MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Oldies but goodies - meter

zoeken in:
The Crickets - He's Old Enough to Know Better:

Niet onaardig, maar vanwege de nogal saaie orkestrale begeleiding mij niet meer waard dan 'n 6,5
Zag trouwens dat de rest van het album overwegend uit covers bestaat.

Klinkt als The Everly Brothers,
The Crickets: 7.0

6,0

553. Jules de Corte - Het leven is (1955) : 7

554. The Crickets - He's Old Enough to Know Better (1962) : 7,5

Wat missen zij Buddy Holly zeg.

6

The Crickets - He's Old Enough to Know Better scoort 6,5 en staat op plek 392.

555. Georges Brassens - Je me suis fait tout petit (1956)

Georges Brassens uit Sète. Ik heb echt 0 kennis van de Franse topografie, nog nooit gehoord van Sète, dat ligt in Hèrault (nooit van gehoord) in de regio Occitanië (nooit van gehoord). Dat ligt helemaal in het zuiden (wel van gehoord) van Frankrijk (ook van gehoord).

Georges had het moeilijk als schrijver en vertolker van chansons. Het is dat hij een echte volhouder was en veel steun van vrienden had, anders had hij het allang opgegeven ergens in de eerste tien jaar die hij totaal onsuccesvol en onbekend had moeten doorbrengen. Toen hij eenmaal zijn "big break" had gehad in het cabaretgezelschap van Patachou ging het snel. Patachou kocht meerdere chansons van Georges, maar spoorde hem aan het zelf opnieuw te proberen. 

Hij groeide uit tot een van de meest geliefde chansonniers aller tijden en staat bekend om zijn recht-voor-zijn-raap teksten, eenvoudige song constructies en voor het opkomen voor de vergeten en genegeerde figuren in de samenleving.

8.5
Mooi!

7,5

Georges Brassens - Je me suis fait tout petit :

op enkele uitzonderingen na geen groot fan van het Franse Chanson.
Bovendien kan ik er, mede door mijn beperkte kennis van de Franse taal, geen touw aan vast knopen waar ie 't nou precies over heeft.
Maar vanwege de fraaie melancholieke muzikale begeleiding nog 6,5

555. Georges Brassens - Je me suis fait tout petit (1956) : 7

5,5

Het gemiddelde volgt morgen.

Themaweekend vrouwennamen:

Dit thema is al een tijdje niet meer voorbijgekomen, dus het is de hoogste tijd om deze Oldies but Goldies klassieker van stal te halen. In deze 7e editie van dit thema gaan we deze keer luisteren naar "Angelina".

556. Styvar Manor - Angelina (1969)

Veel obscuurder dan dit gaat het niet worden. Styvar Manor heeft slechts 3 singeltjes voor Polydor opgenomen. Zoals deze Angelina, geschreven door Dougie Wright (drummer) en Vic Flick (gitarist). Het B-kantje van deze single, A Place to Hang Your Hat, werd door Styvar zelf op papier gezet.

Voor of na die drie singletjes? Geen idee. Sterker nog, die andere twee singles zijn nooit officieel gedocumenteerd. Ze zijn er wel, want ze zijn verkrijgbaar via o.a. Discogs, maar officieel zijn ze niet terug te vinden. Gek he. 

In 2021 heeft producer Peter Vine de single Angelina opnieuw uitgebracht, maar van Styvar Manor heeft niemand ooit meer iets gehoord, althans.. wij niet. Zijn familie wel, hoop ik.

Heerlijk. Totaal onbekende obscure nooit meer iets van gehoorde artiesten: ze horen net zo goed in dit topic thuis als de grote klassiekers. 

6,5

554. The Crickets - He's Old Enough to Know Better (1962) 5
555. Georges Brassens - Je me suis fait tout petit (1956) 6
556. Styvar Manor - Angelina (1969) 6,8

6.25

Bijna lachwekkend...
5.8

6,5

556. Styvar Manor - Angelina (1969) : 7

Exemplarisch gevalletje 'onbekend is onbemind'. Prima plaat.

7,25

Georges Brassens: 8.0
Styvar Manor: 7.5

Het valt weer aardig stil in dit topic. De gemiddeldes volgen later als er hopelijk wat stemmen bij zijn gekomen.

Themaweekend vrouwennamen:

#7 Angelina

557. Tino Rossi & Orchestre dir. Raymond Legrand  - Angelina (1947)

Tino Rossi, klinkt als een gastartiest tijdens een concert van De Toppers, maar dat is absoluut niet het geval. Deze Fransman was een grote artiest in de eerste helft van de 20e eeuw. Meer dan 1000 songs heeft hij opgenomen en hij was te zien in allerlei operettes en films. Dat hij, naast populaire muziek, ook veel in operettes te zien en horen was is niet gek; de man had een bereik van drie octaven.

Niet enkel in Frankrijk of Europa wist Tino populariteit te vergaren; hij was een van de eersten die miljoenen platen over heel de wereld verkocht. Het zou tot aan Elvis Presley duren voordat die populariteit gecombineerd met verkoopcijfers geëvenaard zou worden.

Kennen wij hem? Jazeker! Al is het alleen al van Petit Papa Noël, veruit het bekendste Franse Kerstlied ooit. Geen Kerst voor ons vandaag, maar Angelina.

Styvar Manor - Angelina :
Weet niet precies waarom , maar komt bij mij over als 'n haastklusje op de automatische piloot. 6,2

Tino Rossi & Orchestre dir. Raymond Legrand - Angelina (1947):
Jeugdsentiment !
Mijn peettante waar ik als kleuter regelmatig mocht logeren had deze op 78 toeren.
Kon hier geen genoeg van krijgen. Feest van herkenning . 8

Tino Rossi & Orchestre dir. Raymond Legrand : 5.5

7,0

Ik vergiste me en dacht dat dit het originele was , het is ook zo oud.
Kon hem alleen van wat blijkt, het origineel Louis Prima ,die is magnifiek.

Mooie uitvoering 8 .

Gast
geplaatst: vandaag om 08:51 uur

geplaatst: vandaag om 08:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.