MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:
Babies: 8

Metal Mickey duikt inderdaad nog net onder de 8, maar niet getreurd, Babies verzamelt een monsterscore en had sowieso de nummer 1-positie overgenomen!

En zo ziet onze eerste top 10 er zo uit:

1. Pulp - Babies (8,544736842, 19 stemmen)
2. Suede - Metal Mickey (7,993181818, 22 stemmen)
3. Blur - There's No Other Way (7,760869565, 23 stemmen)
4. Suede - The Drowners (7,75, 24 stemmen)
5. Pulp - Countdown (7,67, 20 stemmen)
6. Blur - She's So High (7,4224, 25 stemmen)
7. Pulp - OU (Gone, Gone) (7,1, 21 stemmen)
8. Pulp - My Legendary Girlfriend, 7,084782609, 23 stemmen)
9. Blur - Popscene (7,036842105, 20 stemmen)
10. Blur - Bang (6,555263158, 19 stemmen)

#11: Pulp – Razzmatazz (1993)

Mensen die alleen Pulp’s singles kochten (dat waren er in die tijd waarschijnljk 8 ofzo) zouden nog bijna gemist hebben wat voor een giftige tong Jarvis soms kon hebben. Dat veranderde met Razzmatazz, de derde en alweer laatste single die Pulp uitbracht bij Gift. “The trouble with your brother/He's always sleeping with your mother/And I know that your sister/Missed her time again this month”. Ouwch.

Ondanks de inktzwarte tekst werd het liedje wel gewoon de eerste Pulpsong in de Britse charts, met een bescheiden 80ste positie als piek. Niet hoog, maar het was hun 11de single sinds 1983 dus de champagne zal alsnog wel ontkurkt zijn, vermoed ik! Ook de pers was weer lovend, destijds en nu nog steeds, in zowel de rankings van NME als Stereogum staat deze in de top 5 beste Pulp-songs.

Jarvis biechtte jaren later overigens op dat het ex-vriendinnetje dat hij hier zo hatelijk door de mangel haalde op een echt ex-lief van hem gebaseerd is (met – hopelijk – de nodige dichterlijke vrijheden). Het schrijven van het liedje zal goede therapie geweest zijn, maar toen de woede en de haat rondom haar eenmaal waren gaan liggen, zat hij wel nog met Razzmatazz en geneerde de tekst hem eerder. Helemaal ongemakkelijk werd het toen hij haar een paar jaar na release eens toevallig tegenkwam op straat, maar gelukkig zou ze ermee hebben kunnen lachen, volgens Jarvis.

9

De tekst is opnieuw een blikvanger, maar het beste aan dit nummer is voor mij de heerlijke opbouw naar het explosieve refrein, en dat refrein zelf natuurlijk ook.

Mss wel mn fave van Pulp

10

"Am I talking to fast or are you just playing dumb"

Dit nummer was ook een grote inspiratie voor Louis van Gaal, die niet lang hierna een soortgelijke uitspraak zou doen.

Verder misschien wel hun beste nummer dat niet op Different Class staat.

10

Babies een 6.9

Razzmatazz een 7.5

Razzmatazz 9

Kende deze en ‘Babies’ wel maar dit spel is een mooie kans voor wat nauwkeurigere beluistering en hernieuwde waardering. Pulp stond voor aanvang in mijn boekje al het hoogst aangeschreven van dit viertal bands, en deze tracks bevestigen dat eigenlijk volledig.

Babies. 8,5
Razzmatazz 9,5

Tja, Pulp, wel lekker maar meestal meer ook niet bij mij.

7,2

Pulp – Babies 6,7
Pulp – Razzmatazz 6,9 (duidelijk beter dan Babies)

8,5 voor Razzmatazz
Sterke single weer, al vond ik Babies nog net iets leuker.

Leuk om deze pre-Different Class Pulp te (her)ontdekken.

Okay, mijn eerste gedachte was wat naïef toen ik de songtitel zag staan. Is het niet een glamrockcover van, kom... The Sweet? Of nee, van Nazareth.
Oh nee, natuurlijk niet, gekkie. Dat zou toch wel curieus geweest zijn. Nouja, waarom ook niet? Had ik mogelijk leuker gevonden van dit nummer, al vind ik dit best een prettig liedje.
(dat nummer van Nazareth heet trouwens 'Razamanaz')

7,1

Pulp - Razzmatazz: 9,8

Razzmatazz kan Babies net niet van de troon stoten.

1. Pulp - Babies (8,384090909, 22 stemmen)
2. Pulp - Razzmatazz (8,304761905, 21 stemmen)
3. Suede - Metal Mickey (7,993181818, 22 stemmen)
4. Blur - There's No Other Way (7,760869565, 23 stemmen)
5. Suede - The Drowners (7,75, 24 stemmen)
6. Pulp - Countdown (7,67, 20 stemmen)
7. Blur - She's So High (7,4224, 25 stemmen)
8. Pulp - OU (Gone, Gone) (7,1, 21 stemmen)
9. Pulp - My Legendary Girlfriend (7,084782609, 23 stemmen)
10. Blur - Popscene (7,036842105, 20 stemmen)

11. Blur - Bang (6,555263158, 19 stemmen)

#12: Suede – Animal Nitrate (1993)

Een week na Razzmatazz kwam Animal Nitrate uit op single. Wat een weelde in februari 1993!

In maart van dat jaar zou het langverwachte debuutalbum van Suede dan eindelijk uitkomen, een goed jaar nadat ze in de Melody Maker al waren uitgeroepen tot de beste band van het land. Over druk gesproken!

Animal Nitrate maakte het echter helemaal waar voor Suede, een 7de plek in de Britse hitlijsten was namelijk het gevolg. En dat terwijl Brett eigenlijk liever Sleeping Pills als derde single had uitgebracht, om te tonen dat Suede meer was dan riffs en hooks, maar hun labelbaas vond Animal Nitrate commerciëler klinken. De grap hierbij is natuurlijk dat wanneer je op de tekst let, het nummer vol blijkt te zitten met drugs, seks en geweld, helemaal niet zo commercieel dus. Maar goed, dit werd niet breed opgemerkt, en zo werd een langgekoesterde droom van Brett, een liedje in de Britse top 10 krijgen over bizarre seksuele ervaringen, toch maar mooi een realiteit.

Interessant/nutteloos feitje van de dag: de gitaar in Animal Nitrate is geïnspireerd door Smells Like Teen Spirit.

10

Mensen die mijn top 100 een tijdje terug gevolgd hebben, weten misschien nog dat dit een van mijn topfavorieten ooit is. Ik zal nog wel tienen geven in dit topic denk ik, maar nooit meer zo'n dikke

Kijk, nu gaat het de goede kant op

8,75

(maar Sleeping Pills zou een dikke 10 hebben gekregen)

8.5

Beste nummer van Suede. Leren kennen door een verzamelbox van Studio Brussel

10

Ontdekt bij het onvolprezen MTV-programma 120 Minutes, was meteen fan.

9,25

Gast
geplaatst: vandaag om 10:02 uur

geplaatst: vandaag om 10:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.