Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3
zoeken in:
0
wavanbuuren
geplaatst: 4 december 2023, 08:59 uur
En de dobbelweek beginnen we in week 48 van 1969.
Daar stond op de vijfde plek een Nederlandse symfonische rockband.
En dat tweede woord namen ze vij letterlijk, want ze werden vooral bekend door hun bewerkingen van klassieke werken.
De kenners weten waarschijnlijk welke kant het op gaat.
in 1958 richtten de broertjes Alta een schoolbandje op genaamd "the jokers".
in 1965 veranderden ze hun naam naar "Incrowd" maar aangezien er al een band was die zo heette, moesten ze opnieuw hun naam wijzigen en dat werd Ekseption.
Pas in 1969 gooiden ze echt het roer om een richtten ze zich op de klassieke muziek.
Een gouden zet, want in dat jaar zouden drie top-40 hits scoren.
En in 1970 waren dat er opnieuw drie.
Daarna droogde het succes op.
in 1975 zouden ze voor de eerste keer uit elkaar gaan, om weer bij elkaar te komen en toch weer te stoppen wegens gebnrek aan succes.
Het nummer van vandaag, "Air", is natuurlijk een bewerking van het overbekende meesterwerk van Bach.
Het stond 4 weken lang op de tweede plek en werd van de toppositie afgehouden door Percy Sledge met "My Special Prayer" Die zet ik meteen ergens op een schaduwlijst.
1560 Ekseption - Air
[1969 #aw16 #hp2]
Daar stond op de vijfde plek een Nederlandse symfonische rockband.
En dat tweede woord namen ze vij letterlijk, want ze werden vooral bekend door hun bewerkingen van klassieke werken.
De kenners weten waarschijnlijk welke kant het op gaat.
in 1958 richtten de broertjes Alta een schoolbandje op genaamd "the jokers".
in 1965 veranderden ze hun naam naar "Incrowd" maar aangezien er al een band was die zo heette, moesten ze opnieuw hun naam wijzigen en dat werd Ekseption.
Pas in 1969 gooiden ze echt het roer om een richtten ze zich op de klassieke muziek.
Een gouden zet, want in dat jaar zouden drie top-40 hits scoren.
En in 1970 waren dat er opnieuw drie.
Daarna droogde het succes op.
in 1975 zouden ze voor de eerste keer uit elkaar gaan, om weer bij elkaar te komen en toch weer te stoppen wegens gebnrek aan succes.
Het nummer van vandaag, "Air", is natuurlijk een bewerking van het overbekende meesterwerk van Bach.
Het stond 4 weken lang op de tweede plek en werd van de toppositie afgehouden door Percy Sledge met "My Special Prayer" Die zet ik meteen ergens op een schaduwlijst.
1560 Ekseption - Air
[1969 #aw16 #hp2]
0
geplaatst: 4 december 2023, 10:29 uur
Iets met Procol Harum...
Maar goed, een mooie 7,2 kan ik hier wel aan kwijt.
Maar goed, een mooie 7,2 kan ik hier wel aan kwijt.
1
geplaatst: 4 december 2023, 12:09 uur
1559 Swing Out Sister - Surrender
Ik hou niet zo van haar stemgeluid. Het hese heeft iets kakkineus, verwaands en snobberigs. Als zij in Nederland zou wonen, dan was het vast in Wassenaar en zou ze een tuinier hebben die met een bladblazer haar oprit voor haar benzineslurper bladvrij zou blazen. Huh, dwaal ik af?
5
1560 Ekseption - Air
Klassiek met pop: heeft/had ook iets elitairs, lees ik wel eens, maar dat hoor ik er zelf niet in. Bepaald niet mijn favoriete crossover, dan luister ik duizend keer liever naar dit spektakel of vooral deze oorversplinterende, maar emotionele razernij ❤️❤️❤️, maar het is wel aardig gedaan.
6,7
Ik hou niet zo van haar stemgeluid. Het hese heeft iets kakkineus, verwaands en snobberigs. Als zij in Nederland zou wonen, dan was het vast in Wassenaar en zou ze een tuinier hebben die met een bladblazer haar oprit voor haar benzineslurper bladvrij zou blazen. Huh, dwaal ik af?
5
1560 Ekseption - Air
Klassiek met pop: heeft/had ook iets elitairs, lees ik wel eens, maar dat hoor ik er zelf niet in. Bepaald niet mijn favoriete crossover, dan luister ik duizend keer liever naar dit spektakel of vooral deze oorversplinterende, maar emotionele razernij ❤️❤️❤️, maar het is wel aardig gedaan.
6,7
0
geplaatst: 4 december 2023, 17:53 uur
7,25
Hun versie van de Vijfde van Beethoven vind ik wel wat inventiever.
Hun versie van de Vijfde van Beethoven vind ik wel wat inventiever.
0
geplaatst: 4 december 2023, 20:21 uur
Ekseption 5
en deze gladrakker had ik niet beoordeeld, zeker omdat het zo aalglad is
Time Bandits - Endless Road 4,2
en deze gladrakker had ik niet beoordeeld, zeker omdat het zo aalglad is
Time Bandits - Endless Road 4,2
0
wavanbuuren
geplaatst: 5 december 2023, 08:35 uur
Watsgeburd mensen? 12 stemmen slechts voor Ekseption.
6,5583 gemiddeld, bovenin de middenmoot.
6,5583 gemiddeld, bovenin de middenmoot.
0
wavanbuuren
geplaatst: 5 december 2023, 09:08 uur
"What are the odds" lieve mensen?
Ten eerste is de kans dat we van 1969 in 1970 terecht komen al vrij klein in het systeem wat ik hanteer, maar dat we ook nog eens bij een nummer terecht komen wat ik vorige week nog op de "to do list" heb gezet, die kans is toch wel bijzonder klein.
We komen terecht bij een bandje uit Delft.
Een bandje waar peter Tetteroo vanaf 1965 tot aan zijn dood heeft gespeeld.
Een bandje waar Hans van Eijk feitelijk het creatieve brein van was.
Een bandje wat in de top-5 van billboard heeft gestaan.
Maar ook een bandje wat in tien jaar tijd 20 (!!) Top-40 hits scoorde (en drie jaar later nog een nabrander).
Belachelijk natuurlijk dat wij ze nog niet in onze lijst hebben staan met zo'n staat van dienst.
Het lot bracht ons naar hun grootste nederlandse hit.
1561 Tee-Set - She Likes Weeds
[1970 #aw17 #hp1]
Ten eerste is de kans dat we van 1969 in 1970 terecht komen al vrij klein in het systeem wat ik hanteer, maar dat we ook nog eens bij een nummer terecht komen wat ik vorige week nog op de "to do list" heb gezet, die kans is toch wel bijzonder klein.
We komen terecht bij een bandje uit Delft.
Een bandje waar peter Tetteroo vanaf 1965 tot aan zijn dood heeft gespeeld.
Een bandje waar Hans van Eijk feitelijk het creatieve brein van was.
Een bandje wat in de top-5 van billboard heeft gestaan.
Maar ook een bandje wat in tien jaar tijd 20 (!!) Top-40 hits scoorde (en drie jaar later nog een nabrander).
Belachelijk natuurlijk dat wij ze nog niet in onze lijst hebben staan met zo'n staat van dienst.
Het lot bracht ons naar hun grootste nederlandse hit.
1561 Tee-Set - She Likes Weeds
[1970 #aw17 #hp1]
0
geplaatst: 5 december 2023, 15:15 uur
0
wavanbuuren
geplaatst: 5 december 2023, 15:39 uur
ik zal de dobbelstenen toespreken.
Overigens is de top-40 bij tijd en wijlen behoorlijk oubollig geweest denk ik.
Dus in die zin klopt het wel

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.