Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3
zoeken in:
0
geplaatst: 13 juli 2024, 00:12 uur
Ik kan het verhaal niet volgen, maar ik hoor qua muziek weinig verschil met het TROS Muziekfeest en/of een polonaisedeuntje tijdens carnaval, waardoor ik het gevoel krijg dat het verhaal niet veel meer om het lijf heeft als een doktersromannetje of bouquetreeksflodderverhaaltje. En het klapvee maar klappen: hoezo is dit geüpload door TopPop en niet door het kanaal van Chiel Montagne?
Ik heb veel met chansonniers, maar andermaal bar weinig met Dalida.
4
Ik heb veel met chansonniers, maar andermaal bar weinig met Dalida.
4
1
geplaatst: 13 juli 2024, 08:46 uur
De winstwaarschuwing was niet voor niets. Dit zit volledig in mijn irritatie zone, de stem, het theatrale en dan ook nog ruim 7 minuten: 3
1
geplaatst: 13 juli 2024, 09:09 uur
Ondanks dat belachelijk lage punt van de laatste stemmer, leveren de 30 stemmers in totaal een voldoende voor Dalida: 6,17
40 jaar geleden in de Top 40 was Frankie Goes To Hollywood de, wat de Engelsen zo mooi noemen, the year defining act. Relax was de eerste spraakmakende hit en werd gevolgd door Two Tribes. Later in het jaar ook nog de semi kerst single The Power Of Love. Met een beetje smokkelen in totaal 39 weken Top 40 (Relax stond ook in 1993 nog genoteerd). De Engels journalist Paul Lester schreef hier over dat geen enkele band een periode van twaalf maanden heeft gedomineerd zoals Frankie in 1984 regeerde.
In mei 1983 werden ze de eerste act die tekende bij ZTT Records, een nieuw platenlabel mede opgericht door producer Trevor Horn. Horn, voorheen Buggles en Yes en o.a. producer van het geweldige Lexicon of Love, bewonderde de ‘gevaarlijke’ seksualiteit van hun muziek. Relax werd de eerste single. Na het opnemen van verschillende versies, creëerde Horn een dramatisch ander arrangement zonder de band, met behulp van elektronische instrumenten zoals een drummachine en de Fairlight, een vroege sampling-synthesizer.
Relax werd uitgebracht in oktober 1983, ondersteund door een videoclip die zich afspeelt in een SM-club. Het werd omschreven als een hi-NRG dance-synth-pop track. De verkoop verliep langzaam. In Engeland veranderde dat in januari nadat de band optrad in Top Of The Pops.
In juni bracht Frankie Goes to Hollywood hun tweede single uit, Two Tribes, met teksten over de Koude Oorlog. De videoclip, die een gevecht tussen Ronald Reagan en Konstantin Chernenko uitbeeldt, werd veelvuldig getoond op MTV. De single stond negen weken op nummer één in de UK Singles Chart. Frankie Goes to Hollywood bekleedde tegelijkertijd de bovenste twee plaatsen van de hitlijst toen Relax in augustus terugsteeg naar nummer twee. In onze Top 40 stond Two Tribes 14 weken genoteerd waarvan drie op nummer 1.
Wat vinden wij 40 jaar later van
# 1793 Frankie Goes To Hollywood Relax
# 1794 Frankie Goes To Hollywood Two Tribes
40 jaar geleden in de Top 40 was Frankie Goes To Hollywood de, wat de Engelsen zo mooi noemen, the year defining act. Relax was de eerste spraakmakende hit en werd gevolgd door Two Tribes. Later in het jaar ook nog de semi kerst single The Power Of Love. Met een beetje smokkelen in totaal 39 weken Top 40 (Relax stond ook in 1993 nog genoteerd). De Engels journalist Paul Lester schreef hier over dat geen enkele band een periode van twaalf maanden heeft gedomineerd zoals Frankie in 1984 regeerde.
In mei 1983 werden ze de eerste act die tekende bij ZTT Records, een nieuw platenlabel mede opgericht door producer Trevor Horn. Horn, voorheen Buggles en Yes en o.a. producer van het geweldige Lexicon of Love, bewonderde de ‘gevaarlijke’ seksualiteit van hun muziek. Relax werd de eerste single. Na het opnemen van verschillende versies, creëerde Horn een dramatisch ander arrangement zonder de band, met behulp van elektronische instrumenten zoals een drummachine en de Fairlight, een vroege sampling-synthesizer.
Relax werd uitgebracht in oktober 1983, ondersteund door een videoclip die zich afspeelt in een SM-club. Het werd omschreven als een hi-NRG dance-synth-pop track. De verkoop verliep langzaam. In Engeland veranderde dat in januari nadat de band optrad in Top Of The Pops.
In juni bracht Frankie Goes to Hollywood hun tweede single uit, Two Tribes, met teksten over de Koude Oorlog. De videoclip, die een gevecht tussen Ronald Reagan en Konstantin Chernenko uitbeeldt, werd veelvuldig getoond op MTV. De single stond negen weken op nummer één in de UK Singles Chart. Frankie Goes to Hollywood bekleedde tegelijkertijd de bovenste twee plaatsen van de hitlijst toen Relax in augustus terugsteeg naar nummer twee. In onze Top 40 stond Two Tribes 14 weken genoteerd waarvan drie op nummer 1.
Wat vinden wij 40 jaar later van
# 1793 Frankie Goes To Hollywood Relax
# 1794 Frankie Goes To Hollywood Two Tribes
0
geplaatst: 13 juli 2024, 09:25 uur
Ik vond dit altijd erg vermoeiend
Relax 4,5
Two Tribes 5,5
Americanos vind ik wel leuk
Relax 4,5
Two Tribes 5,5
Americanos vind ik wel leuk
0
geplaatst: 13 juli 2024, 10:21 uur
Voor mij zeker niet. Dit was topnotch in die dagen, vooral de Annihilation mix van Two Tribes. Behoort voor altijd tot de beste remixen ooit geproduceerd.
Relax 9,8
Two Tribes 10
ZTT Records
Relax 9,8
Two Tribes 10

ZTT Records

0
geplaatst: 13 juli 2024, 10:59 uur
Relax: 8
Two Tribes: 8,5
Frankie Goes to Hollywood was inderdaad de Britse sensatie in 1984 maar hun glorie duurde maar kort.
Two Tribes: 8,5
Frankie Goes to Hollywood was inderdaad de Britse sensatie in 1984 maar hun glorie duurde maar kort.
0
geplaatst: 13 juli 2024, 13:38 uur
# 1793 Frankie Goes To Hollywood Relax: 7
# 1794 Frankie Goes To Hollywood Two Tribes: 7,5
# 1794 Frankie Goes To Hollywood Two Tribes: 7,5
1
geplaatst: 13 juli 2024, 13:48 uur
Frankie Goes to Hollywood vond ik als kind niet zo leuk, maar ben ik later wel gaan waarderen. Ik ben dol op de bravoure van hun eerste drie singles. De band had veel ambitie en had beslist dat hun eerste drie singles over sex, oorlog en religie moesten gaan voor maximaal effect. Dat werden dus Relax, Two Tribes en The Power of Love. En alledrie kwamen in de Britse hitlijst op 1 terecht. Relax is in de UK zelfs een van de bestverkochte singles aller tijden (staat in dat lijstje op de zesde plaats). Soms mis ik een beetje de grote mond van dit soort groepen in de hedendaagse popmuziek. Op hun tweede album vergaten ze een beetje pophooks te schrijven. En die plaat deed het een stuk minder. Daardoor en door een zeer nare rechtszaak met hun platenlabel nam de frustratie in de band toe en vielen ze uit elkaar.
Americanos is dan weer pophooks zonder grote bek en bravoure. Vind ik ook een stukje minder.
Relax 8,1
Two Tribes 7,7
Americanos is dan weer pophooks zonder grote bek en bravoure. Vind ik ook een stukje minder.
Relax 8,1
Two Tribes 7,7
0
geplaatst: 13 juli 2024, 13:51 uur
Het gebeurt niet al te vaak, maar ik ben het volmondig, hartgrondig en feestelijk juichend eens met Poeha.
Allebei fantastisch en 'Two Tribes' was destijds de allerbeste clip ooit gemaakt (al doet 'Relax' daar maar weinig voor onder). Nog steeds zelden geëvenaard. Clip en nummer die elkaar verdienen.
Het zat er natuurlijk dik in dat South Park hier nog een keer gebruik van maakte.
Power of love? Mèh....
# 1793 Frankie Goes To Hollywood Relax 9,5
# 1794 Frankie Goes To Hollywood Two Tribes 10
Allebei fantastisch en 'Two Tribes' was destijds de allerbeste clip ooit gemaakt (al doet 'Relax' daar maar weinig voor onder). Nog steeds zelden geëvenaard. Clip en nummer die elkaar verdienen.
Het zat er natuurlijk dik in dat South Park hier nog een keer gebruik van maakte.
Power of love? Mèh....
# 1793 Frankie Goes To Hollywood Relax 9,5
# 1794 Frankie Goes To Hollywood Two Tribes 10
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.