MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:
Oasis - Shakermaker 7,3

Pulp - Lipgloss 7,1

Blur - To The End

Ja, dit is tenminste een toffe Blur

7,8

Shakermaker mag nog heel even aan de top 20 snuffelen.

11. Pulp - Lipgloss (7,769230769 26 stemmen)
12. Blur - There's No Other Way (7,752 25 stemmen)
13. Blur - For Tomorrow (7,738636364 22 stemmen)
14. Suede - The Drowners (7,685185185 27 stemmen)
15. Pulp - Countdown (7,65 24 stemmen)
16. Blur - She's So High (7,442962963 27 stemmen)
17. Pulp - OU (Gone, Gone) (7,148 25 stemmen)
18. Pulp - My Legendary Girlfriend (7,098 25 stemmen)
19. Blur - Popscene (7,095454545 23 stemmen)
20. Oasis - Shakermaker (6,955555556 18 stemmen)

21. Blur - Sunday Sunday (6,886956522 23 stemmen)
22. Blur - Chemical World (6,852173913 23 stemmen)
23. Blur - Bang (6,584782609 23 stemmen)

#24: Oasis – Live Forever (1994)

En twee weken voordat Definitely Maybe uitkwam, werd het Britse volk nog even helemaal wild gemaakt voor die plaat toen ook Live Forever nog even op single werd gezet alsof het niets was. De hype was compleet en Definitely Maybe werd de snelst verkopende debuutplaat ooit in het VK.

Noel presenteerde Live Forever aan de band in 1993, volgens de verhalen was zelfs Liam sprakeloos. Het was voornamelijk op basis van dit nummer dat Alan McGee van Creation hen een plantencontract aanbod.

Het liedje, met zijn super-optimistische levensvisie, was een reactie op de tekstuele negativiteit van grungemuziek. Aldus Noel: "At the time . . . it was written in the middle of grunge and all that, and I remember Nirvana had a tune called 'I Hate Myself and Want to Die', and I was like . . . 'Well, I'm not fucking having that.' As much as I fucking like him [Nirvana frontman Kurt Cobain] and all that shit, I'm not having that. I can't have people like that coming to our gigs, on smack, fucking saying that they hate themselves and they wanna die. That's fucking rubbish. Kids don't need to be hearing that nonsense." Wellicht was het deze gedeelde muzikale anti-grunge-houding die Blur en Oasis voor het eerst aan elkaar linkte in de ogen van veel mensen.

Het werd hun eerste top 10-hit in Engeland. Maar wel nipt, met een 10de plek. Grappig genoeg staat deze momenteel hoger in de Britse hitlijst dan toen, dankzij de buzz rond de reünie staat deze as we speak op 8 bij onze buren voorbij het kanaal.

8

Tof liedje ja. Kom er maar in, Onweerwolf!

Deze blijft staan tot zondag of misschien zelfs maandag, overigens!

Nog beter dan Supersonic, kan ik dan een 11 geven?

Anders houden we het maar bij een dikke 10! Wat een anthem!

9,7
Een van de klassiekers van Oasis.

#24: Oasis – Live Forever: 9,5

Oasis – Live Forever 4

Vreselijk zeurderige en pathetische muziek is dit voor mij; ik hoopte met Supersonic dat ik de vroege Oasis toch net wat leuker vond dan de ellende van Morning Glory, maar ik zie aan de cijfers hierboven dat ik zelf gewoon iets mis

8,0

De hoogtepunten kwamen snel bij Oasis

Oasis - Shakermaker: 8,5
Oasis - Live Forever: 9,4

Shakermaker: 8,4
Live Forever: 9,5

Shakermaker: 7,5
Live Forever: 9,8

Shakermaker - 8
Live Forever - 10+

We hebben een nieuwe nummer 1!

1. Oasis - Live Forever (8,522727273 23 stemmen)
2. Suede - Animal Nitrate (8,41 25 stemmen)
3. Pulp - Babies (8,375925926 27 stemmen)
4. Pulp - Razzmatazz (8,325 24 stemmen)
5. Pulp - Do You Remember The First Time (8,31875 24 stemmen)
6. Oasis - Supersonic (8,23 25 stemmen)
7. Blur - To The End (8,106818182 22 stemmen)
8. Blur - Girls & Boys (7,9625 28 stemmen)
9. Suede - So Young (7,962 25 stemmen)
10. Suede - Metal Mickey (7,902 25 stemmen)

11. Suede - Stay Together (7,817307692 26 stemmen)

#25: Blur – Parklife (1994)

Oi!

Blur had de acteur Phil Daniels (vooral bekend van Quadrophenia) gevraagd om een gedicht voor te dragen op het nummer The Debt Collector, maar toen dat niet doorging werd besloten hem in te schakelen voor de titeltrack (en The Debt Collector werd een instrumental). De band was er op dat moment al zo lang mee bezig dat ze het liedje al een beetje beu waren, iets wat Phil wist te verhelpen met zijn tomeloze enthousiasme.

Parklife bereikte de 10de positie in de Britse charts en werd al snel geadopteerd door verschillende voetbalclubs. Toch is het nummer volgens Graham Coxon niet bedoeld als een lofzang op Britsheid, de intentie van het liet was initieel iets sarcastischer.

Het was trouwens zeker niet de eerste keer dat Phil Daniels zich met muziek bezighield. Hij was natuurlijk een van de sterren van Quadrophenia, maar in 1980 had hij ook al een new wave-plaat uitgebracht met zijn band Phil Daniels & The Cross. En het zou ook niet de laatste keer zijn, want in 2003 hernieuwden Phil en Blur de samenwerking op het nummer Me, White Noise van Think Tank.

De beste man verdient trouwens nog altijd goed aan dit nummer denk ik, want zijn voorwaarde om op het nummer mee te doen, was geen eenmalige betaling zoals men meestal doet, maar een percentage van de royalty’s.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:01 uur

geplaatst: vandaag om 08:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.