MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023

zoeken in:
Johnny Marr schreef:
Earthside - 4

Bij een dergelijk a-typisch cijfer ben ik wel erg benieuwd naar iets meer duiding. Valt het niet in je specifieke smaak (ieder heeft zo z'n eigen voorkeuren / niches natuurlijk) / straatje (bij de een breder dan bij de ander) of vind je het daadwerkelijk zo ontzettend slecht en waarom dan...

(altijd nuttig om van elkaar te leren )

Het valt niet in mijn smaak. Ik had ook een 2 kunnen geven, maar ik dacht ik gun die vriendelijke ProGNerD het dubbele

Met prog metal ga je me zelden kunnen plezieren. Het ligt niet aan jou, maar aan mij.

7

Lekker gitaarwerk

odi
Earthside: 6,8

Wayfarer: 7

02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / 7 / 7,33 ) (naar beneden bijgesteld met dank aan Johnny Marr )
05-12: Wayfarer - To Enter My House Justified (Dieter / 7 / 7,29)
07-12: ORO - Bältad (ProGNerD / / )

Alweer een nominatie van mij, maar ik wilde jullie deze ontdekking van heerlijke Zweedse post(black) sludge zo op de valreep van dit jaar toch niet onthouden...

(ik heb dit nummer gekozen, maar eigenlijk zijn ze allemaal goed, dus ik raad echt aan het hele album te checken)

Toevallig dit album aan het beluisteren, ik stem dus straks!

Wayfarer vind ik een heerlijk sfeervol én catchy staaltje black metal met country/americana/folk-invloeden.

8

Ook het Zweedse Oro weet me te charmeren. Flinke dosis sludge erdoorheen gesmeerd, houdt de boel lekker log bij momenten..

7,5

Johnny Marr schreef:
Toevallig dit album aan het beluisteren, ik stem dus straks!

Nog druk aan het (her)luisteren om tot een weloverwogen cijfer te komen, zeker ? (kan geen kwaad, typisch een album dat alleen maar beter wordt naarmate je er verder induikt...)

ProGNerD schreef:
(quote)

Nog druk aan het (her)luisteren om tot een weloverwogen cijfer te komen, zeker ? (kan geen kwaad, typisch een album dat alleen maar beter wordt naarmate je er verder induikt...)

Straks is nu.

8

Bijna vergeten op m'n eigen nominatie te stemmen:

Een dikke 8 => 8+ => 8,25

02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / 7 / 7,33 ) (naar beneden bijgesteld met dank aan Johnny Marr )
05-12: Wayfarer - To Enter My House Justified (Dieter / 8 / 7,37)
07-12: ORO - Bältad (ProGNerD / 6 / 7,45)
09-12: Teitan - Insectoid (The_CrY / /)

Niet per se iets voor mij dit, maar mogelijk iets wat hier wel aanslaat. Uit dezelfde 'familie' als mijn vorige nominatie van een paar weken terug, The Color of Rain. Teitan is wat experimenteler en deelt een vocalist met de vorige band.

Ondanks de familie, ook niet voor mij helaas...

6

Geen mooier moment voor een metalinhaalslag dan de zondagochtend-begin-van-de-middag:

Earthside – Let The Truth Speak: cd van de maand in de Aardschok, nietwaar? Ik kreeg deze tip al wat eerder doorgestuurd. Inmiddels vijf of zes luisterbeurten verder en ik sluit me aan bij Dieters woorden: "Het klink allemaal zeer goed en zeer gevarieerd, maar het [...] pakt me op één of andere manier niet."
Het is me wat te bedachtzaam, ik hoor meer brein dan hart. Zelfbewuste passie i.p.v. volledige overgave.
En net als Johnny Marr vind ik de zanger niet de sterkste schakel (gevalletje Deftones-school): hij is me wat te zijïg, te weeïg. Al die inclusiviteit ook, ik wil gewoon meer hijïg.
Na al dit gemauw toch een 7,8, want evenzogoed prima genietbaar en een smaakvol, avontuurlijk opgezet epos, maar ik had het graag nóg toffer willen vinden.

Wayfarer - To Enter My House Justified: het album was inmiddels uitverkocht bij Large. Toch misgegrepen. Te lang getwijfelkont, omdat de prijs me niet aanstond. Nouja, so be it. Misschien een volgende herpersing die minder schoftig duur is? En via YouTube is het ook goed te beluisteren. Ik vind die subtiele countrytwist in hun sound echt niet te versmaden. Al had er misschien nóg meer ingezeten?
8,3

ORO - Bältad: is dit op Hammerheart? Even kijken op die site... Ja, en slechts €17,99 op goud of clear vinyl. Kijk, dat zijn tenminste leuke prijzen voor vinyl. Zeker als het zulke toffe sludge/postmetal is. Misschien al honderdduizend keer eerder gedaan, ik hoor dan ook geen nieuwe invalshoeken of opmerkelijke eigenzinnigheden in dit nummer, maar het is wel erg krachtig en smaakvol gemaakt. Minder bijzonder dan Earthside, maar ja: ik vind dit toch overtuigender. En net even wat lekkerder.
8,1

Teitan - Insectoid: poeh hé! Volgepropte en dichtgesmeerde death-thrash-black-psychedelic metal waar ik niet altijd zo enthousiast van raak - herrie om de herrie met vaak een diffuse, onsamenhangende kutproductie - maar deze band heeft iets dat me enorm bevalt. Ligt de vergelijking met Oranssi Pazuzu terecht op de loer? Ik vind het zelfs zeker niet minder. De maniakale, hysterische waanzin grijpt me. Bij mijn strot, mijn lurven. Met voldoende afwisseling waardoor het niet als een eenvormige tornado voortraast, maar iedere keer met net een andere invalshoek mijn oren volkomen tot bloedpoeder mept. Die techno-achtige beat in het laatste deel maakt het zelfs aanstekelijk dansbaar. Ja, dit vind ik heel erg tof. Eens kijken of ik dit album ook kan scoren. Thnx voor deze soort van reminder, The_CrY!
De bandnaam is wel verwarrend, want ik was eerst in de veronderstelling te luisteren naar het Spaanse Teitanblood, ook niet een band voor pussy's.
8,5

Ik stem morgen.

Dit vind ik wel intrigerend klinken. Oranssi Pazuzu inderdaad, zoals EvilDrSmith al zegt, maar ook het beste materiaal van Wiegedood (FN SCAR 16 in het bijzonder) en een band als Dodecahedron, waarmee dit nummer zijn soort van hoekige recht-voor-de-raapkarakter deelt, maar toch met een vuige zweem van mysterie eromheen.

8

AOVV schreef:
Dit vind ik wel intrigerend klinken. Oranssi Pazuzu inderdaad, zoals EvilDrSmith al zegt, maar ook het beste materiaal van Wiegedood (FN SCAR 16 in het bijzonder) en een band als Dodecahedron, waarmee dit nummer zijn soort van hoekige recht-voor-de-raapkarakter deelt, maar toch met een vuige zweem van mysterie eromheen.

8
Haha, ik moest ook aan precies dát nummer denken van Wiegedood (mijn eerste 10 in dit spelletje). Great minds enzo...

02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / 8 / 7,39)
05-12: Wayfarer - To Enter My House Justified (Dieter / 9 / 7437)
07-12: ORO - Bältad (ProGNerD / 7 / 7,54)
09-12: Teitan - Insectoid (The_CrY / 6 / 7,08)
12-12: Ringarë - Of Mages And Mystics (Dieter / / )

Album stond al op m'n watchlist voor vrijdag a.s.

7,5

(heb ook alweer een volgende interessante aankomende release van een van m'n favoriete labels in de pipeline klaarstaan om hier te introduceren... )

Johnny Marr schreef:
Ik stem morgen.

Dit was een leugen. Ik stem vandaag.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:43 uur

geplaatst: vandaag om 16:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.