MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

Hé, wat ziet mijn oog? Is Shaky back in town?

371. Charly Antolini – Charly's Drums (B-side single Come On Charly, 1967) : 6

Joe Tex: 8.0
Charly Antolini : 8.5

Dit nummer is de afgelopen twee jaar het op een na meest gedraaide nummer is Huize Smith.
De enige reden dat ik geen 10 geef, is omdat het té kort is.
9,5

7.75

EvilDrSmith schreef:

Lijkt mij sterk geregistreerd mei 2016

372. Kyu Sakamoto - Sukiyaki (1961)

Na de wilde drums weer eens tijd voor een echte charmezanger. Gigantische hit in Japan in 1961. En Kyu kon daarna vrolijk door naar Europa en Noord-Amerika waar we 2 jaar later ook massaal vielen voor zijn Sukiyaki. Clipje laat nog even een notering zien in De Nederlandse Top 40, maar die bestaat pas sinds begin 1965. In Nederland werd Sukiyaki ook een hit, maar dat was nog in een voorloper van De Nederlandse Top 40. Volgens mij Muziek Express in die tijd.

6,5

Klassiekertje.

EvilDrSmith schreef:
thelion schreef:
Lijkt mij sterk geregistreerd mei 2016
Het profiel is nochtans wel gekoppeld aan alle berichten van "onze" Shaky.

372. Kyu Sakamoto - Sukiyaki (1961)
Oja, dit melodietje. Zo'n nummer waarvan je geen benul hebt van de naam van de artiest. En als ik zo uitlog, dan ben ik de naam morgen ook vast weer vergeten.
Wiki vertelt nog wel iets lulligs over de songtitel: "In Anglophone countries, the song is best known under the alternative title "Sukiyaki", the name of a Japanese hot-pot dish with cooked beef. The word sukiyaki does not appear in the song's lyrics, nor does it have any connection to them; it was used only because it was short, catchy, recognizably Japanese, and more familiar to English speakers."
Wat worden wij Westerlingen toch voor een stel simpele zielen gehouden. Okay, de originele titel "Ue o Muite Arukō" is mij ook wat te lastig, maar wat is er mis met de vertaling "I Look Up as I Walk"?

Kyu werd trouwens maar 43. Hij zat in 1985 in de Japan Air Lines Flight 123 dat neerstortte tegen twee bergruggen en nog steeds het dodelijkste single vliegtuigongeluk in de geschiedenis is, met 520 doden.

Ik moest even door de vrolijke, bijna lullige onbezorgdheid heen luisteren (en wat een contrast met de zin hierboven), uiteindelijk is dat na vier keer gelukt. En dat fluiten geeft zeker een vol punt meerwaarde.

7,5

Charly Antolini – Charly's Drums: Niet zo moeilijk om hier Animal van the Muppetshow bij te bedenken als ie tekeergaat op z'n drumstel. 7,8

Kyu Sakamoto - Sukiyaki: vond dit als kind al 'n fantastisch nummer, ook vanwege het fluiten in het midden.
Heeft nog steeds zijn charme niet verloren : 7,5

wendyvortex schreef:
In Nederland werd Sukiyaki ook een hit, maar dat was nog in een voorloper van De Nederlandse Top 40. Volgens mij Muziek Express in die tijd.

Volgens mij was dat de top 20 van de Muziek Parade, als ik me niet vergis.

373. Albert Bol - Janus Heb Jy Je Hoedje Op (1913, 78 toeren, B-Kant van 'Kees Laat Je Scheren')

Dit is de oudste muziekdrager in mijn collectie.
Bol (1879-1920) was een populair humorist, conferencier en coupletzanger uit het begin van de 20ste eeuw. Denk aan de generatie van Louis Davids (die ook teksten voor Bol schreef) en de grootvaders van het Nederlands cabaret: Koos Speenhoff (met wie hij nog samenwerkte) en Eduard Jacobs.
Een van zijn bekendste creaties was de figuur Hannes, van wie vele komische voordrachten op de plaat werden vastgelegd. Hij overleed in Rotterdam op slechts 41-jarige leeftijd, maar hoe en waarom? Dat kon ik niet vinden. Ik zal eens gaan graven in mijn collectie cabaretboeken: wellicht is daar het antwoord te vinden.
https://i.discogs.com/XwMEZpjd8h-EJgLj1l5-ao1Ou6VSxtDmsJrdSo3DzIs/rs:fit/g:sm/q:40/h:300/w:300/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9BLTY1ODQy/MC0xNTQxNTk4NDk2/LTExMTEuanBlZw.jpeg

372. Kyu Sakamoto - Sukiyaki (1961) : 7

373. Albert Bol - Janus Heb Jy Je Hoedje Op (1913, 78 toeren, B-Kant van 'Kees Laat Je Scheren') : 7

Geweldig nummer: 8,2

Albert Bol - Janus Heb Jy Je Hoedje Op:
Was al wel bekend met zijn tijdgenoten Jean-Louis Pisuisse en uiteraard met Louis Davids, maar van deze komiek/zanger/cabaretier had ik nog nooit gehoord.
6,7

Och, ik had natuurlijk Pisuisse ook moeten vermelden in mijn verhaaltje. Sorry Jan-Lowietje!
Ik was wel blij dat ik zo'n oude schellak tegenkwam - ik heb sowieso wel een zwak voor de eerste Nederlandse generatie conferenciers, vooral vanwege hun pionierende functie - maar zo enthousiast als Wendyvortex ben toch ook weer niet.
6,8

374. Red River Dave - California Hippie Murders! (1970)

Platenmaatschappijen, A&R managers het is niet iedereen gegeven. Red River Dave deed alles zelf, optreden op braderieën en markten met zijn goudkleurige cowboy laarzen. Na afloop verkocht hij vanuit de achterbak van zijn Cadillac (zo één met van die mooie horens op de motorkap) zijn zelfgeperste singles. Die singles nam hij gewoon thuis op, hij had ook een eigen platenpers en hij zong over wat hij die ochtend in de krant had gelezen. Allemaal zeer kleine oplages, op Discogs vind je maar een hele beperkte discografie. Gezongen als een ware troubadour uit het Wilde Westen, maar over wat er op dat moment speelde, dus geen Billy the Kid of The Alamo, maar Charles Manson en zijn familie. Met af en toe een mooie jodel er tussen door.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:19 uur

geplaatst: vandaag om 22:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.