MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:

8,2

Eén van m'n faffies van Suede!

6.5

Ok, maar niet memorabel

#26: Suede – We Are The Pigs: 6,5

6.5 Eens met bovenstaande heren

DjFrankie (moderator)
9

Dog Man Star is geweldig en het culmineert in misschien wel het beste slotkwartet dat ik ooit op enig album gehoord heb (most notably The Asphalt World). Helaas kiezen de labelbazen dan natuurlijk voor wat nu net het minste nummer op het album is.
Wat dat betreft is het goed dat Brett zijn poot stijf heeft gehouden, want We Are the Pigs is al een stuk beter, al vind ik hem in de context van het album net iets beter uit de verf komen.

8,5

Oasis - Live forever 8

Blur - Parklife 6,5

9,5

Fenomenaal.

Blur - Parklife 8.0

Pigs: 8,8

De varkens komen binnen op plek 6, maar dat is lang niet het enige dat gebeurt in de hoge regionen van de eindstand. Door een late stem verliest Live Forever zijn koppositie, en door twee late stemmers zakt ook Parklife nog een plekje.

1. Suede - Animal Nitrate (8,41 25 stemmen)
2. Oasis - Live Forever (8,395833333 25 stemmen)
3. Pulp - Babies (8,375925926 27 stemmen)
4. Pulp - Razzmatazz (8,325 24 stemmen)
5. Pulp - Do You Remember The First Time (8,31875 24 stemmen)
6. Suede - We Are The Pigs (8,255263158 19 stemmen)
7. Oasis - Supersonic (8,182692308 26 stemmen)
8. Blur - To The End (8,080434783 23 stemmen)
9. Blur - Girls & Boys (7,9625 28 stemmen)
10. Suede - So Young (7,962 25 stemmen)

11. Suede - Metal Mickey (7,902 25 stemmen)
12. Blur - Parklife (7,852 25 stemmen)

#27: Oasis – Cigarrettes & Alcohol (1994)

Toen vanuit het label werd voorgesteld om Cigarrettes & Alcohol uit te brengen als vierde single van Definitely Maybe, weigerde Noel met de legendarische woorden “wat, vier singles van een album? Wie denk je dat wij zijn, Michael Jackson?”

Het nummer verscheen uiteindelijk wel gewoon op single, want het was 1994 en het Oasis-hypemonster moest verder gevoed worden. Met een 7de plek in de Britse charts werd het de hoogstscorende song van het debuut, nog voor Live Forever.

Onder lichte controverse wel, want sommige nieuwsbladen van conservatie stempel deden het nummer af als een verdorven oproep aan de jeugd om vooral veel te zuipen en te roken (dit terwijl het nummer vooral bedoeld is als aanklacht op het Britse klassensysteem, "Is it worth the aggravation to find yourself a job when there's nothing worth working for?" en zo). Het plagiaatspook kwam ook weer om de hoek kijken, de riff van het nummer zou wel heel erg op die van Get It On van T. Rex lijken. Maar aangezien het algemeen bekend was dat die riff in kwestie zelf verdacht veel leek op Chuck Berry’s Little Queenie, werd er verder niks mee gedaan.

6,5

Heeft me nooit super veel gedaan, vrees ik (hierna gelukkig weer een run singles waar ik lyrisch over kan doen)

Ook voor mij de minste van de vier

7,4

7.8 Idd niet hun beste maar alsnog een stuk sterker dan zowat elk Suede nummer

Wel heel erg britpop maar nu net de subsectie die me het minst doet en door diverse "mindere goden" een stuk beter is gedaan. Deze vind ik eigenlijk zelfs best irritant.

5,0

Ja, het zal niet

Nog steeds erg goed, maar er zijn inderdaad betere nummers.

8

Oasis – Cigarrettes & Alcohol 3.5

Dit vind ik nog wel de ergste van de 4. Wat een generieke, vormeloze en lethargische ellende.

De scheidslijn tussen nonchalance en lethargie is dun denk ik. Voor mij werkt dit wel goed, maar kan me voorstellen dat dit voor anderen over het randje gaat. Same goes voor ongrijpbaar en vormeloos.

Met Shakermaker voor mij de leukste van de singles van het debuut. Ooit vond ik Supersonic en Life Forever veel beter, maar die heb ik wat te vaak gehoord waarschijnlijk en zeker LF vind ik nu een wat obligate meezinger.

8,25

Britpoptipje voor onze host trouwens: Just a moment... - rateyourmusic.com

#27: Oasis – Cigarrettes & Alcohol: 8,0

herman schreef:

Britpoptipje voor onze host trouwens: Just a moment... - rateyourmusic.com

Haha wat grappig! En gelukkig dat ik een mens ben, anders mocht ik het niet zien van RYM...

Gast
geplaatst: vandaag om 18:47 uur

geplaatst: vandaag om 18:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.