Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)
zoeken in:
1
geplaatst: 18 september 2024, 11:45 uur
9,5
Je hebt me zelf nooit super veel gedaan, ArthurDZ. Jezus, rot op met jullie laffe zevens en zessen, zitten jullie net als ome Liam en Noel ook aan de coke ofzo? Ook gij, dumb_helicopter?
Je hebt me zelf nooit super veel gedaan, ArthurDZ. Jezus, rot op met jullie laffe zevens en zessen, zitten jullie net als ome Liam en Noel ook aan de coke ofzo? Ook gij, dumb_helicopter?
0
geplaatst: 18 september 2024, 11:49 uur
Johnny Marr schreef:
9,5
9,5
Pas het vijfde nummer voor mij van Definitely Maybe, dus ik ga even wat minder in je idolatrie. Deze single had beter Rock 'n Roll Star of Slide Away geweest. De volgende single (Whatever) is dan wel weer een dikke 10.
0
geplaatst: 18 september 2024, 11:55 uur
dumb_helicopter schreef:
Deze single had beter Rock 'n Roll Star of Slide Away geweest. De volgende single (Whatever) is dan wel weer een dikke 10.
Deze single had beter Rock 'n Roll Star of Slide Away geweest. De volgende single (Whatever) is dan wel weer een dikke 10.
10, 10 en nog eens 10
0
geplaatst: 18 september 2024, 12:14 uur
En je geeft zelf maar 9.5 voor Saffen en Drank dus voor jou dan toch ook minder dan vele anderen uit hun oeuvre

0
geplaatst: 18 september 2024, 17:32 uur
Suede – We Are the Pigs: 8,5
Oasis – Cigarettes & Alcohol: 8,6
Oasis – Cigarettes & Alcohol: 8,6
1
geplaatst: 18 september 2024, 17:57 uur
En trouwens een dikke tien voor alle verhaaltjes bij de nummers. Chapeau, ArthurDZ!
0
geplaatst: 18 september 2024, 20:26 uur
Suede – We Are the Pigs: 6,5
Oasis – Cigarettes & Alcohol: 8,5
Oasis – Cigarettes & Alcohol: 8,5
0
geplaatst: 18 september 2024, 20:34 uur
Suede – We Are the Pigs: 8
Oasis – Cigarettes & Alcohol: 7,5
Oasis – Cigarettes & Alcohol: 7,5
0
geplaatst: 19 september 2024, 08:33 uur
De valse start werd toch niet meer helemaal goedgemaakt...
11. Suede - Metal Mickey (7,902 25 stemmen)
12. Blur - Parklife (7,852 25 stemmen)
13. Suede - Stay Together (7,817307692 26 stemmen)
14. Pulp - Lipgloss (7,769230769 26 stemmen)
15. Blur - There's No Other Way (7,752 25 stemmen)
16. Blur - For Tomorrow (7,738636364 22 stemmen)
17. Suede - The Drowners (7,685185185 27 stemmen)
18. Pulp - Countdown (7,65 24 stemmen)
19. Oasis - Cigarettes & Alcohol (7,523809524 21 stemmen)
20. Blur - She's So High (7,442962963 27 stemmen)
21. Oasis - Shakermaker (7,169565217 23 stemmen)
#28: Blur – End Of A Century (1994)
Wat maar weinig mensen weten is dat er meer dan één battle of britpop is geweest. De bekendste uit zomer 1995 komt uiteraard nog aan bod, maar een klein jaartje eerder, op 7 november 1994, kregen we al te maken met een subtiel voorsmaakje. Die dag verschenen namelijk zowel End Of A Century van Blur als The Wild Ones van Suede op single. De media had duidelijk nog niet door welk potentieel er in zo'n face-off school, en bleef rustig
Ach ja het ging natuurlijk ook om een vierde versus een tweede single. Wij gaan hem hier natuurlijk wel spelen!
End Of A Century gaat over hoe mensen geneigd zijn dingen voor zich uit te schuiven en zich een mooie toekomst voor te stellen, in plaats van hun best te doen hun zaakjes op orde te krijgen in het heden. Damon zelf vond dit achteraf gezien geen logische single-kandidaat, maar goed dat zullen wij vandaag wel bepalen. Het liedje werd met een 19de positie in ieder geval wel de laagst scorende Parklife-single in de Britse top 100.
#29: Suede – The Wild Ones (1994)
Wat betekent dat deze eerste britpop-titanenclash op hitlijsten-vlak gewonnen werd door Suede. Hun The Wild Ones piekte namelijk op… plek 18, ook al een teleurstelling voor het label.
In tegenstellling tot hoe Damon later sprak over End Of A Century, heeft Brett altijd gezegd dat The Wild Ones het Suede-nummer is waar hij het meest trots op is. Zo trots dat de band wederom label-singlekandidaatfavoriet New Generation vetoode, en in de plaats deze uitbracht. Met het bekende resultaat.
Tip: op de b-kant een versie van Dog Man Star-albumopener Introducing The Band door niemand minder dan Brian Eno!
11. Suede - Metal Mickey (7,902 25 stemmen)
12. Blur - Parklife (7,852 25 stemmen)
13. Suede - Stay Together (7,817307692 26 stemmen)
14. Pulp - Lipgloss (7,769230769 26 stemmen)
15. Blur - There's No Other Way (7,752 25 stemmen)
16. Blur - For Tomorrow (7,738636364 22 stemmen)
17. Suede - The Drowners (7,685185185 27 stemmen)
18. Pulp - Countdown (7,65 24 stemmen)
19. Oasis - Cigarettes & Alcohol (7,523809524 21 stemmen)
20. Blur - She's So High (7,442962963 27 stemmen)
21. Oasis - Shakermaker (7,169565217 23 stemmen)
Wat maar weinig mensen weten is dat er meer dan één battle of britpop is geweest. De bekendste uit zomer 1995 komt uiteraard nog aan bod, maar een klein jaartje eerder, op 7 november 1994, kregen we al te maken met een subtiel voorsmaakje. Die dag verschenen namelijk zowel End Of A Century van Blur als The Wild Ones van Suede op single. De media had duidelijk nog niet door welk potentieel er in zo'n face-off school, en bleef rustig
Ach ja het ging natuurlijk ook om een vierde versus een tweede single. Wij gaan hem hier natuurlijk wel spelen! End Of A Century gaat over hoe mensen geneigd zijn dingen voor zich uit te schuiven en zich een mooie toekomst voor te stellen, in plaats van hun best te doen hun zaakjes op orde te krijgen in het heden. Damon zelf vond dit achteraf gezien geen logische single-kandidaat, maar goed dat zullen wij vandaag wel bepalen. Het liedje werd met een 19de positie in ieder geval wel de laagst scorende Parklife-single in de Britse top 100.
Wat betekent dat deze eerste britpop-titanenclash op hitlijsten-vlak gewonnen werd door Suede. Hun The Wild Ones piekte namelijk op… plek 18, ook al een teleurstelling voor het label.
In tegenstellling tot hoe Damon later sprak over End Of A Century, heeft Brett altijd gezegd dat The Wild Ones het Suede-nummer is waar hij het meest trots op is. Zo trots dat de band wederom label-singlekandidaatfavoriet New Generation vetoode, en in de plaats deze uitbracht. Met het bekende resultaat.
Tip: op de b-kant een versie van Dog Man Star-albumopener Introducing The Band door niemand minder dan Brian Eno!
0
geplaatst: 19 september 2024, 08:34 uur
End Of A Century: 8
Altijd een serieus zwak voor dit nummer gehad, maar...
The Wild Ones: 10
Tegen een van Suede's allerbeste kan het echt niet op, wat een majestueuze, trieste pracht straalt van dit nummer uit
Altijd een serieus zwak voor dit nummer gehad, maar...
Tegen een van Suede's allerbeste kan het echt niet op, wat een majestueuze, trieste pracht straalt van dit nummer uit

2
geplaatst: 19 september 2024, 08:45 uur
Helemaal eens met Arthur in dit geval
End Of A Century: 8,2
End Of A Century: 8,2
0
geplaatst: 19 september 2024, 08:56 uur
End of a Century is prachtig
8,5
Maar The Wild Ones behoort wat mij betreft tot een van de allermooiste en meest romantische nummers ooit. Suede’s allerbeste (al zou er later nog zo’n classic volgen).
10
8,5
Maar The Wild Ones behoort wat mij betreft tot een van de allermooiste en meest romantische nummers ooit. Suede’s allerbeste (al zou er later nog zo’n classic volgen).
10
0
geplaatst: 19 september 2024, 09:00 uur
*inhaal
Suede - We are the pigs 7,6
Pulp - Do you remember the first time 6,2
Suede - We are the pigs 7,6
Pulp - Do you remember the first time 6,2
0
geplaatst: 19 september 2024, 13:13 uur
#26: Suede – We Are The Pigs (1994)
De quote "Een commerciële teleurstelling" klonk al veelbelovend en ja hoor: dat blijkt geen valse belofte. Dit liedje klinkt in mijn oren als het beste Suede-nummer dat ik tot nu toe in dit spelletje heb gehoord. Zelfs de zangstijl spreekt me hier wel aan: het komt veel minder zeikerig over en ligt ook wat minder nadrukkelijk voor in de mix, ten faveure van een lekker stevig Brits alt.rock-geluid. Die blazers geven net wat extra's.
Het eerste Suede-nummer dat ik twee keer achter elkaar draai omdat ik het een sterk nummer vind en niet om mijn eerste, veelal (ge)matig(d)e, indruk te staven. Drie keer zelfs. Mooi dat die band zo overhoop lag met gezeik en ruzies. Dit soort gezeik past de band veel beter dan qua vocalen.
8
#27: Oasis – Cigarrettes & Alcohol (1994)
De dikke gitaarlagen en arrogante rock&roll-glamvibe verbloemen de akelig karige en boerenpummelsimpelheid maar ternauwernood.
Ondanks mijn voorliefde voor stevige/harde muziek ben ik toch meer van Tyrannosaurus Rex dan van T. Rex.
6,5
Voltrekt zich volstrekt anoniem aan mij voorbij. Ik hoor muziek, maar ik hoor ook helemaal niks.
De ultieme grijzemuis.
5
De anonimiteit duurt nog even voort. Wel een creatievere compositie, maar tegelijkertijd ook meer irritatie. Dat gejeremieer, dat gejengel, die kopstem... pfff... Ik luister blijkbaar naar een ander nummer dan jullie. Was de opleving van Suede eenmalig?
4,5
De quote "Een commerciële teleurstelling" klonk al veelbelovend en ja hoor: dat blijkt geen valse belofte. Dit liedje klinkt in mijn oren als het beste Suede-nummer dat ik tot nu toe in dit spelletje heb gehoord. Zelfs de zangstijl spreekt me hier wel aan: het komt veel minder zeikerig over en ligt ook wat minder nadrukkelijk voor in de mix, ten faveure van een lekker stevig Brits alt.rock-geluid. Die blazers geven net wat extra's.
Het eerste Suede-nummer dat ik twee keer achter elkaar draai omdat ik het een sterk nummer vind en niet om mijn eerste, veelal (ge)matig(d)e, indruk te staven. Drie keer zelfs. Mooi dat die band zo overhoop lag met gezeik en ruzies. Dit soort gezeik past de band veel beter dan qua vocalen.
8
#27: Oasis – Cigarrettes & Alcohol (1994)
De dikke gitaarlagen en arrogante rock&roll-glamvibe verbloemen de akelig karige en boerenpummelsimpelheid maar ternauwernood.
Ondanks mijn voorliefde voor stevige/harde muziek ben ik toch meer van Tyrannosaurus Rex dan van T. Rex.
6,5
Voltrekt zich volstrekt anoniem aan mij voorbij. Ik hoor muziek, maar ik hoor ook helemaal niks.
De ultieme grijzemuis.
5
De anonimiteit duurt nog even voort. Wel een creatievere compositie, maar tegelijkertijd ook meer irritatie. Dat gejeremieer, dat gejengel, die kopstem... pfff... Ik luister blijkbaar naar een ander nummer dan jullie. Was de opleving van Suede eenmalig?
4,5
0
geplaatst: 19 september 2024, 13:13 uur
9,0 End of a Century
9,5 The Wild Ones
Allebei schitterend. TWO was voor mij lang de beste Suede single.
9,5 The Wild Ones
Allebei schitterend. TWO was voor mij lang de beste Suede single.
* denotes required fields.