MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
367. Adèle Bloemendaal - Malle Babbe (1970) : 6,5

Adèle Bloemendaal : 5.0

367. Adèle Bloemendaal - Malle Babbe (1970)
Ik mag Adèle. Ik vind Adèle leuk. Haar stem, haar recalcitrante houding, haar schaterlach, haar ondeugende blik, haar soms bijtende stem.
Brosbrosbrosbrosbrosbrosbrosbrosbrosbros. Eh nee, daar zie je niks van.
En als het eerste nummer van haar debuutalbum (1967) al de titel draag 'Ik Verbrand Liever Als Heks...' en haar eerste solosingle (1966) op de B-kant het ge-wel-di-ge 'Afscheidsbrief Van Een Lelijk Meisje' (van Speenhoff) bevat, dan weet je dat het met haar smaak en stijl vanaf het prille begin al goed zat. ('Ik Verbrand Liever Als Heks' is nog steeds niet online te vinden)

Dit singletje Malle Babbe ontbreekt helaas nog in mijn collectie. Niet zo goed als Robs versie, maar veel scheelt het niet.
Lekker levendige orkestbegeleiding van het Metropole Orkest van en met Dolf vd Linden.
De amusant getitelde B-kant (tekst van Jaap v.d. Merwe, ook al zo'n prachtige eigenheimer) is in een liveversie uit 1981 ook te vinden op YouTube
7,8

Een tweeluik van hetzelfde nummer door dezelfde artiest :

368. Professor Longhair and His Shuffling Hungarians - Mardi Gras in New Orleans (1949)

369. Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans (1974)

Deze bekendste hit van Professor Lonhair (Henry Roeland Byrd) heeft hij voor het eerst opgenomen in 1949, maar er volgden vele heropnames. Ik leerde het nummer kennen via dit album: Professor Longhair - Rock 'n Roll Gumbo. Ik ben benieuwd of jullie de evolutie van dit nummer kunnen waarderen of dat hij bij het origineel had moeten blijven.

Professor Longhair and His Shuffling Hungarians - Mardi Gras in New Orleans (1949): 8.5
Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans (1974): 8.0

Professor Longhair and His Shuffling Hungarians - Mardi Gras in New Orleans (1949): 8
Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans (1974): 7

Professor Longhair and His Shuffling Hungarians - Mardi Gras in New Orleans (1949): 6,7
Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans (1974): 7,2

368. Professor Longhair and His Shuffling Hungarians - Mardi Gras in New Orleans (1949)
7,2
369. Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans (1974)
7,8

Leuke versies met allebei haar eigen bestaansrecht. Die van 1949 klinkt ook nog steeds opmerkelijk fris en fruitig. Die van 1974 heeft echt razorsharp blazerswerk met superswingend, aanstekelijk drumwerk. Die heeft wel mijn voorkeur, maar de jaren 40-versie bevalt me ook goed.

Ik heb alleen het debuutalbum van Professor Longhair: 'New Orleans Piano', die is van 1972. Toch staat daar het nummer ook op, maar dan uitgevoerd door ene Roy "Baldhead" Byrd. Dat is raar. Het is toch geen verzamelaar van meerdere artiesten?
[...]
Oh, wacht eens even: dat is juist die oude versie uit 1949. Hij gebruikte toen een andere artiestennaam (echte naam: Henry Roeland Byrd). Het is wel het eerste album van Professor Longhair dat verscheen, maar was gevuld met werk uit de jaren 40 en 50.

1949 7
1974 7.5

Professor Longhair and His Shuffling Hungarians - Mardi Gras in New Orleans (1949): 9,0
Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans (1974): 8,0

Fantastische track, in welke uitvoering ook. Toch is het origineel voor mij de definitieve versie.

Adèle Bloemendaal - Malle Babbe : Gek genoeg kende ik deze versie nog niet. (of ik ben het vergeten)
Prima uitvoering van onze Adèle 7,2

Proffessor Longhair (prachtige naam) : Ging bij mij meteen 'n lampje branden.
Wist dat ik er nog ergens 'n Lp van moest hebben met 'n zwart-witte hoes.
Na tijdje zoeken gevonden in de kratten "nog eens luisteren als ik tijd heb": Bleek het dus
"Live on the Queen Mary" uit 1978 te zijn waar dit nummer ook op staat, de versie uit 1974 maar dan live uiteraard, opgenomen op The Queen Mary in 1975.
Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans 1949 : 7,5
Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans 1974 : 7,0

368. Professor Longhair and His Shuffling Hungarians - Mardi Gras in New Orleans (1949) : 8
369. Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans (1974) : 9

Leuke nominaties om een keer te beoordelen maar niet iets wat ik nog ens op zou zetten.

368. Professor Longhair and His Shuffling Hungarians - Mardi Gras in New Orleans (1949) : 5,0
369. Professor Longhair - Mardi Gras in New Orleans (1974) : 6,0

370. Joe Tex - Skinny Legs and All (1967)

10 jaar na deze zagen we Joe Tex gewoon in De Nederlandse Top 40 met funky disco hits als Ain't Gonna Bump No More (with No Big Fat Woman) en Loose Caboose. In de 60's nog net de nummer twee achter James Brown. Zonder disco nog, maar zeker wel funky.

Ik ben wel een Joe Tex liefhebber, maar dit nummer doet het niet helemaal voor mij.

7,0

Joe Tex - Skinny Legs and All : 8

370. Joe Tex - Skinny Legs and All (1967) : 7,5

370. Joe Tex - Skinny Legs and All (1967)
Funk en funny: het gaat dus prima samen.
7,5

EvilDrSmith schreef:
317. The Meters - Cissy Strut (1969)
Chill & cool.
7,6

Door dit nummer moet ik ineens denken aan een singletje dat ik een jaar of twee geleden kocht bij een kringloop. Ik kende het niet, maar nam het mee op de gok. Dat singletje bleek een dijk van een instrumentaal funkbeest (uit 1967!) met echt weergaloos aanstekelijk drumwerk (van een jazzdrummer). Ik kon niet stoppen met luisteren en draaide 'em zeker tien keer achter elkaar. En nu ook weer. Hoe lekker The Meters ook zijn, dit nummer laat The Meters verschroeiend ver achter zich. Bij een volgende verzoekronde zal ik 'em nomineren.
Dit schreef ik op 21 januari. Na de funk van Joe een prima moment om deze er nu eens in te slingeren. Alle voetjes nogmaals van de vloer!

371. Charly Antolini – Charly's Drums (B-side single Come On Charly, 1967)

Supergroovy basloopjes, aanstekelijke orgeltjes en ge-wel-dig drumwerk! Alsof ik Buddy Rich, Gene Krupa en Keith Moon tegelijk hoor. Na 145 seconden is het alweer voorbij. Maar dan zet ik 'em gewoon nog een keer op. En nog een keer. En nogmaals...
En hoor ik daar op 0'47" Charly's stem een imitatie doen van Animal, járen voordat laatstgenoemde solliciteerde bij The Muppets?

Het nummer is trouwens ook nog gebruikt in 1968 op de soundtrack van een Duitse erotische productie 'Engelchen' van "onze" Rob Houwer.
De Zwitserse jazzdrummer Charly leeft nog steeds en is inmiddels 87 jaar (en woont in München).

Gast
geplaatst: vandaag om 01:58 uur

geplaatst: vandaag om 01:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.