is ingegaan, wat is er dan nog het punt van?
In elk geval: razend boeiende track! De kosmische Blood Incantation-invloeden zijn te horen, maar het doet me ook wel wat aan bv. Oranssi Pazuzu denken (hoewel wat minder eigenzinnig en ongrijpbaar), en dat is bepaald niet mis. 8,2

Black Void Cult: wist me wel meteen te beklijven, gelukkig maar want ik hou best van oliebollen.
Leuk ook, dat bombastische science fictionfilm-intermezzo! Verder zorgt de thrashy vibe voor nog een extra dosis aan agressie. 8,5

Dat zal 'm wezen voor dit jaar, tenzij er nog iemand op de valreep met een nominatie komt aanzetten.. Kan ook prima in het op stapel staande 2024-topic, hoor.
Ik wil me er de komende week ook nog wel even mee bezig houden deze pagina's eens uit te spitten en tot een eindverdict te komen.

Ik ben overigens bezig met het invullen van een spreadsheet die alle nominaties en stemmen zal bevatten. Daaruit zal uiteindelijk een top 10 met hoogste gemiddeldes en uiteindelijke "winnaar" (al zijn hier geen losers) voortvloeien. Nog net geen sisyphusarbeid, dus verwacht geen uitsluitsel à la minute, ik ben natuurlijk ook maar een nederige werkende mensch..

Voor de geïnteresseerden, in de progressie dan wel de eerlijkheid: Maak Kennis met Metal Anno 2023 - Google Spreadsheets - docs.google.com

Bijna m'n eigen stem vergeten: 8,5

En aangezien de 2024 versie is gestart dan hier nog maar even de bijgewerkte lijst van december 2023:

16-12: Vipassi - Phainesthai (ABDrums / 10 / 7,09 )
18-12: Winterhorde - The Spirit of Freedom (Dieter / 9 / 6,71)
20-12: Music In Low Frequencies - This Corpse (ProGNerD / 7 / 8,0)
23-23: Spectral Voice - Red Feasts Condensed Into One (ABDrums / 8 / 7,76 )
29-12: Black Void Cult - To Extinction (ProGNerD / 7 / 7,89)

De spreadsheet voor 2023 is ondertussen volledig bijgewerkt, dat betekent ook dat er een top 10 en uiteindelijke winnaar van dit spelletje is:

10. Heretoir - Glaciersphere - Nightsphere Part II (Dieter / 7 / 7,99)
09. Music in Low Frequencies - This Corpse (ProGNerD / 7 / 8,00)
08. Miserere Luminis - Le Sang des Rêves (Dieter / 8 / 8,03)
07. Blackbraid - Moss Covered Bones on the Altar of the Moon (AOVV / 11 / 8,05)
06. Austere - A Ravenous Oblivion (Dieter / 9 / 8,08)
05. KARAVAN - Unholy Mountain (ABDrums / 7 / 8,10)
04. Primordial - Victory Has 1000 Fathers, Defeat Is an Orphan (Johnny Marr / 8 / 8,15)

03. Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / 7 / 8,29)

02. Mephorash - Mephoriam (ProGNerD / 7 / 8,29)

01. Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / 8 / 8,54)

Proficiat, ABDrums, je mag een tegoedbon ter waarde van 20.000 Monopoly-centjes afhalen bij de dichtstbijzijnde koekenwinkel!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:03 uur

geplaatst: vandaag om 04:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.