Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)
zoeken in:
0
geplaatst: 24 augustus 2024, 18:28 uur
De zanger zeurt, dreint en dramt hier al wat minder. Misschien omdat de vette sound met lekkere gitaarriffjes wat meer overheersen.
6,8
6,8
1
geplaatst: 25 augustus 2024, 21:03 uur
EvilDrSmith schreef:
De zanger zeurt, dreint en dramt hier al wat minder.
De zanger zeurt, dreint en dramt hier al wat minder.
Wacht maar tot we bij het Coming Up tijdperk komen.

1
geplaatst: 25 augustus 2024, 21:08 uur
Metal Mickey 9
Heerlijk. Neemt me altijd gelijk terug naar de allereerste keren dat ik Suede hoorde/zag.
Net zoals de Manic Street Preachers en Pulp zo tussen 1993-1995 een heel specifiek gevoel opriepen. Iets wat ze daarna nooit meer hebben weten te herhalen. Genoeg goede muziek daarna, maar nooit meer dat...
Misschien kwam het door de productie. Na 1995 werd de Engelse muziekproductie een tikje steviger, wellicht omdat het effect van de shoegaze en twee pop op de muziekwereld wat af begon te nemen.
Heerlijk. Neemt me altijd gelijk terug naar de allereerste keren dat ik Suede hoorde/zag.
Net zoals de Manic Street Preachers en Pulp zo tussen 1993-1995 een heel specifiek gevoel opriepen. Iets wat ze daarna nooit meer hebben weten te herhalen. Genoeg goede muziek daarna, maar nooit meer dat...
Misschien kwam het door de productie. Na 1995 werd de Engelse muziekproductie een tikje steviger, wellicht omdat het effect van de shoegaze en twee pop op de muziekwereld wat af begon te nemen.
0
geplaatst: 26 augustus 2024, 08:07 uur
Een nieuwe leider in het klassement! Eerste 8+'er ook!
1. Suede - Metal Mickey (8,052631579 ,19 stemmen)
2. Blur - There's No Other Way (7,760869565, 23 stemmen)
3. Suede - The Drowners (7,75, 24 stemmen)
4. Pulp - Countdown (7,67, 20 stemmen)
5. Blur - She's So High (7,4224, 25 stemmen)
6. Pulp - OU (Gone, Gone) (7,1, 21 stemmen)
7. Pulp - My Legendary Girlfriend (7,052272727, 22 stemmen)
8. Blur - Popscene (7,036842105, 20 stemmen)
9. Blur - Bang (6,555263158, 19 stemmen)
#10: Pulp – Babies (1992)
Daar waar Babies in het voorjaar van 1992 nog gepasseerd werd als single in het voordeel van OU, werd een nieuwe versie van het liedje in de herfst van dat jaar toch als single uitgebracht. Een mijlpaal in de geschiedenis van Pulp, vindt Jarvis zelf. Het was voor het eerst dat de band muzikaal zo basic en poppy durfde klinken, ‘zonder gothic eurodance-neigingen’, aldus de zanger zelf.
Ook qua tekst is Babies een geval apart: alles draait om de ik-figuur, die bevriend is met een meisje wiens zus ouder en seksueel meer ervaren is. Hij maakt er een gewoonte van stiekem bij haar in de kast te kruipen wanneer ze jongens naar haar slaapkamer meebrengt, maar durft niks te zeggen tegen zijn vriendin (op wie hij eerder een oogje lijkt te hebben) uit angst dat ze het aan haar ouders zal vertellen. Uiteindelijk wordt de ik-figuur zelf meegenomen naar het bed van de oudere zus, waar ze al snel betrapt worden door de jongere zus. Aldus de hoofdfiguur als uitsmijter van de song: “I know you won’t believe it’s true/I only went with her ‘cause she looks like you”.
De single deed opnieuw niks in de Britse hitlijsten, tot ie na het succes van His N’ Hers opnieuw werd uitgebracht en het prompt een top 20-hit werd (een van de b-kanten van deze heruitgave was Your Sister's Clothes, een vervolg op Babies). Benieuwd wat we er hier van vinden!
1. Suede - Metal Mickey (8,052631579 ,19 stemmen)
2. Blur - There's No Other Way (7,760869565, 23 stemmen)
3. Suede - The Drowners (7,75, 24 stemmen)
4. Pulp - Countdown (7,67, 20 stemmen)
5. Blur - She's So High (7,4224, 25 stemmen)
6. Pulp - OU (Gone, Gone) (7,1, 21 stemmen)
7. Pulp - My Legendary Girlfriend (7,052272727, 22 stemmen)
8. Blur - Popscene (7,036842105, 20 stemmen)
9. Blur - Bang (6,555263158, 19 stemmen)
#10: Pulp – Babies (1992)
Daar waar Babies in het voorjaar van 1992 nog gepasseerd werd als single in het voordeel van OU, werd een nieuwe versie van het liedje in de herfst van dat jaar toch als single uitgebracht. Een mijlpaal in de geschiedenis van Pulp, vindt Jarvis zelf. Het was voor het eerst dat de band muzikaal zo basic en poppy durfde klinken, ‘zonder gothic eurodance-neigingen’, aldus de zanger zelf.
Ook qua tekst is Babies een geval apart: alles draait om de ik-figuur, die bevriend is met een meisje wiens zus ouder en seksueel meer ervaren is. Hij maakt er een gewoonte van stiekem bij haar in de kast te kruipen wanneer ze jongens naar haar slaapkamer meebrengt, maar durft niks te zeggen tegen zijn vriendin (op wie hij eerder een oogje lijkt te hebben) uit angst dat ze het aan haar ouders zal vertellen. Uiteindelijk wordt de ik-figuur zelf meegenomen naar het bed van de oudere zus, waar ze al snel betrapt worden door de jongere zus. Aldus de hoofdfiguur als uitsmijter van de song: “I know you won’t believe it’s true/I only went with her ‘cause she looks like you”.
De single deed opnieuw niks in de Britse hitlijsten, tot ie na het succes van His N’ Hers opnieuw werd uitgebracht en het prompt een top 20-hit werd (een van de b-kanten van deze heruitgave was Your Sister's Clothes, een vervolg op Babies). Benieuwd wat we er hier van vinden!
0
geplaatst: 26 augustus 2024, 08:09 uur
9,5
Waanzinnige song waarmee Jarvis Cocker zich voor het eerst positioneert én bewijst als de Dylan/Cohen/Morrissey van de britpop in mijn ogen.
Waanzinnige song waarmee Jarvis Cocker zich voor het eerst positioneert én bewijst als de Dylan/Cohen/Morrissey van de britpop in mijn ogen.
1
geplaatst: 26 augustus 2024, 09:07 uur
Ja, geweldig nummer natuurlijk, hoewel het nu niet meer tot mijn Pulp-faves behoort
8,0
8,0
0
geplaatst: 26 augustus 2024, 09:45 uur
Metal Mickey even gemist, dus nu alsnog mijn cijfer.
Helaas voor mij heeft Suede van de eerste albums de nummers die ik het best vind niet op single uitgebracht (Pantomime Horse, Sleeping Pills, slotkwartet van Dog Man Star). Daarmee wil ik niet zeggen dat de singles slecht zijn maar Metal Mickey heeft bij mij nooit zo veel gedaan vergeleken met bijvoorbeeld de opvolger die we binnenkort hier gaan krijgen.
Ik vrees dan ook dat ik het gemiddelde weer onder de 8 ga brengen.
6,75
Babies heb ik destijds helemaal gemist en toen ik er later kennis mee maakte kon ik er niet zo veel mee. Had voor mij een hoog "What's your problem, man?" gehalte. Maar in tegenstelling tot Metal Mickey is deze in de loop der tijd wel bij mij gegroeid.
8,0
Helaas voor mij heeft Suede van de eerste albums de nummers die ik het best vind niet op single uitgebracht (Pantomime Horse, Sleeping Pills, slotkwartet van Dog Man Star). Daarmee wil ik niet zeggen dat de singles slecht zijn maar Metal Mickey heeft bij mij nooit zo veel gedaan vergeleken met bijvoorbeeld de opvolger die we binnenkort hier gaan krijgen.
Ik vrees dan ook dat ik het gemiddelde weer onder de 8 ga brengen.
6,75
Babies heb ik destijds helemaal gemist en toen ik er later kennis mee maakte kon ik er niet zo veel mee. Had voor mij een hoog "What's your problem, man?" gehalte. Maar in tegenstelling tot Metal Mickey is deze in de loop der tijd wel bij mij gegroeid.
8,0
0
geplaatst: 26 augustus 2024, 10:43 uur
Aardig coming of age-verhaaltje. Fraaie, donkerbruine zang (dat mag ik na mijn gemauw bij Suede ook wel even kwijt). Broeierig sfeertje.
Ik weet alleen niet of ik het nu ook echt een goed liedje vind, smaakgewijs.
7
Ik weet alleen niet of ik het nu ook echt een goed liedje vind, smaakgewijs.
7
3
geplaatst: 26 augustus 2024, 10:44 uur
En Oasis is weer bij elkaar, nog voor ze hier aan bod zijn gekomen 

0
geplaatst: 26 augustus 2024, 10:54 uur
9,25
Geweldig nummer en dikke classic, maar geen O.U., Razzmatazz of Sorted.
Geweldig nummer en dikke classic, maar geen O.U., Razzmatazz of Sorted.
0
geplaatst: 26 augustus 2024, 12:04 uur
Suede - Metal Mickey 8
Pulp - My legendary girlfriend 7,8
(dit was een aangename verrassing, denk dat het hierna op1 single na niet meer goed komt tussen mij en Pulp, dit nummer heeft een rare Moby X Happy Mondays X Trevor Horn vibe
Sorry Arthur dat ze door elkaar gaan, maar ik doe er steeds 2x per keer
Pulp - My legendary girlfriend 7,8
(dit was een aangename verrassing, denk dat het hierna op1 single na niet meer goed komt tussen mij en Pulp, dit nummer heeft een rare Moby X Happy Mondays X Trevor Horn vibe
Sorry Arthur dat ze door elkaar gaan, maar ik doe er steeds 2x per keer
1
geplaatst: 26 augustus 2024, 13:29 uur
vigil schreef:
Vanwege dit succesvolle topic, tenminste daar ga ik vanuit, is vanaf 12 september de docu blur:To the End in de bioscoop te zien!
Vanwege dit succesvolle topic, tenminste daar ga ik vanuit, is vanaf 12 september de docu blur:To the End in de bioscoop te zien!
En nu zou Oasis ook opnieuw samenkomen? Dit topic zet wel dingen in beweging zeg, straks gaat Pulp nog aankondigen eindelijk weer eens in België op te gaan treden!
Geen probleem!
0
geplaatst: 26 augustus 2024, 20:02 uur
Dan doe ik het wel:
10
Ontdekt bij het onvolprezen MTV-programma 120 Minutes, was meteen fan.
10
Ontdekt bij het onvolprezen MTV-programma 120 Minutes, was meteen fan.
* denotes required fields.