Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
0
geplaatst: 27 mei, 19:34 uur
6. En ik laat de sentimentele waarde niet meewegen, want ik herken het hoesje: deze single kwam bij mij als jong knaapje toen mijn oudere zus haar "overtollige" 45's aan mij overdeed. De geste werd gewaardeerd, dit specifieke singletje niet erg (vanwege de A-kant).
0
geplaatst: 27 mei, 20:29 uur
Ik had deze single ook. Maar dan van één of andere rommelmarkt. Ik was er wel blij mee. Jaren later nog een hit voor het toen nog behoorlijk hippe UB40. Dit is inderdaad de B-kant van Red Red Wine. Mooi B-kantje en beter dan de versie van Bonnie Kom Je Buiten Spelen. Peter Tetteroo heeft inderdaad een erg mooie stem: 7,7
0
geplaatst: 27 mei, 22:39 uur
Ronnie & The Ronnies - Susie : 6,5
Peter Tetteroo - I Won't Stand Between Them:
Heb beide singles nog ergens liggen en heb gek genoeg van beide nog nooit de B-kant gehoord, Hoewel ik die van Tetteroo wel ken van Bonnie. Eigenlijk ook niet zo gek veel aan gemist, 6,3
De eerste single van Ronnie & The Ronnies "Boem Boem Is Ho" (die ik 'n aantal jaren geleden nog verkocht heb aan 'n kennis), is inmiddels een gezocht verzamelobject en doet tegenwoordig in goede staat rond de 100 euro.
Idem dito de Duitstalige uitvoering van "Beestjes" (Weisse Mäuse)
Ook de lp is moeilijk te vinden.
Peter Tetteroo - I Won't Stand Between Them:
Heb beide singles nog ergens liggen en heb gek genoeg van beide nog nooit de B-kant gehoord, Hoewel ik die van Tetteroo wel ken van Bonnie. Eigenlijk ook niet zo gek veel aan gemist, 6,3
De eerste single van Ronnie & The Ronnies "Boem Boem Is Ho" (die ik 'n aantal jaren geleden nog verkocht heb aan 'n kennis), is inmiddels een gezocht verzamelobject en doet tegenwoordig in goede staat rond de 100 euro.
Idem dito de Duitstalige uitvoering van "Beestjes" (Weisse Mäuse)
Ook de lp is moeilijk te vinden.
0
geplaatst: 28 mei, 09:25 uur
641. Peter Tetteroo - I Won't Stand Between Them (1968): 7.8
soulvolle achtergrondzang ook.
soulvolle achtergrondzang ook.
0
geplaatst: 28 mei, 17:27 uur
6,99 voor Peter Tetteroo - I Won't Stand Between Them = plek 317
642. Nico Haak - Zeg groen knaapje waar ga je hene? (1974)
Zowel Ronnie & The Ronnies als Peter Tetteroo hebben een link naar de artiest / song van vandaag. Koelewijn werkte indirect samen met Tee-Set-leden. Vooral bassist/zanger Polle Eduard vormde een belangrijke schakel: hij speelde in de vroege Tee-Set én schreef later samen met Peter Koelewijn nummers voor onder anderen Nico Haak. De stijl van Beestjes beïnvloedde bovendien allerlei Nederlandse “mafkezenhits”, van Nico Haak tot de latere carnavaleske pop uit de jaren zeventig.
Koelewijn en Haak raakten bevriend toen Haak met zijn band De Paniekzaaiers aanklopten bij Red Bullet platenlabel. Peter Koelewijn luisterde naar een demo van Haak en was enthousiast. Bij dat label werd Het Whiskeylied uitgebracht, met Koelewijn als producer.
Themaweek: succesvolle songwriters
#9 Peter Koelewijn
#9 Peter Koelewijn
642. Nico Haak - Zeg groen knaapje waar ga je hene? (1974)
Zowel Ronnie & The Ronnies als Peter Tetteroo hebben een link naar de artiest / song van vandaag. Koelewijn werkte indirect samen met Tee-Set-leden. Vooral bassist/zanger Polle Eduard vormde een belangrijke schakel: hij speelde in de vroege Tee-Set én schreef later samen met Peter Koelewijn nummers voor onder anderen Nico Haak. De stijl van Beestjes beïnvloedde bovendien allerlei Nederlandse “mafkezenhits”, van Nico Haak tot de latere carnavaleske pop uit de jaren zeventig.
Koelewijn en Haak raakten bevriend toen Haak met zijn band De Paniekzaaiers aanklopten bij Red Bullet platenlabel. Peter Koelewijn luisterde naar een demo van Haak en was enthousiast. Bij dat label werd Het Whiskeylied uitgebracht, met Koelewijn als producer.
0
geplaatst: 28 mei, 17:53 uur
Nico Haak - Zeg groen knaapje waar ga je hene? :
Dit soort schijtlollige liedjes heb ik niks mee. 5
Dit soort schijtlollige liedjes heb ik niks mee. 5
0
geplaatst: 28 mei, 21:56 uur
Deze is wel heel schijtlollig, nee dan veel liever Guus. Polle Eduard gebruikte bij Haak het pseudoniem A. Lopikerwaard dat hij ook al gebruikt had voor De Martino's. Lees ook dat het Polle was die Nassibal zong onder het pseudoniem Bart Jansen. Maar dit schunnige kinderliedje is bottom of the barrel: 1
0
geplaatst: afgelopen vrijdag om 01:41 uur
642. Nico Haak - Zeg groen knaapje waar ga je hene? (1974) : 7
0
geplaatst: afgelopen vrijdag om 06:41 uur
Nico is trouwens nummer 641, niet 642. Foutje in de nummering.
Hoe dan ook:
3
Hoe dan ook:
3
0
geplaatst: afgelopen vrijdag om 18:13 uur
We hebben een nieuwe nummer laatst! Nico Haak - Zeg groen knaapje waar ga je hene? staat kansloos onderaan op plek 641 met een gemiddelde van 3,14.
642. Kiki & Pearly - Aeses Death (1975)
Kiki & Pearly was een duo dat slechts heel kort bestaan heeft: van 1975 tot 1976. Het duo bestond uit fotomodel Kiki van Oostindië en muzikant/componist Herman Schmitz. Herman was de voormalig gitarist van de Haagse band Tagrag. Zijn artiestennaam Pearly kwam deels voort uit zijn nogal glamoureuze uitstraling in die tijd. Naast muzikale partners waren Kiki en Pearly ook met elkaar getrouwd.
Met Patrick, Mon Cheri, was het duo eventjes heel erg beroemd. Die hit werd ook door Peter Koelewijn geschreven (samen met Kiki en Pearly en Will Hoebee). Het nummer is een half gesproken mysterieuze song waarbij vooral Engels wordt gesproken, maar door de uitspraak en de Franse zinnetjes die tussendoor gebruikt worden klinkt het Frans. Het nummer was dan ook enorm populair in Frankrijk. Een cover van de Franse zangeres Sheila bracht het nummer zelfs op 1.
De b-kant van die hit was een bewerking van Griegs Peer Gynt-muziek. Peter Koelewijn arrangeerde en produceerde ook die b-kant, die gezien werd als bizarre, maar daardoor interessante, keuze voor de flipside van een popsingle.
#9 Peter Koelewijn
#9 Peter Koelewijn
642. Kiki & Pearly - Aeses Death (1975)
Kiki & Pearly was een duo dat slechts heel kort bestaan heeft: van 1975 tot 1976. Het duo bestond uit fotomodel Kiki van Oostindië en muzikant/componist Herman Schmitz. Herman was de voormalig gitarist van de Haagse band Tagrag. Zijn artiestennaam Pearly kwam deels voort uit zijn nogal glamoureuze uitstraling in die tijd. Naast muzikale partners waren Kiki en Pearly ook met elkaar getrouwd.
Met Patrick, Mon Cheri, was het duo eventjes heel erg beroemd. Die hit werd ook door Peter Koelewijn geschreven (samen met Kiki en Pearly en Will Hoebee). Het nummer is een half gesproken mysterieuze song waarbij vooral Engels wordt gesproken, maar door de uitspraak en de Franse zinnetjes die tussendoor gebruikt worden klinkt het Frans. Het nummer was dan ook enorm populair in Frankrijk. Een cover van de Franse zangeres Sheila bracht het nummer zelfs op 1.
De b-kant van die hit was een bewerking van Griegs Peer Gynt-muziek. Peter Koelewijn arrangeerde en produceerde ook die b-kant, die gezien werd als bizarre, maar daardoor interessante, keuze voor de flipside van een popsingle.
1
geplaatst: afgelopen vrijdag om 18:49 uur
Bizar. "Nou jongens, de mooie melodie ligt er al, nu nog even een pseydo-symfo-sausje eroverheen. Doet Jan Akkerman nog aan schnabbels?" Nou, duidelijk niet dus. 5.
0
geplaatst: afgelopen vrijdag om 20:08 uur
Kiki & Pearly - Aeses Death:
niet een zo slecht, ware het niet dat het zoals de titel al impliceert doodsaai is en nergens toe leidt. 5,5
niet een zo slecht, ware het niet dat het zoals de titel al impliceert doodsaai is en nergens toe leidt. 5,5
0
geplaatst: afgelopen vrijdag om 20:48 uur
Niet slecht wel dodelijk saai, al zijn die vinyl kraakjes wel lekker avantgarde (die horen er niet bij Wendy!!). Maar vergeleken met Nico Haak zou ik zeggen een plaatsje of 50 hoger: 4
0
geplaatst: afgelopen zaterdag om 16:34 uur
Aeses Death: lekker anders en het bronmateriaal is natuurlijk prima. Deze bewerking is niets geweldigs, maar blijft echt wel voldoende:
6.75
6.75
0
geplaatst: afgelopen zaterdag om 16:34 uur
Mensen, bij dit spel is de editie over Jerry Lee Lewis gestart, die ik mag organiseren. Kom lekker meedoen!
0
geplaatst: afgelopen zaterdag om 18:23 uur
5,67 voor Kiki & Pearly - Aeses Death = plek 599
643. Bonny St. Claire - I Surrender (1968)
Zonder Peter, geen Bonnie. Bonnie of Bonny; beide schrijfwijzen werden gehanteerd. Peter ontdekte haar, gaf haar haar artiestennaam, schreef en produceerde haar eerste hits én stuurde jarenlang haar carrière.Toch was het verre van altijd koek en ei tussen de twee. Er was geregeld ruzie en dat kwam niet op de laatste plaats door het perfectionistische karakter van Koelewijn.
Zoals we deze week zien, produceerde en schreef Koelewijn voor enorm uiteenlopende artiesten, van schlager tot pop en rock. Collega’s noemden hem daarom soms spottend “de Nederlandse Phil Spector”, al was Peter zelf daar nogal trots op.
Peter had vroeger een behoorlijk rebels imago, maar buiten het podium stond hij bekend als iemand die opvallend zakelijk dacht. Hij hield zich intensief bezig met productie, contracten en de muziekindustrie zelf, iets wat veel collega-artiesten juist vermeden. Hij heeft ook ooit gezegd dat hij liever herinnerd wordt als producer dan als zanger.
#9 Peter Koelewijn
#9 Peter Koelewijn
643. Bonny St. Claire - I Surrender (1968)
Zonder Peter, geen Bonnie. Bonnie of Bonny; beide schrijfwijzen werden gehanteerd. Peter ontdekte haar, gaf haar haar artiestennaam, schreef en produceerde haar eerste hits én stuurde jarenlang haar carrière.Toch was het verre van altijd koek en ei tussen de twee. Er was geregeld ruzie en dat kwam niet op de laatste plaats door het perfectionistische karakter van Koelewijn.
Zoals we deze week zien, produceerde en schreef Koelewijn voor enorm uiteenlopende artiesten, van schlager tot pop en rock. Collega’s noemden hem daarom soms spottend “de Nederlandse Phil Spector”, al was Peter zelf daar nogal trots op.
Peter had vroeger een behoorlijk rebels imago, maar buiten het podium stond hij bekend als iemand die opvallend zakelijk dacht. Hij hield zich intensief bezig met productie, contracten en de muziekindustrie zelf, iets wat veel collega-artiesten juist vermeden. Hij heeft ook ooit gezegd dat hij liever herinnerd wordt als producer dan als zanger.
0
geplaatst: afgelopen zaterdag om 18:38 uur
Tame Me Tiger (1967), ook geschreven door Koelewijn, vind ik sterker. Voor deze: 7,5
1
geplaatst: afgelopen zaterdag om 21:22 uur
Tame Me Tiger is leuk ja. Zelfs Clap Your Hands and Stamp Your Feet is leuk. Al blijft Bonnie voor mij toch voornamelijk Dokter Bernhard. Voor deze: 7,1
* denotes required fields.