MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:

Trash: 9,5

7,5

Een beetje Suede by-the-numbers. Blijft goed, maar de magie van de eerste 2 albums ontbreekt.
De b-kant is dan wel weer fantastisch en met By The Sea het beste uit de Coming Up-periode.

#45: Blur – Charmless Man (1996)
Dat ge-nananana is werkelijk te stompzinnig irritant zeikerig voor woorden. Ja, het zal vast de bedoeling zijn, maar het is kokend bloed onder mijn nagels.
Gelukkig is de clip, wederom, wel weer grappig. Dat moment op 2'37" is zó terecht, ik zou het ook gedaan hebben.
4

#46: Oasis – Champagne Supernova (1996)
Ja, mooi nummer. Sterk zelfs. Erg sterk. Waarom is het zeikerige 'Wonderwall' of het niet meer dan aardige 'Don't Look Back In Anger' zulke klassiekers geworden en deze niet? Massa is traag, heeft een korte aandachtsspanne en een slechte smaak.
8,5

#47: Suede – Trash (1996)
In het Top 40-spelletje werd afgelopen weekend Anastacia nogal afgezeken om haar knauwerige stem. Vergeleken met Brett Anderson zingt Anastacia zuiverder dan Maria Callas. Godskolere, hier maakt hij er in het openingscouplet helemaal een potje van. Zijn stem klinkt hier als de songtitel langs de stoeprand aan Coronation Street.
Het liedje klinkt verder ook vrij lafjes en lopende-britpop-band-werk. I'll admit: al groeit het nummer wel iets na meerdere keren beluisteren. En de melancholische toonzetting trekt het nog net op naar een kleine voldoende (want ik houd nu eenmaal meer van melancholie dan van heppie-de-peppie)
6

Trash 8,3

Suede - Trash 6

Destijds was dit mijn eerste kennismaking met Suede en toen dacht ik al, wat zingt die man raar.
Pas veel later hoorde ik eerdere nummers van ze, die ik wel kon waarderen.

5,5

Wij vinden Trash allesbehalve rommel!

11. Suede - The Wild Ones (8,192 25 stemmen)
12. Oasis - Supersonic (8,182692308 26 stemmen)
13. Oasis - Don't Look Back In Anger (8,172 25 stemmen)
14. Suede - We Are The Pigs (8,14375 24 stemmen)
15. Suede - Trash (8,076086957 23 stemmen)
16. Blur - To The End (8,04375 24 stemmen)
17. Pulp - Sorted For E's & Wizz (7,974 25 stemmen)
18. Blur - Girls & Boys (7,9625 28 stemmen)
19. Suede - So Young (7,962 25 stemmen)
20. Suede - Metal Mickey (7,902 25 stemmen)

21. Pulp - Something Changed (7,897272727 22 stemmen)

#48: Suede – Beautiful Ones (1996)

Nieuwe Suede-gitarist Richard Oakes bleek ook nog eens een natuurtalent te zijn in hits schrijven: de riff van Beautiful Ones was één van de eerste dingen die hij aanbracht bij zijn nieuwe band, en dateert al van jaren eerder.

Gelukkig maar voor de beste jongen, want bassist Mat Osman had hem bij het aantreden gewaarschuwd “dat hij hem een oplawaai zou geven als hij geen top 10-singles zou weten te schrijven”. Dat was trouwens ook de werktitel van dit nummer, ‘Oplawaai’ (vrij vertaald uit het Engels ‘Dead Leg’).

En ja hoor, het werd de tweede top 10-hit op rij voor Suede. Ach, laat ik het nu al verklappen: alle singles van Coming Up zouden de Britse top 10 halen.

Ik begin trouwens ook te vermoeden dat britpop in IJsland groter was dan in Engeland, want daar geraakte Beautiful Ones zelfs tot nummer 1!

Nog wat lekkerder dan Trash.
Hun Shiny Happy People.

10

Anthem.

7,5

Wederom een goed in elkaar stekende poprocksingle, maar ik mis de intensiteit van de eerste twee platen toch wel een beetje.

Suede – Beautiful Ones 6

Ik krijg bij Suede anno 1996 altijd het gevoel alsof ik naar de Spice Girls aan het luisteren ben. Enerzijds wel vermakelijk en in ieder geval niet saai. Anderzijds niet echt iets om uit mezelf regelmatig op te zetten.

EvilDrSmith schreef:

Waarom is het zeikerige 'Wonderwall' of het niet meer dan aardige 'Don't Look Back In Anger' zulke klassiekers geworden en deze niet?

Euh, ik weet niet op welke planeet jij leeft, maar tuurlijk is dit een klassieker. Tuurlijk wel. Ubergigaklassieker zelfs.

Een 9 voor Beautiful Ones, ArthurDZ. Killer riff!

7,5

Half bonuspunt voor het gelalala in de laatste minuut.

Ik voorspel weer een 4 van EvilDrSmith en zijn rare oren.

Beautiful Ones: 10

7,25

Kwart minuspunt voor de tweede helft van het gelalala.

8,7
Geweldig popsong natuurlijk.
Maar ik hoor Suede toch liever minder bubblegum.

#48: Suede – Beautiful Ones: 8,0

8,75

Johnny Marr schreef:
Euh, ik weet niet op welke planeet jij leeft, maar tuurlijk is dit een klassieker. Tuurlijk wel. Ubergigaklassieker zelfs.
Ik leef op SN 2003fg.
Breaky breaky, are you receiving me?

Geweldig creatieve vondst om het liedje af te sluiten met een volle minuut ge-
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la, oh
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la, oh
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la, oh
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la, oh
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la, oh
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la
La, la, la, la, la, oh
Hoe verzinnen ze het toch? De Bachs, Beethovens en Beatles van de Britpop. (na Hey Jude is elke ge-nanana of ge-lalala overbodig geworden)

Desondanks gelukkig beter dan REM's Shiny Happy People, want de energie van het nummer bevalt me wel.
6,5 (ik zal mijn Mister Spock-oren eens laten uitspuiten. Was het liedje een minuut eerder afgelopen, dan was het een 7 geworden)

Een interessant moment op 0'33" van de videoclip.
Dat nummer van die band had ik al heel lang niet meer gehoord.
Fijne tip van Suede!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:20 uur

geplaatst: vandaag om 22:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.