MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Ewan MacColl – Dirty Old Town: 6,5

7

412. Don Covay and the Goodtimers – You Put Something on Me (1966)

Don Covay! Ooit begonnen als chauffeur voor Little Richard. En hij had ook al zo'n mooie kuif. Zowel zanger als songwriter. Zijn eigen grootste hit was See Saw (1965) en hij zou in de jaren 70 nog scoren met I Was Checkin' Out, She Was Checkin' In (1972). Maar ook nummers als Chain of Fools (Aretha Franklin) en Money (That's What I Want) (Barrett Strong) zijn door hem geschreven. You Put Something on Me deed niets in de charts. Maar wat mij betreft had dit een hit moeten zijn. Als je heel goed luistert kan je hier ook de maniertjes van Mick Jagger in terug horen. Die keek het namelijk allemaal af van Don Covay.

Don Covay and the Goodtimers : Nooit van gehoord. De link met Jagger vond ik wel interessant.
Blijkt dus dat het origineel van "Mercy,Mercy"op het album Out of our Heads van The Stones van Covay is uit 1964.
( waarbij hij dan weer op gitaar begeleid word door 'n zekere Jimi Hendrix die toen nog als sessiemuzikant zijn brood verdiende)
Zo leer je nog eens wat. 7,7

Zo hé, die Mick Jagger heeft idd wel heel onbeschaamd zitten gluren, afkijken en na-apen bij meneer Don.
Nog voordat ik je verhaaltje las, schoot mij de naam van Mick al onmiddellijk door mijn hoofd.

Ik dacht de naam Don Covay wél te kennen, maar als ik mijn collectie doorspit, zie ik niks van hem terug. Behalve op de nodige soulverzamelaars dan. Misschien dat ik zijn naam ken van deze box, omdat de eerste cd na een track van The Isley Brothers meteen al aanvangt met twee nummers van Don (waaronder die 'Mercy, Mercy').
https://i.discogs.com/0ytKrk0FP0uPJw7ct4rg45y71RwGR9shRt-H6R4cIts/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:340/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTI4MDM1/NTQtMTM4ODU5Njk1/Mi03MzM0LmpwZWc.jpeg
Ik vind het ook wel een mooi cijfer voor dit nummer.
7,7

412. Don Covay and the Goodtimers – You Put Something on Me (1966) : 8

7,5

8,0

8.5

7,0

413. Louis Davids - De Kleine Man (1929)

Ik zag dat we hier nog geen enkele keer de grootste artiest van de Nederlandse kleinkunst hebben beoordeeld. Dat doen we dan maar meteen met zijn bekendste nummer: de kleine man.

Vanwege de historische importantie en vooral, bovenal en eigenlijk louter omwille van de songtekst van de geniale Jacques van Tol, de Lennaert Nijgh van vóór de WWII (zo spijtig dat Van Tol er nogal dubbelzinnige praktijken op na hield tijdens de Oorlog), een 7,5.

Van Tol nam tijdens de Oorlog zelfs een antisemitische versie op dat ging van: 'Dat was de Jodeman, de dikke Jodeman, / Die uitgekookte, gaargestoofde, / Vette Jodeman'. Tegelijkertijd hielp hij onderduikers en zegde hij in 1944 zijn NSB-lidmaatschap op. Voortschrijdend inzicht of opportunisme?

Louis Davids - De Kleine Man:
Ondanks dat dit zijn bekendste nummer zou zijn, kwam het bij mij niet zo bekend voor.
Dit in tegenstelling tot "De Olieman" en "de Voetbalmatch" (ook beide van van Tol) die mijn ouders op 78 toeren grammofoonplaten hadden en waarvan ik de tekst bijna letterlijk uit mijn hoofd ken. 7,3

6,5

Ewan MacColl: 8.5
Don Covay and the Goodtimers: 8.5
Louis Davids: 6.0

Louis Davids: 6.0

413. Louis Davids - De Kleine Man (1929) : 8

Als Je voor een Dubbeltje Geboren Bent, Mina (Ze Zet Zo'n Lekker Bakkie Koffie) en Naar de Bollen zijn hier nog net iets grotere favorieten.

7,5

EvilDrSmith schreef:
...vooral, bovenal en eigenlijk louter omwille van de songtekst van de geniale Jacques van Tol, de Lennaert Nijgh van vóór de WWII (zo spijtig dat Van Tol er nogal dubbelzinnige praktijken op na hield tijdens de Oorlog)

Van Tol nam tijdens de Oorlog zelfs een antisemitische versie op dat ging van: 'Dat was de Jodeman, de dikke Jodeman, / Die uitgekookte, gaargestoofde, / Vette Jodeman'. Tegelijkertijd hielp hij onderduikers en zegde hij in 1944 zijn NSB-lidmaatschap op. Voortschrijdend inzicht of opportunisme?

En na de oorlog bracht hij alles uit onder pseudoniem uit omdat zijn naam te besmet was. Zijn zoon Hans van Tol koos voor de zekerheid ook maar voor een pseudoniem voor zijn carrière: Tol Hansse.

414. Jumpin' Gene Simmons – Haunted House (1964)

Nee, nee geen paniek!!! Dit is niet de uitermate sympathieke bassist van KISS. Dit is de eerste echte Gene Simmons. Nou ja eigenlijk heet hij Eugene, maar dat is geen naam waarmee je hits gaat scoren. Die KISS bassist heet Chaim Witz. Dat klinkt ook al weinig rock 'n' roll dus nam de bassist de naam Gene Simmons aan als tribute aan deze Jumpin' Gene Simmons.

Eugene zat op het Sun label, maar die brachten destijds maar één single van hem uit: Drinkin' Wine / I Done Told You (1958). Ervaring kon hij wel opdoen als voorprogramma van Elvis. Of wat dachten we van de double voor Elvis voor de Mexicaanse opnames van Fun in Acapulco (1962). Maar zijn eigen hit kwam pas in 1964. Nummer 11 op De Billboard Hot 100. Top 10 zelfs in Canada. Eén van de eerste chart successen van het Hi label. Je weet wel van Al Green en Ann Peebles en zo. Heel veel verder succes was er niet voor hem. Maar hij bleef nog wel actief in de muziek.

7,0

7,5

Ik ken dit nummer in de versie van Roy Buchanan.
8.5

Lekker deuntje en leuk triviaaltje van die naam. Dat wist ik niet.
7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 10:04 uur

geplaatst: vandaag om 10:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.