Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
3
geplaatst: afgelopen zaterdag om 23:14 uur
Bonny St. Claire - I Surrender:
In de tijd dat de standhuur nog betaalbaar was ging ik af en toe op de platenbeurs in Utrecht staan om m'n dubbele singles en LP's te verkopen.
'n Amerikaan kocht bij mij wat singletjes van Bonnie St. Claire (o.a Clap Your Hands) en vertelde me dat Bonnie cult was in de U.S bij 'n bepaald publiek. Dat was toch wel verrassend om te horen. 7.
In de tijd dat de standhuur nog betaalbaar was ging ik af en toe op de platenbeurs in Utrecht staan om m'n dubbele singles en LP's te verkopen.
'n Amerikaan kocht bij mij wat singletjes van Bonnie St. Claire (o.a Clap Your Hands) en vertelde me dat Bonnie cult was in de U.S bij 'n bepaald publiek. Dat was toch wel verrassend om te horen. 7.
0
geplaatst: afgelopen zondag om 10:56 uur
641. Peter Tetteroo - I Won't Stand Between Them (1968) 6,8
642. Nico Haak - Zeg groen knaapje waar ga je hene? (1974) 1
642. Kiki & Pearly - Aeses Death (1975) 6
643. Bonny St. Claire - I Surrender (1968) 6,5
642. Nico Haak - Zeg groen knaapje waar ga je hene? (1974) 1
642. Kiki & Pearly - Aeses Death (1975) 6
643. Bonny St. Claire - I Surrender (1968) 6,5
0
geplaatst: afgelopen zondag om 17:59 uur
7,06 voor Bonny St. Claire - I Surrender = plek 288.
644. Peter en zijn Rockets - Kom van dat dak af (1960)
Zoals altijd mag de songwriter in kwestie zijn/haar eigen week zelf afsluiten. We gaan dat, uiteraard, doen met een uniek nummer in de Nederlandse muziekgeschiedenis en misschien wel de geboorte van de Nederlandstalige rockmuziek.
Koelewijn heeft meermaals gezegd dat hij moderne artiestengages absurd vindt. Volgens hem moesten artiesten in zijn tijd “een halve maand werken” voor bedragen die jonge acts nu voor een half uur optreden krijgen.
Toen Kom van dat dak af werd opgenomen, was het volgens Peter zelf eigenlijk een “opvulnummer”. De studio had nog tijd over, dus namen ze het er snel even bij op. Niemand dacht dat juist dát nummer geschiedenis zou schrijven.
Peter heeft ooit toegegeven dat hij jarenlang een verzonnen verhaal vertelde over de oorsprong van Kom van dat dak af. Iedereen vroeg waar die titel vandaan kwam, dus bedacht hij een anekdote over zijn broers die dat naar mensen zouden roepen. Later bekende hij: het sloeg eigenlijk nergens concreets op.
In de beginjaren van Peter's zangcarrière vonden sommige mensen zijn accent “te Brabants” voor popmuziek. Ironisch genoeg werd juist dat geluid later zijn handelsmerk. Laten we die Brabantse tongval nog maar eens goed beluisteren dan.
Themaweek: succesvolle songwriters
#9 Peter Koelewijn
#9 Peter Koelewijn
644. Peter en zijn Rockets - Kom van dat dak af (1960)
Zoals altijd mag de songwriter in kwestie zijn/haar eigen week zelf afsluiten. We gaan dat, uiteraard, doen met een uniek nummer in de Nederlandse muziekgeschiedenis en misschien wel de geboorte van de Nederlandstalige rockmuziek.
Koelewijn heeft meermaals gezegd dat hij moderne artiestengages absurd vindt. Volgens hem moesten artiesten in zijn tijd “een halve maand werken” voor bedragen die jonge acts nu voor een half uur optreden krijgen.
Toen Kom van dat dak af werd opgenomen, was het volgens Peter zelf eigenlijk een “opvulnummer”. De studio had nog tijd over, dus namen ze het er snel even bij op. Niemand dacht dat juist dát nummer geschiedenis zou schrijven.
Peter heeft ooit toegegeven dat hij jarenlang een verzonnen verhaal vertelde over de oorsprong van Kom van dat dak af. Iedereen vroeg waar die titel vandaan kwam, dus bedacht hij een anekdote over zijn broers die dat naar mensen zouden roepen. Later bekende hij: het sloeg eigenlijk nergens concreets op.
In de beginjaren van Peter's zangcarrière vonden sommige mensen zijn accent “te Brabants” voor popmuziek. Ironisch genoeg werd juist dat geluid later zijn handelsmerk. Laten we die Brabantse tongval nog maar eens goed beluisteren dan.
0
geplaatst: afgelopen zondag om 19:02 uur
Familiarity breeds contempt, maar als ik hier met "nieuwe" oren naar luister is het eigenlijk nog steeds een fris en "lenig" nummer. 7.
0
geplaatst: afgelopen zondag om 19:08 uur
Rock 'n' roll op zijn Nederlands. Alleen de tekst is een beetje spruitjeslucht. De echte klassieker van Koelewijn is wat mij betreft Marijke. Voor het eten werd koud: 7,1
0
geplaatst: afgelopen zondag om 19:32 uur
644. Peter en zijn Rockets - Kom van dat dak af (1960): 8.5
0
geplaatst: afgelopen zondag om 23:33 uur
Peter en zijn Rockets - Kom van dat dak af :
Marijke sla ik ook nog net iets hoger aan. Maar dit is vroege Nederlandse rock 'n roll op z'n best .
Op de Hiversumse radiozenders was het in 1960 nog Corry Brokken en de Selvera's wat de klok sloeg en toen was daar ineens Peter en zijn Rockets . 7,8
Marijke sla ik ook nog net iets hoger aan. Maar dit is vroege Nederlandse rock 'n roll op z'n best .
Op de Hiversumse radiozenders was het in 1960 nog Corry Brokken en de Selvera's wat de klok sloeg en toen was daar ineens Peter en zijn Rockets . 7,8
0
geplaatst: afgelopen maandag om 01:45 uur
644. Peter en zijn Rockets - Kom van dat dak af (1960) : 8,5
0
geplaatst: afgelopen maandag om 18:13 uur
Peter en zijn Rockets - Kom van dat dak af sluit de Peter Koelewijn-week af met 7,99 gemiddeld. Dat is goed voor plek 38. Binnenkort deel 10 in onze reeks succesvolle singer-songwriters, maar nu weer een weekje random door de muziekgeschiedenis heen.
645. Bonnie Dobson - Morning Dew (1962)
Van Lulu tot Jeff Beck en van Lee Hazlewood tot de Grateful Dead; de folk klassieker Morning Dew van Bonnie Dobson is door enorm veel artiesten gecoverd.
Bonnie zelf heeft niet zolang in de spotlights gestaan. In de 60's trad ze wel op en bracht ze ook albums uit, maar eind jaren 60 verhuisde ze naar Engeland om te trouwen en om te gaan studeren aan de universiteit. Dat leverde haar een mooie baan op bij Birkbeck College.
De afgelopen 20 jaar heeft ze weer wat dingetjes in de muziek erbij gedaan, maar ze zal wat muziek betreft toch vooral herinnerd worden om haar wereldberoemde Morning Dew.
645. Bonnie Dobson - Morning Dew (1962)
Van Lulu tot Jeff Beck en van Lee Hazlewood tot de Grateful Dead; de folk klassieker Morning Dew van Bonnie Dobson is door enorm veel artiesten gecoverd.
Bonnie zelf heeft niet zolang in de spotlights gestaan. In de 60's trad ze wel op en bracht ze ook albums uit, maar eind jaren 60 verhuisde ze naar Engeland om te trouwen en om te gaan studeren aan de universiteit. Dat leverde haar een mooie baan op bij Birkbeck College.
De afgelopen 20 jaar heeft ze weer wat dingetjes in de muziek erbij gedaan, maar ze zal wat muziek betreft toch vooral herinnerd worden om haar wereldberoemde Morning Dew.
0
geplaatst: afgelopen maandag om 19:38 uur
Deze ken ik wel ja, maar ja folkzangeres dus daar is dat hoge schelle stemmetje weer (want dat hoort schijnbaar bij folkzangeressen): 7,2
1
geplaatst: afgelopen maandag om 20:05 uur
Bonnie Dobson - Morning Dew : prachtig nummer waar ook veel goede covers van zijn.
De beste versie is wat mij betreft die van de Grateful Dead, maar dit origineel mag er ook wezen . 8,25
De beste versie is wat mij betreft die van de Grateful Dead, maar dit origineel mag er ook wezen . 8,25
0
geplaatst: afgelopen maandag om 22:08 uur
Mooi nummer, maar ik weet niet of die strijkers nou zo'n goed idee waren. 7.
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 18:13 uur
7,60 voor Bonnie Dobson - Morning Dew = plek 99
646. Gene Clark - Silver Raven (1974)
De laatste jaren van zijn leven heeft Gene alles behalve in fijne omstandigheden kunnen doorbrengen. Hij was in een juridische strijd verwikkeld met McGuinn, Crosby en Hillman, zijn voormalige bandleden bij The Byrds. Daarnaast had hij ook nog eens medische problemen door zijn jarenlange extreme drankmisbruik: zijn maag en darmen werden grotendeels verwijderd omdat hij ernstige zweren had.
Laten wij maar teruggaan naar betere tijden voor Clark .
646. Gene Clark - Silver Raven (1974)
De laatste jaren van zijn leven heeft Gene alles behalve in fijne omstandigheden kunnen doorbrengen. Hij was in een juridische strijd verwikkeld met McGuinn, Crosby en Hillman, zijn voormalige bandleden bij The Byrds. Daarnaast had hij ook nog eens medische problemen door zijn jarenlange extreme drankmisbruik: zijn maag en darmen werden grotendeels verwijderd omdat hij ernstige zweren had.
Laten wij maar teruggaan naar betere tijden voor Clark .
1
geplaatst: afgelopen dinsdag om 18:17 uur
Weergaloos album. Strength of Strings is het absolute prijsnummer, maar ook Silver Raven is prachtig.
8,7
8,7
0
geplaatst: afgelopen dinsdag om 18:20 uur
645. Bonnie Dobson - Morning Dew (1962) 6,5
646. Gene Clark - Silver Raven (1974) 7,1
646. Gene Clark - Silver Raven (1974) 7,1
* denotes required fields.