MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
George Ezra - Budapest 5,8

Howard Jones 7,6

What is Love? is z'n beste.

Doet me niks

4,7

Prettig voor dit topic dat zijn beste de top 40 heeft gehaald (en uiteraard de V15): 9,5

Hide and Seek: 6,5

Vinden wij Only When You Leave 40 jaar later echt zoveel beter dan I'll Fly For You?
Ja, maar zoveel nu ook weer niet. Als pubertje vond ik het destijds geen drol aan, maar zoals met zoveel muziek uit die tijd is mijn kijk en luister op popmuziek uit die tijd veranderd.

# 1872 Spandau Ballet - Only When You Leave
7
# 1873 Spandau Ballet - I'll Fly For You
Inderdaad, die clip! Heel curieus...
6
# 1874 Howard Jones - Hide And Seek
Fantastisch intro! Schurkt tegen perfectie aan. Werkelijk fabuleuze ambient (pop). Nu zie ik een dwarsfluit in beeld, maar ik durf er een nachtje met Berdien Stenberg op te zetten dat het géén dwarsfluit is die we horen (let wel: géén dwarsfluit = géén nacht met Berdien). Evenzogoed een iconisch oorwurmpje. De resterende vier minuten mogen de chronometer van die eerste minuut nog niet eens instellen. Behalve het eerste couplet, het (veel te korte) instrumentale intermezzo en het daaropvolgende eerste deel van het couplet: die zijn ook erg fraai, maar laten het nummer al wat vervloeien van mystiek en mysterieus naar meer gangbare en sfeervolle pop (die me wat minder aanspreekt). Volgt u het nog een beetje?
Wat gek dat het in mijn oren veel bekendere 'What Is Love' geen hit is geweest en dit dan weer wel. Soms maakt het Top 40-publiek de juiste keuze.
7,9

Niet verkeerd.

6,9

Hoge cijfers.... Ik hoor het niet.

4,5

Spandau Ballet - Only When You Leave : 5,5
Spandau Ballet - I'll Fly For You : 5

Howard Jones - Hide And Seek : 6

Zijn beste, een fantastisch intro, hij heeft een betere, ik hoor het niet. Heerlijk de meningen gaan weer alle kanten op! Je gaat toch anders naar zo'n nummer luisteren. Al met al een 7,17 voor Howard Jones met Hide And Seek. Vrijwel gelijk aan Spandau Ballet met Only When You Leave gisteren. Die is echter teruggezakt naar een 7,04.

Listen to the Radio (Atmospherics) is een nummer van het tweede soloalbum van Tom Robinson: Hope and Glory uit 1984.

Na een aantal mislukte pogingen o.a. op het Konk label van Ray Davies richtte Robinson in 1976 de politieke georiënteerde Tom Robinson Band op. In 1977 bracht de groep de single 2-4-6-8 Motorway uit, die de Top 5 in de UK Singles Chart haalde. Ook bij ons in de Top 40 werd het een kleine hit. Het nummer verwijst naar een homoseksuele vrachtwagenchauffeur. In 1978 bracht de band de Rising Free (EP) uit met daarop Glad to Be Gay, oorspronkelijk geschreven voor een gay pride-parade in Londen. Het nummer werd uiteraard door de BBC verboden.

In 1979 schreef Robinson samen met Elton John verschillende nummers, waaronder zijn kleine hit Sartorial Eloquence (Don't Ya Wanna Play This Game No More?), die piekte op nummer 39 in de Amerikaanse Billboard Hot 100. En een nummer over een jonge jongen op kostschool die verliefd is op een oudere leerling genaamd Elton's Song. Het werd in 1979 opgenomen, maar pas in 1981 door Elton uitgebracht op zijn The Fox album.

In 1980 begon Robinson Sector 27, die een veelgeprezen maar niet succesvol album uitbracht. Sector 27's album werd geproduceerd door Steve Lillywhite. Het managementbureau van Sector 27 ging failliet, de band viel uiteen en Robinson kreeg een zenuwinzinking. Robinson, onder de schulden en bedroefd door een breuk met een vriend, vluchtte naar Hamburg, net zoals zijn idool David Bowie op een dieptepunt in zijn leven naar Berlijn was ontsnapt. Hij woonde in de logeerkamer van een vriend, begon opnieuw te schrijven en werkte uiteindelijk in Oost-Berlijn.

In 1982 schreef Robinson het nummer War Baby over de verdeeldheid tussen Oost- en West-Duitsland. War Baby bereikte de zesde plaats in de UK Singles Chart en stond drie weken op nummer 1 in de UK Indie Chart, waardoor zijn carrière nieuw leven werd ingeblazen. Zijn volgende single, Listen to the Radio: Atmospherics, geschreven in samenwerking met Peter Gabriel werd ook een hit. Het nummer haalde in de Top 40 zelfs twee weken de derde plaats. Waarschijnlijk, zoals vaker in die tijd, na veelvuldig gedraaid te zijn in de Verrukkelijk 15. Of niet Ries_72 (Sundance)?

Als Robinson in Belgie of Nederland optreedt kondigt hij veel liedjes in het Nederlands aan. Eerder dit jaar speelde hij tijdens een concert in Nederland Eenzaam Zonder Jou. Een nummer van Wil Tura. Maar voor nu willen we weten wat we vinden van:

# 1875 Tom Robinson - Listen To The Radio (Atmospherics)

Howard Jones: 8

Tom Robinson: 8,5

George Ezra - Budapest 3

Spandau ballet - Only when you leave 6

Spandau ballet - I'll fly for you 7,2

Howard Jones - Hide and seek 6,8

Tom Robinson - Listen to the radio 6,8

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:03 uur

geplaatst: vandaag om 06:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.