MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:

Wederom een topnummer van Coming Up.

9,5

Ster? Hier toch eerder middenmoter.

31. Blur - For Tomorrow (7,738636364 22 stemmen)
32. Suede - The Drowners (7,685185185 27 stemmen)
33. Pulp - Countdown (7,65 24 stemmen)
34. Oasis - Wonderwall (7,628571429 28 stemmen)
35. Blur - Song 2 (7,627083333 24 stemmen)
36. Oasis - Morning Glory (7,624 25 stemmen)
37. Suede - Filmstar (7,529545455 22 stemmen)
38. Pulp - Mis-shapes (7,51 25 stemmen)
39. Blur - Country House (7,504166667 25 stemmen)
40. Oasis - Cigarettes & Alcohol (7,477272727 22 stemmen)

41. Blur - She's So High (7,442962963 27 stemmen)

#56: Blur – M.O.R. (1997)

Tijdens de opnames van Lodger waagden David Bowie en Brian Eno zich aan een experiment: zoveel mogelijk bruikbare nummers schrijven met dezelfde akkoordenprogressie. Boys Keep Swinging en Fantastic Voyage waren twee van die nummers, en de enige twee die de plaat haalden.

Tijdens de opnames van hun titelloze plaat besloot Blur dit experiment verder te zetten, met M.O.R. als het resultaat. Bowie en Eno werden netjes aan de credits toegevoegd. Ook hierin onderscheidden zij zich dus van hun grote rivalen Oasis

Op de b-kant vinden we trouwens een remix van albumtrack Movin’ On door ene William Orbit. Hmmm klinkt best goed, misschien is het een idee om in de toekomst eens nauwer samen te werken met deze man?

5

Alvast mijn excuses aan Arno, maar dit vind ik hun minste single uit de 90's.

Filmstar: 7
M.O.R.: 6

7,25

Nu begrijp ik eindelijk waarom Fantastic Voyage me altijd een beetje gekunsteld voorkwam.

Voor M.O.R. een 7,0

6,5
Waarom ze deze uitbrachten in plaats van You’re So Great of Death of a Party is mij een raadsel.

thetinderstick schreef:
6,5
Waarom ze deze uitbrachten in plaats van You’re So Great of Death of a Party is mij een raadsel.

Dat zijn de besten van het album idd

Deze is niet best idd

6,3

#56: Blur – M.O.R.: 7,0

Oasis - Champagne Supernova 5

Oasis - D'You know what I mean 6
(valt me nu op hoe 1 van de slechtste nummers aller tijden hier op lijkt-Fly away van Lenny Kravitz)

Suede - Filmstar 7,7

Blur - M.O.R. 4,5

Blur – M.O.R. 5.5

Redelijk matig idd. Wel beter dan Filmstar.

6,7

M.O.R.: 8.3

thetinderstick schreef:
6,5

Die laatste was wel een promo dacht ik. Had best een grote release verdiend.

Blur – On Your Own 3,2
Oasis – D’You Know What I Mean 6,7
Blur – M.O.R. 5,3

M(iddle)O(fthe)R(oad)? Eerder S(taart)V(ande)L(ijst) wat ons betreft!

51. Oasis - D'You Know What I Mean (6,973913043 23 stemmen)
52. Oasis - Roll With It (6,934 25 stemmen)
53. Blur - Sunday Sunday (6,886956522 23 stemmen)
54. Blur - Chemical World (6,852173913 23 stemmen)
55. Blur - Bang (6,584782609 23 stemmen)
56. Blur - MOR (6,579411765 17 stemmen)

#57: Oasis – Stand By Me (1997)

Het lijkt tegenwoordig zo absurd, maar Be Here Now werd bij verschijnen in augustus 1997 door de pers de hemel ingeprezen tot Sgt. Pepper-achtige hoogtes. Morning Glory was door hen lauw onthaald, de fout om Oasis te onderschatten wilde men duidelijk geen twee keer maken. Dus overschatting werd hun deel?

Fans stonden op de dag van release in ieder geval uren in de wachtrij, zelfs een jonge, semi-nuchtere Pete Doherty schoof vrolijk mee aan. Het is nog steeds de snelstverkopende plaat ooit in Groot-Brittannië, heb ik me ooit eens laten wijsmaken.

Toen Stand By Me als tweede single werd uitgebracht, was er nog geen vuilte aan de lucht voor Oasis, en het liedje kwam vlotjes op de 2de plek in de Charts terecht (Candle In The Wind ’97 was die herfst ongenaakbaar).

Delen van de tekst zijn gebaseerd op Noel’s ervaringen toen hij nog maar net van Manchester naar Londen was verhuisd, vlak voor de doorbraak van Oasis. “When I first moved to London me mam kept on ringing up and asking was I eating properly. Yes, Mam. So I tried to cook a Sunday roast and puked up for two days with food poisoning. It was back to Pot Noodles after that."

6,5

Kan er op zich zeker mee door, maar een album geleden kregen we nog krakers als Some Might Say en Don't Look Back In Anger voorgeschoteld, daar komt deze toch heel ver achter.

7,2 best oké idd

Deze zwaar aangezette track altijd goed kunnen waarderen.

8,25

Blur: 6
Oasis: 7.5

8

Heerlijk. De singles van Be Here Now zijn eigenlijk toch wel toppers, in hindsight.

Johnny Marr zal het wel weten, dus ik gooi er gewoon een halfje bovenop:

5,5

6,4

Beste nummer van Be Here Now
8,0

Gast
geplaatst: vandaag om 04:40 uur

geplaatst: vandaag om 04:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.