MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
486. Queen - Death on Two Legs (1975)
6,4
EvilDrSmith schreef:
Het gebrek aan fade-out én de acute overgang naar het vaudeville pianodeuntje 'Lazing on a Sunday Afternoon' is niet minder dan een geweldige vondst.
Dit is weer eens een mooi pleidooi voor het in samenhang beoordelen van nummers op albums. Ik ken deze oorspronkelijk van een EP uit 1977 en dat is het laatste nummer op kant A.
Ik ben ooit van plan het album “Night at the opera” te recenseren en alle twaalf tracks te relateren aan een scene uit de beroemde Marx brothers film. Ik zie overeenkomsten.

488. The Stylistics - Children of the Night (1972)
7
489. Leo Reisman & His Orchestra - I've Had My Moments (1934)
7,3
490. Rory Gallagher - A Million Miles Away (1973)
8
491. Tommy Spurlin & The Southern Boys - Hang Loose (I've Gotta Rock) (1956)
8,1
492. The Volumes - I Love You (1962)
7,6

496. Cream - SWLABR (1967)
9
We zouden ooit eens een topic moeten doen waarbij we van singles in het geheel (de A- en B-kant samen) beoordelen. Dan behoort deze voor mij tot de beste singles aller tijden.

493. Charlie Stewart - Santa Claus Won't Come This Year (1964)
7
494. The Marshall Brothers - Mr. Santa's Boogie (1951)
7,3
495. Don Charles presents The Singing Dogs - Pat A Cake-Three Blind Mice-Jingle Bells (1955)
6
497. Buck Owens - Love's Gonna Live Here (1963)
6,5
498. The Famous Ward Singers - I Just Can't Make It Myself (1953)
7

Shaky schreef:
George was van 1924 tot 1933 een van de succesvolste en populairste act voor label Victor. In 1933 stapte hij over op Columbia. Lullaby was een van zijn laatste singles voor Victor, en wat voor een! Hij scoorde een enorme hit en verkocht er meer dan 50 duizend kopietjes van in 1932 / 1933.
Marzipaintree schreef:
Ik ben sinds 2019 bezig een boek te schrijven Daarin doe ik onderzoek of bepaalde liedjes hit zijn geweest in Nederland. Dat zijn liedjes uit de periode 1900 tot en met 1964.
Dat boek is waarschijnlijk in 2031 klaar.
Ik ben nog altijd bezig. Dit slaapliedje staat ook in mijn boek want het was een hit in Nederland eind 1932 begin 1933. Alleen niet in de uitvoering van George Olsen maar in de uitvoering van Jack Payne. George Olsen werd destijds niet uitgebracht in Nederland.

499. Kay Kyser and His Orchestra with Vocal Chorus by Harry Babbitt and The Campus Kids - What Are You Doing New Year's Eve? (1947)
6
500. Eddie Cochran - Nervous Breakdown (1958)
6,8
502. Dinah Shore - Blues in the Night (1942)
6,5
503. Zager & Evans - Taxi Man (1969)
6,6

504. Apollo 100 - Classical Wind (1971)
5
Dit heeft niet veel met klassieke muziek te maken. Dit is een cover van classical gas van Mason Williams. Dat nummer was bedoeld voor de klassieke gitaar en stamt uit 1968.
Wel een matige cover trouwens van Apollo 100. De Nasa is vlak daarna ook direct gestopt met het programma.

505. Dale Wright - That's My Gal (1959)
7
506. Steam - Love and Affection (1970)
5,9
507. Jewel Akens - I've Arrived (1965)
6,5
508. Dodie Stevens - Candy Store Blues (1960)
6,2
509. Gunhill Road - We're Almost Going Home (1972)
6

515. Marion Evelyn Cox and Harvey Hindermyer - Let the Rest of the World Go By (1920)
5,8
Deze ken ik van vele andere uitvoeringen en dit is lang niet de originele en ook niet de beste. Dat levert een relatief laag cijfer op.

510. First Choice - Newsy Neighbours (1973)
6,8
511. Oliver Nelson - Stolen Moments (1961)
6,5
512. Billy Harlan - I Wanna Bop (1958)
8
513. Lord Wanhoop - Kruidendokter (1969)
3,2
514. Stevie Wonder - I Believe (When I Fall in Love It Will Be Forever) (1972)
7

516. Xavier Cugat and His Waldorf-Astoria Orchestra - Brazil (Aquarela do Brasil) (1943)
6

Shaky schreef:
Brazil werd een grote hit voor Xavier in 1943 en bleef 7 weken lang op plek 2 staan in de hitlijsten.
In de Amerikaanse hitlijsten bedoel je? In Nederland deed dit nummer niks maar dat kwam omdat dit soort muziek verboden was in Nederland, met dank aan de Duitsers. Ondankbaar ook want Brazil heeft later toch een aantal van die Duitsers geholpen aan een tweede leven.
Overigens ben ik van mening dat het nummer uit 1942 stamt zodat we nog altijd het jaartal 1943 niet voorbij hebben zien komen.

517. The Mockingbirds - You Stole My Love (1965)
7,3
518. St. Louis Union - Behind the Door (1966)
6
519. The Mindbenders - Schoolgirl (1967)
6,5
520. Wayne Fontana - Pamela, Pamela (1967)
6,8

522. 10cc - Rubber Bullets (1973)
8,2
wendyvortex schreef:
Ik denk al je gaat nu grote ruzie krijgen met ons Ooit in de Top 40 vrienden, maar dit was helemaal geen hit in Nederland! Volgens mijn Top 40 Hit Dossier zelfs geen notering in de Tipparade. Bij mij is deze glam 10 cc zeker een hit: 8,2
Als er oldies but goodies in de Nederlandse top 40 staan dan moet je die wat mij betreft gewoon kunnen meenemen. Je kan ook afspreken dat je een nummer na een jaar in een bepaald topic weer terug mag zien in een ander topic. Je hebt altijd wel overlap.
Ook kan je de tijdslimiet op een maand zetten dan heb je meteen bepaalde lieden uitgesloten die pas na bijna twee maanden met heel veel beoordelingen komen aanzetten.

Verder volledig eens met quote van Wendy inclusief de beoordeling. Ik kan zelfs nog terugvinden dat het bij mij een hit was. Zie hier.

522. 10cc - Rubber Bullets (1973) : 8

Fantastische knipoog naar The Beach Boys en Jailhouse Rock, en muzikaal zo ontzettend vernuftig in elkaar gestoken. 10cc is altijd zo veel meer dan het op het eerste ogenblik lijkt. Knap, knap, knap.

9,5

Met 7,90 is plek 43 voor 10cc - Rubber Bullets

Themaweek: succesvolle songwriters
#7 Graham Gouldman

523. Graham Gouldman - For Your Love (1968)

Ondertussen is Graham 79 jaar oud en treedt hij nog steeds heel veel op. Muziek houdt hem jong heeft hij altijd gezegd en hij geniet nog steeds met volle teugen van zijn tours. Hij niet alleen trouwens; ik ook. Elke keer dat ik Graham zie optreden, krijg ik goede zin. De man straalt plezier, kunde en gentleman-ship uit. 7x heb ik hem mogen bewonderen en ik hoop dat daar nog meer keren bij zullen komen. 

Na de succesperiode van 10cc bleef Graham volop actief in de muziekindustrie, en succesvol. Met onder andere solosongs voor films wist hij hoge ogen te gooien en ook als producer was hij erg succesvol met onder andere Solitaire van Neil Sedaka en Pleasant Dreams van Ramones. 

In zijn vrije tijd houdt Graham zich veel bezig met astrofysica en in 2022 schreef hij een nummer gebaseerd op de foto's die de James Webb Space Telescope vrijgaf. Samen met Brian May nam hij het nummer op en de release was op exact hetzelfde moment dat de Telescope zijn eerste foto's vanuit de ruimte naar Aarde stuurde. Graham is erg trots op dit project en speelt het nummer tijdens al zijn optredens sindsdien. 

Zoals altijd gaan we om de singer-songwriter week af te sluiten, luisteren naar de persoon in de spotlight zelf. Dit is hoe Graham Gouldman For Your Love in zijn hoofd had toen hij het op papier zette.

Sterk en wereldberoemd nummer.
8,2

Ik heb dit nooit zo'n heel bijzonder nummer gevonden. Ik vind deze versie ook niet beter of slechter dan The Yardbirds, maar het is een song die me nooit heel erg heeft geboeid. Ook niet heel slecht hoor: 6,9

6,5

Tja, het mag dan wereldberoemd zijn, maar dat maakt het nog geen wereldklasse.

Graham Gouldman: 7.5

De versie van The Yardbirds vind ik een stuk sterker.
7

Ik weet niet of ik deze versie wel eens eerder gehoord heb. Ik vermoed van niet.
Ik heb de versies eens naast elkaar gelegd en dan is het toch wel duidelijk dat Graham een mindere cover covert van zijn eigen nummer. Evenzogoed ook meer dan prima genietbaar, maar met minder randjes en schuurpapier.
...en minder klavecimbel... gek genoeg een van de weinige keren, zeker in de popmuziek, dat dat toegevoegde waarde heeft, want ik heb eigenlijk een kolerehekel aan dat instrument.
7,8

EvilDrSmith schreef:
Ik weet niet of ik deze versie wel eens eerder gehoord heb. Ik vermoed van niet.
Grote kans dat die dan in jouw verzameling zit.
Justus18 schreef:
De versie van The Yardbirds vind ik een stuk sterker.
7
Helemaal mee eens, The Yardbirds scoren bij mij een 9.
Graham Gouldman's versie: 7

523. Graham Gouldman - For Your Love (1968) : 6,5

7,75

Graham Gouldman - For Your Love:
De Yardbirds versie krijgt van mij een 9.
Deze 'n 7.

7,21 voor Graham Gouldman - For Your Love, plek 194. Daarmee is de 7e editie van een "succesvolle singer-songwriter" week voorbij en gaan we weer eventjes een weekje random door de muziekgeschiedenis heen.

524. Jackie McLean - Appointment in Ghana (1960)

Jackie McLean was een zeer populaire, succesvolle en invloedrijke jazzmuzikant. McLean vertelde ooit dat hij soms expres naast de toon speelde om spanning te creëren. Voor hem was intonatie geen fout, maar een expressiemiddel: iets wat later perfect aansloot bij de esthetiek van de avant-garde jazz. 

Daarnaast was het niet gebruikelijk eind jaren 50 / begin jaren 60 om sociale ondertonen in jazz-platen te hebben. We Insist! van Max Roach wordt daarbij vaak genoemd als (een van) de eerste(n). Het was echter Jackie die op Freedom Ring en Appointment in Ghana (de plaat van vandaag) al sociale ondertonen liet horen.

We zeggen wel steeds JACKIE McLean, maar eigenlijk wilde hij helemaal niet zo genoemd worden. JOHN McLean was hoe hij bekend wilde staan. Op jonge leeftijd kreeg hij echter al de bijnaam Jackie en ook al deed hij flink zijn best van die naam af te komen, bleef de bijnaam plakken. Toen hij eenmaal een echt gevestigde artiest was, omarmde hij zijn bijnaam.

Jackie McLean - Appointment in Ghana:

Hard Bop op z'n best. En met Donald Byrd en Tina Brooks. Wat wil je nog meer. 8,3

524. Jackie McLean - Appointment in Ghana (1960) : 4

6

Veel te weinig stemmen voor McLean om een gemiddelde te laten meetellen. Wellicht nog met wat late stemmers.

525. Lee Dorsey - Ya Ya (1961)

Lee was een aparte jongen. Hij begon bij de marine en werd daarna professioneel bokser. Zijn echte liefde lag echter bij het sleutelen aan auto's. Toch kennen wij hem om een heel andere reden: Lee heeft meerdere hits als zanger gescoord. Iets wat hij zelf niet helemaal begreep; "Het waren toch vooral gewoon simpele grapjes??" "Waarom zien mensen dit als serieuze songs?"

Dat sleutelen aan auto's was trouwens niet zomaar een hobby voor Lee. Tot ver in zijn succesjaren bleef hij zichzelf in de eerste plaats zien als automonteur. Ook na de grote hits Ya Ya en Working in a Coal Mine repareerde hij auto’s in New Orleans, vaak zelfs vlak vóór of vlak ná optredens.

In alle opzichten was Lee geen "standaard artiest". Lee had een hekel aan promotie, interviews en televisieoptredens. Hij vond roem iets wat hem overkwam, niet iets wat hij nastreefde. 

We gaan luisteren naar de grootste hit uit zijn carrière.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:08 uur

geplaatst: vandaag om 18:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.