MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:

386. The Quests - Shanty (1964) 5,5
387. Slim Dusty - A Pub with No Beer (1957) 5
388. L'Orchestre Yeboa - Osu Oblanyo (1930s - 1940s) 5
389. Los Iracundos - Puerto Montt (1968) 6,2
390. Bobby Lewis - Tossin' and Turnin' (1961) 7,5

Los Iracundos: 5.0
Bobby Lewis: 8.0
(ik ken dit nummer in de versie van Peter Criss)

389. Los Iracundos - Puerto Montt (1968) 10
390. Bobby Lewis - Tossin' and Turnin' (1961) 8

Edgar18 schreef:
Wat mij betreft zoeken we het vaker buiten de gebaande paden (USA/ UK).

Zeker! Komt al relatief geregeld voorbij. En ik denk dat jullie mij onderhand wel kennen: dat handjevol standaard MusicMeter-bubbel-songs/artiesten probeer ik sowieso te vermijden. Die kunnen we al in elk ander topic tot in den treure beoordelen. Schelden in de kerk misschien, maar onderhand weet ik het wel als .... voor de zoveelste keer veren in de reet gestoken krijgt door massahysterie in dit af toe sektarisch aanvoelende bubbeltje. (niets dan liefde verder hoor )

Over bubbels gesproken: ik vind jullie eigen persoonlijke bubbeltje veel interessanter dan de songs die we zogenaamd horen te prijzen. Met andere woorden: als iemand weer een goed idee heeft voor een song die hier gepost MOET worden, laat het me alsjeblieft weten. Stuur ff een privéberichtje, en natuurlijk komt jouw song dan binnenkort voorbij in dit Oldies-topic.

spinout schreef:
Bobby Lewis:
(ik ken dit nummer in de versie van Peter Criss)

Voor mij was de Showaddywaddy versie de eerste die ik hoorde. Daarna, samen met die van Bobby, denk ik Shakin' Stevens.

Puerto Montt: 8
Tossin' and Turnin': 7,75

Los Iracundos - Puerto Montt scoort 7,11 (plek 154)
Bobby Lewis - Tossin' and Turnin' scoort 7,67 (plek 44)

391. Rocket Morgan - You're Humbuggin' Me (1958)

Rodney Morgan kwam uit Zuid-Louisiana en stond bekend om zijn rauwe wijze van rockabilly maken. Hij nam wat songs op, maar zo plots als hij verscheen in het muzieklandschap, zo snel was hij ook weer verdwenen. Rodney zag namelijk opeens het licht, werd zwaar gelovig en zei zijn beginnende carrière in de rock voorbij om predikant te worden. Jarenlang was er niks terug te vinden van zijn muziek, tot de hernieuwde interesse in rockabilly, swamp rock en Louisiana r&b-country. In 2012 verscheen dan ook de cd Rodney Morgan & Friends waardoor weer een nieuwe generatie deze obscure artiest kon ontdekken. In 2025 featured hij zelfs in Oldies but Goodies. 

Rocket Morgan : 9.0

(Rodney Morgan & Friends is te vinden op Spotify)

390. Bobby Lewis - Tossin' and Turnin' (1961) : 7,5

391. Rocket Morgan - You're Humbuggin' Me (1958) : 8

386. The Quests - Shanty (1964)
The Shadows kan ik goed hebben, samen met Cliff kan er (soms) ook nog wel mee door, maar deze Aziatische na-aperij is me toch twee tikkeltjes te suf. Twaalf weken op nummer 1: niet alleen in Europa en Amerika heeft de massa dus een flauwe, tandeloze smaak.
5

387. Slim Dusty - A Pub with No Beer (1957)
Bier: net als koffie en thee een vreselijk overschat drankje. Niet te zuipen, die bocht. Nee, geef mij maar karnemelk. 5e beste Australische song ooit? Wat een lachertje, die commissiekneuzen. Volstrekt inwisselbaar en nietszeggend duizend-in-een-dozijndeuntje.
4

388. L'Orchestre Yeboa - Osu Oblanyo (1930s - 1940s)
Vanwege de historische waarde en de bijzonderheid van deze opname wil ik er nog wel een 6 voor geven.

389. Los Iracundos - Puerto Montt (1968)
Voor het spelletje Reis rond de wereld - 46. Bolivia, Paraguay, Peru en Uruguay had ik nog wat werk van deze band geluisterd, maar ik werd er warm noch koud van. De band is verder ook door niemand anders genomineerd, dus hun successen hebben niet bepaald de deuren geopend hier op MuMe. Alhoewel er nu wel een paar stemmers dit liedje behoorlijk goed waarderen, dus wie weet?
5,5

390. Bobby Lewis - Tossin' and Turnin' (1961)
Er is toch weer een portie soul voor nodig om mijn cijfers een glimlach te bezorgen.
En dat doet Bobby goed.
7,7 (dank aan spinout om de helemaal niet onaardige versie van Peter Criss even te beluisteren.)

391. Rocket Morgan - You're Humbuggin' Me (1958)
Al doet rockabilly het vaak ook wel goed bij mij. Zo jammer dat hij het licht zag: was hij maar net zo blind als Bobby Lewis werd, dat had ons dan nog veel rockabillypracht kunnen opleveren. Voor 1958 idd opmerkelijk rauw en gepeperd. Fijn!
7,8

Bobby Lewis - Tossin' and Turnin'Rocket 7,7
Morgan - You're Humbuggin' Me: 7,8

Rocket Morgan - You're Humbuggin' Me belandt op plek 36 met 7,77 gemiddeld.

Connections

Themaweken; ik ben fan. Lekker om uit te zoeken en voor te bereiden en hopelijk voor jullie leuk om te volgen. Deze week proberen we de artiesten / songs aan elkaar te linken. Soms met een zeer voor de hand liggende link, soms met een meer obscure connectie. We trappen af met:

392. Johan Verminnen - Laat me nu toch niet alleen (1973)

We trappen af met deze Belgische grootheid die uit de buurt van Brussel komt. Zijn liefde voor die stad komt geregeld tot uiting in zijn songs: In de Rue de Bouchers (1979) en Brussel (1976) zijn twee voorbeelden van bekende songs waarin zijn relatie met de Belgische hoofdstad naar voren komt.

Wij gaan echter luisteren naar een song die in 1995 een hit voor Clouseau zou worden. De originele versie, die wij gaan beoordelen, deed het veel slechter commercieel gezien. Waar de groep rondom Koen Wauters de top 10 in zowel België als Nederland haalde, kwam Verminnen niet verder dan 1 weekje op plek 26 in België.

Ons beginpunt is Johan Verminnen met Laat me nu toch niet alleen. Is er iemand die een gokje wil wagen welke connectie gelegd gaat worden naar welke artiest / song van morgen?

8

Dat gokken is veel te moeilijk. Bij deze kom ik al snel op zoiets als Love - Alone Again Or, maar dat is natuurlijk veel te bekend.

Is ook zeker moeilijk Justus18, maar een gokje wagen mag altijd. Sportief dat je een goede poging doet.

Iets met Rita Hovink en Jacques Brel? Laat Me Alleen/laat Me Niet Alleen.

Johan Verminnen heeft een erg mooie stem. Ieder met Zijn Vlag , In de Rue de Bouchers, 'k Voel Me Goed en Mijn Stad Heeft Slecht Geslapen. Zijn hier dikke hits, maar ik moet eigenlijk die albums checken. Dit is gewoon ook weer een erg mooi nummer: 7,9

Tja, ben het toch weer met Wendy eens. Tis een mooi liedje. Qua cijfer ga ik nog iets hoger zitten.

8,4

Wat betreft morgen, ik moest denken aan Leave Me Alone (Ruby Red Dress). Linkt qua (song)titel en qua jaartal.

Laat me nu toch niet alleen, zingt ook het Oldies but Goodies topic. Hoge cijfers voor Johan Verminnen, maar ook slechts 4 in totaal.

Thema week

Connections

393. George McCrae - You Can Have It All (1974)

Rock Your Baby, een song die zeer invloedrijk was voor de discoscène en onder andere als inspiratie diende voor Dancing Queen en John Lennon's Whatever Gets You thru the Night. George scoorde een dikke vette nummer 1-hit met deze song en stond in menig land bovenaan de charts. 

Na die single was het overigens wel gedaan met de echte hitlijst-successen. Hier en daar scoorde hij nog een klein hitje, maar niks kwam in de buurt van de populariteit van Rock Your Baby. Een verkeerd geplaatst bericht in de media dat hij was overleden, hielp zijn carrière ook niet. Het duurde lang om het te rectificeren, en al helemaal om mensen in het geheugen te krijgen dat de kranten ernaast zaten en dat hij echt nog leefde. 

George was overigens een behoorlijke ladies man. Zo trouwde hij, net als Johan Verminnen, met een Nederlands(talig) fotomodel.

Dan krijgen we Chubby Checker dus ook nog! Buitenlandse zangers die met Nederlandse vrouwen getrouwd zijn en als het andersom ook mag dan komt Cockney Rebel ook nog voorbij.

Ik denk dat het probleem een beetje was dat al die George Mcrae liedjes op Rock Your Baby leken, maar dan net iets minder goed: 6,8

De link gaat van dag tot dag wendyvortex. Die van morgen is gelinkt aan die van vandaag.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:10 uur

geplaatst: vandaag om 00:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.