Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
0
geplaatst: 2 januari 2023, 11:45 uur
EvilDrSmith schreef.
Dan laat ik het nieuwe metaljaar wel losbarsten.
Donkere dagen, donkere tijden, dus wat beter dan een portie eclectische (jawel!) doom van de nieuwe van Ahab, welke over een paar weken uitkomt, na bijna acht jaar oorverdovende stilte? Al is het maar dat ik afgelopen jaar mijn boekenzolder flink heb uitgeruimd en opgeschoond, zodat ik tussen al die duizenden boeken eindelijk ook daadwerkelijk weer bij mijn boeken kán (de scheidslijn tussen verzamelwoede en hoarding werd gevaarlijk dun), waaronder de 45 boeken van Jules Verne. Van Herman Melville heb ik er maar drie, maar die Moby-Dick is net zo log en lijvig als de naamgever: daar moet ik nog steeds een keer aan beginnen.
2/1: Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / / )
Dan laat ik het nieuwe metaljaar wel losbarsten.
Donkere dagen, donkere tijden, dus wat beter dan een portie eclectische (jawel!) doom van de nieuwe van Ahab, welke over een paar weken uitkomt, na bijna acht jaar oorverdovende stilte? Al is het maar dat ik afgelopen jaar mijn boekenzolder flink heb uitgeruimd en opgeschoond, zodat ik tussen al die duizenden boeken eindelijk ook daadwerkelijk weer bij mijn boeken kán (de scheidslijn tussen verzamelwoede en hoarding werd gevaarlijk dun), waaronder de 45 boeken van Jules Verne. Van Herman Melville heb ik er maar drie, maar die Moby-Dick is net zo log en lijvig als de naamgever: daar moet ik nog steeds een keer aan beginnen.
2/1: Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / / )
0
geplaatst: 2 januari 2023, 12:00 uur
Eerste schot in de roos van 2023. Intens begin ook, met de zanger van Ultha.
8,7
8,7
0
geplaatst: 2 januari 2023, 12:02 uur
Leuk, een 2023 versie. Ik post hier niet veel, maar kom wel veel leuks tegen!
0
geplaatst: 2 januari 2023, 12:56 uur
Ik doe een poging om een maandje mee te doen (met het oog op een jaartje)
7
7
0
geplaatst: 2 januari 2023, 19:09 uur
Indrukwekkend begin, daarna wordt de door Ahab reeds veelvuldig geëxploreerde Doom Ocean weer met een bezoekje gehuldigd. Zeer degelijk, die nieuwe release staat alvast op de radar!
7,2
7,2
0
geplaatst: 3 januari 2023, 20:23 uur
Heerlijk gevarieerd: van ziedende black via esoterische post-pop naar melodieuze doomsludge met popvocalen en proggy uitwaaierende gitaarpartijen. Behoorlijk eigenzinnig.
Het kost even tijd om het te laten (be)zinken, maar er eenmaal goed ingedoken ontvouwt zich een mooie (bodem)schat in handen en oren.
Wel jammer van de fade out. Hopelijk is dat op de albumversie niet het geval (maar ik vrees dat dit de volledige versie is).
8,5
Het kost even tijd om het te laten (be)zinken, maar er eenmaal goed ingedoken ontvouwt zich een mooie (bodem)schat in handen en oren.
Wel jammer van de fade out. Hopelijk is dat op de albumversie niet het geval (maar ik vrees dat dit de volledige versie is).
8,5
0
geplaatst: 5 januari 2023, 08:40 uur
02/01: Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / 8 / 7,63)
05/01: Obituary - The Wrong Time (Dieter / / )
05/01: Obituary - The Wrong Time (Dieter / / )
0
geplaatst: 5 januari 2023, 09:39 uur
Dit klinkt weer heerlijk als vanouds. Niets nieuws, altijd fijn!
8
8
0
geplaatst: 5 januari 2023, 14:55 uur
Ahab: 7
Heel behoorlijk nummer. Gewoonlijk kan ik maar weinig met de funeral doom van Ahab, maar dit nummer klinkt gevarieerder dan het overige werk dat ik van de band gehoord heb. Vooral de cleane vocalen vind ik een toegevoegde waarde.
Obituary: 6,8
Inderdaad niks mis mee, maar het is wel heel erg standaard allemaal. Als het nummer is afgelopen ben ik het eigenlijk alweer vergeten.
Heel behoorlijk nummer. Gewoonlijk kan ik maar weinig met de funeral doom van Ahab, maar dit nummer klinkt gevarieerder dan het overige werk dat ik van de band gehoord heb. Vooral de cleane vocalen vind ik een toegevoegde waarde.
Obituary: 6,8
Inderdaad niks mis mee, maar het is wel heel erg standaard allemaal. Als het nummer is afgelopen ben ik het eigenlijk alweer vergeten.
0
geplaatst: 6 januari 2023, 09:11 uur
De eerste dertig seconden waren de beste, daarna slaat de band idd dezelfde weg weer in.
Les Champs-Elysées de la Mort: platgetreden met allemaal de bekende dingen, maar toch wel okay om er rond ter sjokken. Veel wijzer word je er echter niet van.
Geef mij maar de achterafsteegjes en verstopte hofjes.
6,5
Les Champs-Elysées de la Mort: platgetreden met allemaal de bekende dingen, maar toch wel okay om er rond ter sjokken. Veel wijzer word je er echter niet van.
Geef mij maar de achterafsteegjes en verstopte hofjes.
6,5
0
geplaatst: 8 januari 2023, 19:51 uur
02/01: Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / 11 / 7,41)
05/01: Obituary - The Wrong Time (Dieter / 9 / 7,07)
08/01: The Howling Void - Into Darkness Ever More Profound (AOVV / / )
05/01: Obituary - The Wrong Time (Dieter / 9 / 7,07)
08/01: The Howling Void - Into Darkness Ever More Profound (AOVV / / )
0
geplaatst: 9 januari 2023, 12:08 uur
Beetje funerelevator doom. Op zich wel een aardig idee om het wat "liefdevoller" te laten klinken dan menig andere begrafenisstoet en het is allemaal mooi verzorgd, maar door gebrek aan bite and punch val ik er ook van in slaap.
6
6
0
geplaatst: 9 januari 2023, 14:30 uur
Een beetje wat m'n bovenbuurman (of onderbuurman, als je de instellingen hebt staan zoals m'n goede vriend en medemetalminnende liefhebber ArthurDZ) zegt.
klein 6je
6,2
klein 6je
6,2
2
geplaatst: 10 januari 2023, 14:01 uur
Aangezien er nog geen overzichtspost was voor het nieuwe topic, doe ik dit nog even vlug hier nu we nog op de eerste pagina van dit topic ons bevinden. Dan kan iedereen die nieuw is met dit topic dit nog even nalezen.
Al 10 jaar lang gaan we op zoek naar het beste metalnummer van het jaar en in 2023 gaan we op zoek naar de opvolger van deze winnaars van de afgelopen jaren:
2013: Deafheaven - Dream House
2014: Deafheaven - From the Kettle onto the Coil
2015: My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016: Zeal and Ardor - Come on Down
2017: Amenra - A Solitary Reign
2018: Fluisteraars - Oeverloos
2019: White Ward - Love Exchange Failure
2020: Decoherence - Equilibrium Unreached
2021: Ethereal Shroud - Discarnate
2022: Messa - Rubedo
Nog even de spelregels op een rijtje zetten voor mogelijke nieuwkomers:
Om de 2 dagen plaatst iemand een metalnummer dat de komende (minstens) 48 uur beoordeeld wordt op een schaal van 0 tot 10 (eventueel met toelichting). Degene die het volgende nummer plaatst, updatet ook het overzicht en berekent dus het stemgemiddelde van het vorige nummer.
Aan het eind van elke maand wordt dan de top 10 van het afgelopen jaar geplaatst en een nieuw overzicht geplaatst voor die maand.
Het nummer moet uit 2023 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.
Veel plezier weer dit jaar en hopelijk ook terug wat meer animo.
Al 10 jaar lang gaan we op zoek naar het beste metalnummer van het jaar en in 2023 gaan we op zoek naar de opvolger van deze winnaars van de afgelopen jaren:
2013: Deafheaven - Dream House
2014: Deafheaven - From the Kettle onto the Coil
2015: My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016: Zeal and Ardor - Come on Down
2017: Amenra - A Solitary Reign
2018: Fluisteraars - Oeverloos
2019: White Ward - Love Exchange Failure
2020: Decoherence - Equilibrium Unreached
2021: Ethereal Shroud - Discarnate
2022: Messa - Rubedo
Nog even de spelregels op een rijtje zetten voor mogelijke nieuwkomers:
Om de 2 dagen plaatst iemand een metalnummer dat de komende (minstens) 48 uur beoordeeld wordt op een schaal van 0 tot 10 (eventueel met toelichting). Degene die het volgende nummer plaatst, updatet ook het overzicht en berekent dus het stemgemiddelde van het vorige nummer.
Aan het eind van elke maand wordt dan de top 10 van het afgelopen jaar geplaatst en een nieuw overzicht geplaatst voor die maand.
Het nummer moet uit 2023 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.
Veel plezier weer dit jaar en hopelijk ook terug wat meer animo.
0
geplaatst: 10 januari 2023, 18:54 uur
Geen funeral doom van de hoogste klasse, wel gewoon oerdegelijk, en bepaalde fragmenten (zoals de (mee)slepende gitaar richting het einde) weten me wel te charmeren. Vroeger werk zou wat "uitdagender" zijn naar verluidt, met bijvoorbeeld meer folk-invloeden.
7
7
* denotes required fields.