MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
The Verve - Bitter Sweet Symphony 9,6
The Rolling Stones - The Last Time 7,2

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 9
The Rolling Stones - The Last Time: 8

Verve: 8.4
Stones: 7.6

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 9,5
The Rolling Stones - The Last Time: 10

Beiden topsongs! En fuck Allen Klein! Hij was een oplichter die zijn zakken vulde ten koste van de artiesten (o.a. Rolling Stones), hij was ook de grootste oorzaak van de Beatles-split.

Verve: 9
Stones: 8

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 8,2
The Rolling Stones - The Last Time: 7,2

Bitter Sweet Symphony: 9,5
The Last Time: 8,0

Bitter Sweet: Symphony: 8.3
The Last Time: 7.3

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 9
The Rolling Stones - The Last Time: 8

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 7,8
The Rolling Stones - The Last Time: 7,5

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 8.6
The Rolling Stones - The Last Time: 7.8

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 6,3
The Rolling Stones - The Last Time: 6,8

Verve: 8,5
Drones: 7

Oasis: 7,2
Verve: 9,6
Rolling Stones: 8,3

50tracks

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 10
The Rolling Stones - The Last Time: 5,5

The Verve - classic: 10
The Stones - geen classic, wel oud en best oké: 7,5

The Verve - Bitter Sweet Symphony - 8,8
The Rolling Stones - The Last Time - 7,5

Verve: 9,5
Stones: 7,5

#1854 Oasis - Go Let It Out
Dit nummer laat goed horen waarom Britpop aansloeg in Engeland: dit is gewoon de Beatles in een stevig 90s-jasje, waarbij Pauls en Johns zang zijn vervangen door de nasale zeurstem van Liam of Noel (ik haal ze steevast door elkaar). Ik zeik de band niet af, noch hemel ik ze op. Maar met een andere zanger had ik de band een stuk beter gevonden.
7,5

1856 The Verve - Bitter Sweet Symphony: 7,8
De clip nooit gezien. Je wordt er gewoon agressief van en krijgt zin om die arrogant kijkende, asociaal lompe hork op zijn bek te timmeren. Goed geslaagde clip dus!

Oplichter of niet, ik geef die Allen Klein groot gelijk. The Verve heeft het gewoon 1 op 1 gejat van The Andrew Oldham Orchestra en er alleen een songtekst bij verzonnen. Ik hoor er nagenoeg niet eens het nummer van de Stones in: het is gewoon een ander nummer. Had die Ashcroft met zijn arrogante kop het maar niet in zijn asociale bol moeten halen om te pretenderen het nummer zelf te hebben geschreven. Dat soort geintjes lukt alleen Led Zeppelin (zelfs die deden het stukken minder opzichtig). Meer dan sympathiek gebaar van de Stones om de credits na 20 jaar terug te geven. Onterecht, want wat zou Andrew Oldham, degene die de melodie feitelijk heeft verzonnen en dus van beide kanten is gepiepeld, daarvan hebben gevonden? We kunnen het hem vragen, hij leeft nog steeds.

1855 The Rolling Stones - The Last Time: 7
Aardig, maar niet opzienbarend.

The Andrew Oldham Orchestra - The Last Time 8
Niet om recalcitrant te zijn, maar ik vind dit de fijnste van de drie versies.

Verve - 6,8
Stones - 6,5

Verve - 6,5
Stones - 7,2

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 8
The Rolling Stones - The Last Time: 8,5

The Verve - Bitter Sweet Symphony : 5

The Rolling Stones - The Last Time : 7,5

The Verve - Bitter Sweet Symphony 7,5

The Rolling Stones - The Last Time 7,5

EvilDrSmith schreef:

Oplichter of niet, ik geef die Allen Klein groot gelijk. The Verve heeft het gewoon 1 op 1 gejat van The Andrew Oldham Orchestra en er alleen een songtekst bij verzonnen. Ik hoor er nagenoeg niet eens het nummer van de Stones in: het is gewoon een ander nummer.

Allen Klein heeft achter de rug van Rolling Stones ervoor gezorgd dat de rechten van de Stones-songs volledig in zijn handen en Decca kwamen, reden waarom Rolling Stones na zware ruzie in 1968 het contract met hem verbraken en een eigen label oprichtten. Allen Klein was ook de oorzaak van de Beatles-split en niet Yoko Ono wat velen beweren. Nadien had hij John Lennon en George Harrison in het zak gezet net als alle artiesten die hij contracteerde.

De vioolsample is van Andrew Oldham Orchestra en die komt de helft van de rechten toe, daar hebben Allen Klein, noch Rolling Stones iets mee te maken. Overigens had Richard Ashcroft de toestemming van Rolling Stones en Andrew Oldham Orchestra om die sample te gebruiken en Allen Klein moet zich daar buiten houden. De tekst van Bitter Sweet Symphony is volledig geschreven door Richard Ashcroft en hem komt de andere helft van de rechten toe. Allen Klein noch Mick Jagger/Keith Richards hebben een woord van geschreven en hebben 0,0 rechten op.

Bitter Sweet Symphony en The Last Time zijn overigens twee totaal verschillende nummers.

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 6,9

The Rolling Stones - The Last Time 7,7

LucM schreef:
Nadien had hij John Lennon en George Harrison in het zak gezet net als alle artiesten die hij contracteerde.
Okay, duidelijk: Klein is een klootzak. Laat onverlet dat het nummer volledig gedragen wordt door die vioolsample. Zonder die sample blijft er niks over. Met of zonder tekst van Ashcroft. En bij de credits van de single staat alleen Ashcrofts naam. Alleen wordt onder de credits vermeld dat er een sample is gebruikt. Wel heel magertjes. Te mager. Maar wellicht had dat ook weer een (royalty/rechtmatige/juridische) reden. Enfin, als achter de schermen Andrew Oldham wel financiële compensatie kreeg én hij en de Stones er ook toestemming voor gaven: fair enough!
Dank voor het inkijkje achter de juridische schermen. Iets waar ik eigenlijk niet te vaak achter wil kijken, want dat lijkt me hondsvermoeiend. Ik lees nu dat die Klein jarenlang leed aan suikerziekte en hartproblemen en in de laatste jaren voor zijn dood ook nog eens Alzheimer kreeg. (Instant) Karma is a bitch.

En ik heb weer een Vlaamse uitdrukking geleerd.

De vioolsample draagt de melodie maar de tekst is ook van belang. Credits moeten naar Andrew Oldham en Richard Ashcroft gaan.

The Verve - Bitter Sweet Symphony: 8
The Rolling Stones - The Last Time:
10...die scherpe riff van Jones maakt the Last Time heel pakkend

Wat je zegt en de samenzang van The Rolling Stones is hier op zijn best. Eén van de beste Stones-songs.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:27 uur

geplaatst: vandaag om 07:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.