MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Townes: 9
Sarah: 8,5
DP: 4,5

Heerlijk!

8,2

Townes: 7
Sarah: 7,5
Deep Purple: 8

Heerlijk nummer

8,5

Deep Purple - Pictures of Home scoort 7,12 en staat daarmee voorlopig op de 2e plek in ons prille klassement.

4. Fats Domino - Blue Monday (1956)

Afkomstig van het album: Fats Domino - This Is Fats Domino! (1956)

Origineel van Smiley Lewis, maar Fats maakte er een klassieker van. Fats nam het nummer in 1955 op en een klein jaar later verscheen het op single met een plek 5 op de reguliere Billboard als resultaat. Het was de follow-up single van zijn allerbekendste song. 

Ah, nu je over Fats begint: Ik heb deze picture disc van hem en ik wil 'em nog steeds een keer meenemen naar kantoor en daar aan de muur ophangen.
Lekker nummer, trouwens. 'n Stuk beter dan die allerbekendste song, die vind ik nogal gezapig.

Wat betreft de compositie: ik lees dat het een nummer is van Dave Bartholomew. Die speelde zowel in de band van Smiley Lewis als later ook bij Fats Domino, dus deze bewerking zal vast ook wel Daves idee/goedkeuring zijn geweest.

7,2
https://akerrecords.nl/wp-content/uploads/2024/01/3007810-04201826655b84f5ce4f9655b84f5ce4fb1700496629655b84f5ce505.jpeg

Bartholomew was (een van) de vaste componist(en) van Fats EvilDrSmith, die vond alles wat Fats deed sowieso goed .

Nice, die picture discs zijn altijd leuke hebbedingetjes. Ik heb er ook een aantal, wil ze nooit spelen omdat ik bang ben dat ik ze beschadig. Slaat nergens op natuurlijk, maar toch speel ik ze niet af.

Sorry dat ik nu pas instap, meestal ben ik maar een blauwe maandag op MusicMeter.
Hoewel het vandaag donderdag is, kwam volgens mijn informatie de single van Fats ook op een donderdag uit, namelijk op donderdag 13 december 1956.

Smiley Lewis koos met zijn origineel een betere dag uit: maandag 4 januari 1954.
Alle feestdagen zijn voorbij en weg is de smile van Smiley.
Dat origineel krijgt van mij een 10.

Fats een 7 maar zeker ook een goodie.

6,5 Fats kan beter.

Shaky schreef:
2. Sarah Vaughan - Lullaby of Birdland (1955)

Dit is echt een Jazz klassieker. Ongelooflijk veel opgenomen in de Jaren 50, van Pia Beck tot Errol Garner en van Ella Fitzgerald tot Pierre Palla.

Mijn favoriet is het origineel van George Shearing, de componist van dit nummer, opgenomen in New York in 1952. Alhoewel dat voor een Lullaby zo'n heerlijke vaart kent dat ik er niet rustig van in slaap kan vallen. De versie uit 1954 van George Shearing met Toots Tielemans vind ik ook erg goed.

Maar goed, we gaan hier voor Sarah. Zij heeft een geweldig stembereik dat in dit nummer mooi tot uiting komt. Clifford Brown is ook geweldig. De versie van Sarah brengt mij wel in een rustige slaap en dat is bedoeld als compliment.
7,5

Shaky schreef:
1. Townes Van Zandt - Tecumseh Valley (1969)
De man zingt over hoge bergen en diepe dalen. Hoewel ik Mother, The Mountain ook erg goed vind, vind ik Tecumseh Valley ook een toppertje.
En dit keer vind ik het zelfs beter dan het origineel.
7,5

Shaky schreef:
3. Deep Purple - Pictures of Home (1972)
Het intro behoort tot het beste van Deep Purple en eigenlijk wordt het daarna niet veel minder. Dit is een onderschatte Deep Purple-klassieker vol met allerlei korte, pittige klankbeelden die de eenzame spanning opbouwen tot een prachtige fotoalbum.
8,5

wavanbuuren
Vrolijk deuntje.

6,8

Gast
geplaatst: vandaag om 18:10 uur

geplaatst: vandaag om 18:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.