MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2023

zoeken in:
1. McKinley Dixon - Run, Run, Run
2. Alfa Mist - Foreword
3. Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love?
4. redveil & JPEGMAFIA - Black Enuff
5. Kill Bill: The Rapper - False Swipe

1. billy woods & Kenny Segal feat. Danny Brown - Year Zero
2. Bella Boo - Dancehall
3. Ichiko Aoba - Space Orphans
4. redveil & JPEGMAFIA - Black Enuff
5. Avalon Emerson - A Dam Will Always Divide

Kan me niet heugen wanneer we voor het laatst zo’n matige finale hadden.

Erg jammer dat Yo La Tengo zichzelf geëlimineerd heeft. Fallout had pontificaal bovenaan mijn lijstje gestaan, en was dan op het podium vergezeld door Alfa Mist en Kara Jackson. Maar McKinley Dixon erbij is ook helemaal niet verkeerd. Verder is het een behoorlijk fijne finale geworden, stukken beter dan die van de vorige maand!

(Yo la Tengo - Fallout)
01. Alfa Mist - Foreword
02. Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love?
03. McKinley Dixon - Run, Run, Run
04. bdrmm - It's Just A Bit Of Blood
05. Grian Chatten - Fairlies

06. Kill Bill: The Rapper - False Swipe
07. redveil & JPEGMAFIA - Black Enuff
08. billy woods & Kenny Segal feat. Danny Brown - Year Zero
09. Avalon Emerson - A Dam Will Always Divide
10. Ichiko Aoba - Space Orphans
11. Bella Boo - Dancehall

1. Grian Chatten - Fairlies
2. bdrmm - It's Just A Bit Of Blood
3. Kill Bill: The Rapper - False Swipe
4. McKinley Dixon - Run, Run, Run
5. Alfa Mist - Foreword

Pff, was om het even. Echt niets memorabel dat er nog bij zat. Had nog gehoopt op nr 13 die recht naar de eerste plaats was gegaan, helaas.

1. Avalon Emerson - A Dam Will Always Divide
2. billy woods & Kenny Segal feat. Danny Brown - Year Zero
3. Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love?
4. Bella Boo - Dancehall
5. redveil & JPEGMAFIA - Black Enuff

Toch een uitstekende top 5, ben ook wel een flinke billy woods-fanboy dus dat helpt. De andere zijn lekker gevarieerd en mijn eigen nominatie hoort tot m’n favorieten van dit jaar.

Wie nog wil stemmen moet dat snel doen, want we gaan richting de uitslag.

Misschien sluit het kiespubliek alhier aanwezig nauw aan bij mijn eigen smaak, misschien ben ik gewoon niet echt kritisch en misschien maakt dat me allemaal geen snars uit, maar ik kan hier geen enkel zwak nummer ontdekken (en dan valt het geweldige Yo La Tengo nog uit, en hebben nog enkele toppers het net niet gehaald).

Het feeërieke droomdeuntje van Ichiko bevalt me per luisterbeurt meer; hetzelfde kan gezegd worden van Kara Jackson - bijzondere dames met een geheel eigen karakter en ontzettend veel aantrekkingskracht.

Hip-hop wordt, zoals gewoonlijk, best goed vertegenwoordigd hier: billy klinkt strak, Danny kwettert als een eend die wel erg vertrouwd is met de bijt. En ook die andere songs zijn gewoon strak. Alfa Mist zweeft ergens tussen hip-hop en jazz, een scheidslijn die ik in mijn vrije tijd wel 'ns wil opzoeken en waar ik steevast van kan genieten - erg knappe compositie, beviel me meteen tijdens een eerste toevallige beluistering en dan maar voor dit mooie topic genomineerd.

Want mooi is het zeker, met die olijk-kleurrijke bende van stemmers én nominaties. Dit topic weet me er op regelmatige basis aan te herinneren dat er ook anno 2023 nog geweldige muziek wordt gemaakt, als je maar goed genoeg de oren spitst.

1. Alfa Mist - Foreword
2. Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love?
4. billy woods & Kenny Segal feat. Danny Brown - Year Zero
5. Bella Boo - Dancehall

6. Kill Bill: The Rapper - False Swipe
7. redveil & JPEGMAFIA - Black Enuff
8. Grian Chatten - Fairlies
9. Avalon Emerson - A Dam Will Always Divide
10. McKinley Dixon - Run, Run, Run
11. bdrmm - It's Just A Bit Of Blood

aerobag schreef:
1. billy woods & Kenny Segal feat. Danny Brown - Year Zero
2. McKinley Dixon - Run, Run, Run
4. Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love?
5. Yo la Tengo - Fallout

Waar ik yo la tengo zei, bedoel ik alfa mist stop de tijd

Dan sluit bij deze de stemming.

11. Kill Bill: The Rapper - False Swipe (17 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr)

Kill Bill: The Rapper debuteert in dit topic en doet dat verdienstelijk met een finaleplaats. Op stempercentage lag het na de eerste ronde nog 5e, maar dat was in een ladder waar hip-hop verder nauwelijks te vinden was. In deze finale komen we vaker hip-hop tegen en dan moet Kill Bill een paar grote namen voor zich dulden.
Op MusicMeter zijn er nog nauwelijks stemmen voor 's mans albums. Op rateyourmusic doet hij het niet onaardig. Volgens de ratings aldaar is dit één van de beste tracks van zijn nieuwste album: Fullmetal Kaiju. Kent iemand de videogame BlazBlue: Cross Tag Battle? Het schijnt dat hij daar regelmatig naar verwijst.
Mocht je een keer de kans krijgen om te stemmen in Amerika (Nederlanders, let op! Dat is waarschijnlijk niet op woensdag.) stem dan op deze meneer als je het belangrijk vindt om automatisch kaas bij je whopper te krijgen en dat je er niet om hoeft te vragen. Aldus zijn Twitteraccount.

10. Alfa Mist - Foreword (18 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door AOVV, nummer 1 van AOVV, Choconas)

Alfa Mist is ook een naam die we nog niet eerder tegenkwamen binnen de SvhJ-topics. Dit nummer stond na de eerste ronde nog 18e en mag dus blij zijn met een 10e plek in de maandfinale. Alfa Mist laat zich niet zo makkelijk in een hokje drukken: dan maakt hij jazz en vervolgens hip-hop. Volgens zijn bandcamp heeft hij zelfs neo-klassiek gecomponeerd voor het London Contemporary Orchestra en werk van Ólafur Arnalds bewerkt.
“A lot of musicians will traditionally have sheet music and you bring it to the band. I don’t do that. I can’t read music. I never went to music school. I make beats, that’s all I’ve ever done.” zegt hij bij musictech.com.
Begin oktober komt zijn tour aan in Nederland en België.

9. redveil & JPEGMAFIA - Black Enuff (19 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

redveil en JPEGMAFIA hebben we eerder gehoord. Na de eerste ronde nog 21e, maar genoot in de finaleladder van de hip-hopbonus. Daar red je het in deze finale niet mee.

8. Bella Boo - Dancehall (21 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie)

Als Mausie een keertje niet op de proppen komt met een goeie dance-track moeten we even vragen of het wel goed met hem gaat. Bella Boo - wéér een debutante - is ook bekend als Gabriella Borbély en komt uit Stockholm. Haar EP Looney Talks is ook genietbaar.

7. McKinley Dixon - Run, Run, Run (29 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno, pauljojo)

We maken een sprong van 8 punten en dan treffen we een oude bekende. Sun, I Rise en Spiritual Level of Gang Shit (Soul Glo) deden het vorig jaar al goed en Make a Poet Black schopte het tot de top 100 van 2021. Daarvan schopte alleen de eerstgenoemde het tot de maandfinale en eindigde toen 9e. McKinley Dixon scoort hier dus eventjes zijn beste maandresultaat ooit met een stijging van 2 hele plekken.

6. Ichiko Aoba - Space Orphans (34 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Edgar18)

Tja, Ichiko... Wel mooi! Niet mooi, saai! Gekweel! Wel mooi! Niet mooi, Japanbonus! Ze weet in ieder geval een prachtige sfeer neer te zetten (dat moet je toch met me eens zijn, dus dat is feitelijk gewoon waar) en dat deed ze al zes keer eerder binnen de SvhJ-topics. De hele song wordt gedragen door hetzelfde toch simpele tokkeltje en 4 of toch hooguit 5 akkoorden. De strijkers kleuren de rest in en haar stem doet de andere rest. Volgens haar bandcamp opgedragen aan mensen in oorlog en mensen die eenzaam zijn. "Hopelijk raakt dit het kind in jou."

5. bdrmm - It's Just A Bit Of Blood (35 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door sj0n88, nummer 1 van BlackFinch, esteban, sj0n88)

bdrmmmmmm. Even grinniken om deze posts nog: link. Dit nummer is een stopdans van stuwende achtsten. Lekker hoor. Kan wel op support rekenen hier. Dat bleek eerder bij Gush, Port en Push/Pull. 8e na de eerste ronde, 7e in de finaleladder en nu een prachtige 5e plek in de maandfinale.
Rond oktober en november in Nederland en België te zien.

4. Avalon Emerson - A Dam Will Always Divide (35 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Coma Cat, nummer 1 van ArthurDZ, Coma Cat, Poek, yeahyeahyeah)

Avalon zagen we de vorige keer terug in de maandfinale van augustus 2022. Toen eindigde ze met Anunaku aan haar zijde als 7e. Dit is toch een betere prestatie. Destijds mocht ik ook de presentatie doen van de maandfinale en ik kwam er toen al achter wat een duizendpoot deze jongedame is. link. Dit nummer is weer totaal anders.

A-A=4.

3. billy woods & Kenny Segal feat. Danny Brown - Year Zero (37 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door niels94, nummer 1 van aerobag, AstroStart, niels94, Teunnis)

Na de maandwinst van FaceTime kan dit er ook nog wel bij: een prachtige podiumplek voor billy woods en Kenny Segal. In de finaleladder legde McKinley Dixon ze nog over de knie, maar hier wint Year Zero het van het hele hip-hopzooitje.

pauljojo schreef:
We kunnen nu de finale met 11 spelen en voor de Grote Finale nummer 13 en 21 wel meenemen.
Precies dat was ook mijn idee

En tof dat je de presentatie oppakt, dank daarvoor!

2. Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love? (42 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van hoi123, Koenr, Mausie)

Kara Jackson is poëet, muzikante, een bijzondere verschijning en nog wat meer. Mijn aandacht wordt bij beluistering onvermijdelijk naar de teksten, de grote vragen en thema's die ze aansnijdt, getrokken. Haar toch simpele gitaarspel houdt het hele arrangement bij elkaar (schrijft Pitchfork ook) en ze is daarin ontzettend effectief. En van mij mag Kara vaker die low notes raken.

1. Grian Chatten - Fairlies (43 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van dumb_helicopter, Johnny Marr, Titmeister)

De winnaar van de maand april is Grian Chatten met Fairlies. Deze rasechte Dubliner, frontman van Fontaines D.C., ging een soloplaat maken en met één van zijn eerste singles wint hij het hele kliekje hier. Mooie prestatie. Fontaines D.C. deed het eerder prima hier, maar dit overtreft alles.
Het album moet nog uitkomen: 30 juni ziet Chaos for the Fly het daglicht.
Dit nummer werd minder keren genoemd dan Kara Jackson en werd even vaak als nummer 1 genoemd. Dat het toch met een puntje meer eindigt komt mede door het feit dat het 6x als nummer 2 is genoemd tegenover 3 keer voor Kara.

Tot zover de maand april. Morgen maar eens mei opstarten. Of als iemand anders nu nog zin heeft...

Dank voor de presentatie! En wat een geweldige top 2. Ik kijk in elk geval reikhalzend uit naar het album van Chatten.

Ik kan leven met de winnaar. En een presentatie-merci voor Pauljojo!

Bedankt dat je de finale hebt opgepakt pauljojo! Opstarten gaat morgen voor mij helaas niet lukken, maar ik zal hierbij de volgende presentatie op me nemen in het geval dat er niemand anders beschikbaar is.

Prima winnaar overigens, leuk dat er ook wat Witte Trui-representatie onder de winnaars te vinden is!

Dank pauljojo!

Hoewel ik het zeker geen slechte maand vond, is de winnaar toch een teleurstelling. Fontaines D.C. behoort tot de minst interessante van de grote Angelsaksische postpunk/indierockbands wat mij betreft en deze solosingle heeft me nog niet op andere gedachten kunnen brengen

Enige nummer dat er echt toe deed deze maandfinale en het staat dan nog bovenaan, dus op zich kan ik alleen tevreden zijn.

Nagenoeg perfecte uitslag, heel mooi! En best wel een unicum tegenwoordig dat de maandwinnaar ook de lijstaanvoerder is van de MuMeAfrekening.

Dank pauljojo!

Dank voor de fijne presentatie pauljojo! Mooie plek voor Woods en Brown wel.

En wie gaat aankomende maandronde dat drie kwartier durende nummer van Swams nomineren?

Bedankt voor de goede presentatie pauljojo. Diverse top 3, al had ik verwacht dat Year Zero (makkelijk) zou winnen. Toch een onverwachte (en terechte) nummer 1.

Goede winnaar! Had ik niet meteen verwacht, bedankt pauljojo!

Gast
geplaatst: vandaag om 06:26 uur

geplaatst: vandaag om 06:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.