MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Hoesmeter 2024

zoeken in:
panjoe schreef:
Ach, het is juist van alle tijden om te zeggen dat mensen tegenwoordig zijn doorgeslagen op die of die manier, volgens mij valt het hartstikke mee met die preuts- en sneuheid. Wie maakt zich boos over die schijf van Beyoncé dan? Is altijd lekker makkelijk om een beetje te roepen vanaf de zijlijn.
Het is geen roeptoeteren, het is constateren. Kijk naar het politieke klimaat (toename conservatief rechts vs doorgeslagen woke-links), strandklimaat (topless zonnen?), seksuele voorlichting en ontwikkeling/activiteit onder de jeugd (steeds later), abortus- en drugsstandpunten en andere progressieve zaken waarin Nederland eens pionierend was, maar nu hopeloos steeds verder achterop raakt, (blijkbaar dus ook) fashion (wat dus precies mijn punt bevestigt) en zo kan ik nog wel even doorgaan met onderwerpen over de vertruttende verpreutsing van (onder meer) Nederland sinds Balkenende. Alles hangt samen met elkaar. Met veel met dank aan de invloed van social media.
Dat doorgeslagen gedrag van alle tijden is (klopt) betekent nog niet om het te bagatelliseren, weg te wuiven, of te ontkennen. Wel om het te constateren en, mits geëngageerd, er wat van te vinden.

Wat betreft Beyoncé: het is op een label, niet haar albumcover, dus het is maar een niche die hier tegenaanloopt en er wat van kan/zal vinden. Anders had heel biblebelt plus drie van de vier kinderlijk kibbelende formerende partijen (de drie grote winnaars welteverstaan: alle populistisch, (ultra)conservatief rechts) er schande van geproken. Ik kan me nog de reacties (en censuur) voor de geest halen van de laatste albumhoes van Lorde. Juist daarom doen Lorde en Beyoncé het misschien wel: van de weeromstuit. En sex sells natuurlijk, en alleen maar beter als er krampachtig over gedaan wordt.
Enfin, ik zet nog eens lekker 'Electric Ladyland' op. We zijn weer terug in de tijd.

panjoe (moderator)
EvilDrSmith schreef:
Dat doorgeslagen gedrag van alle tijden is (klopt) betekent nog niet om het te bagatelliseren, weg te wuiven, of te ontkennen. Wel om het te constateren en, mits geëngageerd, er wat van te vinden.

Ik constateer vooral dat je nu van alles bij elkaar raapt, en dat je onderbouwing van het punt waar ik op reageerde (dat iedereen tegenwoordig maar zo preuts is) achter al die andere dingen die je opnoemt nogal dun is. Ik schrijf trouwens een proefschrift over de politiek-culturele oorzaken van de depressie-epidemie, dus ik vind daar zeker van alles van.

Even vanuit mijn rol als moderator: inhoudelijk gaat je bericht gelijk veel te hard de politieke kant op, en daar is op deze site geen ruimte voor, dus over al die zaken die je opnoemt gaan we hier niet verder kibbelen. Mocht je daar meer over wil discussiëren, stuur me vooral een pm, dan kan ik altijd zien of ik daar zin in heb.

panjoe schreef:
Ik constateer vooral dat je nu van alles bij elkaar raapt, en dat je onderbouwing van het punt waar ik op reageerde (dat iedereen tegenwoordig maar zo preuts is) achter al die andere dingen die je opnoemt nogal dun is.
Ik schrijf niet voor niets dat alles samenhangt met elkaar. En ik kan nog wel meer punten of zaken erbij gaan halen, maar dat kost tijd en daarvoor (wil ik) geen tijd (maken).
panjoe schreef:
Ik schrijf trouwens een proefschrift over de politiek-culturele oorzaken van de depressie-epidemie, dus ik vind daar zeker van alles van.
Even vanuit mijn rol als moderator: inhoudelijk gaat je bericht gelijk veel te hard de politieke kant op, en daar is op deze site geen ruimte voor, dus over al die zaken die je opnoemt gaan we hier niet verder kibbelen. Mocht je daar meer over wil discussiëren, stuur me vooral een pm, dan kan ik altijd zien of ik daar zin in heb.
Ah, de interesse is er zeker! Ik zal je wellicht na het weekend ene pm sturen.

Door het gebabbel van de herenclub is de hoes van Liam Bailey een beetje ondergesneeuwd geraakt. Nog stemmers voor Zero Grace?

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Wat zie jij er dan wel in?

Ik zie Taylor op een kussen liggen met een straaltje zonlicht. Daar had ik zelf geen associatie 'poging tot sexiness' bij tot jij erover begon.

6,5

Liam Bailey - Zero Grace krijgt een 6,32 en daarmee een plek in de onderste regionen van de top 10. Dit gaat ten koste van Elbow - Audio Vertigo. Jammer.

Top-10:
01. Mount Kimbie - The Sunset Violent - 7,43 (12)
02. Bill Ryder-Jones - Iechyd Da - 7,35 (15)
03. Adam Wiltzie - Eleven Fugues for Sodium Pentothal - 7,28 (11)
04. Shabaka - Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace - 6,83 (11)
05. Ghana Special 2: Electronic Highlife & Afro Sounds in the Diaspora, 1980​-​93 - 6,79 (12)
06. Karate Boogaloo - Hold Your Horses - 6,68 (10)
07. Bolis Pupul - Letter to Yu - 6,64 (9)
08. Hana Vu - Romanticism - 6,38 (12)
09. Liam Bailey - Zero Grace - 6,32 (9)
10. Casey - How To Disappear - 6,13 (15)

Flop-10:
01. Mainline Magic Orchestra - Harri Poter - 3,42 (12)
02. The Yussef Dayes Experience - Live from Malibu - 4,34 (11)
03. Matti Bye - Capri Clouds - 4,41 (11)
04. Usher - Coming home - 4,68 (14)
05. Taylor Swift - The Tortured Poets Department - 4,88 (12)
06. J Mascis - What Do We Do Now - 5,13 (10)
07. Villager - Sculptor EP - 5,25 (14)
==. The Smile - Wall of Eyes - 5,25 (10)
09. Logic1000 - Mother - 5,51 (15)
10. Donato Dozzy - Magda - 5,55 (15)

Spreadsheet voor berekenen gemiddelde

De nieuwe:

https://www.musicmeter.nl/images/cover/896000/896164.jpg?cb=1709242026

St. Vincent - All Born Screaming (2024)

Zelfverbranding is blijkbaar "hot" in Amerika. Ik zag een clip van dit album waarin ze ook in de fik stond. Nogal geforceerd dit, dus wat betreft past het wel goed bij de muziek. Ik mis -weer eens- typo.

3

De passieve pyromaan in mij houdt wel van een beetje vuur (& verdoemenis) in artwork, maar op deze gestileerde wijze kan ik er weinig mee.
4

4

Potentie, maar mislukt door (vooral) die verkeerd gepositioneerde linkerarm.

6,5

panjoe (moderator)
Eens met itchy.

4

Weinig stemmers bezorgen St. Vincent een beroerd eindcijfer en een eervolle vermelding in de Flop-10.

Top-10:
05. Ghana Special 2: Electronic Highlife & Afro Sounds in the Diaspora, 1980​-​93 - 6,79 (12)

Flop-10:
07. St. Vincent - All Born Screaming - 5,19 (8)
08. Villager - Sculptor EP - 5,25 (14)
10. Logic1000 - Mother - 5,51 (15)

Spreadsheet voor berekening gemiddelde

De nieuwe:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/896000/896720.jpg?cb=1709740633
Kamasi Washington - Fearless Movement (2024)

8,8

Ah, is er (eindelijk) weer een nieuwe Kamasi? Dat is leuk nieuws! Wizziknognie'.
Tot zover het goede nieuws.
Al ziet dat kunstwerk achter hem er ook wel okay uit.
Maar waarom... waarom, WAAROM moet dat kind er zo blurry opstaan? Is dat de Amerikaanse variant van de AVG? Dikke kans dat het zijn eigen kind is, dus dan nogmaals: waarom?
Er lijkt ook een hele lichte witte waas over het midden van de hoes en het schilderij te liggen: precies waar Kamasi zelf staat, met zijn vreemdsoortige Mad Max-goes-tribal-African steampunk outfit.
Evenzogoed wel een redelijk mooie hoes, maar met op- en aanmerkingen. 't Had beter kunnen uitpakken.

Wel een opmerkelijk korte album trouwens: na zes jaar weer een écht nieuw studioalbum en dan met 'slechts' anderhalf uur muziek op de proppen komen? Een writer's block, wat ik je brom.

7

WVTRVE
Eens met bovenstaande, daarnaast had er een sterkere lamp op het kunstwerk mogen staan / de lichtere kleuren wat meer gepusht mogen worden in de nabewerking, want ondanks de vele kleuren overheerst het zwart zodanig dat de hoes wat grauwig eruit ziet, en dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling als er ook een lachend kind en trotse man op staat.

7

Ook Kamasi kan het niet voor elkaar krijgen om noch de Top 10 noch de Flop 10 te halen. Hij strandt, ondanks zijn eigen opmerkelijk voorkomen en uitstraling, met een gemiddelde van 5,9 in de grijze middenmoot.

Top-10:

Flop-10:
07. St. Vincent - All Born Screaming - 5,19 (8)
08. Villager - Sculptor EP - 5,25 (14)
10. Logic1000 - Mother - 5,51 (15)

Spreadsheet voor berekening gemiddelde

De nieuwe, deze keer met toegevoegde opmerking voor degenen die er niet van op de hoogte zijn: de man achter Shellac, Steve Albini, is vorige week plotseling, in het harnas, gestorven in zijn opnamestudio. Vandaag is postuum dit laatste album van hem en zijn band verschenen.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/897000/897844.jpg?cb=1711009264
Shellac - To All Trains (2024)

7

6

6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 14:04 uur

geplaatst: vandaag om 14:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.