Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
0
geplaatst: 13 december 2023, 09:30 uur
Teitan - 7,6
Ringarë - 9,2
DOOOOOOOOPE Dieter! Je bent zelf mad koud met je zeventje. Volledig m'n ding dus dit, ik ben heel benieuwd naar het volledige album. Laat maar komen!
Ringarë - 9,2
DOOOOOOOOPE Dieter! Je bent zelf mad koud met je zeventje. Volledig m'n ding dus dit, ik ben heel benieuwd naar het volledige album. Laat maar komen!
0
geplaatst: 13 december 2023, 13:02 uur
Laat dit nou mijn hoogst genoteerde metalsong in mijn huidige top 20 zijn...
8
8
2
geplaatst: 13 december 2023, 19:01 uur
Ik heb nét een hele stapel LP's op Discogs gekocht waar ook het vorige album van Ringarë tussenzit. Dat is dan wel weer toevallig. Hun combinatie van atmosferisch black met dark ambient/dungeon synth op die voorlaatste vind ik erg, érg smaakvol. Op dit nummer vooral synths in dienst van black metal, maar zwaar, heel zwaar overtuigend. Ik kom niet helemaal zwart zaadspuitend klaar zoals Johnny Marr, maar een ruime acht vind ik het zeker waard. Het nummer stopt wel erg abrupt, waarschijnlijk loopt het over in een volgend nummer?
8,4
8,4
0
geplaatst: 13 december 2023, 19:39 uur
0
geplaatst: 14 december 2023, 11:02 uur
02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / 8 / 7,39)
05-12: Wayfarer - To Enter My House Justified (Dieter / 9 / 7437)
07-12: ORO - Bältad (ProGNerD / 7 / 7,54)
09-12: Teitan - Insectoid (The_CrY / 6 / 7,08)
12-12: Ringarë - Of Mages And Mystics (Dieter / 8 / 7,60)
14-12: Bipolar Architecture - Alienated (ProGNerD / / )
2e single van hun 2e album Metaphysicize dat op 2 februari uitkomt; voor mij een nieuwe band, maar van 1 van m'n favoriete labels (Pelagic Records), en dit smaakt absoluut naar meer, dus...
14-12: Bipolar Architecture - Alienated (ProGNerD / / )
2e single van hun 2e album Metaphysicize dat op 2 februari uitkomt; voor mij een nieuwe band, maar van 1 van m'n favoriete labels (Pelagic Records), en dit smaakt absoluut naar meer, dus...

0
geplaatst: 14 december 2023, 16:51 uur
Ontzettend druk gehad de afgelopen tijd, dus veel nominaties zijn door mij overgeslagen. Maar ik ga proberen de draad hier weer enigszins op te pakken, want het is en blijft een mooi topic. Ik zit nog enigszins in dubio over of ik de voorgaande nominaties van een luisterbeurt zal voorzien of niet...
Over deze nominatie: Pelagic staat immer garant voor hoge-kwaliteit metal die toch telkens weet te verrassen. Het blijft onvoorstelbaar hoe dat label zoveel nieuwe bands aan weet te trekken die - tenminste in mijn oren - interessant genoeg zijn om niet uit het oog te verliezen.
Alienated klinkt als een zeer fijn nummer die het heel goed gaat doen in de bredere context van het volledige album. Met name de lange cleane passage spreekt me heel erg aan. Het geeft rust en ademruimte aan de hele compositie en zorgt ervoor dat ik er echt in gezogen wordt. De build-up die daarop volgt is enigszins onconventioneel, maar dat maakt het niet minder genietbaar. Zeker een band om in de gaten te houden en een album om naar uit te kijken!
8,5
Over deze nominatie: Pelagic staat immer garant voor hoge-kwaliteit metal die toch telkens weet te verrassen. Het blijft onvoorstelbaar hoe dat label zoveel nieuwe bands aan weet te trekken die - tenminste in mijn oren - interessant genoeg zijn om niet uit het oog te verliezen.
Alienated klinkt als een zeer fijn nummer die het heel goed gaat doen in de bredere context van het volledige album. Met name de lange cleane passage spreekt me heel erg aan. Het geeft rust en ademruimte aan de hele compositie en zorgt ervoor dat ik er echt in gezogen wordt. De build-up die daarop volgt is enigszins onconventioneel, maar dat maakt het niet minder genietbaar. Zeker een band om in de gaten te houden en een album om naar uit te kijken!
8,5
1
geplaatst: 14 december 2023, 16:52 uur
Graag zou ik overigens overmorgen (eindelijk) weer eens een nominatie willen plaatsen, mocht iedereen daar akkoord mee zijn. Ik heb een fijn progressief-instrumentaal kunstwerkje voor jullie uitgezocht, waarbij er sprake is van een dikke knipoog naar Ne Obliviscaris. 

0
geplaatst: 14 december 2023, 16:57 uur
6,5
Geen verkeerde instrumentatie maar de productie is hard en digitaal en dat staat me wat tegen. Ook niet per se mijn soort grunts.
Geen verkeerde instrumentatie maar de productie is hard en digitaal en dat staat me wat tegen. Ook niet per se mijn soort grunts.
0
geplaatst: 14 december 2023, 18:59 uur
Welkom terug ABDrums, we hopen je hier weer regelmatig te zien...
0
geplaatst: 14 december 2023, 22:34 uur
Ik zit een beetje tussen Dieter en The_Cry in: ik snap allebei hun reacties.
Het had wat smeriger, vuiler mogen klinken voor mijn smaak. Het is me wat te gepolijst, desondanks boeit het wel. Maar (vooralsnog?) verre van kippenvel of andere fysieke/emotionele opwinding.
Ik wacht even met nomineren, misschien is het toch een groeiertje...
Het had wat smeriger, vuiler mogen klinken voor mijn smaak. Het is me wat te gepolijst, desondanks boeit het wel. Maar (vooralsnog?) verre van kippenvel of andere fysieke/emotionele opwinding.
Ik wacht even met nomineren, misschien is het toch een groeiertje...
0
geplaatst: 15 december 2023, 12:06 uur
EvilDrSmith schreef:
...Het nummer stopt wel erg abrupt, waarschijnlijk loopt het over in een volgend nummer?
8,4
...Het nummer stopt wel erg abrupt, waarschijnlijk loopt het over in een volgend nummer?
8,4
Klopt, loopt idd over in de epische afsluiter Blood Pact Vindication, dat is niet bij alle 4 nummers zo naadloos als hier, maar het album is eigenlijk wel één aansluitende, lange luistertrip die je het best in z'n geheel ondergaat... => mooi album trouwens !

(en ben erg benieuwd naar je verdere groeiproces met Bipolar Architecture
)
0
geplaatst: 16 december 2023, 12:34 uur
Kom maar op ABDrums, anders heb ik ook nog wel weer een mooie nominatie... 

0
geplaatst: 16 december 2023, 13:42 uur
02-12: Earthside – Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins & Gennady Tkachenko-Papizh) (ProGNerD / 8 / 7,39)
14-12: Bipolar Architecture - Alienated (ProGNerD / 6 / 7,75)
16-12: Vipassi - Phainesthai (ABDrums / / )
Ik zat te twijfelen tussen nog een ander nummer, misschien nomineer ik die de volgende keer...
Als dit je overigens aan Ne Obliviscaris doet denken: dat kan heel goed kloppen! Drie van de vier leden van deze band, speelden op deze klassieker mee!
14-12: Bipolar Architecture - Alienated (ProGNerD / 6 / 7,75)
16-12: Vipassi - Phainesthai (ABDrums / / )
Ik zat te twijfelen tussen nog een ander nummer, misschien nomineer ik die de volgende keer...

Als dit je overigens aan Ne Obliviscaris doet denken: dat kan heel goed kloppen! Drie van de vier leden van deze band, speelden op deze klassieker mee!
0
geplaatst: 16 december 2023, 13:43 uur
En (wederom) voor de liefhebber hier ook nog een drum playthrough:
0
geplaatst: 16 december 2023, 16:05 uur
Even m'n groeiende watchlist voor 2024 checken en ja hoor, ik meende de naam al te herkennen. 
Muzikaal super uitgevoerd, maar het is voor mij altijd een beetje de vraag of een band dit puur instrumentaal een heel album lang interessant weet te houden (bijv. Long Distance Calling en Arch Echo zijn voorbeelden die dat moeiteloos kunnen); afwachten in dit geval...
Voor nu: 7,7
(en waar jij de aandacht - vanzelfsprekend - legt op de drums, wil ik ook de fretloze bas niet onbenoemd laten: dat typische ronkende geluid, ik houd daarvan !)

Muzikaal super uitgevoerd, maar het is voor mij altijd een beetje de vraag of een band dit puur instrumentaal een heel album lang interessant weet te houden (bijv. Long Distance Calling en Arch Echo zijn voorbeelden die dat moeiteloos kunnen); afwachten in dit geval...
Voor nu: 7,7
(en waar jij de aandacht - vanzelfsprekend - legt op de drums, wil ik ook de fretloze bas niet onbenoemd laten: dat typische ronkende geluid, ik houd daarvan !)
0
geplaatst: 16 december 2023, 16:16 uur
Oh ja, heb het album ook maar even ingediend hier (in behandeling) want volgens mij ben je illegaal bezig ABDrums en moet het album op MuMe geregistreerd zijn om hier genomineerd te worden... 

1
geplaatst: 17 december 2023, 14:04 uur
Het nummer is toch iets gegroeid, maar blijft steken bij een 7,9. Nét geen acht, heel lullig, maar evenzogoed een fascinerend en sterk geluid wat de band produceert.
14-12: Bipolar Architecture - Alienated: 7,9
16-12: Vipassi - Phainesthai: ah, daar hebben we weer zo'n club jazznerds die metal speelt. Namen als Animals As Leaders, Plini en [ik moest even googlen om zijn naam goed te schrijven] Sithu Aye schieten mij te binnen. Wat de gitaarshredders eind jaren 80 deden (Joey Tafolla, Marty Friedman, Alex Masi, Jason Becker, David T. Chastain etc.) daar gooien de huidige gitaristen (en bassisten!) nog een complexer en intenser schepje bovenop. Om over het drumwerk idd nog maar te zwijgen. Toch geniet mijn voorkeur voor die oude shredders: de compositorische zeggingskracht vind ik sterker. Het is wat minder opzichtig 'musicians music'. Voorganger 'Śūnyatā' (2016) had ik toevallig van de zomer geluisterd, omdat ik die voor een tientje op vinyl te koop zag staan.
Ik heb 'em niet gekocht.
7
14-12: Bipolar Architecture - Alienated: 7,9
16-12: Vipassi - Phainesthai: ah, daar hebben we weer zo'n club jazznerds die metal speelt. Namen als Animals As Leaders, Plini en [ik moest even googlen om zijn naam goed te schrijven] Sithu Aye schieten mij te binnen. Wat de gitaarshredders eind jaren 80 deden (Joey Tafolla, Marty Friedman, Alex Masi, Jason Becker, David T. Chastain etc.) daar gooien de huidige gitaristen (en bassisten!) nog een complexer en intenser schepje bovenop. Om over het drumwerk idd nog maar te zwijgen. Toch geniet mijn voorkeur voor die oude shredders: de compositorische zeggingskracht vind ik sterker. Het is wat minder opzichtig 'musicians music'. Voorganger 'Śūnyatā' (2016) had ik toevallig van de zomer geluisterd, omdat ik die voor een tientje op vinyl te koop zag staan.
Ik heb 'em niet gekocht.
7
0
geplaatst: 18 december 2023, 14:49 uur
14-12: Bipolar Architecture - Alienated (ProGNerD / 8 / 7,8)
16-12: Vipassi - Phainesthai (ABDrums / 7 / 7,07)
18-12: Winterhorde - The Spirit of Freedom (Dieter / / )
14-12: Bipolar Architecture - Alienated (ProGNerD / 8 / 7,8)
16-12: Vipassi - Phainesthai (ABDrums / 7 / 7,07)
18-12: Winterhorde - The Spirit of Freedom (Dieter / / )
* denotes required fields.