MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
Flinke wereldhit,dat dan weer wel

Maar dan hoef ik die wereldhit nog niet mooi te vinden.....5.6

Prima stem, maar een mooi liefdesliedje voor de een en braak neigingen voor anderen: een 5,12 voor All Of Me van John Legend.

All Of Me was een wereldhit in 2014 maar dan hoeven wij het nog niet goed te vinden. Zo blijkt maar weer. Er waren twee singles, in ieder geval in Nederland, nog veel succesvoller. De meest gedownloade track was Happy van Pharrell Williams. Rather Be was in Nederland echter zowel de meest gedraaide als de meest gestreamde single in 2014. En staat ook op nummer 1 in de jaarlijst van de Top 40.

De feelgood hit Rather Be komt van het Britse Clean Bandit. Rather Be stond 31 weken in de Top 40 waarvan 11 weken op nummer 1. De deephouse groep Clean Bandit valt op door de klassiek invloeden en de mix van elektronica en meer akoestische instrumenten, zoals het gebruik van viool en cello.

Rather Be wordt gezongen door de Londense singer-songwriter Jess Glynne. Zij zou in een paar jaar tijd de eerste Britse vrouwelijke soloartiest worden met zeven nummer één singles in de UK Singles Charts. Dat doet ze met een aantal solo hits en samenwerkingen met Route 94, Tinie Tempah en Rudimental.

De video van Rather Be is opgenomen in Tokio, Japan. Haruka Abe speelt daarin een Japanse fan. Zij play backt de zang van Jess Glynne. Glynne zelf verschijnt ook in de video.

Inmiddels heeft Clean Bandit 9 keer de Top 40 behaald. De laatste keer was met Tick Tock in 2020. Maar de 10e notering lijkt zich aan te dienen. Deze week is Cry Baby, de samenwerking van Clean Bandit, Anne-Marie en David Guetta Alarmschijf.

Allemaal leuk en aardig maar wat vinden wij van deze oorwurm uit 2014:
# 1861 Clean Bandit Feat. Jess Glynne - Rather Be

7

Ik mag deze eigenlijk wel

7

Ik mag deze eigenlijk wel

Damn, ben het weeral één op één eens met m'n homie ArthurDZ.

John Legend 7,5
Clean Bandit 4

8,5

Heerlijk nummer. Prettige subtiele productie, pakkend liedje, goed gezongen.

John Legend - All Of Me: 7,5
Clean Bandit Feat. Jess Glynne - Rather Be: 7

John Legend: 7,0
Clean Bandit: 6,0

Huh? Dus dit nummer was een nóg grotere hit dan 'Happy'? Really?
Onder welke steen heb ik dan gekluizenaard? Ik kan me niet heugen dit nummer eerder te hebben gehoord.
Zelfs mijn zoon (17) herkende het al bij de eerste vioolstrijk. Dat en de cello zijn dan de enige positieve elementen wat er over te vertellen is. Nouja, en het is stukken minder bloedstollend irritant dan 'Happy' ('Angry' voor mij). Mijn zoon vond het qua bagger "nog niets eens zo heel beroerd", maar was evenzogoed redelijk onverbiddelijk (2,5), ik doe het qua cijfer iets rustiger aan.
4

Clean Bandit Feat. Jess Glynne - Rather Be : 4

Een pakkend liedje, goed gezongen en toch maar een bescheiden 5,95 voor Clean Bandit Feat. Jess Glynne met Rather Be. Overigens is Happy overall een veel grotere hit geweest maar die had zijn succes over meerdere jaren. Puur in 2014 was Rather Be succesvoller.

Op 5 september overleed Sérgio Mendes. Dat kon je nauwelijks missen want overal werd daar melding van gemaakt tot het NOS Journaal aan toe. Ik dacht dat een groot aantal hits op zijn naam zou hebben staan met name in de sixties. Dat is gelukkig niet waar. Ik heb niet zoveel met die Bossa Nova uitvoeringen van geweldige Beatles nummer. Maar goed dat heeft allemaal niet in de Top 40 gestaan. Twee keer stond hij wel, met heel verschillende nummers, in onze Top 40 en dat was veel later.

In 1983 bereikte hij met Never Gonna Let You Go de Top 40. Never Gonna Let You Go is geschreven door Cynthia Weil en Barry Mann. Het was bedoeld voor Earth, Wind & Fire, maar die besloten het nummer niet te gebruiken. Het werd voor het eerst opgenomen door Dionne Warwick voor haar album Friends in Love uit 1982. De bekendste vertolking is die van Sérgio Mendes, op zijn titelloze album uit 1983, gezongen door Joe Pizzulo en Leeza Miller. Uiteindelijk vijf weken Top 40 met een piek op nummer 16.

In 2006 bracht Sérgio Mendes het album Timeless samen met de Amerikaanse rapper, songwriter en producer will.i.am. Op het album samenwerkingen met Erykah Badu, Black Thought, Jill Scott, India.Arie, John Legend, Justin Timberlake, Q-Tip en Stevie Wonder. Op het album ook de opnieuw opgenomen versie van Mas que Nada zijn signatuur song uit 1966. Nu samen met de Black Eyed Peas en extra zang van Gracinha Leporace (de vrouw van Mendes). De versie met Black Eyed Peas bevat ook elementen uit hun song Hey Mama. Het werd een enorme hit. 20 weken in onze Top 40 waarvan 2 weken op nummer 1.

# 1863 Sérgio Mendes Feat. The Black Eyed Peas - Mas Que Nada
# 1862 Sérgio Mendes - Never Gonna Let You Go

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:13 uur

geplaatst: vandaag om 22:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.