MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
Isley Bros.: 7

425. Jean Shepard - A Satisfied Mind (1955)

Ruim twintig jaar lang was deze dame een succes in de countryhitlijsten. Op jonge leeftijd begon ze een countrygroep die enkel uit vrouwen bestond. Dat gaf haar de nodige aandacht en toen ze 18 werd kreeg ze via Hank Thompson een platencontract.

In 1953 scoorde ze meteen twee grote hits. Het waren thematische songs over geschreven brieven door ene John. A Dear John Letter bereikte de 4e plek in de chart en de follow-up single Forgive Me, John bereikte plek 24. Het zouden de enige top 40-hits zijn in haar carrière wat betreft de reguliere hitlijst. Op de country chart was ze veel succesvoller en bleef ze tot 1978 hits noteren.

A Satisfied Mind werd gezongen door onder anderen Ella Fitzgerald, Mahalia Jackson en Joan Baez. Wij gaan luisteren naar de country versie van Jean.

Beetje te bekend liedje (en al geen echte favoriet) met barpiano (die dan ook soms weer een tijd verdwijnt). En Jean Shepard heb ik nooit leuk gevonden. Die jaren 50 countrydames klonken allemaal net wat te schel.
Ik ben tamelijk een sucker voor country, maar ik laat het hier bij een 5,8

Jean Shepard - A Satisfied Mind: 5,5

425. Jean Shepard - A Satisfied Mind (1955) : 7,5

Terug van vakantie, dus zelf ook een paar songs inhalen. De gemiddeldes volgen allemaal vanmiddag/vanavond bij het posten van de nieuwe song.

Het Cocktail Trio - Mijn boemerang: 3
The Isley Brothers - Who's That Lady: 7
Jean Shepard - A Satisfied Mind: 7

-The Zombies - Tell Her No... 7
-Napo de Mi Amor Et Ses Black Devil's - n'bo eyadema... 6
-Het Cocktail Trio - Mijn boemerang... 4
-The Isley Brothers - Who's That Lady... 7
-Jean Shepard - A Satisfied Mind... 5.5

De gemiddeldes van de afgelopen dagen:

423. Het Cocktail Trio - Mijn boemerang: 5,3 (plek 412)
424. The Isley Brothers - Who's That Lady: 7,0 (plek 190)
425. Jean Shepard - A Satisfied Mind: 6,7 (plek 253)

426. We All Together - Hey Revolution (1972)

Deze Peruaanse rockband won de Groep van het Jaar-prijs is Peru dankzij de song waar wij vandaag naar gaan luisteren. Ze zijn ook opgenomen in de National Institute of Culture en mogen toch wel tot de top van Peruaanse rockmuziek gerekend worden. 

Leadzanger Carlos Guerrero was helemaal idolaat van de Beatles en dan specifiek van McCartney. Veel van de songs die de band opnam, waren dan ook covers van de kevers of van Paul's solowerk. Soms werden de songs vertaald naar het Spaans, soms werden ze in het Engels gecoverd. 

Wij gaan luisteren naar hun prijsnummer.

Jean Shepard: 8.5
We All Together: 8.5

Waarom nou niet gewoon in het Spaans? Revolución klinkt toch veel beter? Hadden ze tekst dan ook iets beter kunnen maken: evolution, solution, kom op zeg! A esta señora no le parece tan malo, pero le gustaría que su revolución fuera un poco más amenazante, atrevida y convincente. Si no tengo la oportunidad, no quiero formar parte de tu revolución: 7,3

6,3

Geen al te verheffende uitvoering.

Jean Shepard: 5
We All Together: 6.7

We All Together - Hey Revolution : 6,6

426. We All Together - Hey Revolution (1972) : 6,5

Vanwege Charles Mingus en in mindere mate Thelonious Monk, postpunk en metal, even links laten liggen, om de draad nu weer op te pikken.

421. The Zombies - Tell Her No (1964)
Dit liedje kende ik niet van The Zombies en ik heb er niet veel aan gemist. Sterker: voor mijn waardering voor deze band was het misschien beter geweest als ik het nog steeds niet zou kennen.
Laat ik het voor de 64e keer dan maar zeggen: No. Komt ook beter overeen met het jaar van opname.
4,8

422. Napo de Mi Amor Et Ses Black Devil's - n'bo eyadema (1974)
In het spelletje 'Reis rond de wereld' heb ik, door drukte of vergeten (?), een editie niet meegedaan en dat was toen o.a. Togo aan de beurt was. Jammer, want als ik deze artieste was tegengekomen én ze hadden meer uitgebracht dan twee singletjes, dan had het zeker kans gemaakt om in mijn Top 20 te eindigen. Lekker hoor. Al geef ik het commentaar van wendyvortex bij dit liedje gelijk en had het nog wel een paar minuten langer mogen door jammen. Het klinkt dan ook als een edit om het nog op een singletje te weten te persen.
7,4

423. Het Cocktail Trio - Mijn boemerang (1962)
Ha, mijn favoriete Nederlands(talig)e band van vóór 1965. Ik heb dezelfde favorieten als Wendy, captain scarlet, Kees-Jan en Justus18. Zou een Greatest Hits-spelletje voor het Cocktail Trio een haalbare kaart zijn? Dat zou wel heel curieus zijn.
Dit singletje ontbreekt helaas nog in mijn collectie (ik heb er inmiddels twintig, maar ze hebben er een veelvoud van gemaakt), maar ook dit is weer een lollig novelty-moppie. Te leuk om lullig te zijn.
Dit blijkt het origineel te zijn. Nog leuker van de lulligheid!
7,5

424. The Isley Brothers - Who's That Lady (1964)
Bevalt me ook prima. Hun 70s versie ook nog even geluisterd en ik snap dat die versie de hit werd, maar ik vind het origineel fijner, want minder glad, smooth en gelikt. Alhoewel dat instrumentale tweede deel wel verdomd lekker is: nouja, eigenlijk appels met peren vergelijken.
7,5

425. Jean Shepard - A Satisfied Mind (1955)
Ha, weer zo'n traditioneel countrydeuntje dat me aan mijn reet zal roesten. En dan ook nog zo'n afgeknepen stem. Als zelfs wendy er maar ternauwernood een bleke voldoende aan weet te geven, dan weet je eigenlijk al genoeg (al had ik daardoor nog iets veel beroerder verwacht). Zonder te weten of ik hun versies überhaupt ken: geef mij de uitvoeringen maar van Ella Fitzgerald, Mahalia Jackson en Joan Baez. Een bleke onvoldoende.
5,2

426. We All Together - Hey Revolution (1972)
Ah, deze kan ik me nog vaagjes herinneren van het 'Reis rond de wereld'-spelletje. Ik beoordeelde die plaat met een 3*. Niet echt indrukwekkend, maar ook niet teleurstellend. Dat geldt ook specifiek voor dit liedje dat mogelijk een van de betere nummers is van het album.
6,7

Ik snap die critici in Peru wel, goed gehoor daar.

8,5

7,3 voor We All Together - Hey Revolution en dat betekent plek 124.

Herfst! Het zat er een keer aan te komen he. Vandaag nog steeds behoorlijk warm en zonnig, maar eind deze week is het gewoon weer lekker ouderwets scheiss-weer. De herfstvakantie zit erop in het zuiden van het land, de rest van het land is deze week aan de beurt, en hier in ons topic gaan we ons ook een weekje focussen op het huidige jaargetijde.

Themaweek:
Herfst

427. Roger Williams - Autumn Leaves (1955)

Waar begin je met het kiezen van een versie van deze evergreen? Bijna 2000 officiële versies zijn er uitgebracht van dit nummer waarvan de oudste uit 1946 dateert en de nieuwste uit de lente van dit jaar. De kans is dan ook groot dat iedereen wel een andere versie als favoriet heeft (zo is de Tom Jones versie mijn favoriet). 

Ik heb de keuze gemaakt om de in verkoopcijfers/grootste hit variant favoriete versie van het volk te kiezen. Roger Williams was een van de populairste en succesvolste pianisten van rond de helft van de 20e eeuw. Met maar liefst 38 hitalbums is hij niet weg te denken uit de muziekgeschiedenis. Born Free (dijk van een song, ook in tig versies) was een nummer 1-hit voor Roger op de AC Chart, en Autumn Leaves werd een nummer 1-hit op de reguliere US chart.

Uit alle versies die er gemaakt zijn, gaan wij dus luisteren naar de hitversie van deze voormalige bokser uit het leger. 

Deze pianist is wel aardig aanwezig: tingelingelingelingetingelingelingeling. Doet me een beetje denken aan zo'n cartoon met Daffy Duck op de piano. Maar ik vind het best leuk hoor: 7,4

Nummer doet me sterk denken aan een film waarin een ziek jongetje door het raam naar
buiten keek waar een boom 1 voor 1 haar bladeren laat vallen.

7

Geef mij Cannonballs meesterwerk maar. Dit piano riedeltje vind ik vrij lullig.

6,0

427. Roger Williams - Autumn Leaves (1955) : 5,5

6,75

Waar was ik gebleven?

422. Napo de Mi Amor Et Ses Black Devil's - N'bo Eyadema (1974)

In een land waar het vrijwel nooit herfst is. De inspiratie voor dit lied in de Ewe-taal was de viering van de Togolese Bevrijdingsdag in 1972.Dat is niet de Togolese Onafhankelijkheidsdag, maar de datum waarop president Eyadéma in Togo aan de macht kwam — het gevolg van een stammenstrijd.

Eyadéma van de noordelijke Kabiyé-stam had inmiddels twee eerdere presidenten van de zuidelijke Ewe-stam afgezet. President Mobutu kwam op dat feestje vertellen dat heel Afrika op een dag ooit een eenheid zal zijn.
7

Gast
geplaatst: vandaag om 21:05 uur

geplaatst: vandaag om 21:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.