Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3
zoeken in:
0
geplaatst: 26 juli 2024, 21:26 uur
LucM schreef:
Koos Alberts - Gisteren Heeft Zij Me Verlaten
José & Ron Brandsteder - So Long, Marianne
Dennie Christian - Schlagerparade
Jantje Koopmans en Zijn Band - Rode Rozen
Debbie - Souvenirs Del Sol
Zou je die liedjes uit 1984 ook een voldoende geven?
Het hitjaar 1984 associeer ik vooral met Prince (die vind ik nog steeds geweldig) en in mindere mate Frankie Goed to Hollywood (dé Britse sensatie destijds). Ook de hits van Cyndi Lauper vind ik nog steeds geweldig.
De meeste guilty pleasures van mij situeren zich in de periode 1977-1983, toen volgde ik nog de top-40, ging regelmatig uit en kocht veel platen (vooral albums, soms ook singles). Al kwam er ook toen rommel in de hitlijsten.
Uiteindelijk vind ik de jaren 1965-1970 de beste top-40 periode (lang voordat ik de top-40 kende) toen singles nog belangrijk waren. Al vind ik ook in die periode lang niet alles goed.
(quote)
Koos Alberts - Gisteren Heeft Zij Me Verlaten
José & Ron Brandsteder - So Long, Marianne
Dennie Christian - Schlagerparade
Jantje Koopmans en Zijn Band - Rode Rozen
Debbie - Souvenirs Del Sol
Zou je die liedjes uit 1984 ook een voldoende geven?
Het hitjaar 1984 associeer ik vooral met Prince (die vind ik nog steeds geweldig) en in mindere mate Frankie Goed to Hollywood (dé Britse sensatie destijds). Ook de hits van Cyndi Lauper vind ik nog steeds geweldig.
De meeste guilty pleasures van mij situeren zich in de periode 1977-1983, toen volgde ik nog de top-40, ging regelmatig uit en kocht veel platen (vooral albums, soms ook singles). Al kwam er ook toen rommel in de hitlijsten.
Uiteindelijk vind ik de jaren 1965-1970 de beste top-40 periode (lang voordat ik de top-40 kende) toen singles nog belangrijk waren. Al vind ik ook in die periode lang niet alles goed.
Ik zei niet veel, ik zei niet geen. Maar uit je lijstje van 5 zou ik nog redelijk mild zijn voor Jantje, maar de andere vier gaan bij wel naar onvoldoende. En vooral Ron en José gaan naar een hele, hele diepe. Maar er is geen jaar waar er minder zijn dan 84 denk ik. Mijn jeugdsentiment tijd is vooral tussen 1983 en 1987. Maar mijn vroegste muziekherinnering is nog veel eerder want ik keek letterlijk al naar Toppop als peuter. Village People vind je als klein kind natuurlijk leuk. Maar ook Blondie maakte toen al indruk.
0
geplaatst: 26 juli 2024, 21:42 uur
Toppop keek ik vanaf ong. 1972 en had een grote invloed op de top-40. Een aantal nummers die daar voorbij kwamen zijn ook jeugdsentiment voor mij (ik ga ze nu niet opnoemen). Pas vanaf ong. 1977 volgde ik min of meer de top-40 maar vanaf 1983 keek ik vooral naar MTV.
1
geplaatst: 27 juli 2024, 09:01 uur
Met dank aan Wendy voor de 'vergeten tip'. De Italo heeft een aantal grote fans die het nummer zeker niet vergeten waren. Bij anderen kwam de herinnering al snel weer terug. Een mooie score voor Somebody (Hey Girl) van Video van 6,84. Deze week hadden we leuke tips van pureshores EvilDrSmith en wendyvortex. Dank daarvoor meer tips zijn altijd welkom via een berichtje.
In 2014 riep Rolling Stone Magazine 1984, ondanks of dankzij Dennie Christian, Jantje Koopmans en
Debbie, uit tot het meest perfecte jaar voor de popmuziek. Een groot aantal blogs (waaronder Pitchfork), muziekbladen (waaronder Billboard) beaamden dit. Zijn die unanieme loftuitingen terecht? Was het echt zo bijzonder?
Tja het is uiteraard maar hoe je er naar kijkt. 1984 scoort hier in ieder geval relatief goed en in sommige opzichten het beste van alle jaren. Gezichtsbepalende acts uit 1984 als Prince, Frankie Goes To Hollywood, Bronski Beat en Wham! / George Michael scoren behoorlijke tot hoge cijfers. Relatief kleine Top 40 hits van bijvoorbeeld INXS, Cars, Fiction Factory, China Crisis, Talk Talk en The Blue Nile halen hier top scores. In onze Top 200 staan maar liefst 18 nummers uit 1984.
En dan hebben we de hoogst scorende single uit de Top 40 in 1984 nog niet behandeld. De nummer 1 in de jaarlijst stond 17 weken genoteerd waarvan drie weken op nummer 1. Ook in 19 andere landen haalde het nummer de eerste plaats. Hoogste tijd voor jullie scores voor I Just Called to Say I Love You van Stevie Wonder.
# 1811 Stevie Wonder - I Just Called To Say I Love You
In 2014 riep Rolling Stone Magazine 1984, ondanks of dankzij Dennie Christian, Jantje Koopmans en
Debbie, uit tot het meest perfecte jaar voor de popmuziek. Een groot aantal blogs (waaronder Pitchfork), muziekbladen (waaronder Billboard) beaamden dit. Zijn die unanieme loftuitingen terecht? Was het echt zo bijzonder?
Tja het is uiteraard maar hoe je er naar kijkt. 1984 scoort hier in ieder geval relatief goed en in sommige opzichten het beste van alle jaren. Gezichtsbepalende acts uit 1984 als Prince, Frankie Goes To Hollywood, Bronski Beat en Wham! / George Michael scoren behoorlijke tot hoge cijfers. Relatief kleine Top 40 hits van bijvoorbeeld INXS, Cars, Fiction Factory, China Crisis, Talk Talk en The Blue Nile halen hier top scores. In onze Top 200 staan maar liefst 18 nummers uit 1984.
En dan hebben we de hoogst scorende single uit de Top 40 in 1984 nog niet behandeld. De nummer 1 in de jaarlijst stond 17 weken genoteerd waarvan drie weken op nummer 1. Ook in 19 andere landen haalde het nummer de eerste plaats. Hoogste tijd voor jullie scores voor I Just Called to Say I Love You van Stevie Wonder.
# 1811 Stevie Wonder - I Just Called To Say I Love You
1
geplaatst: 27 juli 2024, 09:10 uur
Het liedje dat iedereen haat! Niet het hoogtepunt uit zijn carrière, maar toch kleine guilty pleasure: 7,5
1
geplaatst: 27 juli 2024, 09:18 uur
Echt een van zijn mindere nummers maar die geweldige stem maakt veel goed dus ik doe mee 7,5
1
geplaatst: 27 juli 2024, 09:29 uur
Ik doe zeker niet mee, fantastische artiest die ik enorm hoog heb zitten, dat komt echter niet door dit zeikplaatje.
4,5
Maar 1984 blijft een meer dan fantastisch singlejaar
4,5
Maar 1984 blijft een meer dan fantastisch singlejaar
2
geplaatst: 27 juli 2024, 09:49 uur
Hier hebben we ook een van de uitzonderingen. De lijn naar beneden van Master Blaster in 1980 en bijna alles in het decennium ervoor en deze drek uit topjaar 1984 is echt een van de steilste vallen naar beneden in de geschiedenis van de popmuziek, En Wonder zou daarna nog een enkele opflakkering hebben, maar nooit meer in de buurt komen van zijn niveau in de jaren ´70. Het is ook niet alleen de compositie. Het is ook het arrangement en de productie die je echt doet afvragen wat er is mis is gegaan . Maar een dikke hit dus het grote publiek was het niet met me eens. Veruit de slechtste nummer 1 van dat jaar ook.
3,9
3,9
0
geplaatst: 27 juli 2024, 10:23 uur
4,5
Zijn grootste hit maar niet bepaald zijn beste, klinkt mij te melig en gemakzuchtig. Ik vind alleen dat nummer van Danny de Munk een nog slechtere nr.1-hit.
Overigens vind ik 1984 wel een (relatief) goed hitjaar maar niet de beste. En qua albums moet 1984 het afleggen tegen de jaren 1977-1983.
Zijn grootste hit maar niet bepaald zijn beste, klinkt mij te melig en gemakzuchtig. Ik vind alleen dat nummer van Danny de Munk een nog slechtere nr.1-hit.
Overigens vind ik 1984 wel een (relatief) goed hitjaar maar niet de beste. En qua albums moet 1984 het afleggen tegen de jaren 1977-1983.
0
geplaatst: 27 juli 2024, 12:43 uur
Ah, 1984! Een van van mijn favoriete muziekjaren. Het jaar dat ik de Top 40 zo'n beetje uit mijn hoofd kende én het jaar dat ik met terugwerkende kracht pas écht op zijn gouden waarde beoordeelde: Metal Church, Iron Maiden, Metallica, Mercyful Fate, Queensrÿche, Marillion, Helstar, Exciter, Warlord, Twisted Sister, Arvo Pärt: brachten allemaal hun allerbeste album uit in hun oeuvre en Manowar zelfs twee. Om nog maar te zwijgen over de dijken van platen van Judas Priest, Golden Earring, Dio, Dead Can Dance, Hüsker Dü , Cardiacs, Celtic Frost, Bathory, Die Kreuzen en zelfs Bryan Adams en U2 wisten nog wat goed rocken inhield.
En als kers op de taart: de allerbeste kinderplaat aller tijden, 'Kerstfeest met Bert & Ernie', kwam ook uit in 1984. Ja, starbright boy en Rolling Stone Magazine zouden zomaar eens gelijk kunnen hebben dat 1984 het allerbeste muziekjaar was.
En dan staat er in de tussentijd in de Top 40 dit gedrocht op 1.
....
1984: I just call to say I loathe you.
1
2024: I just call to say I dislike you
4
wendyvortex, nog bedankt voor de lachsalvo's van gisteren!
Je schreef gisteren: "Die oudjes hadden liever Eddy Christiani gezien. Maar die was per ongeluk bij Countdown ingepland. Flinke blunder dit van Veronica."
Ik dacht in eerste instantie dat je hier sarcastisch was, maar nu begin ik te twijfelen. Was dit echt zo?
En als kers op de taart: de allerbeste kinderplaat aller tijden, 'Kerstfeest met Bert & Ernie', kwam ook uit in 1984. Ja, starbright boy en Rolling Stone Magazine zouden zomaar eens gelijk kunnen hebben dat 1984 het allerbeste muziekjaar was.
En dan staat er in de tussentijd in de Top 40 dit gedrocht op 1.
....
1984: I just call to say I loathe you.
1
2024: I just call to say I dislike you
4
Je schreef gisteren: "Die oudjes hadden liever Eddy Christiani gezien. Maar die was per ongeluk bij Countdown ingepland. Flinke blunder dit van Veronica."
Ik dacht in eerste instantie dat je hier sarcastisch was, maar nu begin ik te twijfelen. Was dit echt zo?
1
geplaatst: 27 juli 2024, 15:19 uur
EvilDrSmith schreef:
Ah, 1984!
Ah, 1984!
Nee Eddy Christiani heeft nooit in Countdown gestaan. Dit was gewoon een ontzettende mismatch van de redactie van Tineke. Het was ooit Alarmschijf, dus dan zou je ze normaal bij Countdown verwachten. Ik denk dat ze band geboekt hadden maar de plaat al weer aan het zakken was of geen ruimte meer in Countdown en dan iemand geroepen heeft: "Ze zijn al betaald! Zet ze dan maar bij Tineke neer!".
Maar inderdaad dit was puur echte niet gescripte Sjef van Oekel's Discohoek. Arme bejaarden , arme bandleden van Video ook.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.