MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:
#57: Oasis – Stand By Me: 8,5

Stand By Me: 6,5

Blur – M.O.R.: 7
Oasis – Stand By Me: 8,1

Oasis – Stand By Me 4

DjFrankie (moderator)
Oasis 3

M.O.R. 5,5
Stand By Me 8,0

Hangen en wurgen

7,0

inhaal

Pulp - Something Changed 7,5

Oasis een 7.5

8
Een track van hen die ik niet al te vaak hoor en daarom juist goed scorend vandaag

Blur – M.O.R.: 7,1
Oasis – Stand By Me: 8,2

De onderkant van de lijst wordt verder bijgespekt.

51. Oasis - D'You Know What I Mean (6,973913043 23 stemmen)
52. Oasis - Roll With It (6,934 25 stemmen)
53. Oasis - Stand By Me (6,893181818 22 stemmen)
54. Blur - Sunday Sunday (6,886956522 23 stemmen)
55. Blur - Chemical World (6,852173913 23 stemmen)
56. Blur - Bang (6,584782609 23 stemmen)
57. Blur - MOR (6,545238095 21 stemmen)

#58: Pulp – Help The Aged (1997)

In november 1997 konden fans van Pulp hun geluk vast niet op: eindelijk, na een kleine twee jaar, weer nieuw materiaal van hun favoriete band!

Het contrast tussen Common People en Help The Aged als eerste singles kan tellen. Geen catchy sarcasme, maar een trager geluid met een tekst over ouder worden. Ook voor Pulp hoefde britpop niet meer zo.

Omdat het een nieuwe Pulp was, bereikte het toch de top 10, maar volgens drummer Nick Banks kreeg hij langs alle kanten het gevoel dat mensen zoiets hadden van, ‘het is wel goed hoor, maar het is geen nieuwe Disco 2000’.

Gitarist van het zo goed als eerste uur Russell Senior vond dit nummer alvast zo vreselijk, dat hij de band uiteindelijk verliet vlak voor diens release. Zal het er bij ons ook zo dramatisch aan toegaan of kunnen wij het nummer beter hebben?

7,5

Sterk, maar op het fantastische This Is Hardcore een middenmoter wmb.

Dan ben je een Senior en dan heb je toch problemen met Help the Aged. Misschien vermoedde hij toch enig sarcasme?

7,75

8,2 goeie tekst

#58: Pulp – Help The Aged: 7,0

7,5

Even wat inhalen

#51: Suede – Lazy (1997)
Toepasselijk getiteld.
5

#52: Blur – Song 2 (1997)
Gewoon lekker raggen. Hadden ze vaker moeten doen. Catchy garagerock met pakkende gitaarhook. Blur is een betere garagerock- of psychedelische rockband dan een Britpopact.
8

#53: Blur – On Your Own (1997)
Oh, al moet ik zeggen dat me dit ook best bevalt. Veel gekke geluidjes, muzikale fratsen en kekke energie. En heeft de zanger naar Rudeboy gekeken?
7,4

#54: Oasis – D’You Know What I Mean (1997)
Ideeënarmoede of niet, ik vind de gedragen sfeer prima en dit bevalt me stukken beter dan menig megahit. Lekker gitaarwerk ook. Liever een morsecode dan je stuklopen tegen een wondermuur.
7,5

#55: Suede – Filmstar (1997)
Hé, is Brett naar de kapper geweest en is hij eindelijk verlost van zijn Philip Oakey-haircut? Staat hem goed! De stevigere sound de band ook. Alleen schuurt het nog steeds met zijn timbre.
6,8

#56: Blur – M.O.R. (1997)
De cijfers voor Blur dalen op deze pagina, maar bij mij stijgen ze. De halfbakken Madnessvibe van weleer is volledig verdwenen. Misschien omdat 50Tracks' verhaal gaat over Bowie & Eno, maar ik moet een beetje aan Bowie's 'Jean Genie' denken (qua zang/koortjes), maar met nog ruiger gitaarwerk. Als je het gitaarwerk isoleert, dan had het net zo goed van een metalband afkomstig kunnen zijn. Ik snap wel waarom Blurfans dit niet zo trekken. De clips blijven andermaal erg leuk om te kijken.
7,6

#57: Oasis – Stand By Me (1997)
Dit is mij weer veel te drammerig en wonderwallerig.
Na het eerste refrein wilde ik 'em uitzetten. En het duurt maar en het duurt maar...
5

#58: Pulp – Help The Aged (1997)
Ha, eindelijk weer eentje van de beste en meest consistente Britpopband. Dat ben ik nu inmiddels te weten gekomen dankzij dit spelletje, waarvoor dank ArthurDZ.
...
Eh, nu schreef ik deze zin voordat ik het liedje beluisterde. Misschien is mijn dank toch wat voorbarig.
6

Gast
geplaatst: vandaag om 20:38 uur

geplaatst: vandaag om 20:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.