MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Voorlopig 7,13 voor Two Sisters; plek 151.

403. Fisk Jubilee Singers - Oh Mary Don't You Weap, Don't You Mourn (1915)

Corpsballen! Deze universiteitsband is aangevraagd voor vandaag. Nee, niet het type "Zwemmen in Bacardi Lemon, bangalijsten of ander soort mensonterend gedrag-corpsballen" zoals we ze in Nederland kennen, maar een serieuze gospelgroep die in 1871 hun studie wilde financieren door wat geld op te halen met hun zangkunsten. Hun traditie wordt trouwens in ere gehouden en de Fisk Jubilee Singers bestaan nog steeds. Weliswaar met andere leden ondertussen, maar ik hoop dat dit al begrepen was....

I Ain't Goin' to Study War No More is veruit hun bekendste song en ondertussen al bijna 500 keer gecoverd, hun versie van Swing Low Sweet Chariot is officieel erkend door de US National Recording Registry en hun 3e bekendste song is als verzoekje ingediend. 

Zelfs met het knapperende haardvuurtje op de achtergrond klinkt dit wel indrukwekkend. 7,2

Ik zal maar niks vervelends zeggen over de geluidskwaliteit. Ik ben zowaar onder de indruk van de zangkunsten. Zou maar zo mijn favoriete plaat uit 1915 kunnen zijn: 7,9

De naam zei me heel vaag iets. Heb ik deze religieuze corpsballen een keer op tv gezien, of heb ik zelf soms ook niet iets van dit gezelschap in mijn collectie?
Dat laatste viel tegen, maar de teller stond net niet helemaal op nul: het resultaat was welgeteld een liedje op een verzamelaar, waarin het koor bewijst een kleine honderd jaar later vocaal nog steeds bijzonder fraai voor de dag te kunnen komen. Met idd hoogst vermoedelijk andere leden.

Ha, mijn geheugen liet me toch niet in de steek: ze zijn inderdaad een keer op tv geweest in een aflevering van Top 2000 A Gogo

7,2

The Kinks: 8.0
Fisk Jubilee Singers : 110 jaar oud. Waar blijft de tijd... 7.5

403. Fisk Jubilee Singers - Oh Mary Don't You Weap, Don't You Mourn (1915) : 8

Het gemiddelde volgt later, mijn vrouw en ik zitten al de hele dag op t terras in afwachting van het My Baby concert vanavond in Maastricht.

404. The Coasters - Along Came Jones (1959)

The Coasters wisten 6x de top 10 van de US Chart te bereiken, en een van die grote hits is voor vandaag aangevraagd. De aanvrager zei er zelf dit over:

"Along Came Jones - The Coasters (1959) uit de singlesbak van mijn ouders. Geweldig met al die vreemde stemmetjes. Jarenlang ook geen idee gehad waar het nou allemaal om ging. Om het kijken naar een cowboyfilm dus."

De 3 vette jaren waren trouwens voorbij voor de mannen na 1959. Ze wisten in de 60s nog maar sporadisch een (lage) hitnotering te bereiken en verdwenen langzaam maar zeker uit het muzieklandschap. Wij roepen ze weer even terug vandaag.

Geweldig ook dat paardenhoef trappelen. Net na Yakety Yak, Charlie Brown en That Is Rock & Roll. Een vierde plaats in The Coasters discografie is altijd nog een dikke: 8,9

Charlie Brown is leuk, verder heb ik niet zo veel met The Coasters.

6,5

404. The Coasters - Along Came Jones (1959) : 8

Fisk Jubilee Singers - Oh Mary Don't You Weap, Don't You Mourn: ik ben een Gospel liefhebber, maar dan de 'door merg en been-Gospel' van bijvoorbeeld een Mahalia Jackson. Dit nummer doet me niks in mijn gevoel. Wel interessant als historisch document, en het verhaal van de Fisk Singers is super interessant, maar dat mag ik allemaal niet meenemen in mijn beoordeling: 4

The Coasters - Along Came Jones: ik ben geen novelty song liefhebber. Af en toe een melig nummer vind ik leuk, maar niet te vaak. Along Came Jones vond ik lollig toen ik mijn eerste Coasters verzamelaar kocht, bij een 2e of 3e keer luisteren naar dat album werd dit nummer al snel geskipt. Leuk, maar ook heel snel heel erg irritant: 5,5

403. Fisk Jubilee Singers - Oh Mary Don't You Weap, Don't You Mourn (1915) ... 4
404. The Coasters - Along Came Jones (1959) .... 5.5

The Coasters : 7.0

Fisk Jubilee Singers - Oh Mary Don't You Weap, Don't You Mourn scoort 6,63 en belandt op plek 249.
The Coasters - Along Came Jones staat op plek 168 met 7,05.

405. The Orioles - Crying in the Chapel (1953)

In 1995 werden The Orioles opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame onder de noemer 'early influencers'. Sterker nog; er zijn veel muziekhistorici die deze groep niet enkel als 'influencers' zien, maar aanwijzen als de grondleggers van de Doo Wop en als pioniers voor de Rock and Roll. 

It's Too Soon to Know is een veel gecoverde Orioles song (onder andere Dinah Washington, Ella Fitzgerald en Etta James brachten een eigen versie uit). Ook Don't Go to Strangers wordt graag gebruikt als cover song (onder andere door Sarah Vaughan, Jackie Wilson en Paul Weller). Zelf coverden de Orioles ook heel wat songs, waaronder het nummer dat voor vandaag is aangevraagd.

Crying in the Chapel werd door Artie Glenn voor zijn zoon Darrell geschreven. Die scoorde er een 6e plek op de US Billboard mee. The Orioles maakten er hun eigen versie van en het zou hun grootste hit uit hun carrière worden.

404. The Coasters - Along Came Jones (1959)
Ik ben wel een liefhebber van novelty en deze is een heel lollige additie in dat segment.
Ondanks dat ik de naam The Coasters (natuurlijk) wel ken, heb ik volgens mij nooit de moeite genomen bewust naar hen te luisteren.
En Discogs is dan zó handig, want al blijk ik niks te hebben van The Coasters, ik zie dat ik minimaal acht verzamelaars heb waarop wel werk staat van The Coasters. Het blijken dan vooral 'Charlie Brown' (ook leuk!) en 'Yakety Yak' (ook al leuk!) te zijn, maar op Atlantic Rhythm And Blues 1947-1974 (Volume 4 1958-1962) staat o.a. ook dit nummer. Ja, ik ga meer van The Coasters luisteren.
8

405. The Orioles - Crying in the Chapel (1953)
Shaky schreef:
ik ben een Gospel liefhebber, maar dan de 'door merg en been-Gospel' van bijvoorbeeld een Mahalia Jackson. Dit nummer doet me niks in mijn gevoel. Wel interessant als historisch document, en het verhaal van [insert: The Orioles] is super interessant, maar dat mag ik allemaal niet meenemen in mijn beoordeling
4

The Coasters - Along Came Jones : 7,2
The Orioles - Crying in the Chapel (1953): 5,5

Tussen Doo Wop en pure Schmalz. Toch wel een vrij bekende classic. Ik ben er ook niet helemaal ongevoelig voer, maar na een minuut of 2 gaat het toch wat vervelen: 7,2

The Orioles : 8.5

405. The Orioles - Crying in the Chapel (1953) : 6,5

Ik deel het gevoel van EvilDrSmith en WendyVortex bij deze song, en ga er tussen in zitten qua waarderingscijfer:

5,5

(doe mij de Presley-versie maar)

6,24 plaatst The Orioles - Crying in the Chapel op plek 320.

406. Delia Derbyshire - Dr. Who Theme (1963)

De theme tune van deze legendarische televisieserie is de afgelopen 60 jaar heel vaak aangepast en opnieuw opgenomen, maar het was Ron Grainer die de originele versie schreef en het was Delia Derbyshire die het muziekstuk opnam in de BBC sound effects studio in 1963. Het was voor het eerst dat een televisieserie een theme tune kreeg die elektronische muziek bevatte.

Delia was een pionier op het gebied van elektronische muziek en beïnvloedde latere artiesten als The Chemical Brothers en Aphex Twins. Ze had nog veel meer successen kunnen behalen, ware het niet dat haar alcoholisme haar carrière zwaar in de weg stond. In 2001 overleed ze aan de gevolgen van haar verslaving.

Doctor Who dus. Dokter wie? Onze eigen EvilDrSmith die ons dit nummer aanbied.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:26 uur

geplaatst: vandaag om 17:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.