MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2023

zoeken in:
44. Wiki & Tony Seltzer - That Aint Pat spotify:track:2RBBtREFjt06IhGKApGZjJ
45. Titanic - Cielo Falso spotify:track:4GPX4qlxNDaktuJA54Jrwb

40-41 is dubbel dus ik hop 46-47 even voorbij

48. Caroline Polachek - Dang spotify:track:7ddHGUPt5bOpVFAtX6TJN8
49. Marika Hackman - No Caffeine spotify:track:61BkoclT5UeJSLf4x3Z06V

50. Sophie Straat - Mooier als je lacht spotify:track:4JOwFmgCiQQibjlCM691TA
51. MGMT - Mother Nature spotify:track/4Tr07gcEu4TUQ23Q76MMfF

Koenr schreef:
Ook haar poging in samenwerking met Teunnis, A. G. Cook (andermaal) en Sarah Bonito in 2021 strandde roemloos op een 8ste plek in de eerste ronde.

Heu, is Teunnis stiekem HYD?

voskat schreef:
(quote)

Heu, is Teunnis stiekem HYD?

Je weet het nooit met Teun, het zou zomaar één van z'n zij-projecten kunnen zijn.

52. Hunnygloss - Crimson spotify:track:5wbJcabQPxly1VtLaJw8xb
53. Caroline Polachek - Fly To You (feat. Grimes & Dido) spotify:track:0RVn3A5FHQ8OgiIxuRkepW

54. Mitski - The Deal spotify:track:0CNJcM33kvWE8v26wBy9wB
55. Mioclono - Fog and Fire spotify:track:1wap9ke74xyEfY5HjQRG0Q

56. Adrianne Lenker - Ruined spotify:track:2NUIlCRqz6OxgGOipYqBCw
57. Sofia Kourtesis - Funkhaus spotify:track:7oOljLISREMelz8SOrZZWx

58. L'Impératrice ft. Cuco - Heartquake
59. BEA1991 - Submit to Love

Kan iemand linkjes verzorgen? Alvast bedankt!

Koenr schreef:
Allereerst: een gelukkig nieuwjaar aan alle trouwe en minder trouwe SvhJ stemmers, deelnemers, en meelezers. Het was me weer een waar genoegen dit jaar. We hebben nog een poosje te gaan voor we 2023 definitief kunnen afronden, maar ik heb dankzij dit topic weer een boel moois ontdekt.

En blijkbaar zijn we dus exact een jaar verder na mijn laatste maandfinale – niet alleen een mooi feitje voor de statistieken (Gretz), maar ook wel een grappige extra aanleiding voor mezelf om terug te blikken op het afgelopen jaar aan muziek.

De wiki heb ik net weer bijgewerkt, o.a. deze pagina met alle Maandwinnaars. Zou wel tof zijn om ook nog een kolom toe te voegen met de presentator van dienst, daar ga ik nog mee aan de slag

Edit: ik ben ook alle ontbrekende linkjes van alle eerdere presentaties aan het toevoegen aan de tabel. Elke maand is een hyperlink die je leidt naar de openingspost van de betreffende maandfinale. Handig als je nog eens wat terug wilt lezen.

Koenr, wat heb je er weer een fraaie presentatie van gemaakt, ik heb het met veel plezier teruggelezen! Over de uitslag heb ik ook weinig te klagen, goed gedaan allemaal!

Van Arrie:
58. L'Impératrice ft. Cuco - Heartquake spotify:track:6vcC7pldyTPKjZJFvY3v7Q
59. BEA1991 - Submit to Love spotify:track:7tvcB3nS6315EW4NGK0dzR

De uitstekende maandfinalepresentatie van Koenr even ingehaald.
Ondertussen 10 maanden ver, ik ben begin dit jaar ingestapt en heb me nog geen seconde verveeld met dit topic, moet ik zeggen. Niet alle songs wisten me te boeien, maar toch behoorlijk wat fraais mogen ontdekken en bepaalde albums wat meer aandacht gegeven die ze anders niet hadden gekregen, vermoed ik zo..

Mijn nominaties voor november:

60. Patrick Shiroishi - Tule Lake Blues spotify:track:2426TZAFztsqroFwg7L0Ve
61. Faidra - Parousia Delayed spotify:track:3te72GhwaMlcoKa7NWqZL9

62. Irène Drésel - Fluo spotify:track/4jNqvpjAzutWmSfTdcOX1J
63. Galcher Lustwerk - Played Out (Version 2) spotify:track/2Xq46ZzWLOuaNJO1eelhET

Ook nog even Koenr bedanken voor zijn heerlijke vlammende presentatie. Was leuk om alle info te lezen!

Gretz schreef:
(quote)

De wiki heb ik net weer bijgewerkt, o.a. deze pagina met alle Maandwinnaars. Zou wel tof zijn om ook nog een kolom toe te voegen met de presentator van dienst, daar ga ik nog mee aan de slag

Edit: ik ben ook alle ontbrekende linkjes van alle eerdere presentaties aan het toevoegen aan de tabel. Elke maand is een hyperlink die je leidt naar de openingspost van de betreffende maandfinale. Handig als je nog eens wat terug wilt lezen.

Een suggestie: misschien leuk om de nominators te vermelden.

62. Alaíde Costa - Moço spotify:track:547mtUkBn129AOO8hc0xBE
63. Ayesha Erotica - may showers spotify:track:2P9ErO2tILRNJBslW2aHda

Goed idee die twee nominaties tegelijk... Je wint meer tijd met de ladders wat korter open laten. Zoals Tit terecht stelde, het is niet erg om ook eens een ladder te missen.

Hoe dan ook, ik ben te laat. Jammer. Laat Alaíde maar staan. Ayesha komt dan nog wel een ander keertje.

Gretz schreef:
Zou wel tof zijn om ook nog een kolom toe te voegen met de presentator van dienst, daar ga ik nog mee aan de slag

Aantal keer maandpresentator:
76x Teunnis
13x aerobag
12x herman
7x dumb_helicopter
7x hoi123
7x Titmeister
5x Koenr
4x 123poetertjes
2x Arno
2x Choconas
2x Dance Lover
2x inquestos
2x jordidj1
2x niels94
2x pauljojo
1x arcade monkeys
1x ArthurDZ
1x AstroStart
1x Coma Cat
1x Edgar18
1x Gretz
1x Johnny Marr
1x Masimo
1x VladTheImpaler

Bij de research stuitte ik op aerobag's illustere Erelijst der SvhJ presentatoren 2020. Ik stel voor dat alle presentatoren van 2023 tijdens de jaarfinale ook weer in het zonnetje worden gezet, inclusief awesome alliteraties.

Martijn Jonkers schreef:
62. Irène Drésel - Fluo spotify:track/4jNqvpjAzutWmSfTdcOX1J
Die is geloof ik uit 2024.

Played Out ook.

O daar heb ik overheen gelezen. Snel even 2 nieuwe nummers uitkiezen

Dan ben ik er wel voor dat Edgars tweede nominatie blijft staan en dat jij er nog eentje over hebt...

Dan wordt het deze:
64. Jürgen Paape - Allein in Italien
Spotify:track/716ROf2GNn9IdO7EwQYaOT

Johnny Marr schreef:
Maar de overwinnaar, met een landslide, is niemand minder dan Suffe Jaaaan! Met z'n vuilbekkerij haalt hij met maar liefst bijna 10 punten voorsprong de overwinning. Terecht wel, voor mij het duidelijke hoogtepunt van laatste worp Javelin (wat ikzelf toch net een stapje achteruit vind dan z'n vorige platen, sue me).

Tekstueel is het één en al kommer en kwel helaas, hopelijk gaat het ondertussen al wat beter met de beste man. Maar misschien kan deze overwinning in song van het jaar 2023 misschien een opsteker zijn voor 'm!

Fun fact
Nog een opsteker voor Sufjan, hij is de allereerste artiest met 4 maandzeges Burial was in november 2013 de eerste artiest die aan 3 maandzeges kwam. Daarna volgden er maar liefst 9 artiesten/monikers die dit huzarenstukje ook wisten te bereiken. Arcade Fire, billy woods, Black Country, New Road, Four Tet/KH, (James) Holden (& The Animal Spirits), Kendrick Lamar, Little Simz, Radiohead/Thom Yorke

De kaap van 4 overwinningen voor de eeuwigheid bleek lang een brug te ver. We hebben bijna 10 jaar op deze mijlpaal moeten wachten

Gretz schreef:
(quote)

Fun fact
Nog een opsteker voor Sufjan, hij is de allereerste artiest met 4 maandzeges Burial was in november 2013 de eerste artiest die aan 3 maandzeges kwam. Daarna volgden er maar liefst 9 artiesten/monikers die dit huzarenstukje ook wisten te bereiken. Arcade Fire, billy woods, Black Country, New Road, Four Tet/KH, (James) Holden (& The Animal Spirits), Kendrick Lamar, Little Simz, Radiohead/Thom Yorke

De kaap van 4 overwinningen voor de eeuwigheid bleek lang een brug te ver. We hebben bijna 10 jaar op deze mijlpaal moeten wachten

@Gretz, dit weetje klopt niet:

"Stay High [Habits Remix] van Tove Lo feat. Hippie Sabotage was in mei 2014 de enige Top 40 #1-hit die een maandfinale wist te winnen. Het nummer stond op het moment van zege zelfs bovenaan de oudste en bekendste hitlijst van Nederland."

Een andere Top 40 #1 hit die een maandfinake wist te winnen is Asaf Avidan - One Day / Reckoning Song (Wankelmut Remix).

Bedankt voor het toevoegen van de kolom 'nominator' trouwens. Ik heb 2011 alvast gedaan.

Arrie schreef:
(quote)

@Gretz, dit weetje klopt niet:

"Stay High [Habits Remix] van Tove Lo feat. Hippie Sabotage was in mei 2014 de enige Top 40 #1-hit die een maandfinale wist te winnen. Het nummer stond op het moment van zege zelfs bovenaan de oudste en bekendste hitlijst van Nederland."

Een andere Top 40 #1 hit die een maandfinale wist te winnen is Asaf Avidan - One Day / Reckoning Song (Wankelmut Remix).

Scherp! Ik liep afgelopen paar uur alle winnaars na en wist van One Day / Reckoning Song (Wankelmut Remix) nog wel dat het een aardig grote Top 40-hit was geweest. Maar niet dat deze classic ook de énige echte hitlijst heeft aangevoerd. Ga het updaten
Zie dat de maandzege ook samenviel met de #1 spot. De finale van de maand juli was op 1 september. Toen stond ie net een week bovenaan in de Top 40.

Sowieso leek het me ook interessant om de volledige longlist te maken van Song van het Jaar-deelnemers die ook de Top 40 hebben gehaald. Dat is 13x 240 nummers, wel even wat uitzoekwerk

hoi123 schreef:

41. Daniela Lalita - Tenía Razón spotify:track:13byK69wHdWtPt0QdgDPfw

Prachtige ontdekking maar lijkt uit 2022 te komen.

Edit: single is juli '22, album is september '22.

In dat geval verwijder ik de loting weer even.

Welke bekende (MuMe) artiesten ontbreken nog in het volgende overzicht?

https://i.vgy.me/PIlsuJ.png

The Slow Show greep 4x mis in 2015, maar wist het jaar daarop wel met Ordinary Lives een maandfinale te halen.
Carly Rae Jepsen kon ook zeer weinig successen vieren in SvhJ, maar mede dankzij Charli XCX scoorde ze in 2017 met Backseat één maandfinale. Overall score = 1 uit 17, het blijft wel een beetje beschamend voor deze approved RYM-darling. En hoe bijzonder was die vroege uitschakeling van Run Away with Me?

Als het is verschenen op een album/EP uit ‘23, is het oké, toch?

Gast
geplaatst: vandaag om 15:02 uur

geplaatst: vandaag om 15:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.