Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter
zoeken in:
0
geplaatst: 19 september 2025, 18:22 uur
The Bee Gees - Spicks and Specks scoort 7,82 gemiddeld en staat daarmee op plek 33.
396. Status Quo - Paper Plane (1972)
In 1968 coverde een nog jonge Status Quo de Bee Gee-hit Spicks and Specks. Dat is echter niet de enige link tussen beide bands: Francis Rossi werkte voor zijn Status Quo doorbraak samen met gitarist Vince Melouney, die op zijn beurt met de Bee Gees speelde in hun beginjaren. Daarnaast speelden zowel Bee Gees als Status Quo met het lidwoord 'the' voor hun naam; in hun beginperiode wel, later niet meer.
Paper Plane was de eerste single waarop Status Quo hun toekomstige richting liet horen. De song klom tot de 8e plek in de UK chart en is terug te vinden op hun geprezen album Piledriver.
Thema week:
Connections
Connections
In 1968 coverde een nog jonge Status Quo de Bee Gee-hit Spicks and Specks. Dat is echter niet de enige link tussen beide bands: Francis Rossi werkte voor zijn Status Quo doorbraak samen met gitarist Vince Melouney, die op zijn beurt met de Bee Gees speelde in hun beginjaren. Daarnaast speelden zowel Bee Gees als Status Quo met het lidwoord 'the' voor hun naam; in hun beginperiode wel, later niet meer.
Paper Plane was de eerste single waarop Status Quo hun toekomstige richting liet horen. De song klom tot de 8e plek in de UK chart en is terug te vinden op hun geprezen album Piledriver.
0
geplaatst: 19 september 2025, 18:26 uur
Ja dit is hem jongens, houd dit vast kunnen we nog jaren plezier van hebben. Altijd nog beter dan Marguerita Time maar ze hadden soms nog iets betere varianten: 6,9
0
geplaatst: 20 september 2025, 11:12 uur
Qua kwaliteit heeft Quo ook veel overeenkomsten met de eerder deze week geplaatste AC/DC. In de (early) 70s (en ook al late 60s) soms echt verschrikkelijk allejezus goed (de strakst spelende ritmesectie ter wereld), maar in de 80s afgegleden tot een soms zeer bedenkelijk slappezakkenwassers- en ouwegrijzelullenniveau.
Hier is het nog allemaal hosanna in den hoge. Boogie baby, bad to the bone boogie!
8,5
Hier is het nog allemaal hosanna in den hoge. Boogie baby, bad to the bone boogie!
8,5
0
geplaatst: 20 september 2025, 18:37 uur
Voorlopig plek 19 voor Status Quo - Paper Plane met 8,01 gemiddeld.
397. Cliff Jordan & John Gilmore - Status Quo (1957)
Van de bandnaam Status Quo, naar de song Status Quo.
Cliff en John leerden elkaar op de middelbare school kennen, waar ze samen in de klas zaten met onder anderen Johnny Griffin. Muzikaal klasje.
Status Quo komt van het album Blowing in from Chicago waarvoor Cliff en John de hulp inschakelen van Curly Russell, Horace Silver en Art Blakey.
Thema week:
Connections
Connections
397. Cliff Jordan & John Gilmore - Status Quo (1957)
Van de bandnaam Status Quo, naar de song Status Quo.
Cliff en John leerden elkaar op de middelbare school kennen, waar ze samen in de klas zaten met onder anderen Johnny Griffin. Muzikaal klasje.
Status Quo komt van het album Blowing in from Chicago waarvoor Cliff en John de hulp inschakelen van Curly Russell, Horace Silver en Art Blakey.
1
geplaatst: 20 september 2025, 19:49 uur
Beetje het euvel met Jazz, te veel toeters en piano op de voorgrond, gooi verd*mme die drums en bass er eens wat harder in. Daar is het feest!
Op zich vind ik dit nog wel lekker klinken: 7,4
Op zich vind ik dit nog wel lekker klinken: 7,4
2
geplaatst: 20 september 2025, 23:08 uur
Status Quo - Paper Plane: vind ze persoonlijk vanaf Piledriver al wat minder interessant worden.
De voorgangers Ma Kelly's Greasy Spoon en Dog of Two Head zijn mijn toch wel m'n favorieten. 7,2
Cliff Jordan & John Gilmore - Status Quo: Blowing in from Chicago, fantastisch album.
Wat 'n chemie tussen die gasten.
Het ding met jazz is dat je de nummers eigenlijk binnen de context van het hele album moet horen om ze op de juiste waarde te kunnen schatten. Toch 8,5
En ja, de drummer en de bassist zijn bij Hard Bop vaak wat subtieler aanwezig, maar ik hou hier wel van die hoofdrol voor de scheurende saxen van Clifford Brown en Gilmore . (de albumtitel zegt het al).
Art Blakey en bassist Curly Russell krijgen overigens op dit album voldoende ruimte om te excelleren
.
Zou dan ook weer geen slordige tweeduizend euro over hebben voor de originele deep groove mono persing uit '57 (daar is hij 'n paar jaar geleden nog twee keer voor verkocht)
De voorgangers Ma Kelly's Greasy Spoon en Dog of Two Head zijn mijn toch wel m'n favorieten. 7,2
Cliff Jordan & John Gilmore - Status Quo: Blowing in from Chicago, fantastisch album.
Wat 'n chemie tussen die gasten.
Het ding met jazz is dat je de nummers eigenlijk binnen de context van het hele album moet horen om ze op de juiste waarde te kunnen schatten. Toch 8,5
En ja, de drummer en de bassist zijn bij Hard Bop vaak wat subtieler aanwezig, maar ik hou hier wel van die hoofdrol voor de scheurende saxen van Clifford Brown en Gilmore . (de albumtitel zegt het al).
Art Blakey en bassist Curly Russell krijgen overigens op dit album voldoende ruimte om te excelleren
.
Zou dan ook weer geen slordige tweeduizend euro over hebben voor de originele deep groove mono persing uit '57 (daar is hij 'n paar jaar geleden nog twee keer voor verkocht)
0
geplaatst: 21 september 2025, 13:21 uur
Cliff Jordan & John Gilmore: 7.9 (duurt iets te lang voor een 8.0
)
)
1
geplaatst: 21 september 2025, 13:56 uur
Inmiddels is de aarde alweer 14 keer om zijn as gedraaid sinds ik hier voor het laatst was. Shaky kwam daarna met vijf rondjes over de aarde.
385. Danny Williams - That Guy's in Love (1968)
Zuid-Afrikaans, Brits (opname/label) en Amerikaans (componist) maar ook het goed verteerbare origineel.
7
386. The Quests - Shanty (1964)
12 weken nummer 1, niet te geloven. Dat moet een hoax zijn. Waar is de hitparade van Singapore uit die tijd te vinden op het net?
4,5
387. Slim Dusty - A Pub with No Beer (1957)
Dat Australie ooit een strafkolonie voor Ieren was kan je hier nog altijd horen.
6
388. L'Orchestre Yeboa - Osu Oblanyo (1930s - 1940s)
Ik heb vaak een zwak voor Afrikaanse muziek. Het klinkt vaak zo heerlijk chaotisch. Deze rommelt ook lekker.
6,5
389. Los Iracundos - Puerto Montt (1968)
Uruguaanse ode aan een Chileense stad? Alleen dat gegeven levert al een half punt extra op. Het gebrek aan tekst op het einde een half punt aftrek.
6
385. Danny Williams - That Guy's in Love (1968)
Zuid-Afrikaans, Brits (opname/label) en Amerikaans (componist) maar ook het goed verteerbare origineel.
7
386. The Quests - Shanty (1964)
12 weken nummer 1, niet te geloven. Dat moet een hoax zijn. Waar is de hitparade van Singapore uit die tijd te vinden op het net?
4,5
387. Slim Dusty - A Pub with No Beer (1957)
Dat Australie ooit een strafkolonie voor Ieren was kan je hier nog altijd horen.
6
388. L'Orchestre Yeboa - Osu Oblanyo (1930s - 1940s)
Ik heb vaak een zwak voor Afrikaanse muziek. Het klinkt vaak zo heerlijk chaotisch. Deze rommelt ook lekker.
6,5
389. Los Iracundos - Puerto Montt (1968)
Uruguaanse ode aan een Chileense stad? Alleen dat gegeven levert al een half punt extra op. Het gebrek aan tekst op het einde een half punt aftrek.
6
0
geplaatst: 21 september 2025, 13:57 uur
390. Bobby Lewis - Tossin' and Turnin' (1961)
Van deze in bed ronddraaiende Bobby heb ik maar liefst 6 verschillende opnames (al dan niet ge-edit) en Shaky heeft de allerbeste uitgekozen.
10
Van deze in bed ronddraaiende Bobby heb ik maar liefst 6 verschillende opnames (al dan niet ge-edit) en Shaky heeft de allerbeste uitgekozen.
10
0
geplaatst: 21 september 2025, 13:59 uur
391 Rocket Morgan - You're Humbuggin' Me (1958)
Zowel het genre als het jaar liggen mij goed.
8
Zowel het genre als het jaar liggen mij goed.
8
0
geplaatst: 21 september 2025, 14:01 uur
392. Johan Verminnen - Laat me nu toch niet alleen (1973)
Veel Belgische liedjes van Clouseau tot Verminnen lijden aan verlatingsangst Clouseau kwam eerder met “ik wil niet dat je weggaat”. Mijn all time favoriet komt van Jacques Brel. Dat is echt een blijvertje. Deze Verminnen komt niet in de buurt.
6,4
Veel Belgische liedjes van Clouseau tot Verminnen lijden aan verlatingsangst Clouseau kwam eerder met “ik wil niet dat je weggaat”. Mijn all time favoriet komt van Jacques Brel. Dat is echt een blijvertje. Deze Verminnen komt niet in de buurt.
6,4
0
geplaatst: 21 september 2025, 14:02 uur
393. George McCrae - You Can Have It All (1974)
George is voor mij de pre-KC and his Sunshine band. Ondanks dat en zijn goedgeefsheid ben ik bij deze zuinig.
6,9
George is voor mij de pre-KC and his Sunshine band. Ondanks dat en zijn goedgeefsheid ben ik bij deze zuinig.
6,9
1
geplaatst: 21 september 2025, 14:12 uur
394. AC/DC - Stick Around (1974)
Op bovenstaand nummer komt de band op mij nog wat te ingetogen over, alsof de batterij bijna leeg is.
6,9
captain scarlet schreef:
autopech. Kapotte startmotor. Een voetganger helpt haar met aanduwen van de auto. Komt er 'n gast op de fiets langs die het ziet, afstapt, en ook helpt met duwen. Blijkt het het Angus te zijn.
The Bee Gees - Spicks and Specks: 8
Ik vermoed dat Angus daarna het advies heeft gegeven om direct naar de garage te gaan en aldaar de accu eerst AC (behoedzaam) en als de startmotor weer werkt, DC (snel) op te laden. autopech. Kapotte startmotor. Een voetganger helpt haar met aanduwen van de auto. Komt er 'n gast op de fiets langs die het ziet, afstapt, en ook helpt met duwen. Blijkt het het Angus te zijn.
The Bee Gees - Spicks and Specks: 8
Op bovenstaand nummer komt de band op mij nog wat te ingetogen over, alsof de batterij bijna leeg is.
6,9
0
geplaatst: 21 september 2025, 14:16 uur
395. The Bee Gees - Spicks and Specks (1966)
Eigenlijk een vrij saai liedje (veel herhalingen, voorspelbaar akkoordenschema) maar omdat ze er een heel catchy liedje van weten te maken zijn dat voor mij spicks en specks.
8
Eigenlijk een vrij saai liedje (veel herhalingen, voorspelbaar akkoordenschema) maar omdat ze er een heel catchy liedje van weten te maken zijn dat voor mij spicks en specks.
8
0
geplaatst: 21 september 2025, 14:18 uur
De titel is goed gekozen. Wederom een vrij saai liedje (veel herhalingen, voorspelbaar akkoordenschema) dat aanvankelijk catchy klinkt maar helaas minder lang blijft hangen.
7
De titel is goed gekozen. Wederom een vrij saai liedje (veel herhalingen, voorspelbaar akkoordenschema) dat aanvankelijk catchy klinkt maar helaas minder lang blijft hangen.
7
0
geplaatst: 21 september 2025, 14:28 uur
398. Cliff Jordan & John Gilmore:
Eens, op 1 punt na dan.
Dat heb ik vaak met jazz en ook met Status Quo. Kon mijn aandacht maar in dezelfde toestand blijven zoals die begon.
6,9
Wat de connecties betreft. Echt geen enkel idee naar welke toestand Shaky ons de volgende keer brengt.
Eens, op 1 punt na dan.
Dat heb ik vaak met jazz en ook met Status Quo. Kon mijn aandacht maar in dezelfde toestand blijven zoals die begon.
6,9
Wat de connecties betreft. Echt geen enkel idee naar welke toestand Shaky ons de volgende keer brengt.
0
geplaatst: 21 september 2025, 15:25 uur
Marzipaintree schreef:
Fijn dat je weer stemt. Bij dit soort spelletjes: hoe meer zielen, hoe meer vreugde.
Vandaag de laatste song in de 'Connections thema-week'. Ik zal nog niks verklappen waar we gaan eindigen.
* denotes required fields.