MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:

Na 26 stemmers staan The Doobie Brothers met Listen To The Music op een 7,15 goed voor de 432e plaats. Op ruime afstand van Long Train Runnin' waar we een 7,49 voor over hadden en voorlopig plaats 237. Ondertussen is het wel grappig om artikelen te lezen met koppen als Is het concert van de Eagles in Gelredome laatste ooit. Een klik verder wordt op de Amerikaanse sites aangekondigd dat The Eagles in september een reeks concerten in The Sphere in Las Vegas gaan geven en dat ik vanaf vandaag tickets kan bestellen.

Eigenlijk zouden The Doobie Brothers helemaal niet optreden in Arnhem. Hun plek was eigenlijk bedoeld voor de koningen van de Yacht Rock. Lang voordat iemand dit labeltje verzon. Tonio

Steely Dan is een Amerikaanse Jazz Rockband, opgericht in 1971 in New York door Walter Becker en Donald Fagen. Oorspronkelijk met een volledige band, maar tegen het einde van 1974 kozen Becker en Fagen ervoor om te stoppen met live spelen. Ze zetten Steely Dan voort als duo die vooral in de studio actief is met behulp van een wisselende cast van sessiemuzikanten.

Steely Dan is wat ze noemen een echte album band. Ze hebben wereldwijd meer dan 40 miljoen albums verkocht en werden in maart 2001 opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. Rolling Stone plaatste ze op nummer 15 op de lijst van de twintig grootste duo's aller tijden. De teksten van Steely Dan hebben enige cultstatus verworven. De soms wat cryptische bewoordingen worden door fans eindeloos geïnterpreteerd, en sommigen menen er zelfs geheime boodschappen in te ontwaren.

Steely Dan ging in juni 1981 uit elkaar. Later kwamen ze in allerlei vormen weer bij elkaar. Walter Becker produceerde het tweede soloalbum van Donald Fagen. Fagen op zijn beurt het eerste soloalbum van Becker. In 1994 gingen ze weer als Steely Dan toeren om de box set Citizen Steely Dan te promoten. Tot 2017 hebben ze vervolgens weer twee albums uitgebracht en bleven ze optreden. Op 27 mei 2017 was het laatste optreden met Walter Becker in Greenwich, Connecticut. Becker had vanwege ziekte (kanker) al een aantal concerten moeten missen en zou op 3 september 2017 overlijden.

Fagen ging door met optredens onder de naam Steely Dan. Ze zouden met The Eagles op tournee gaan in de Long Goodbye tour. In Oktober 2023 moesten ze een aantal Amerikaanse concerten afzeggen omdat Fagen in het ziekenhuis terecht kwam. Begin 2024 heeft Steely Dan weer een aantal optredens verzorgd maar hebben ze het Europese gedeelte van de tournee gecanceld.

In Nederland had Steely Dan twee Top 40 hits. De eerste, Do It Again uit 1972, is hier al voorbij gekomen (een 7,51 en voorlopig plaats 224). De ander was Rikki Don't Lose That Number in 1974. Vijf weken en een 19e plaats als piekpositie. Internationaal groeide het uit tot de grootste hit van Steely Dan met een vierde plaats in de Amerikaanse Billboard Hot 100. De gitaarsolo werd ingespeeld door Jeff Baxter, die zich korte tijd later aansloot bij die band die we gisteren beoordeelde. Niet toevallig toen die net ook meer de Yacht Rock kant opgingen.

Wat vinden wij van
# 1752 Steely Dan - Rikki Don't Lose That NumberBroem

The Doobie Brothers 7,5
Steely Dan 8

8,5

Doobie Brothers - 7
Steely Dan - 6,8

Beiden hebben betere

Steely Dan:3,5

Twee erg suffe bands na elkaar

4,5

7.5

Ik heb nooit echt wat gekund met Steely Dan en eigenlijk ook meestal niet met wat tegenwoordig Yacht Rock genoemd wordt.

5,2

Vreemd dat dit een grotere hit werd dan Do It Again, die ik stukken beter vind. Maar deze is zeker ook niet verkeerd, sterke band. Yacht Rock For Life

7,1

Albums van Steely Dan vind ik soms wel suf, maar de singles zijn juist wel sprankelend.

7.7

9

Johnny Marr schreef:
Vreemd dat dit een grotere hit werd dan Do It Again, die ik stukken beter vind.
En vooral Reelin' in the Years

Doobie Brothers 7
Steely Dan 7

7,75

Wederom een lied vanuit de jachthaven, emotieloze cleanmachine

4,2

Nooit eerder gehoord van Yacht Rock, ze vinden maar genres uit.
Ik ben geen hokjesdenker maar Steely Dan heb ik altijd tot jazzrock gerekend (in de jaren '70 had je diverse bands die genres met elkaar vermengden en niet in één hokje te plaatsen vielen). Weliswaar vrij soft en gepolijst maar met de nodige diepgang en subtiliteit. Ik kende Steely Dan eerst van hun singles maar wist achteraf ook hun albums te waarderen.

8.5 Yacht Rock

7,5

Yacht rock

8,1

johan de witt schreef:
Twee erg suffe bands na elkaar
Iets met Echo & The Bunnymen

LucM schreef:
Nooit eerder gehoord van Yacht Rock

Huh, meen je dat?

5,0

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:35 uur

geplaatst: vandaag om 00:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.