MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
428. Smog - Wicked Man (1971, B-side single 'Time for the Blues')
Het begint nog een beetje obligaat als een Black Sabbath-riff waarna Jimi invalt met een heel bekende lik en zangstrofe, maar de song ontwikkelt steeds meer eigen identiteit. Mede door de rauwe, rommelige productie (geldgebrek en beperkte opnametechnieken werken hier in hun voordeel), het scheurende gitaargeluid en een heerlijk Heep-orgeltje vind ik het een geweldig nummer. Opwindender dan 'Purple Haze'.
8,7

429. John Lee Hooker - Gonna Use My Rod (1960)
Een hooker die zijn rod gebruikt? Het klinkt als een autobiografische song van een Thaise katoey.
7,8

John Lee Hooker - Gonna Use My Rod : Dit album (John Lee Hooker sings the Blues) staat nog op mijn wantlist.
Veel beter wordt het niet als je het over de Delta-blues hebt. Dat ie akoestisch is past hier perfect bij.
8,5

429. John Lee Hooker - Gonna Use My Rod (1960) : 7

430. Elly Nieman & Rikkert Zuiderveld - Als Er Een Ster Valt Mag Je Een Wens Doen (1971)

Een van mijn favoriete Nederlandstalige artiesten is het gggristelijke duo Elly & Rikkert. Ze hebben met 'De Draad van Ariadne (1971)' zelfs mijn favoriete Nederlandstalige album aller tijden uitgebracht, zoals ik een paar jaar geleden al bekende in het spel Reis rond de wereld. Althans, tot circa 1973. Toen zij in de Here gingen, ging ik een andere kant op. Toch heb ik ze weer gevonden en heb ze van eind jaren 90 tot eind jaren 10 diverse keren zien optreden. Vooral hopende op vertolkingen van hun vroege werk. Elly staat in mijn Top 3 favoriete Nederlandse zangstemmen en Rikkert kan zelfs genialere ollekebollekes maken dan de geestelijk vader hiervan: Drs. P.
Vanwege Rikkerts gezondheid zijn ze inmiddels gestopt met liveoptredens.

Het was rond 2014 dat ik Elly vroeg, tijdens een kamerconcert van haar en Rikkert (in het huis van Linde Nijland in Nieuwe Statenzijl: een van de kleinste gehuchtjes van Nederland met welgeteld zes huisjes, vlak onder de Dollard)*, of zij en Rikkert dit nummer ook wilden spelen. Elly zei toen dat ze het nummer best een keer voor mij wilt spelen, maar dat dat die avond niet kon, omdat Rikkert op dat nummer de saz speelt en hij die niet bij zich had. "Maar als je bij een volgend concert mij tijdig laat weten dat je langskomt, dan zullen we dat nummer voor je spelen."

Een jaar later was ik op Noordfolk 2015 en daar speelden Elly & Rikkert ook. Ik was sindsdien met haar "bevriend" geraakt op Facebook en haar gevraagd of zij en Rikkert het nummer willen spelen. Aldus geschiedde.
Na het optreden vertelde Elly mij dat ze het nummer nog nooit - NOG NOOIT - live hadden gespeeld.
En daarna speelden ze het nummer ook niet meer. Dus het was een eenmalige uitvoering. Ik voelde me enorm vereerd. En heel blij dat ik een (wiebelig) cameraatje mee liet lopen... (meer info onder de YouTube clip)

* hier heeft ook Ede Staal nog een tijdje gewoond, maar ik meen in een van de andere vier woonhuisjes (het laatste en zesde huisje is het sluiswachtershuisje bij de sluis aan de Dollard).

Elly Nieman & Rikkert Zuiderveld - Als Er Een Ster Valt Mag Je Een Wens Doen: Nederlandse folk van hoog niveau. Dit album en "Een ander land" zijn mijn favorieten.
Mooi verhaal erbij bovendien: 8

Ik heb ze één keer zien optreden tijdens een schoolconcert op de Openbare MAVO in Zevenaar. Eigenlijk zouden we een andere act krijgen, maar die waren boos vertrokken omdat de piano niet gestemd was. In allerijl werden Elly & Rikkert opgetrommeld om een programma te verzorgen dat ook paste binnen het openbare karakter van de school. Ik geef toe dat ik enigszins cynisch was, want Elly & Rikkert dat was EO-muziek. Maar ze maakten indruk, voor zover ik nog weet vertelde Elly het één en ander over folkmuziek. Wat ze precies allemaal speelden weet ik helaas niet meer. Maar feitelijk mijn eerste concert met echte beroemde mensen (*). Mijn eerste echte concert buiten school met Splitsing, Sue Chaloner en Maarten Peters was pas een jaar later.

8,4

*: Vroeger werd ik regelmatig meegenomen door mijn ouders naar het Folkcafé De Lantaern in Zevenaar. Daar was in de zomer ook een soort festival, mogelijk dat daar nog enkele Nederlandse folk grootheden gespeeld hebben. Helaas zat daarnaast een molen waar de kinderen vermaakt werden met appeltjes happen en een goochelaar, dus mogelijk dat ik hierdoor van een hoop artiesten niet zo heel veel meer heb meegekregen dan wat achtergrondlawaai. Ik zal pa aanstaande vrijdag eens vragen of ik nog iets erg relevants heb gemist hierdoor (Wolverlei?, Irolt?, Dommelvolk?)

Wat een wonderschoon liedje. Dank voor het plaatsen!

8,3

7,5

Goed verhaal!

Elly Nieman & Rikkert Zuiderveld: 7.0

431. The Surfaris - Wipe Out (1963)

The Surfaris hadden het bedacht als instrumentaal B-kantje voor hun single Surfer Joe. Maar het was het B-kantje dat de grote hit werd. 2e plaats in de Billboard Hot 100. Surfer Joe werd ook nog wel een hitje maar die bleef steken op de 62e plaats. Beide kantjes stonden apart in de charts.

Een Wipe Out is het van je surfboard geslagen worden door een golf. Het begint met een stuk hout dat gebroken wordt door de vader van ritme gitarist Bob Berryhill, (voorstellend een sufboard dat breekt), gevolgd door hun manager Dale Smallin met het: ""Ha ha ha ha ha, wipe out!!!". En dan volgt wat mij betreft één van de meest briljante instrumentals ooit. De beroemde drums dat was gewoon een snelle versie van het drumritme dat drummer Ron Wilson moest spelen voor de schoolband van de Charter Oak High School.

Leuk verhaal bij Elly & Rikkert, Wendy!
Daarmee kan ik een ander verhaaltje rond maken, maar die bewaar ik wel voor morgen (?).
Ik geef het liedje trouwens een 10. Ik ben er helemaal kapot van. De akoestische proto-heavymetalsazsolootjes vind ik briljant contrasteren met de betoverend feeërieke praatzang van Elly.
Als ik het als een "kinderliedje" mag beschouwen, dan is het, met afstand, mijn favoriete kinderliedje. Kan zelfs geen Bert & Ernie tegenop.

431. The Surfaris - Wipe Out (1963)
Nooit de betekenis van wipe out geweten, leuk triviaaltje. En zoveel beter dan die... ach, toch ook wel aardige, maar nogal slome versie van de Fat Boys (& The BB). Die trouwens ook al bijna 40 jaar oud is. Mijn hemel...
Wel jammer van die nog abrupte fade-out, maar kijk hier: wat een toffe vintage liveversie uit 1966! Met glansrol voor de drummer, zonder stomme fade-out en bijna anderhalve minuut méér wiped out.

8,2 (deze liveversie geef ik een 8,7)

Sommige instrumentals zijn alleraardigst, maar hier kan ik weinig mee.

4,5

Ik denk dat dit wel een typische instrumental is die bij drummers heel goed ligt. Was ook de enige cover die mijn oude bandje speelde. Als zeiden wij er nooit bij dat het een cover was. Het heette bij ons ook Rock 'n' Lambrusco omdat het ooit onder invloed van iets te veel Lambrusco p.p. in het oefenhok tevoorschijn was gekomen. Mogelijk dat we daarna ook een Wipe Out hadden.

The Surfaris - Wipe Out : 9
Door DJ Willem van Beusekom in de jaren '70 gebruikt als herkenningstune voor het uitstekende VARA radioprogramma Popreconstructie, kan ik me nog herinneren.

430. Elly Nieman & Rikkert Zuiderveld - Als Er Een Ster Valt Mag Je Een Wens Doen (1971) : 7,5

431. The Surfaris - Wipe Out (1963) : 7

wendyvortex schreef:

*: Vroeger werd ik regelmatig meegenomen door mijn ouders naar het Folkcafé De Lantaern in Zevenaar. Daar was in de zomer ook een soort festival, mogelijk dat daar nog enkele Nederlandse folk grootheden gespeeld hebben. Helaas zat daarnaast een molen waar de kinderen vermaakt werden met appeltjes happen en een goochelaar, dus mogelijk dat ik hierdoor van een hoop artiesten niet zo heel veel meer heb meegekregen dan wat achtergrondlawaai. Ik zal pa aanstaande vrijdag eens vragen of ik nog iets erg relevants heb gemist hierdoor (Wolverlei?, Irolt?, Dommelvolk?)

Volgens mijn vader was het wel enigszins alternatief en waren het ook internationale acts. Wat hem bij was gebleven: iemand met een compleet optreden met een zingende zaag. Hoofdact was echter Gheorghe (Panfluit) Zamfir. Dus bij deze Elly & Rikkert verslagen door Zamfir. Al is er dus kans dat ik nog bij de goochelaar zat. En de Tarantino-link was er destijds ook nog niet. Einsamer Hirte is uit 1977 dus ik vermoed dat hij het daar wel gespeeld heeft. Te recent voor dit topic, maar voor de liefhebbers: https://www.youtube.com/watch?v=vFDYwlOSGis

432. Jimmy Blythe - Chicago Stomp (1924)

Nu de zestigplusladder is begonnen, moeten we oppassen dat dat niet ten koste gaat van dit heerlijke onderdeel op MusicMeter.
Pinetop's Boogie Woogie uit december 1928 wordt meestal beschouwd als het eerste echte boogie woogie nummer. Het klopt dat in dat nummer voor het eerste de kreet 'Boogie Woogie' te horen is, maar enkele jaren eerder werden er al soortgelijke nummers uitgebracht. Volgens mij is dit de alleroudste opname. Helaas is de geluidskwaliteit niet geweldig, maar ik ben toch benieuwd wat jullie ervan vinden.

Dit vind ik dan - mede vanwege de historische waarde - juist wel een fijn deuntje.

7,5

Iemand speelt een boogie op een piano en dat is dat in echte vintage lofi te horen hier. Zal in het echt beter geklonken hebben. Historisch interessant, maar ik zal hier voor mijn plezier niet naar luisteren: 5,2

The Surfaris : 9.0
Jimmy Blythe : 8.0

Sting
5

433. Chuck Berry - Maybellene (1955)

Ik neem jullie even mee terug in de tijd. Naar het oosten van Nederland naar Berg en Dal in 1955. Mijn vader is geboren in april 1945 en hij is dan een jaar of 10. Zijn opa draait graag de platen van Rudi Schurike. Thuis staat regelmatig de radio aan, maar de Nederlandse radio is nog voor informatie, hoorspelen, klassiek, de omroeporkesten, dominees en gezellige familieprogramma's.

Een schoolvriendje vraagt of hij meegaat zijn vader ophalen die aan het lunchen is in een café vlakbij het Amusementspark Tivoli. In dat café staat een jukebox en daar gooit iemand net een muntje in. En dan ineens klinkt er muziek die totaal anders is dan alles wat hij ooit heeft gehoord. Wow wat is dit!?!? In één café vol met lunchende Nederlanders hoort mijn vader voor het eerst Rock-'n-Roll!!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:52 uur

geplaatst: vandaag om 20:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.