MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Oproep:

Mocht je een bepaalde song graag voorbij zien komen in dit topic; stuur me een berichtje en natuurlijk gaan we die song dan hier beoordelen.

De 243e plek voor Cliff Jordan & John Gilmore - Status Quo met een gemiddelde van 6,64.

Thema week:

Connections

398. Mel Turner - They Killed the King (1968)

De cirkel is rond: Mel Turner woonde net als Cliff Jordan in België. Daarnaast bracht Mel dit nummer uit op het label Bobbejaan Records van Bobbejaan Schoepen. In de Eregalerij van Radio 2, een jaarlijks eerbetoon aan iconen in de Vlaamse muziek, werden zowel Bobbejaan Schoepen als Johan Verminnen in de eerste helft van de 00's opgenomen.

Mel (geboren als James) werkte bij de marine in de keuken. Daar werden zijn zangkunsten ontdekt en hij besloot het erop te wagen om professioneel zanger te worden. Hij trok rond van land tot land en belandde in België waar hij een baan kreeg als vaste zanger in Bobbejaanland.

Wij gaan luisteren naar zijn eerbetoon aan Martin Luther King Jr.

In onze familie hingen overtal tegeltjes met daarop drie mannen. Ik dacht als kind dat het dan wel familie moest zijn. Maar het bleek een herdenkingstegel te zijn voor JFK, Bobby Kennedy en Martin Luther King, uiteraard allemaal geen familie, maar inmiddels heb ik ook zo'n tegeltje.

Het liedje is een beetje gospel achtig, daar kan ik niet zo heel goed tegen (hallo Nick Cave), maar vooruit het is nog wel te doen. Had hem een betere carrière gegund dan Bobbejaanland: 7

Mel Turner - They Killed the King : Ongetwijfeld goed bedoeld van Bobbejaan, die tekst en muziek schreef, maar Martin Luther King Jr. had toch wel 'n betere song verdiend. 6,2

398. Mel Turner - They Killed the King (1968) : 7

397. Cliff Jordan & John Gilmore - Status Quo (1957)
Ik snap het commentaar van Wendy, maar ook van Captain Scarlet. Laat ik qua cijfer dan maar tussen ze in gaan hangen.
7,8

398. Mel Turner - They Killed the King (1968)
Je zou de cirkel weer kunnen openbreken en doorgaan met Rainbow's verpletterend magistrale 'Kill The King', maar Rainbow is al een keer langs geweest en het nummer is nog een jaar te jong om mee te doen. Nouja, dan doet het nummer begin oktober wel mee in een zeker Greatest Hits-spelletje.

Ik vind het een kleine mindfuck om te lezen dat deze Mel Turner op het label van Bobbejaan Schoepen zat.
Heerlijk groovende soul. Het nummer doet me qua vibe heel erg denken aan een ander nummer, maar ik kom er even niet op (de wijze hoe 'de songtitel + oh Lord' wordt gezongen: wie helpt mijn geheugen even?).
Als dit was uitgekomen op Stax, Atlantic of Hi Records, dan was zijn enige LP uit 1969 - op een ander Belgisch label, nimmer uitgebracht op cd en maar twee keer op vage wijze in een spuuglelijke hoes (eentje zelfs zónder artwork) heruitgegeven - ongetwijfeld een heavy collector's item van in de drie of misschien zelfs vier cijfers.
Nu kost-ie nauwelijks een drol. Mooi is dat!

Al dit positivisme terzijde: zó verschrikkelijk goed is de muziek en zijn stem nu ook weer niet. Ik heb wat meer geluisterd en de b(eroerde)-kant van de single verklaart meer waarom het op Bobbejaan Records is verschenen. 'People In The Village' van zijn LP is ook het luisteren waard: hoog Otis Redding-gehalte. Al moet ik nu ook erkennen: Shaky heeft wel het beste nummer van het album eruit gepikt. Misschien toch niet zo'n heavy collector's item-status waardig...
Evenzogoed leuk Shaky, dank voor deze toch wel plezante en curieuze kennismaking.
7,6

Mel Turner sloot onze 'connections-week' af. Hij doet dat met een gemiddelde van 7,06 en daarmee staat They Killed the King op plek 165.

399. B.W. Stevenson - My Maria (1973)

In 1996 scoorden Brooks & Dunn een hit met hun cover van een B.W. Stephenson song. B&D was een ongekend populair en succesvol countryduo dat tussen 1992 en 2006 elk jaar de Vocal Duo Award tijdens de Country Music Association wonnen (alleen in 2000 lukte het niet, maar goed).

Stevenson maakte deel uit van de 'progressive country-beweging': een genre dat ontstond als tegenhanger van de Nashville-sound die als truttig en gladgestreken gezien werd. Outlaw Country muziek wordt vaak in 1 adem genoemd met progressive country, om een idee te geven van waar we aan moeten denken. 

In het boek The Improbable Rise of Redneck Rock is een hoofdstuk aan Stevenson gewijd waarin hij "The Voice" wordt genoemd.

We gaan naar zijn grootste hit luisteren. 

Lekker nummer met overdonderende stem: 7,9

392. Johan Verminnen - Laat me nu toch niet alleen (1973) 5
393. George McCrae - You Can Have It All (1974) 6,5
394. AC/DC - Stick Around (1974) 7,1
395. The Bee Gees - Spicks and Specks (1966) 7,4
396. Status Quo - Paper Plane (1972) 7,8
397. Cliff Jordan & John Gilmore - Status Quo (1957) 5,8
398. Mel Turner - They Killed the King (1968) 6
399. B.W. Stevenson - My Maria (1973) 7,2

B.W. Stevenson - My Maria : 6,9

399. B.W. Stevenson - My Maria (1973) : 7,5

Mel Turner: 7.5
B.W. Stevenson: 6.5

7,17 voor B.W. Stevenson - My Maria, plek 147.

400. The Cavaliers - Oh, How I Miss You To-Night (1925)

Nummer 400 in ons klassement! Dat vraagt om een speciale song. Daarom vandaag het liedje dat op 1 stond in de USA precies vandaag....,maar dan 100 jaar geleden.

Ben Selvin was A&R manager voor heel wat platenlabels, en had daarmee behoorlijk wat te zeggen in de muziekindustrie. Daarnaast heeft hij heel wat bekende songs op zijn naam staan. Dan druk ik me overigens behoorlijk voorzichtig uit, want Ben is de 88ste meest gecoverde artiest uit de muziekgeschiedenis. Sweet Lorraine (meer dan 450 covers), Thou Swell (meer dan 250 covers) en I Cried for You (ongeveer 250 covers) zijn slechts 3 voorbeelden van de monumenten uit de muziekgeschiedenis die Selvin-originals zijn.

Wij gaan luisteren naar deze song die hij uitbracht onder de naam The Cavaliers. 

Qua lossless Hifi stereo mastering was het nog een beetje behelpen in 1925. Heel erg dynamisch vind ik dit strijkmuziekje nou bepaald niet: 4,5

The Cavaliers - Oh, How I Miss You To-Night : Zat al wat te gapen. Nu nog meer. 5,5

399. B.W. Stevenson - My Maria (1973)
Dit valt onder progressive country? Ik denk dat ik veel gelazer krijg met de boeren, burgers en buitenlui van MuMe als ik dit liedje mee laat doen in het 'Prog Ladder' spelletje.
Evenzogoed en/of desondanks kan ik dit, voor countrybegrippen, behoorlijk goed hebben.
7

400. The Cavaliers - Oh, How I Miss You To-Night (1925)
Nu doet mij dit wat slaperig en (stomme) filmisch aandoend deuntje bar weinig en schuurt het tegen het verveelde/vervelende aan, ik denk bij voorbaat dat ik het toch nog leuker vind dan de 100 jaar nieuwere nummer 1-hit.
[check: en inderdaad, dat irritante draakje haalt nog niet eens een 4]
4,5

400. The Cavaliers - Oh, How I Miss You To-Night (1925) : 5,5

Gast
geplaatst: vandaag om 15:51 uur

geplaatst: vandaag om 15:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.